Linda på natten??

Sv: Linda på natten??

Jag lindar alltid mina hästar med Back On Track paddar runt om på nätterna efter hårdare träning. I förebyggande syfte för att motverka gallighet osv. :)

Förut lindade jag varje natt med rejäla exta tjocka & långa bomullspaddar & fleclindor.
För att hålla ner på gallorna & förebygga skador.

Nu så lindas han efter hoppträning med lera på benen, tidningspapper, padd & flislinda :)

lindar ni på natten?
ja, dom dagar hästen har tränats. ibland bara bak, men oftast runt om.

gör ni det varje natt?
nej, bara efter träning, eller om hästen är extra svampig i benen.

med vad ??
cabejo heater eller fleece/teddy paddar och fleecebandage
när hästen var i tävlingskondition linimenterade jag före bandagering.

varför ??
för att öka cirkulationen i benen.

Jag lindar på natten efter: hoppträning, tävling eller annat hårdare pass.
Använder alltid liniment efter ridtur. Men lindar endast när de gått lite hårdare.

Använder antingen liniment+"vanliga" paddar eller back on track paddar. Och fleece lindor såklart.

En fråga till er hästmänniskor ... :)
lindar ni på natten?

Nej, inte till vardags. Bara vid eventuell skada.

gör ni det varje natt?

Absolut inte.

med vad ??

Har ljusa fleecelindor m padd under, dessa används dock enbart vid någon träning här eller där, då jag behöver se hästens ben mer tydligt i speglarna.

varför ??

Se ingen orsak att linda på natten om hästen inte har något sjukdomstillstånd.

För att jag inte vågar låta personalen sätta på benskydd eller lindor på morgonen innan hon ska ut i hagen.
Hon har fått två senskador i hagen så jag vågar inte låta henne gå utan lindor/skydd.

*hugger sista knapp*

lindar ni på natten?
Ja

gör ni det varje natt?
Nej, efter varje träningspass. Om de står på boxvila - dygnet runt.

med vad ??
Tjocka ullpaddar eller supertjocka paddar fyllda med spiralformade hålfiber, sedan tjocka fleecelindor.

Linimentar med de starkare sorterna av liniment.
Dagen efter ett hårt träningspass kan jag dra på lite mer blistrande liniment på ställen jag vet är lite svagare och behöver hållas efter.

Linimentar bakknäna alltid efter varje ridtur.

varför ??
Just nu gör jag det efter varje ridpass då hästen satts igång efter ett halvårs konvalicens efter en operation. Eftersom han tappat muskler och styrka vill jag hjälpa lederna att hållas efter nu i början då ansträngningen blir påtagligare då styrkan inte är som den varit tidigare.

Sedan när han är i normal kondition så lindar och linimentar jag efter hårdare pass, inte efter vanliga skogsturer.

Jag gör det för att öka blodgenomströmningen och aktiviteten i leden för att hjälpa till att den ska återhämta sig bättre efter ansträngningen.

Det har blivit sådan skillnad på hästen sedan jag började hålla efter leder jag vet är hans svagaste punkt.

lindar ni på natten?
Japp min häst är lindad runt om på nätterna

gör ni det varje natt?

Ja efter råd av veterinär så ska min häst lindas fram så gott som året, bakbenen från höst-vår då de står inne mer.

med vad ??

Lindas främst med BoT fram och vanliga stallpaddar bak

varför ??
Frambenen efter en skada och bakbenen pga dålig cirkulation

Hur tror du inte att benen påverkas av att vara lindade större delen av dygnet? Förstår att du vill ha skydd på henne i hagen om det är så illa i och för sig, men varför vågar du inte låta personalen ta på skydd?

Att benen skulle påverkas av en padd och en linda? Nej det tror jag inte. Det värmer mest bara.
För att jag vill vara 100% säker på att hon inte tar skada av att ha på sig något så gör jag det själv. :)

lindar ni på natten?
Normalt sett inte, endast vid skada

gör ni det varje natt?

Vid skada gör jag det varje natt

med vad ??
BoT, animalintex

varför ??
Öka blodflödet, minska svullnader, sårskador

Jag lindar 6 av 7 nätter.
Har en starthäst med känsliga framkotor så jag gör allt jag kan för att förebygga skada.
Varvar med snabb bandage från back on track, arnika, racing liniment, cedar oil och speedway. De tre sist nämnda endast vid hårdare jobb eller efter tävling.
Det gör jag för att öka blod cirkulationen därav förebygga skador och hälta ;)

Lindar bara vid ev skador aldrig annars. BoT paddar / vanliga paddar (beroende på skada) och fleecelindor.

lindar ni på natten?
Ja

gör ni det varje natt?
Nej

med vad ??
Tjocka stallpaddar och fleece eller medicinpaddar och fleece

varför ??
För att hålla svullnader nere bak, lindar endast fram efter hårdare träningspass eller om hon är lite gallig. Valacken lindas endast efter hård träning eller vid skada.

//Domino_s

Nu har jag iof ingen häst för tillfället. Men jag brukade linda med fleece eller BoT efter träning för att öka blodcirkulationen så att jag kunde undvika ev svullnad och förebygga skador.

Ridbandage lindar jag däremot väldigt sällan, och när jag gör det är det bara för att det är snyggt/skyddar mot slag.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 371
Senast: qitis
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka