Liksidighet viktig?

Sv: Liksidighet viktig?

Enligt Roepstorff på SLU,
" så visar forsningsresultaten på att en hästs oliksidighet ökar ju mer man försöker inverka.
Ja , faktiskt. Och vad gör man då kan man fråga sig"

Eftersom jag är inne på vetenskaplighet så vill jag kritiskt granska påsåtendet ovan som är ryckt ur sitt sammanhang. Det säger mig nämligen ingenting därför att jag undrar:

* Vilken kvalité är det på forskningen? Är det en uppsatts under grundutbildningen eller är det en avhandling? Påverkar kvalitén och därigenom tillförlitligheten.

* Vilken typ av studie var det? En exprimentell studie där man har gjort mätningar före och efter ett speciellt träningsprogram t.ex. eller en kvalitativ studie där man intervjuat olika ryttare?

* Vilken typ av hästar handlar forskningen om? Och vilken typ av ryttare? Hobbyryttare, elitryttare? Ryttare över huvud taget eller handlar det om körning eller trav?

*Hur definieras oliksidigheter i forskningen? Jag tror att en person som tävlar dressyr s:t george har en definition på oliksidighet, en person som tävlar elitdistans har en annan, en tredje definition finns säkert hos travfolk, en fjärde kanske inom AR (eller så är de trotts allt överens med dressyrfolket) och en fjärde definition hos skogsmullen.

* Hur definieras ökas? Och framförallt, hur har detta "ökas" mätts? Genom någon form av mätmetoder och apparater? Genom att mäta muskulaturen? Genom att låta ägaren uppskatta hur hästen känns före och efter att de försökt korrigera oliksidigheten? Av en elitryttare som har fått rida hästen vid två tillfällen?

* Hur definieras ju mer- vilken grad är "mer" och vad är då "mindre" (skulle oliksidigheten minska om man i mindre utsträckning försökte korrigera?). På vilket sätt har denna korrigering skett? Av en beridare? Elitryttare? Ägarna själva (åter till frågan om vilken typ av ryttare och häst det handlar om). Under hur lång tid har korrigeringen pågått och på vilket sätt har det skillt sig från ridningen som utövats inna`n?

* Hur definieras inverka? På vilket sätt har denna inverkan/korrigering skett? Av en beridare? Elitryttare? Ägarna själva (åter till frågan om vilken typ av ryttare och häst det handlar om). Har alla ryttare gjort exakt samma inverkan på alla hästar eller har alla gjort lite som de velat? Hur har kvalitén i inverkan säkerställts? Om kvalitén skiftat mellan olika ryttares inverkan så är det en STOR felkälla.

* Hur undersöktes resultatet? Har man intervjuat ryttare och frågat dem om de jobbat med liksidigheten (ja svarar nog iaf 90%). Har sedan följdfrågan varit "Upplever du att det gett resultat"? Och då är vi åter vid frågan om vilka hästar och ryttare vi pratar om här. Eller har man gjort en experimentell studie där ryttarna har fått ett särskilt framtaget träningsprogram för att inverka på oliksidigheten hos hästen? Har det varit samma för alla eller individuellt? Har alla ryttare ridit enligt programmet? Och återigen, på vilket sätt har detta sedan utvärderats?

Påsåtåendet är aldeles säkert sannt vad gäller den typ av studie som gjorts på den bestämda poppulation/grupp som undersökts. Men för att jag ska kunna ta med mig kunskapen hem till min ridbana eller min ridskola så är det JÄTTEVIKTIGT att jag först får kunskap om att de nya forskningsrönen faktist gäller mig (och inte travare på solvalla t.ex...). Bara för att det är forskning så blir det inte allmängiltig princip.

Nu läste jag en artikel av LR från föreläsningen från Hästmässan i Västerås.
- Ryttaren har sällan en helt symetrisk inverkan, ju mer vi vill inverka, desto mer större bli obalansen.
Skickliga ryttare kan hantera sin oliksidighet och få hästen att göra det de vill ändå, men ur ett hållbarhetsperspektiv är det viktigt att hela tiden sträva efter liksidighet.

Detta har jag bara skrivit av ur en liten del från hela artikeln, så det är lite taget ur sitt sammanhang.
Studien är gjord på GP hästar i dressyr.

"Jö mer vi inverkar desto större obalnsen" :confused:

Men har vid flera tillfällen haft oliksidiga hästrar som har lagts mer tid på och efter ca 1 mån har hästen "bytt sida".....

Betyder det då att jag kan inverka eller har mitt arbete el brist av...lyckas se till att det blivit så pass obalans att den andra sidan då har blivit sämre......eller ?

Undrar också var den finns?

Jag tänker att det kan stämma, absolut. Lite skönt att höra på ett sätt eftersom jag tycker att hur jag försöker så finns mina egna snedheter kvar som att vika i sidan, osv. Det är som att när jag är medveten om det så blir det bättre men det smyger sej tillbaka och är aldrig helt ute ur bilden så att säga.

Man kanske ska tänka på ett annat sätt då, det försvinner inte, man kan bara försöka ha koll. :idea:

DM: jag tycker också de tex byter sida men det KAN ju i princip även bero på att man själv försöker motverka sina egna problem men de bara flyttar sej, man viker nån annanstans eller tappar nån annanstans osv. :cool:

Men jag syftar på den ridningen där allt stämmer nästan helt utan inverkan....tänk en sluta där du bara kan forma med sätet och rörelsen flyter och hästens form tänker upp av samlingen- en sån där aha-ridning där ett fånigt smile innfinner sig.

Den känslan vill jag ha i bägge varv och som mupp jag är ger jag mig inte !!

Sen efter en tid byter den sida och det måste väll ändå beror på att jag får till det jag kämpar med och musklar den sidan tillfälligt mer så den andra då jämnförvis blir den svaga, svåra sidan.

Tack för länken.

Men då är vi lite emot strömmen för min är alltid en gris efter vila...bäst går han andra-tredje dagen i träning.

Dressyrmupp!

Jag håller med dig!
Jag tror att man kan både hjälpa och stjälpa. beroende på vad som orsakar oliksidigheten och vad man har för kroppsmedvetenhet+dagsform.

Nog har många här käns att hästen kan komma förbi ett problem, bara för att stöta på nästa och iomd "byta sida".

Tex är böjningen svår i nacken i vä varv men sitter fast i länden åt höger. eller så är vä bak lite tajt pga någon gammal skada. och så släpper spänningarna i bakbenet och nacken och så sitter du där med en ny häst som plötsligt bara rinner iväg i härliga slutor åt vänster men hackar i högervarvet.(struligt exempel... ignorera..:o )

Ofta är den väl eg inte sämre i det "nya" varvet utan bara så mycket bättre i det gamla. Det tillkommer inte problem, bara skalas av gamla. Bara att vara nöjd och gå vidare med friska tag!!:)

Men jag syftar på den ridningen där allt stämmer nästan helt utan inverkan....tänk en sluta där du bara kan forma med sätet och rörelsen flyter och hästens form tänker upp av samlingen- en sån där aha-ridning där ett fånigt smile innfinner sig.

Den känslan vill jag ha i bägge varv och som mupp jag är ger jag mig inte !!

Sen efter en tid byter den sida och det måste väll ändå beror på att jag får till det jag kämpar med och musklar den sidan tillfälligt mer så den andra då jämnförvis blir den svaga, svåra sidan.

Jo och när den går så som du beskriver, då inverkar man ju väldigt lätt och då känner man direkt när något rubbar balans mm och kan rätta till i så fall, utan större inverkan. Det blir en god cirkel om man säger så. Men även då känns skillnader när det är lättare eller svårare för hästen även om skillnaderna är väldigt små när det är bra. OCh även då har jag svårare åt ena hållet, tex att min vänstersida måste aktiveras mer:o

Jovisst tror jag att man jobbar med en sak och det ändras, så är det ju. Sidorna byts. OCh totalt sett blir det mycket bättre.

MEn ÄVEN att man lurar sej själv ibland, jag tror att jag rättar till men gör ngt annat istället. I alla fall är det nog tyvärr så för mej.

Tack!

OCh rodnar ju direkt bara jag läser "många är starkare i högerhanden":angel: Min vänstra lyder inte på samma sätt och ändå är jag född vänsterhänt och gör mycket med vänster hur är det då för dem som INTE är det:eek:

Det var intressant men vet inte jag vågar rida alls längre:crazy:

Graman säger han emot den "guru" jag ref till i gramantråden. Graman i sig flyttar INTE vikten bakåt enligt honom utan hindrar möjligen rätt använd att hästen hänger i handen och drar iväg på bogarna. Jobbet att flytta bakåt ska ryttaren göra själv på andra sätt.

Såg också detta ang den gamla RK-tråden och alla andra diskussioner om sänkt rygg vid RK.:D
Rollkuren böjde ryggen och ökade rörelsen i den
vad var det vi sa:angel: Inte för att jag därmed förordar RK för det gör jag inte.:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

kl

Va sjutton nu då ?????

Har inlägget från mimus där hon länkade artikeln vi diskuterade ??? :devil:

Men varför då ? Den var jö viktig för diskussionen vi hållit på med nu i flera sidor....man får inte "bara" länka men det var jö saxat ifrån den och var viktig !!!!!!!!

:devil: -ans tröttsamt detta !!

Fast det var emot forum reglerna, och det skrev jag också i mitt inlägg.

Det bästa är att kopiera eller länka små stycken, för det tror jag vi får.

Tack för länken.

Men då är vi lite emot strömmen för min är alltid en gris efter vila...bäst går han andra-tredje dagen i träning.

Fast att vara en gris är ju inte riktigt samma sak:confused:

Det låter för mej som något som sitter i huvudet mera än i kroppen?

Bra artikel :bow: och tack :bow:

Jag drar slutsatsen att det är viktigt att fokusera på och hantera sin assymetri - för det stod ju faktiskt att en del ryttare kunde det.

Altså TS = liksidighet är avgörande :o

Detta med högerhänta visar ju varför det är så attans svårt att rida över hästen på vänster tygel i höger varv.

Men jag skulla hellre säga att det beror på att högerhänta är i konstant vänsterrotation

Synd att de inte är tydliga med att sträckning av ryggen = sänkning, annars bra skrivet.

äsch bry dig inte om mig, jag skojar bara för om du tittar på ditt tack inlägg så har du svarat till dig själv. det var därför jag skrattade, men som sagt, ignorera mig, det är fredag!! :D

aha - jag menade att fortsätta på mitt eget....

Jag tycker rakrikting å liksidig tränning är viktigt.

Kan ge flertal exempel till varför.

Tllexempel så ser domare på dressyrtävling på en gång om hästen har en dålig vänster galopp och är stark i vänster sidan. Specielt när man komme rupp i klasserna. LA har ju förvänd galopp och där märksd det väldigt bra om hästen inte är liksidig. Lika andra övningar vissar upp sådant så som öppna och sluta.
Å så har vi hoppning oxå, har man en häst som är stark i vänster sidan så får den en sämre vänster galopp och klarar inte av att hoppa hinder när den kommer i vänster galopp lika bra, den käns även vinglig att rida i vänster galopp och kan tillochmed dra om den tycker det blri för svåra övningar för att den inte har några muskler för att hålla en kort och stark vänster galopp.

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 901
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 205
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka