Liksidighet viktig?

Sv: Liksidighet viktig?

KL
Om travet.. ang hälta pga vänstervarv. Inte så enkelt, de flesta tränas ju varierat o inte bara i vä varv.. Om det inte är fantasilösa tränare med tillgång till travbana...:angel:

Ofta börjar det tidigt (tycker jag..)med en överbelastning vä bog då de bär sig dåligt (många enl de jag stöter på) höger bak. Mer påskjut hö bak bär vä bak. (som vi människor, oftare högerhänta och högerbenta. Vänster stöttar höger arbetar..)
Efter högre belastning (höga farter) kommer kanske sämre rörlighet vä bog vilket i förlängningen ger sämre stötdämpning och senare ledhälta vä framben.
Höger bak som inte är van att bära börjar stickas under med överbel. på leder o muskler som följd. (pga av den snabba omställningen i arbete o vinklar)
Plus att hästen inte klarar kurvtekniken längre då de i rätvarv bör kunna sträcka ut hö bak bakåt maximalt och komma fram med vä.

Då bättre att de får problem i höger fram, och sticker vä bak, då flyter det i kurvorna. Men då blir det kajko i bakvarv i stället. Och på rakorna då det blir riktigt illa...:eek:

Här är det såklart oxå optimalt med en jämfotad häst. men svårt att uppnå då de tränas från ett-två års ålder. Då kan man inte styra hur de använder kroppen så mycket utan låta dem jogga på och bygga hjärta o lungor. Sedan då de befäst ett rörelsemönster då ökas belastningen och här finns det inte så mycket tid och utrymme för liksidighetsträning. Mer en fråga om att behandla det som tajtar till och hålla efter.
Vissa tränare tycker inte det är något konstigt att deras häst ALDRIG går att svänga åt ett visst håll. De är så låsta i ena sidan att de hellre lägger sig eller backar runt hela jorden än vänder åt det svåra hållet. Men det tas inte som ett problem. När hältorna dyker upp är det bara något att spruta bort och köra vidare igen..:angel:

:) Jag definierar en dressyrryttare som en människa som rider dressyr på en häst.
Den här killen var anställd som instruktör på en liten ridskola och tävlade och tränade bland de där lite bättre klicken på klubben.

Inte min definition på en GOD ryttare för det. Hur kategoriserar du? Vad kallar du alla de tusentals ryttare som rider på släta marken i krumelurer och strävar efter att hästen ska bära sig och arbeta i bra form. Finns det en magisk gräns som man kan passera och plötsligt bli en DRESSYRryttare?!:confused:
Bland oss människor finns det ju obegränsade varianter på personliga drag som både hjälper och stjälper i dressyrandet.
Den här killen var kanske lat och lite utelämnad åt sig själv. Kanhända hade han dålig hjälp och kom inte vidare med sin häst. Han kanske inte räknade varven och var så medveten om hur han eg gjorde. Vanans makt..
Han kanske hade dåligt självförtroende och ville rida som det flöt bra inför läktarkrew´n... Vad vet jag?!
Då jag frågade om hästens oliksidighet tänkte han till och fick en skamsen insikt. :idea: :o

He, så för att både jag och Equiform brukar ha olika åsikter än dig är vi ihopklumpade nu. Jag vet faktiskt inte så mycket alls om Equi och vad vi har för särskilda gemensamma åsikter om dressyrryttare.

Definiera gärna!

Jodå, jag är nöjd med alla svar, och jag instämmer; det är väl ingen som vill rida sin häst oliksidig...
Men ibland dyker det på mig en vilja att ta reda på mer, inte bara acceptera att "så är det" "så har vi alltid gjort" etc.
Vill kunna känna mig övertygad om att det är självklart bra innan jag tar till mig.
Och, ja det finns många bra, och det finns många inte lika bra dressyrryttare, islandsryttare etc etc. Har ingen vilja att säga varken bu eller bä i den frågan...
Fredde; tänkte litet åt det hållet, att det kunde ha något för sig för tex distans, men kanske som du säger, med ökad skaderisk. Och självklart för dressyr med rakriktning.
Whirlie - naturligtvis känner jag av min oliksidighet och vill arbeta medvetet med den!
Lusidor - kanske den killen kunnat mer om ridning o hästar om har varit med här på Buke!

Senast ändrad:

Vissa tränare tycker inte det är något konstigt att deras häst ALDRIG går att svänga åt ett visst håll. De är så låsta i ena sidan att de hellre lägger sig eller backar runt hela jorden än vänder åt det svåra hållet. Men det tas inte som ett problem. När hältorna dyker upp är det bara något att spruta bort och köra vidare igen..:angel:

Ursäkta med VA! :rofl: du kan inte mena allvar, gör du det så undrar jag seriöst vilken sida av jorden du lever på som upplever så frekvent och så extrema hästfolk, ryttare och nu TRÄNARE. Måste faktiskt skratta!

En ridinstruktör på en liten ridskola kan vara vad som helst faktiskt och verkligen inte alltid "dressyrryttare". Jag vet en som inte ens rider själv:o Har bara kutat runt på tävlingar med dottern.

En dressyrryttare är för mej en person som tränar och tävlar dressyr, inte hobbyryttare som gör lite krumelurer på ridbanan en dag i veckan eller två (som jag tex:angel: )

Det finns massor av mer eller mindre usla dressyrryttare men efter det som då och då kommer fram i trådarna här så är jag i alla fall lite trött på påpekanden om uselt ridande "dressyrryttare" Du kunde ha skrivit ryttare helt enkelt vilket kanske varit närmare sanningen.

Och ja, på det sättet jämställer jag dej med E.

Christobal, jag tycker inte anledningen till varför liksidighet är a och o just för ridhästen är så komplex. vi har (återigen, som i så många andra diskussioner runt såna här saker) faktumet att det inte bara är HÄSTENs fysik och förhållanden vi måste ta i beräkning, utan vi har hästen med RYTTARE i ekvationen. Med en sådan belastning på en fysik som ej är gjord för belastningen egentligen, blir ju liksidigheten en grundsten till allt det andra som belastningen kräver - balans, bärighet osv.

Pratar vi en häst UTAN denna belastning kan vi också prata andra ekvationer - och variabler.

förstår jag dig rätt?

Men om du vill få en ytterligare motivering till liksidighet så tänk på samlingen.....om hästen inte är lika musklad bak och du kräver samling bakifrån kommer du antingen få en rörelsestörning eller så kommer det starka sidan överbelastas och det går ganska fort att få en riktig skada när det gäller överbelastning.

Så...motiveringen bör vara som Mackan skrivit för hållbarheten.

Ja, absolut!!!
Fan vad det drar i trådarna plötsligt, jag hinner inte med!
Men om ni ska diskutera vad som utmärker en dressyrryttare så kan ni skapa en egen tråd till det, tycker jag.
Och som så ofta står jag mitt emellan er, ni som är för och emot... Det finns alltid en tredje ståndpunkt - sluta tjafsa (inte till dig Mackan)

Jo, visst jag är ju absolut med på det mä, ville bara ha en någorlunda pertinent förklaring till varför det är så självklart med liksidig.

Ursäkta med VA! :rofl: du kan inte mena allvar, gör du det så undrar jag seriöst vilken sida av jorden du lever på som upplever så frekvent och så extrema hästfolk, ryttare och nu TRÄNARE. Måste faktiskt skratta!

Iom att det var jag som nämde det först i tråden, ang trav och galopp folk, ja, jag har sett det, inom båda grenarna.
Men det är länge sedan,......"gammal tant" när jag hade mitt gamla sto i närheten av ett stort och känt travstuteri, de hade ett stjärnskott som vann väldigt mycket, då var det lite unikt att han dressyr reds, vi red tillsammans.

FL, ta löpen på Täby, de går ju vänstervarv, tror numer att de har varannan dag höger/vänstervarv, men så har det inte alltid varit.

Dock vill jag samtidigt försvara dem, då jag tycker att inom elittravet har de en mer holistisk syn på "hästeriet", som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Dock vill jag samtidigt försvara dem, då jag tycker att inom elittravet har de en mer holistisk syn på "hästeriet", som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Ja...tycker faktist att trav och galoppfolket ligger i vissa bitar långt före oss ridfolk och vi borde faktist lyssna och öppna oss lite över gränserna.

Se bara till foder...min går på travpellets Edel-hippo...och blistringar.

Hört talas om ridfolk som blistrar ?

Ok tack, det köper jag, fast det var väl som du säger för flera år sen, kanske har det ändrats det vet jag inget om då jag är mkt dåligt insatt i bägge sporter. jag tänkte ö.h.t dock inte varken trav eller galoppsport utan traditionella RID tränare. Jag tror att det var RID tränare Lusidor hänvisade till, annars får hon rätta mig om jag har fel givetvis!

Ja...tycker faktist att trav och galoppfolket ligger i vissa bitar långt före oss ridfolk och vi borde faktist lyssna och öppna oss lite över gränserna.

Se bara till foder...min går på travpellets Edel-hippo...och blistringar.

Hört talas om ridfolk som blistrar ?

Nix, jag har bara hört trav folk göra det, men att det kan vara "farligt". Är det inte karens på blistra?

Jag har haft en del travhästar här, och visst läggs det ner pengar på deras behandlingar.

Inomridsport eliten, tror jag nästan att det är likvärdig behandling, men massage, akupunktur, solarier, mm, mm.

FL, ta löpen på Täby, de går ju vänstervarv, tror numer att de har varannan dag höger/vänstervarv, men så har det inte alltid varit.

Det är nog både och tror jag, en del är man mycket mer kunniga i, annat mindre kanske. Det varierar enormt bland tränare vad de fattar om behovet av allsidig träning mm, som jag har förstått det men jag är ju bara långt i utkanten , jag är inte "galoppmänniska" själv.

Däremot allmän hästkunskap och behandlingar och sånt, där ligger nog många före, både inom trav och galopp.

Men jag har sett som Lusidor säger travtränare (amatörtränare i trakten) som sprutar ena veckan o tävlar nästa:eek:

DM vi ger Edel :idea: Och mkt havre.

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 901
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 205
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V