Liksidighet viktig?

Sv: Liksidighet viktig?

pertinent.... här behövs ju ordboken

/Fredde fast egentligen kallas jag Froggen ( lång historia)

Tja, har träffat en hel del amatörtränare, och det här är inte helt ovanligt. Bara att inse reality, det är inte bättre kunskaper ute i stallarna många gånger. Men de har lika god vilja som ni och jag. Har inte samma tänk bara!
Man får komma mycket konstiga metoder inpå livet som massör ute på vishan. Jag frågar och får höra folks tankar och åsikter om träning o annat. Inget jag hittar på. jag bara tar in och konstaterar hur mycket kunskaper som fattas ibland. Blir inte bättre av att döma och fördöma.

Dock vill jag samtidigt försvara dem, då jag tycker att inom elittravet har de en mer holistisk syn på "hästeriet", som jag skrev i ett tidigare inlägg.
:bow: håller med. Men amatörerna finns likväl i hundratal och det är inget att skratta åt att det förekommer en hel del mindre bra metoder och träningsfilosofier. Som sagt hittar jag inte på. Och lever på ungefär samma sida jorden..

En dressyrryttare är för mej en person som tränar och tävlar dressyr, inte hobbyryttare som gör lite krumelurer på ridbanan en dag i veckan eller två (som jag tex )
Denna man, om vi ska tjata lite till.. red och tävlade dressyr, på en häst som endast reds i just dressyr, som vi känner den, och instruerade andra ryttare på ridskola.

Långt uppe i norrland där närmaste tävlingen är 30 mil bort:rofl:

Vad red han för rörelser som avgjorde att han var dressyrryttare?

träffade en igår som fick alla MSV B program utskrivna, fastän hon inte har hittat läromästaren som ska gå dessa-ännu:confused: :angel: :rofl: :p

Ja, visst kan jag vara irriterande? Froggen?
Lusidor - Jag, som inte ridit mer än ett par år, blir också förvånad över vad man träffar på i buskarna på vischan. Men det har nog inte så mycket med vischan att göra...

Att jag startar en sån härn tråd beror ju på att jag vill få vinklar på "självklarheter", formuleringar som hjälper mig förstå och kanske skapa en, som fler talar om, holistisk bild av olika fenomen.

OK, jag ska hädanefter inte använda uttrycket dressyrryttare, men då det kan vara aktuellt vill jag ha en mall på kriterier den personen ska ha uppnått!:D Alla de som tävlar kasst då men ändå är ute? Men han var ganska duktig tror jag!

Vi säger ryttare då. Och trådskaparen talade väl inte bara om dressyrryttare på hög (?) nivå, utan om att rida öht. Tog tex distans som exempel.
Därför tog jag den här rYTTAREN:rofl: som exempel för en som red efter vad hästen själv bjöd till bäst på. Tränade mer i det lätta varvet. Inte alltid, givetvis, han var förhoppningsvis inte så knasig.
Men jag tror det är ganska vanligt.
Man filar på med en övning längre om det flyter på. Då hästen börjar visa trötthet kanske man tar det lite längre för att tänja på gränsen och återgår till det andra varvet eller byter övning. Efterssom hästen orkar mer i det lätta varvet eller med det starka bakbenet kan man hålla på längre innan det tar emot. Om man då inte tar tid eller räknar steg/varv kan det lätt bli ojämnt.

Vårt mål nu är att kunna tävla trav i sommar, UTAN kanyler i några leder! Det som för ryttare ofta är ett stort nederlag, att måsta spruta, är vardag och inget annat än en fördröjning i upplägget för en travtränare... Men fler o fler kopplar nog ihop orsak och verkan:hältor av rörelsestörning-av diverse basala brister.

Lutfi har visst "experter" som utbildar hans personal i "dressyr" för att jobba hästarna i en uppbyggande form mellan travpassen. De får träna travardressyr obegränsat om de är intresserade. Där är en som kommit en bit på väg. Förutom det extremt goda hästmaterialet kan han förvalta det optimalt oxå. Tänker utanför lådan:)

Och jag fortsätter att vara oerhört förvirrad över din bild av tävlingsridning osv, du blandar travsport och tävlingsdressyr i samma meningar, och verkar ha skapad dig ngn sorts bild utifrån denna, vad som är standard för svensk tävlingsdressyr?
jag tycker nog att du får ha en viss förståelse att jag reagerar på just ditt användande av "dressyr ryttare", "dressyrtävlande" osv, då du så många gånger nu har förkunnat din motvilja och din uppfattning generellt mot tävlingsdressyr ö.h.t. Med andra ord tycker jag inte det är så konstigt att jag och flera andra ställer frågor och undrar exakt vad du nu menar.

Hur viktig tycker du att hästens liksidighet är?
Funderade en stund på detta, och tänkte på hur idrottare gör med sina kroppar. Det har aldrig fallit mig in att tänka annat än att då man tränar tex för handboll, eller en sprinter, så försöker man ju att stärka hela kroppens styrka och smidighet.

Men jag har aldrig under min idrottskarriär sett någon som medvetet försöker kompensera för sin högerhänthet/högerbenhet. Kanske skulle man ha tränat högern extra för explosiviteten där?
Högerskyttar i fotboll tränar lika ofta på att förbättra det man är bäst på (höger), som att förbättra tekniken med vänster.

Är det någon som funderar på liknande vis angående hästar?
Finns det forskning som visar att det är skadligt att inte jobba hästen rakt?

Skulle det kunna vara så att hästen egentligen skulle klara sina uppgifter bättre om man tom sket i rakriktningen och lät hästen bestämma (tänker på kofösare och herdar o sånt)?
Enligt Roepstorff på SLU,
" så visar forsningsresultaten på att en hästs oliksidighet ökar ju mer man försöker inverka.
Ja , faktiskt. Och vad gör man då kan man fråga sig"

Därför tog jag den här rYTTAREN:rofl: som exempel för en som red efter vad hästen själv bjöd till bäst på. Tränade mer i det lätta varvet. Inte alltid, givetvis, han var förhoppningsvis inte så knasig.
Men jag tror det är ganska vanligt.
Man filar på med en övning längre om det flyter på.

Ja kanske om man är en mycket mycket okunnig ryttare. :crazy:
Vad har du för folk omkring dej:confused:

Sen en annan sak. Vad är det varv hästen har lättast då, där övningarna fungerar bäst? Enligt min erfarenhet varierar "lättheten" med vad man gör. Samt att det "lätta" inte alls känns lätt utan svårare för hästen arbetar inte ärligt i det heller, även om det kanske känns lättare med vissa rörelser. Det är svårare att komma åt i det "lätta" varvet och få en korrekt form. Du kan aldrig få en helt korrekt form i ena varvet men inte det andra, är hästen sned så är den det i båda men det känns olika beroende på varv.
Det känner en någotsånär ryttare.

OM du lyckas få hästen mer lösgjord och mer rakriktad,så är kvalitén ofta mycket bättre i det "svåra" varvet, för då är det mer ärligt arbete.

Du slänger ur dej generaliseringar då och då som om du förutsätter att resten av världen är helt okunnig, och vem vet kanske har du rätt, det finns massor av okunskap men dessutom har alla inkl oss här på buke mycket kvar att lära, glöm inte det. Det gäller nog även dej.

Enligt Roepstorff på SLU,
" så visar forsningsresultaten på att en hästs oliksidighet ökar ju mer man försöker inverka.
Ja , faktiskt. Och vad gör man då kan man fråga sig"

menar han alltså att det inte går att rakrikta?

Svårt när en mening är tagen ur sitt sammanhang.

vilka hästar var i försöket?

är kvalitén ofta mycket bättre i det "svåra" varvet, för då är det mer ärligt arbete.

Tycker jag mig känna igen, får man tag i bogen i det varv den glider iväg mest så blir kvaliteten raskt bättre, men det andra varvet tar mera tid.

Men du kanske tänkte på nåt annat än mig?

Långt uppe i norrland där närmaste tävlingen är 30 mil bort
Även om det här är tävladressyrforumet, vilket jag respekterar, så tycker jag nog att man kan vara en dressyrryttare även om man inte befinner sig på tävlingsbanorna x-antal gånger/år med bra resultat.

Alla som skickligt utbildar hästar, dressyrhästar och älskar ridandet men inte har hästmaterial att tävla på hög nivå då?
Och de som inte har intresse för just tävlingar men ändå rider tävlingsbetonad dressyr och utbildar hästar för att bdet är så kul.
Om man tävlat, lagt det på hyllan och bara rider dressyr för hästens och sin egen skull?
Har man då haltat tillbaka till att bara få kalla sig hobbyryttare?
Måste man vara yrkesryttare med dressyrinriktning?

Är det tävlandet som kan visa vad man kan?
Som sagt tidigare, enligt ditt(tror jag) sätt att mäta kunskaper: du är aldrig bättre än den häst du sitter på. Så jag tycker nog hellre att det är intresset för och kunskaperna inuti som får sätta titeln. Och vem kan avgöra kunskaperna om man inte tävlar säger ni kanske då? Tja, det har omvärlden inte så mycket med att göra kanske, var och ens eget omdöme får styra vad man kallar sig.

De som skriver en enda bok om sitt liv, är de författare. Eller har de bara skrivit en bok?? Vem är jag att sätta titeln på någon annan?

Sedan kan jag fnysa åt andras val av titlar på sig själva då de inte visar upp en bakgrund som bär upp den. Men likt förbaskat får de välja själva vad de vill ge för intryck utåt genom hur de titulerar sig.

Jag vet inte vad jag är! Alternativ krumelurridande friskvårdande hästtjej kanske...

Tycker jag mig känna igen, får man tag i bogen i det varv den glider iväg mest så blir kvaliteten raskt bättre, men det andra varvet tar mera tid.

Men du kanske tänkte på nåt annat än mig?

Nej jag menade så.
Det är därför lurigt med "lätt" och "svårt " varv för där man TROR sej ha bäst arbete är det i själva verket svårare att komma åt och man kan luras. Det är lättare att jobba med rakriktningen från det "svåra" varvet. :idea:

jag tycker nog att du får ha en viss förståelse att jag reagerar på just ditt användande av "dressyr ryttare", "dressyrtävlande" osv, då du så många gånger nu har förkunnat din motvilja och din uppfattning generellt mot tävlingsdressyr ö.h.t. Med andra ord tycker jag inte det är så konstigt att jag och flera andra ställer frågor och undrar exakt vad du nu menar.
OK, men de funderingarna, som de var, höll jag inne på barock för att diskutera med likasinnade som kanske funderar i samma banor.
Det var frågeställningar och tankar som kom i takt med att diskussionerna pågick utifrån bilder som var äkta.

Jag har över lag inte motvilja mot tävlandet, men däremot vissa delar som syns bland tävlande. Likssom jag ser en massa tok bland alla andra grenar, mycket i AR oxå såklart! Alla ryttare är människor och människor är mänskliga! Ändå kan de tålas att kritiseras för att bättras särskillt de som accepterats som toppen och det rätta idealen!
Jag vill aldrig dra en hel grupp över samma kam! Jag kan dra alla fel jag ser hos vissa barockryttare och det positiva jag sett på tävling på PM oxå om det kan får oss på lite bättre kant för fortsatta diskussioner!:)

Och jag fortsätter att vara oerhört förvirrad över din bild av tävlingsridning osv, du blandar travsport och tävlingsdressyr i samma meningar, och verkar ha skapad dig ngn sorts bild utifrån denna, vad som är standard för svensk tävlingsdressyr?
Min bild av tävlingsdressyr är inte så fast alls. Men det jag diskuterat är mest bilder och filmer, där man klart kan se just det ekipagets bu eller bra. eller har jag gått in och påstått saker i stil med :alla tävlande eller dagens tävlingsnormer?? Ber om ursäkt isf.:bow:

Sedan så är det i botten hästar vi talar om, och jag drar hela tiden paraleller mellan grenar och raser. De har olika förutsättningar ja, men har i botten samma mekanik och fysiologi. Och om man går till botten av all ridning hamnar man på samma punkt ändå. Det är innan man slagit hål på skalet som man håller kvar vid att kategorisera och skilja hästar från hästar.

Mitt ridande på travhästar, fullblod och dressyrhalvblod har tillsammans gett ett antal ahaupplevelser och en bild av hästens grund och väsen (!?) visar sig. Fördomarna bräcks ner en efter en och jag inser saker plötsligt hemma bakom lagårn, som jag varit avskärmad från bland vissa människor. Från de här insikterna kan jag kanske återvända till gemenskapen (jag överdriver, obs)och kanske till och med tävla en dag?? :cool:
Ska bara skaffa en ridhäst!:rofl:

Även om det här är tävladressyrforumet, vilket jag respekterar, så tycker jag nog att man kan vara en dressyrryttare även om man inte befinner sig på tävlingsbanorna x-antal gånger/år med bra resultat.

Alla som skickligt utbildar hästar, dressyrhästar och älskar ridandet men inte har hästmaterial att tävla på hög nivå då?
Visst finns det en del som är duktiga som inte tävlar. Men då är deras argument oftast att de inte har nerver för det.
Att sitta hemma o rida o t o m rida för en tränare som säger att det är skitabra är en sak. Det behöver inte alls vara sant.
Sen har jag skrivit att jag tycker att det är ett kvitto på att man har tränat bra. Dvs att man kan göra krummelutterna bra varje gång, utan att först testa 10 ggr.
om man sen rider inför 3 par kunniga ögon, så är det alltid ett par som upptäcker ens brister.

Det gör att man får "piskan" på sig att rida bättre.

Sen tycker jag att man ska ha en häst som har förutsättningar att klara av ryttarens ambitioner- att man inte utsätter hästen för sånt som den inte klarar av.

Är helt säker på att elitidrottare gör liknande saker för att bli liksidiga. Tänk om Anja bara var världsbäst i högerkurvorna???
Skulle svara ursprungsinlägget när jag kom över ditt (där jag rättat till stavningen på Anja ) detta var ju ett av Anjas stora problem i vintras nämligen att hon opererade sitt vänster knä i slutet av förra säsongen. Det icke hundra % starka knät har denna säsong gjort att hon haft problem att svänga just till höger :D för at en sväng åt höger kräver att man kan trycka till med vänsterskidan i backen.
Själv har jag oxå ett skadat vänster knä och även om inte jag åker på Anjas nivå:p så känner jag av denna skillnaden.

Till TS måste jag säga att elitidrottare ägnar sig precis som ryttare åt "rakriktning" av sina kroppar. Har dejtat en och annan elitidrottare och har ett flertal vänner på tidigare landslagsnivå i fotboll, bandy och handboll och alla har de haft en sak gemensamt att få en kropp som är lika stark på bägge sidor för att kunna prestera optimalt i sina sporter.

Skall man definiera tävlingsryttare i dressyr och hänvisa till det så får man sträcka sig över ST George klasserna OM det överhuvudtaget skall gå att definiera. Man kan inte säga att dressyrryttare gör ditten och datten och sedan hänvisa till ridskolechefen som bara kan rida i ett varv för hästen inte går att vända :eek:

Jag kan känna igen mig i ditt sätt att resonera, och jag ser detta forum som en plats där man kan resonera - därför att vi vill bli bättre ryttare... Och då måste man ju försöka definiera vad som är bra eller dåligt.
Det jag har sett av dressyr, eller ridning oavsett grenar, är i många fall, som du också verkar mena, en ridning som går ut över hästen.

På Globen i lördags, Appassionata, såg jag bara några ekipage som bar sig på ett i mitt tycke fint sätt (bäst var en dressyrryttare på slutet, tyckte jag, med avspändhet som uttryck). Flera andra gick bakom lod, hade olika snoddar etc, och då jag talade med min instruktör om detta suckade hon och menade att det ska gå för fort idag, man är resultatinriktad, och tar snarvägar för att komma någon vart.
Där placerar jag ditt resonemang om tävlingsekipage...

Vart kommer man då? Det har ju resonerats ne hel del om rollkür och andra metoder, och även detta med rakriktning, och i vart fall skulle jag vilja se mer vetenskapligt underbyggda fakta, för att riktigt kunna ta ställning.
Några sådana rader har skrivits i tråden, men också mycket som är tyckande. Helt OK för mig, men ibland vet jag inte vem man ska lita på... Det är roligt med detta polemiserande!

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 901
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 205
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka