Ligger i hagen, själv

D

diskho

Hur vanligt är det att en häst lägger sig och sover i hagen, när den är helt ensam?

För man har ju hört att hästar inte lägger sig ner och bla bla om dem inte är en liten flock som har vakter och det. Och att om hästen lägger sig ner så känner den sig trygg. Men min ponny som går själv i hagen, och inte har några hästkompisar lägger sig ner och sover bara sådär. Och nej, han är inte sjuk, bara vilar.
För om det är så, så borde jag väl känna mig rätt stolt som har en sån självständig häst som vågar sova själv :D

Och snälla, börja inte med kommetarer om att han går själv (Väldigt många som gör det, vilket såklart är förståeligt). Jag vet vad jag håller på med när det gäller honom. Han är en väldigt speciell ponny, och när han haft hästsällskap har han bara varit arg och stressad. Det märks på vad han känner, och skulle jag se att han känner sig ensam och vill ha vänner så skulle jag självklart fixa det. Det finns hästar i närheten också, så helt ensam är han inte ;)

Sv: Ligger i hagen, själv

om hästen alltid är ensam är de väl självklart att den nångång måste ligga ner..sen så föredrar dom att ha andra hästar som vaktar medan dom sover..men de är som sagt svårt när dom är ensamma.

sen de här med att man ser att dom trivs trots att dom är ensamma...man ser inte de förren man ser hur lyckliga dom blir när dom får kompisar..då märker man hur ensamma dom va som ensamma.
men de gäller att hitta rätt sällskap till hästen, dom trivs inte med alla hästar.

Men jag har sett honom med andra hästar, jag har provat med många olika. Men han har aldrig blivit lycklig, bara stressad och arg. Han är som sagt väldigt speciell, har jag märkt under de snart 3 åren jag haft honom x) Han är en såndär som älskar att stå och filosofera, typ Ferdinand xD Det är då han ser verkligt lycklig ut.

vet han inte hur han beter sej med andra hästar eller är han bara ranghög och vill ha koll på allt o alla?
vad gör han då? är den arg på dom andra hästarna eller blir den arg/stressad vid hanteringen?

gillar hästen att ta de lugnt och inte vill springa eller så så får man hitta en annan häst som inte heller rör sej i onödan..de är svårt att hitta rätt kompisar till vissa..hur blir de på betet då? eller går den ensam på betet också?

Hela han blir stressad. Och jo, han är väldigt ranghög. Men det konstiga är att han verkar liksom inte vilja bestämma och ha kontroll över de andra, mest vill han bara att dem ska hålla sig undan.

När jag köpte honom hade jag honom i ett stall först. Och där började jag fundera på om det var ett bra köp eftersom han var så omöjlig i vissa situationer. Men när jag flyttade hem honom till mig sen på bete (han gick själv) så märkte jag en otroligt stor förändring hos honom. Man kunde göra allt man inte kunnat göra när jag hade honom i stallet. Han blev otroligt mycket lugnare och mer sällskaplig. förut var han mer att han stog och tryckte i ett hörn i hagen hela dagen. Men nu går han runt och betar och han ser verkligen glad ut. Ögonen lyser verkligen på honom!

För ungefär ett år sen flyttade en in i grannhuset som hade hästar, och jag red ibland ut med henne. När jag red med henne blev han piggare, men det var mest stresspigg han blev. Han verkade inte nöjd och hennes häst fick knappt titta på honom för länge förräns han tjöt till.
När jag rider ut ensam på honom går han på med öronen fram och bjuder fram på ett mer glatt sätt. Ser han eller möter vi en häst bryr han sig konstig nog inte. Tittar knappt på den andra hästen.

På betet går han också ensam, eftersom han går på lösdrift hos mig jämt. När grannen med hästarna tyvärr flyttade för några månader sen blev han också lugnare. Förut sprang han ofta runt i hagen när de andra hästarna busade. Det var inget glädjespring, utan det var av stress. Det syns så väl på honom.

måste undra bara..skriver inte att du inte ser att hästen är stressad men..vad är skillnaden på att hästen springer av stress och att den springer för att den vill leka med dom andra?

När han springer av stress syns det på hela honom. Och han blir helt okontaktbar. Han liksom bara springer, ögonen blir helt stirriga. När han springer för att han vill leka med dem, vilket han också gjorde ibland, går det att få kontakt med honom, och han springer mer harmoniskt om man säger så :P Och så gnäggade han med dem också.

Alltså, det är så svårt och förklara, men det syns så otroligt väl på honom när han visar känslor.

Men det var inte bara dåligt, när jag fick låna hennes stall en natt när det var snöstorm stog han och bet på hennes shettis x) Då verkade han glad, förutom att han stog i stall då, för det gillar han inte heller.

Det finns flera hästar som din, min Madam tex. Släpp in en annan häst i hennes hage och hon blir jätteglad,,,,,,,,för stunden. Inom en vecka har hon ledsnat på sällskapet och hoppat ur hagen och gått upp till trädgården och mig.

Nu är hon så gammal så hon får gå ensam och pula som hon ju trivs bäst med och sen hon blev ensam har hon aldrig mera rymt trots att det inte funnits el i staketet på över 10 år och det räcker mig till knäna på ett par ställen sen jag sänkte det för att tröskan ska kunna passera på vägen.

Hon ligger också och sover i hagen men på nätterna vill hon sova inne i stallet med stängd dörr, sommar som vinter.

Jag har haft alla mina hästar själva i längre eller kortare perioder och samtliga har legat och sovit avslappnat ute som inne.

Jag liksom TS undanber mig kommentarer huruvida hästar ska vara själva eller inte. Trots TS vädjan respekterades inte detta - tråkigt.

Min häst går också själv, dock med hästkompisar på andra sidan tråden. Han brukar ligga ner och sova väldigt mycket, djupt också :p Nu när de går ute dygnet runt ligger han ner varje natt några timmar, precis som när han stod på box. Verkar inte bry sej nämnvärt om att det inte finns någon 'vakt'.

(Min häst går själv för att han är farlig för andra hästar, han är aggressiv och attackerar dem oprovocerat. Precis som TS´s häst trivs han bäst själv)

Är det en häst som är trygg med sig själv, som din verkar vara, så är det inget ovanligt att den sover i hagen. Jag hade hand om en häst när jag växte upp och han gick ensam i 25 år. Han låg och snarkade många ggr när jag kom till hagen. Han hade ju inget val visserligen.

Min nuvarande häst ligger gärna och gottar sig ensam i ett hörn av hagen eller mitt i. Hon sover flera ggr/dag. De två hagkompisarna går en bra bit därifrån och betar. Varje dag vid lunchtid lägger de sig ner allihop och sover ett par timmar.

Min ena häst går också ensam ibland, han ska inte ha så kraftigt bete så han går i en stor hage brevid, och han lägger sig utan problem ensam i hagen, trots att han inte alltid ser min andra häst :laugh:

Min häst som är islänning och är mest van att gå i flock kan på tävlingar där vi bygger små hagar åt honom att gå i mellan klassaerna har flera gånger lagt sig ner och sovit i den provisoriska hagen..främst när han står själv i den:)

Åh, tack alla för "stödet" eller vad man ska säga. En del hästar funkar ju bara inte med andra hästar, hur man än försöker. Så då får dem väl vara ensamma om dem så vill :)

*kl*

Min Tanta gick ensam 3 veckor fram tills igår...Hon låg ner och sov i hagen hon också...(smygtittade på henne vid 05.00 en morgon)
Nu är hon hemifrån på bete med sin pojkvän och en 5 årig pojk till.
Min tant blev en helt annan häst när jag tog hem henne från inackorderingsstallet, från att varit rädd, stressad och orolig vid hantering blev hon lugn, glad och harmonisk här hemma när hon var ensam...
Tror det beror på att hon e så lågrang att de andra hästarna mobbar henne och hon blir panikslagen av rädsla bara de tittade för länge på henne...
Självklart vill jag inte ha henne ensam till hösten men hon får vara det tills vi hittar en riktigt, riktigt snäll kompis till henne...

Jag har tre ston, den ena brukar ligga ensam i ena änden av hagen när de andra e i lösdriften, dom brukar också ligga ner alla tre i flock samtidigt.

Min Patsy lade sig alltid ner när hon var ensam på ridbanan. Dödstrött. (Nej hon gick inte i världens bästa flock).

Den gamla blåögda bekymrade sig inte ett smack om hon var ensam eller i sällskap.

Och den unga grå ser ut att bli likadan.

Så jag skulle vilja säga att det är tämligen individuellt.

Jaa, jag vet inte riktigt hur det är med min.

Förra ägarna sa att han vid deras första stall dem hade honom på var han typ utstött i hagen, eller iaf så stog han bara mest i ett hörn och såg ledsen ut. Då flyttade dem honom och då blev han sådär "arg" eller vad man ska säga.

Det jag har märkt är att han blir irriterad på hästar som kommer för nära. I somras fick jag hoppa av honom och leda honom förbi hagarna där grannens hästar stog för han ville typ äta upp dem xD Han blev verkligen sur på dem när de bara stog där och tittade.
När han är med andra är han sur också och han både biter och hotar med att sparka och han "tjuter" så hela tiden på dem. Har inte sett honom sparka någon med det förvånar mig inte om han skulle göra det.

Kanske han bara är mobbad och han försöker skydda sig? Han kanske är som jag, passar inte riktigt nånstans. Kan det vara så? xD

du verkar veta vad du gör, du läser av din häst, underbart att han villar mvh tuija:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II