Liksidighet viktig?

cristobal

Trådstartare
Hur viktig tycker du att hästens liksidighet är?
Funderade en stund på detta, och tänkte på hur idrottare gör med sina kroppar. Det har aldrig fallit mig in att tänka annat än att då man tränar tex för handboll, eller en sprinter, så försöker man ju att stärka hela kroppens styrka och smidighet.

Men jag har aldrig under min idrottskarriär sett någon som medvetet försöker kompensera för sin högerhänthet/högerbenhet. Kanske skulle man ha tränat högern extra för explosiviteten där?
Högerskyttar i fotboll tränar lika ofta på att förbättra det man är bäst på (höger), som att förbättra tekniken med vänster.

Är det någon som funderar på liknande vis angående hästar?
Finns det forskning som visar att det är skadligt att inte jobba hästen rakt?

Skulle det kunna vara så att hästen egentligen skulle klara sina uppgifter bättre om man tom sket i rakriktningen och lät hästen bestämma (tänker på kofösare och herdar o sånt)?

Sv: Liksidighet viktig?

Jag tycker rakriktningen är viktig. Vet inte om jag har någon riktigt hundra procenting motivering till det kanske, men jag tycker inte att man ska jämföra hästen med en människa. Jag tror egentligen att det vore bättre även för oss om vi egentligen kanske borde tänka på hur vi belastar oss när vi sitter, står och går. Många utav oss är sneda och detta i sin tur kan få följder vid ridningen då det lätt blir (om man inte tänker på det och korrigerar sig själv) så att även hästarna tar stryk utav det.

Vi står ju på två ben medan hästen belastar alla fyra redan där blir ju belastningen annorlunda. Hästen ska dessutom gå och bära upp en nisse på ryggen och jag tror liksom hela alltet hänger ihop med formen osv. och att rakriktningen är en viktig del i det hela. Snedbelastningar kan säkert i längden bidra till div. skador och slitage och låsningar på hästen etc.

Vi människor vill ju snarare utveckla och förbättra det vi redan är bra på, t.ex. är du högerfotad i fotboll blir det ju rätt naturligt att det oftast är bekvämast för dig att använda den foten, det är klart mycket svårare med vänstern. Men i spel, har det egentligen så stor betydelse? Klart det kanske det har i längden men...

hästen har ju också en starkare och en svagare sida och för en häst i frihet tror jag inte det har så stor betydelse om den kanske skulle vara lite sned t.ex. och då fattar den ju oftast den galoppen som den har lättast för osv , men skillnaden kommer ju i när du sitter upp och ska rida hästen eftersom hästen naturligt belastar ca 65% av sin egen vikt på framdelen så tror jag att det är viktigt att man tänker på detta och att man sitter mitt över hästen och tänker på att korrigera och rakrikta när det behövs för hästens hållbarhet.

Rider du t.ex. dressyrprogram så är det ju också ett nödvändigt beting att stärka upp hästen svaga sida och försöka jobba med den så att den blir liksidig, loss i båda sidorna etc. efter programmen oftast rid parallellt i båda varven och hästens brister lär ju antagligen visa sig mycket tydligare annars.

Vet inte om mitt inlägg gav så mycket :smirk: . Är trött och det känns som om att jag mest svamlar :p *god natt *

Liksidighet och rakriktning är A och O i dressyren. Man måste i varje ridpass sträva efter att jobba hästen mot liksidighet och rakriktning för att den ska belasta sig så jämt som möjligt.
Skulle man rida en häst som hela tiden arbetar snett så går den snart orent och blir skadad.
Dressyrprogrammen är utarbetade så att ryttaren ska visa att hästen kan arbeta lika bra åt båda hållen.

Visst finns det ridning där liksidighet ges mindre betydelse, men det betyder inte att det är mindre viktigt för det. Ska hästen bli smidig och stark så måste den vara jobbad lika mycket i bägge sidorna. Det räcker med att sitta på en sned häst som går som en ostkrok för att förstå varför det är så viktigt.

Om du jämför viss hästanvändning som idrott

och viss som gymnastik... En gymnast måsta ju var någorlunda liksidiga för att inte skruva när den skall vara rak, och kunna skruva åt båda hållen.

sedan har det ju med hållbarhet att göra. Används kroppen oliksidigt så är det större risk att den överbelastas på ena sidan än om båda sidorna delar på arbetet

Fred

En frisk o ung häst rör sig oftast jämnt, men kn ha en sida som är en aning stelare.

När vi sen belastar den o bygger upp musklerna är det viktigt att den tränas jämnt. De är mer eller mindre lika mjuka i perioder.
Du vet väl själv, att rätt vara det är så "sitter den fast" åt ngt håll

Ofta byts hästarnas mjuka sida, vilket är bra. Men det är färskvara o måste ständigt jobbas på.

Min kille styrketränar en hel del och är utbildad gyminstruktör. Han brukar hjälpa mig på gymet och säger alltid åt mig att börja med den svagare sidan och räkna antal repetioner för att sedan göra lika många med den starkare för att kroppen ska bli liksidigt stark.

Och när man gör ex bänkpress och inte kan separera sidorna så är det viktigt att stången är på samma höjd på båda sidor genom hela övningen.

Är helt säker på att elitidrottare gör liknande saker för att bli liksidiga. Tänk om Anhja bara var världsbäst i högerkurvorna???:p

Ja dom tjejjerna tränar styrketräning.

Pernilla lär ha gjort benpress som en hel karl.

De flesta tränar styrketräning. Annars skulle tennisspelare ha en tjock och en smal arm...

Man kan inte jämföra ridningen som fisik sport med tex fotboll eller tennisspelarnas teknik där de använder den bra sidan mest. De fystränar ju fortfarande hela kroppen på samma sätt.

Ridning överlag är mest likt dans eller kampsport, och där har man samma fokus på tyngdpunkt, balans och liksidighet.

Jag tror inte en mänsklig idrottsman heller kan vara riktigt vältränad utan att träna hela kroppen. En släggkastare tex eller spjuktkastare eller nåt sånt kan väl inte vara alltför svag i övriga kroppen för att lyckas. Kanske att just "kastarm" blir starkare men i ridning finns ju inte mostvarande där bara ett ben används, så det går inte att jämföra. Tror nog ben o kropp behöver vara vältränade om en idrottsman ska lyckas.

Jag har i alla fall svårt att se att en häst skulle kunna hålla och må bra om den alltid belastar samma ben tex, med ryttare på ryggen.

kl

Faktist tycker jag att liksidighet är något man till 100% strävar efter varje dag och är en förutsättning, krav till träning, fortsatt samling.

Lite konstigt att inte fler skrivit att de tycker det är viktigt....tycker att liksidighet är ett totalt måste !

Forskning i ämnet kan jag inte källhänvisa till men tror det handlade om galoppörer som fick skador av att tränas i samma varv....flashlight ?

Travarna fick oxå skador om jag inte missminner mig...nu pratas det om bakvarv och doserade banor för att de inte ska bli skadade.

Senast ändrad:

Intressanta svar!

Om man i stället tänker tex distans, så är det väl så med de flesta fyrfotingarna, att de kutar något tvärande, alltså diagonalt. Skulle det kunna innebära att det är en optimal form för den grenen.

Jag är ju helt med på dressyrtänket; att rakriktning och liksidighet är A och O där, men jag vill ändå ha svaret på varför det är så.

Eller är det ett axiom, som ingen vet var det kommer ifrån?

Intressanta svar!

Jag kan faktiskt inte minnas när jag hörde det första gången, att hästen ska vara rak och i möjligaste mån liksidig.
Det bara ÄR så, och det ingår i all träning av hästar.

Men innan trav och galoppfolket kom på det så fanns det ju hästar som satte rekord och sprang fort som attan i samma varv. Utan någon direkt flexibiletet, och om de hästarna skulle hållit i åratal, så borde nog inte galopp och travfolket vara så noga med en holistiskt syn och inställning.

Jag hade en tid 2 distanshästar inackade, och de tränades liksidigt och i dressyr, hade även ett tag några westwrnryttare och de var med noga med att träna liksidigt.

För egen del är jag extremt vänstervriden, i huvudet....:angel: när jag skulle lära mig att köra bil, så ville jag på automatik växla med vänster hand....det var rätt svårt.
Jag skulle behöva träna upp min högersida, för att kunna koordinera mig bättre.

Så tror jag även det är för hästarna, de behöver båda sidor lika mycket, för att kunna prestera.

En människa, liksom en häst, kan aldrig bli 100% liksidig. Djur föds, precis som människor, till höger- eller vänstersidiga. Skillnaden ligger i att hos djuren föds 50% som högersidiga och 50% som vänstersidiga. Hos människan är det en högst övervägande del som föds högerhänta, i alla kulturer i hela världen. Tror siffran ligger på runt 90% högerhänta. Varför det är så vet man inte.

Det som händer med hästar när vi börjar rida dem är att de går över och blir "högerhänta" (tror jag det var, rätta mig om jag har fel) och andelen av dessa ökar högt över de ursprungliga 50% fördelningen som finns bland föl.

Att vara lite oliksidig är naturligt och leder inte till några problem. Om skillnaderna blir större och ses i hela kroppen blir läget ett annat. Den STÖRSTA anledningen till förslitningsskador hos människor, ryggont, musarm, artro, nackbesvär, axelbesvär osv beror på att kroppen felbelastar. Och hur många människor känner du i din närhet som någon gång har haft någon form av besvär från rörelseapparaten? Idrottsmän som inte tränar korrekt blir skadade. Själv anser jag att man förutom förslitningsskadorna även kan härleda en del traumatiska skador på idrottsmän till felaktig träning och sned belastning. Muskulaturen orkar inte med belastningen på ena sidan och ett ledband går av eller muskeln brister.

Med detta vill jag säga att en liksidig häst är att eftersträva, och en liksidig ryttare i ännu högre grad. Framförallt är det nog det sistnämnda vi ska jobba med för att få hästarna att hålla i längden.

Intressanta svar!
Jag är ju helt med på dressyrtänket; att rakriktning och liksidighet är A och O där, men jag vill ändå ha svaret på varför det är så.

Men svaret har du ju fått i flera inlägg. Det är viktigt att hästen arbetar liksidigt för att inte felbelasta och skada sig. Det kom redan "the ODG" på :)

KL
Nu gäller det att tänka till lite. Din fråga har kanske eg inte ett självklart svar.
Eller så har den det..

Behandlade en dressyrhäst, ingen elithäst eller så, en ridinstruktörs häst.
hästen var MYCKET ojämn i muskulaturen och överbelastad i vissa delar diagonalt. Minns inga detaljer nu, bara att jag fann problem som hästen uppenbart var störd av. Reagerade som av smärta o obehag vid palpering, var kort i muskulatur osv.

Frågade som vanligt ryttaren om den inte var hemskans oliksidig, dressyrhäst som den var, killen hade inte klagat på några problem innan beh. Ville ha lite underhåll bara.

Lite skamsen erkände han att jo, han red nog mest i höger varv (:confused: ) då det flöt på så bra. Hästen var så stel och jobbig i vänster så det bara blev så att han filade på i höger.

Jisses tänkte jag.. Men han gjorde ju eg som TS sa i sitt inlägg. Lät hästen bestämma.

Nu vet jag inte om hästens problem blev bättre eller sämre av hans högervarvande.
Min direkta åsikt är ju att han borde ha byggt upp hästens svaga delar mot liksidighet, sakta men säkert.
Men den var inte halt, var de ömma punkterna något gammalt eller resultatet av ryttarens ridning á la minsta motståndets lag?
Det kan jag eg inte svara på!

Mina egna vill jag givetvis ha så liksidiga som möjligt, men 100 % kommer jag nog inte att kräva eller tro mig komma till. Lika lite som jag kommer att mocka boxarna med vänstern på grephandtaget! Lite sämre koordination eller styrka i ena sidan kommer nog alltid finnas fast jag strävar mot liksidighet.

En diskuskastare kommer aldrig vara 100% liksidig, den skulle ju i så fall måsta kasta lika långt med båda, slöseri på träningstid och frustration..:eek:

Jag hajjar itne?

Vill du ha svar på varför hästen måste vara liskidig för dressyr, eller för distans.

Förmodligen springer den snabbare och är mer uthållig i sin snedhet, men mindre hållbar på sikt....

Lite skamsen erkände han att jo, han red nog mest i höger varv (:confused: ) då det flöt på så bra. Hästen var så stel och jobbig i vänster så det bara blev så att han filade på i höger.

Det var nog ingen "dressyrryttare", minsta ridskolebarn lär sej att arbeta hästen i båda varven. Det låter som en okunnig hobbyryttare
på sin höjd, i ett dressyrprogram får du rida alla rörelser i stort sett i båda varven så att bara träna åt ett skulle nog ingen med lite självbevarelsedrift göra:angel: Dvs även om personen f ö inte fattade varför, men var "dressyrryttare"

Jag börjar mer och mer undra hur vi definerar ordet "dressyrryttare" här:confused: Du och Equi och kanske nån till verkar ha en alldeles egen definition, som går ut på "korkad okunnig ryttare som sliter och sparkar".

Intressanta svar!

Om man i stället tänker tex distans, så är det väl så med de flesta fyrfotingarna, att de kutar något tvärande, alltså diagonalt. Skulle det kunna innebära att det är en optimal form för den grenen.

Jag förstår på sätt och vis din envishet, men ändå inte, för du har fått svar. :idea: MEn kanske inte godtagbart?

Alltså, om du ställer frågan på dressyr får du de svaren du fått här. Vad säger de på distansforumet om du frågar där?

Jag tror att alla som ska prestera med kroppen mer än lunka runt lite, människa och häst, behöver vara stark coh smidig och inte slita mer än nödvändigt på viktiga delar av kroppen som ben, tex (svårt att ens lunka runt utan dem:crazy: )

Men en skogsmullehäst som drar runt lite på en människa nån timme då och då kanske kan ha sin snedhet och ändå bli gammal. Men så fort man kräver prestation, att den tar i och anstränger kroppen så blir det något annat. Distanstävlingar o träningar, dressyr, hoppning mm.

Vet inte om jag hamnade vid sidan av frågan nu:confused:

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 901
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 205
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka