Ligger i hagen, själv

Sv: Ligger i hagen, själv

Men det var ju folk där hela tiden och kollade på hästarna 24/7

då förstår jag att hästarna var nervösa och inte ville ligga ner eller så, ja tror inte min häst heller hade legat o sovit med så mycket folk som kollade på honom 24/7...lite måste hästarna få vara ifred.

Men det var ju folk där hela tiden och kollade på hästarna 24/7 och som rapporterade allt hästen hade gjort x) Dem sa till om hästen hade legat ner, gnäggat eller något annat "ovanligt" där eftersom dem troligtvis inte hade något bättre för sig :P Det är en ridskola (med privatstall då), så därför var dem där hela tiden.

förstår inte heller..om de va en ridskola med privatstall...lät dom folk vara där mitt på nätterna hela nätterna?
visst har jag varit på många stora ridskolor där de kryllar av folk hela dagarna men på nätterna så är inte folk i stallet..och förhoppningsvis så ligger hästarna o sover och får lite lugn o ro då.

vad gör man i stall på nätterna?

Jaa, min häst är precis som din isåfall! xD

Jaa, det var ju det jag tänkte ang. lagen. Eftersom vi frågade inspektören om det, men han sa ju att det skulle gå bra ändå. Han står ju inte i stall (lösdrift går han på), då skulle han nog tycka att det blev lite ensamt. Och vi bor inte mitt ut i skogen, utan det finns ju saker att titta på för honom om han vill det ;) Sen kommer det hästar förbi ibland, inte för att han bryr sig då då, bara om hans fjordingtjej kommer förbi xD Sen är ju både jag och mamma ute och hälsarpå honom varje dag, och våra katter brukar gå och prata med honom (han gillar smådjur vääääldigt mycket) :P Sen har han ju sin sädesärla som troget står vid hans sida på sommaren :D Han verkar verkligen trivas, och jag håller utkik på honom så att han inte ser ensam och ledsen ut. Men han verkar bli apatisk och stressad när han HAR kompisar! :O

Men självklart, det skulle ju vara bra om jag hittade någon mer häst någon gång som passade honom, och jag kollar ju efter det :) Men eftersom han verkar trivas så himla bra så skadar det väl inte om han inte har en massa hästisar runt sig.

Nää, på nätterna var det väl inte folk där, hoppas jag. Men min ponny låg inte ner, för han var aldrig spånig :O

De andra hästarna låg ner ibland, men dem var nog inte lika lättstressade som min. Det är också därför jag tar det lugnt med honom eftersom han var så himla stressad när jag köpte honom efter ett liv av tävling. Nu får han ta det lugnt hemma i sin hage :)

Men som sagt, jag hade honom bara där ett par månader, sen flyttade jag ju hem honom p.g.a stressen i det stallet.

Nää, på nätterna var det väl inte folk där, hoppas jag. Men min ponny låg inte ner, för han var aldrig spånig :O

De andra hästarna låg ner ibland, men dem var nog inte lika lättstressade som min. Det är också därför jag tar det lugnt med honom eftersom han var så himla stressad när jag köpte honom efter ett liv av tävling. Nu får han ta det lugnt hemma i sin hage :)

Men som sagt, jag hade honom bara där ett par månader, sen flyttade jag ju hem honom p.g.a stressen i det stallet.

Jag kan med nästan 100 % säkerhet säga att din häst har legat ner. Djupsömn, då hästen måste ligga ner utsträckt alternativt ligga ner med stöd för huvudet, måste hästen få. Annars dör den eller faller ihop till slut och somnar. Sen kan hästen också stå och sova men under just djupsömnen måste den ligga ner. Eftersom din häst är lättstressad låg den säkert aldrig ner när det var liv och rörelse i stallet, utan bara då det var helt lugnt dvs mitt i natten. Sedan är ju vissa hästar däremot väldigt duktiga på att skaka av sig spånet ;)

KL

Lite mer information om hästens sömn:

"Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter). För att kunna sova drömsömn måste hästen ligga med stöd för huvudet. Hästen har ett absolut behov av denna sömn och om den av någon anledning inte kan eller vågar lägga sig ramlar den så småningom och faller i drömsömn."
från Hippocampus - http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

Jag tycker i alla fall att det här är väldigt intressant! :)

Haha jaa, jag hoppas iaf att han la sig ner någon gång xD Men det hände nog inte så ofta :P Desto mer nu iaf, och det är ju bra ;)

Min har också gått själv en tid och han har legat, platt ner och sovit.

KL.
Min häst är som din...trivs bäst ensam. :)
På morrnarna så brukar han ofta efter ha ätit sitt morgonhö lägga sig platt ner och sova(gör något ljud med som gör att han låter som han snarkar...ser och låter jättekul ut när man kommer in i stallet utan att han reagerar. :p
En morgon när det hade börjat snöa ganska mycket ute så skulle jag släppa ut honom...men så fort han fick syn på att det snöade ryckte han till sig grimskaftet jag hade i handen och lade sig ner som i protest på att vilja gå ut. :rofl:
Som längst har han sovit från klockan 09.00. till klockan 14.00.
(Och nej jag hade inte kört slut på honom eler liknande.)
I hagen brukar han ligga ner och sova vääääldigt ofta och då han är ensam häst så tycker jag det är lite konstigt med.
Men det måste ju betyda att han trivs och känner sig otroligt trygg här hemma. :)
En bekant till mig hade aldrig hört talas om maken till häst och trodde allvarligt att det var något fel på honom.

nu när jag läser om att det faktiskt finns folk därute som har sina kusar ensamma utan att avlida av samvetets plågor, så kanske jag ska sakta ner mitt sökande efter en häst som min andra häst faktiskt gillar. hittils har jag inte hittat någon:( han är trevligast, gladast,piggast och (själklart) socialast när han går ensam i någon av hagarna närmast vårt hus. (även om han föredrar trädgården så han kan knacka på dörren på morgonen och väcka mig..)

*kl*

min häst har gått ensam i 12 år. Aldrig varit några problem. Han har dessutom alltid legat ner och sovit helt själv på nätterna och på dagen brukar han sova/vila runt 10 snåret och kanske en timme framåt. Det handlar om att de ska känna sig trygga tror jag. Han har alltid gått ett stenkast från vår veranda så han får mycket social kontakt av människor och andra gårdens djur ex katten o grannens hund mm.

Nu har jag skaffat en unghäst men jag vet forfarande inte om de kan gå tillsammans pga diverse orsaker. Men de ligger ner o sover båda två samtidigt i hagen. Inge som står o vaktar där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix