Liksidighet viktig?

Sv: Liksidighet viktig?

Enligt Roepstorff på SLU,
" så visar forsningsresultaten på att en hästs oliksidighet ökar ju mer man försöker inverka.
Ja , faktiskt. Och vad gör man då kan man fråga sig"

Men det här går emot all riderfarenhet jag har :crazy:

Har suttit på många hästar där det har varit mycket stora svårigheter att rida i bägge varven med diverse snedheter och svagheter....
Med tålamod och ibland behandling av kiro har alla dessa hästar kunnat bli liksidiga och tom bytt sida flera gånger.

Roepstorff är en mycket klok man som har skrivit mycket kloka saker men detta går över min förmåga att förstå....och emot min praktiska riderfarenhet.

Var kan man läsa om denna forskning ????

Jag vidhåller att ju större muskelmassa o styrka en häst får- ju svårare är det att hitta en fullständig balans i dem.

Kan du förklara? Menar du att oliksidigheten ökar, elller risken för den, enligt den där undersökningen?

Korven: Det blir lite svårt ryckt ur ett sammanhang att säga något om det där. vad har man undersökt och hur? OM en ryttare sitter och inverkar FEL hela tiden är det självklart så, tex.

Vi är tillbaka vid detta med egna snedheter och hur det påverkar. Tog man med detta i undersökningen tex?

Men det här går emot all riderfarenhet jag har :crazy:

Har suttit på många hästar där det har varit mycket stora svårigheter att rida i bägge varven med diverse snedheter och svagheter....
Med tålamod och ibland behandling av kiro har alla dessa hästar kunnat bli liksidiga och tom bytt sida flera gånger.

Roepstorff är en mycket klok man som har skrivit mycket kloka saker men detta går över min förmåga att förstå....och emot min praktiska riderfarenhet.

Var kan man läsa om denna forskning ????

En kort artikel i Stallmagasinet sid 26.
Jag har inga synpunkter själv , bara att jag ser att det inte är så enkelt som att rida till en rakriktning.

Kan du förklara? Menar du att oliksidigheten ökar, elller risken för den, enligt den där undersökningen?
Jag menar om man inte ständigt tränar på liksidighet, så bygger man upp ett betydligt större motstånd- iom att den blir starkare- i den ena sidan.

Det kan bli svårt för den ryttaren som har byggt upp det fel.

T o m elitryttarna jobbar ständigt på detta o de har kunskapen o känslan för att få till det, vilket få av oss vanliga dödliga kan.

Jag menar om man inte ständigt tränar på liksidighet, så bygger man upp ett betydligt större motstånd- iom att den blir starkare- i den ena sidan.

Det kan bli svårt för den ryttaren som har byggt upp det fel.

T o m elitryttarna jobbar ständigt på detta o de har kunskapen o känslan för att få till det, vilket få av oss vanliga dödliga kan.

Ja då förstår jag och håller även med:bow:

KL(sic)
OK, men hur tänker ni då ni ska jobba med rakriktning/liksidighet?
Försöker ni träna upp den svagare sidan, eller mjukar ni hellre upp den starka?
Eller jobbar ni tex lika mycket i bägge varven och sen är det bra med det?

Jag försöker!! att träna ungefär lika, eftersom det flyttare med jämna mellanrum annars eller iallafall.

Jag tycker att det är mer komplicerat med en stark och en svag sida.
också mer komplicerat än att dela in i bär och skjutkraft.

Först ser jag till att ha jämn skjutkraft rakt fram, att hästen jobbar rak i bålen (inte böjd eller sned) och inte sänker den ena korshalvan.

Då jobbar också hästen - genom bålen.

Sedan handlar det om koordination och att kunna i varje rörelse ha alla ben där man vill ha dem - med fortsatt arbete genom bålen.

Om du tar den "normalsneda" (finns olika teorier) hästen så flyttar den ut vä bog och hö bak.

Rak fram så får du peta in dem

I vänster varv får du vakta höger bak noga så det inte slipper jobba.

I höger varv så får du flytta in vä bogen och ffa hindra hästen att fall in över höger bogen.

oavsett teori så har hästen en snedhet - och som ryttare blir trixet att lära sig rida hästen i tvärtom snedhet.

Om tex hästen har lätt att gå vä böjd - så rider man höger böjd - och hindrar att hästen mest böjer halsen och kompenserar på nåt sätt för att slippa belasta tvärtom sin snedhet.

Svårt.

Senast ändrad av en moderator:

KL(sic)
OK, men hur tänker ni då ni ska jobba med rakriktning/liksidighet?
Försöker ni träna upp den svagare sidan, eller mjukar ni hellre upp den starka?
Eller jobbar ni tex lika mycket i bägge varven och sen är det bra med det?

Nja jag får jobba lite olika i de olika varven förstås, men tänker på att både mjuka upp och stärka. Båda sidor. I motsats till Lusidors ridlärare jobbar jag nog lite mer i det "svåra" varvet i regel, om det är mer i något. Oliksidigheten kan variera lite också.

Men som regel jobbar man väl ungefär lika åt båda håll. Det jag är extra noga med vid galoppträningarna är att gå i båda galopperna lika mycket och särkilt i backar då.

Men se även mitt svar om det luriga i att tänka lätt eller svårt varv.

Jag tycker inte att en frisk unghäst är så sned att man måste korrigeringsrida den.

Däremot så har jag svårt att se hur man får det ytter bakbenet att stimuleras att ta lite längre kliv på böjt spår genom att bara använda sätet.
Då kan man gynna ngn sida att bygga på en sidas större styrka.

En människa, liksom en häst, kan aldrig bli 100% liksidig. Djur föds, precis som människor, till höger- eller vänstersidiga. Skillnaden ligger i att hos djuren föds 50% som högersidiga och 50% som vänstersidiga.

Nej, det finns faktiskt männiakor som föds näst intill liksidiga! Ex Leonardo da Vinci som kunde skriva med båda händer åt alla håll:p

Det finns sådana som kan göra OLIKA saker SAMTIDIGT med olika hjärnhalvor och resp kroppshalva, tex läsa vänstersidan med höger öga och tvärtom....

Ofta är dessa liksidiga människor väldigt intelligenta.

Själv försöker jag att lära mig göra så mycket som möjligt med båda kroppshalvor, ex skriva, mocka, sopa, klia hästen i pannan, dricka te, skriva sms, fjärken, musen till datan, bära hinkar, rensa rabatter osv osv. Ibland känns det som att det händer något annorlunda i hjärnan. Dessa saker har ju inte så där himla mycket med styrka att göra utan mer om precision och koordination och annat (?),

Kanske är det lite så i hästhjärnan också? Att det liksom är enklare att tex tvära åt höger när man bli trött när det faktiskt går lika bra att tvära åt vänster i ett distanslopp?

Jag har två hundar. Den ena går i princip alltid i vänster galopp. Den är i prncip uppfödd i koppel (hos annan ägare). Den andra byter hipp som happ ibland i varje språng! Hon har växt upp på gatan...har dock ingen aning om det har någon betydelse....bara svamlar.:D

Intressant svammel!
Det som yttrar sig i kroppsliga fenomen har ju med hjärnan att göra, förstås. Min sambo kan tala i telefon, avancerat, samtidigt som hon löser soduku!
Islänningarna är tydligen mycket mer allsidiga vid sin hästhantering, därför att de inte har haft sina hästar i krig, så därför hanterar de dem lika mycket (?) från båda hållen.
Har svårt att förstå Roepsdorff i detta fallet.
Håller också på att försöka göra allt möjligt med "fel" handm men det är svårt att byta händer vid tangentbordet då man skriver tex...

C. Pate hävdade att hästen inte kan synka hjärnhalvorna, varav hästen skulle hanteras/ beröras på båda sidorna.
Som en karl alltså:angel:

Allvarligt så har man hittat att karlar har ett fysiologiskt handikapp att synka halvorna som kvinnor. Svårt för att gå o tugga bubbelgum på en gång:D
Ny ursäkt:idea: :p

Fast det är svårt att göra saker med fel hand även för mig spm ju är tjej!:D

Prova att sticka /virka åt fel håll så får du se!

Jag tycker inte att en frisk unghäst är så sned att man måste korrigeringsrida den.

Däremot så har jag svårt att se hur man får det ytter bakbenet att stimuleras att ta lite längre kliv på böjt spår genom att bara använda sätet.
Då kan man gynna ngn sida att bygga på en sidas större styrka.

Nu förstår jag inte.

Alla hästar har ju en medfödd snedhet...

bryr du dig inte om den?

Jag upplever det inte så, om de har haft ngn skada som ung- visst.
däremot kan man börja trassla till det om man börjar korrigera sånt som man tror är fel.
De är oftast mjuka i kroppen o det löser sig om man belastar den jämnt o inte gör affär av allt.
Rider mest ut o om man inte hindrar den från att röra sig, så brukar det bli bra.

Senast ändrad:

Fast de kan vara som vi mer eller mindre mot en sida, tycker jag, en del mer än andra. Men så är människor också, en del är tex extremt högerhänta. Kan inget med vänster.

Fast man ska inte göra stor sak av det, bara träna åt båda håll.

Båda varv och hålla in det som buktar ut... :o

Intressant. Frågan är väl kanske vad vi menar med liksidighet. Jag pratar om höger- och vänsterhänthet hos människor och översätter det till höger- och vänstersidighet hos djur (som inte har händer).

Jag kan hålla med dig om att människor föds liksidiga, om man iaktar ett spädbarn så manipulerar det ofta föremål med både höger- och vänster hand. Men väldigt snart börjar barnet favorisera en hand, oftast höger, och den favoriseringen håller i sig hela vägen till döden. Sedan kan man ju så klart träna sig på att använda den andra handen och träna upp den till att bli nästintill lika bra som den favoriserade. Det finns hela spannet av hur väl man kan använda den ofavoriserade, från att inte kunna göra så mycket alls till att näst intill vara lika skicklig i båda. Att vara exakt lika skicklig i båda är väldigt, väldigt få förunnat (om ens någon). Om jag kommer ihåg rätt så har man inte kunnat koppla ihop höger- och vänstersidigheten till någon speciell hjärnhalva eftersom andelen högerhänta är exakt lika stor hos personer med sinus inversus (alla kroppsdelar har bytt sida i kroppen men fungerar ändå utmärkt) som hos normalbefolkningen.

Skulle vara intressant att höra källan till dina påståenden. Min källa är den väldigt spännande, intressanta och faktist underhållande boken " Höger hand, vänster hand : uppkomsten av asymmetrier i hjärnor kroppar, atomer och kulturer" av Chris McManus (rekomenderas!). Jag inser att det som står där inte kan anses som någon universiell sanning eftersom det inte är en doktorsavhandling eller ens en artikel publicerad i någon vetenskapligt ansedd tidskrift. Men det är iaf någonting mer än en produkt av mina egna åsikter *ler* (absoult inte riktad mot någon, utan mer en reflektion över att det oftast är det som är källan till påsåtendena generellt på forum).

Nej, det finns faktiskt männiakor som föds näst intill liksidiga! Ex Leonardo da Vinci som kunde skriva med båda händer åt alla håll:p

Det finns sådana som kan göra OLIKA saker SAMTIDIGT med olika hjärnhalvor och resp kroppshalva, tex läsa vänstersidan med höger öga och tvärtom....

Ofta är dessa liksidiga människor väldigt intelligenta.

Själv försöker jag att lära mig göra så mycket som möjligt med båda kroppshalvor, ex skriva, mocka, sopa, klia hästen i pannan, dricka te, skriva sms, fjärken, musen till datan, bära hinkar, rensa rabatter osv osv. Ibland känns det som att det händer något annorlunda i hjärnan. Dessa saker har ju inte så där himla mycket med styrka att göra utan mer om precision och koordination och annat (?),

Kanske är det lite så i hästhjärnan också? Att det liksom är enklare att tex tvära åt höger när man bli trött när det faktiskt går lika bra att tvära åt vänster i ett distanslopp?

Jag har två hundar. Den ena går i princip alltid i vänster galopp. Den är i prncip uppfödd i koppel (hos annan ägare). Den andra byter hipp som happ ibland i varje språng! Hon har växt upp på gatan...har dock ingen aning om det har någon betydelse....bara svamlar.:D

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 901
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 205
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10