Ligger i hagen, själv

Sv: Ligger i hagen, själv

Mitt sto kan ligga ner och sova själv eller jättelångt bort från de andra när de är på bete.

Förra sommaren gick hon med 2 andra hästar plus min andra. En dag var alla ägare där samtidigt och de hade sina hästar inne, det var alltså mina 2 hästar i hagen. Jag tog in min valack och såg att stoet låg och sov, tänkte att hon kunde komma med om hon ville, men hon låg kvar och tittade på när jag ledde honom från hagen. Sen lade hon sig på sidan igen och bara zzzz.

Hon är sådär, bryr sig inte så mkt liksom. Jag tror att det kan sitta i från förr, hos uppfödaren var hon hackkyckling, de andra hästarna bet bla av halva hennes svans. :crazy:

*kl*

Mina kan ligga ner och toksova alla tre ibland, men oftast är det någon som bara ligger och vilar och håller koll medans de andra ligger raklånga och sover... De är så sällan ensamma, men tror inte att de skulle kunna slappna av ordentligt utan varandra...

Hoppar över att kommentera ensamhästar då TS undanbad sig detta...

En häst som din finns det några av, endel tror att dessa hästar är hög rangade eftersom de slår/sparkar och biter mot andra hästar.

I verkligheten är det väldigt otrygga hästar, varför? ja de kan ha varit hack kycklingar och lärt sig att anfall är bästa försvar eller så har de aldrig lärt sig hästspråket.

Gemensamt för dessa hästar är att de trivs bäst själva eller med en annan häst som är så trygg i sig själv att det "smittar av sig" till den otrygga hästen.

Jag tycker att din häst har tur som har en ägare som lyssnar på sin häst;)

Men för hästens skull så hade jag inte gett upp utan försökt hitta en häst som är lugn och trygg i sig själv!

En av våra foderhästar hade aldrig kunnat gå med andra hästar mer än när hon var brunstig, men i min numera änglahäst hittade hon sin själsfrände och de gick så otroligt bra ihop:love:
Min häst gick bara därifrån när hon började mucka gräl, varenda gång fick "bråkmakaren" en blick som sa: -vad pysslar du med? jag tänker inte slåss;)

Det roliga är att när foderhästen åkte hem så var det inga problem att släppa ihop henne med andra hästar, flocken fick inte bli stor, men det var helt ok att hon gick med två andra hästar:)

Att din häst ligger och sover i hagen tyder ju helt klart på att han känner sig trygg i sin hage, en häst som är otrygg lägger sig aldrig ner och sover, de står och sover möjligtvis men de lägger sig inte.

Ja, det kan ju vara att han varit mobbad innan och nu går i direkt försvarsinställning när han träffar nya hästar...verken kul för honom eller de andra hästarna...

Min var full av bitmärken över hela kroppen och vissa av dem hade de andra hästarna lyckats få med sig även delar var skinnet...och när vi skulle gå hem till oss blev både jag och tanten mer eller mindre jagde ur hagen av den värsta mobbaren...tanten drog i rumpan och blev panikslagen...hon ville fly från mobbaren men inte springa över mig...så arg blev jag på den andre hästen...flyttade mig snabbt som sören för tanten och smällde igen grinden mitt framför den mobbaren...så glad jag var sen fast vi fick gå 7 km för att komma hem...

Senast ändrad:

*kl*

Den hade kanske kommit bra överens med min häst! :p
Extremt ranghög men inte aggressiv mer än om den måste säga till "på skarpen" till någon men sparkas/bits inte för att träffa utan är snarare den som blir träffad. Han verkar gilla sällskap av andra hästar men är lite av en ensamvarg som gärna knallar iväg själv. Står han helt själv blir han översocial och uttråkad - för att sen knappt bry sig om sällskapet mer än om de är jobbiga! :rofl:

Btw så hade vi en tös i stallet som brukade lägga sig på gammel-ensilaget och sova. Stod själv och de andra hagarna var en bit bort (så man ser andra hästar men inte tråd i tråd)

Jag har fyra som visserligen går tillsammans men väldigt ofta ligger de alla och sover samtidigt. Det har man ju hört att hästar aldrig gör! Vi bor lugnt och lite ensligt så det är inte så många intryck att sortera på en vanlig dag, det kan ju ha med det att göra?

Jag tror alltså att din häst liksom mina är trygga i sin miljö och därför kan de koppla bort omgivningen och snarka på!

Öh... hästar MÅSTE ligga ner, vare sig de är själva eller inte, och sova i några minuter per dygn.
Att hästen måste sova ensam är kanske lite tragiskt. Alla hästar funkar inte tillsammans, prova med några andra kompisar?

Hur kommer det sig då att han ALDRIG låg när han stog i stall med typ 30 hästar? Det enda han gjorde på marken var att rulla sig när man hade duschat^^

Hur kommer det sig då att han ALDRIG låg när han stog i stall med typ 30 hästar? Det enda han gjorde på marken var att rulla sig när man hade duschat^^

de är väl aldrig någon där som ser på hästen 24/7? ja ser aldrig min häst ligga ner förutom på betet när ja kommer väldigt tidigt på morgonen..
hade ja inte kommit så tidigt hade ja antagligen aldrig sett honom ligga ner men de betyder ju inte att han aldrig ligger bara för att jag inte ser de..eller någon annan.

ja tror hästar skulle få allmänt nervsammanbrott om dom aldrig låg ner, för djupsova kan dom väl inte göra stående har jag för mej..? och de är ju lite viktigt att dom får den sömnen.

Men det var ju folk där hela tiden och kollade på hästarna 24/7 och som rapporterade allt hästen hade gjort x) Dem sa till om hästen hade legat ner, gnäggat eller något annat "ovanligt" där eftersom dem troligtvis inte hade något bättre för sig :P Det är en ridskola (med privatstall då), så därför var dem där hela tiden.

Hursomhelst ligger han fortfarande ner mycket mer och oftare än vad han gjorde där, även om han är ensam. Att det ska vara ett sånt j*vla gnäll om sånt som jag ändå inte vill ha kommentarer för. Jag är ingen djurplågare, jag vet vad jag håller på med, alla hästar, och andra djur för den delen, är inte lika. Gäller ju även människor.

så det stod nån och tittade på honom 24/7?

stackars häst! :crazy:

har inte läst alla inlägg jätte noga, men en fråga... det kommer ju komma en lag på att man måste ha sällskap till sin häst, hur går det då för hästar som är som TS häst?

bara en tanke...

Av täcket att döma ligger vår ponny ner mycket också trots att hon går själv. Mycket lerigt och sandigt varje dag när man kommer och pysslar om henne. En gång hittade jag en grankotte som hon hade lyckats få in under täcket, hur nu det gick till.

Hon är fångponny och tyvärr finns bara en hage lämpad för henne och den är inte direkt jättenära de andra hästarna, tyvärr. Så fort hon är igång igen ska hon få gå med de andra igen i alla fall, så länge det inte regnar :eek: Och det är anledningen till varför hon står ensam och därav behöver ni inte diskutera detta med mig nåt mer.

Det kommer att gå bra. Vi har haft en djurskyddsinspektör här, eftersom dem åker till alla som har häst ju. Han sa inget om att han var ensam, och vi frågade honom också. Han sa bara att så länge han inte lider av det så spelar det ju ingen roll, eftersom alla är olika, och han sa att min ponny såg väldigt fin och "olidande" ut. Det enda han påpekade var lite mer halm i vindskyddet (som vi fixade of course) x)

Ja jag vet, stackars häst. Det var därför jag flyttade honom efter några månader.

jo fast det ska komma en lag om att hästen inte får vara ensam.

ska=den finns inte nu

frågan är, hur gör man då?

Min är som din. Han kan inte prata hästspråk och är inte så snäll och därför funkar han inte ilag med andra hästar (hoppas dock att jag ska hitta en häst någon gång som han kan få sällskap av)

Min ligger gärna ner.Behagar inte heller kliva upp alla ggr när man går fram utan ligger lungt kvar och kan i bland tom småprata lite när man kommer fram.
Både ute och inne.
Har en gång trott att han gått och dött för mig .Hittade honom liggandes raklång på sida i hagen.Och jag ropade och tjoade men han verkade till synes livlös. Var först när jag kom närmre som han lyfte huvudet och tittade nyvaket på mig.
Matte väckte honom visst :D

När min pålle var inackorderad stod han i en ensam hage och dom andra hästarna stod i en hage längre bort så han såg dom inte alltid, men ändå när stallägaren kom hem på lunch varje dag låg han i sitt lilla hörn och myste. Han brukar alltid oavsett om han har kompis eller inte ligga och vila efter att ha ätit frukost och lunch. :)

Det kommer inte bli förbjudet att ha hästen ensam.Så här står det förklarat om den kommande lagen.

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

konstigt, det borde vara det ;)

sen säger jag inte att det måste vara en häst i samma hage, men ja... du fattar...

själv har jag en häst som vägrar äta om han är ensam :D

om jag är med så äter han dock, men palla vara i stallet 24/7!

jag gjorde det enkla, skaffade en häst till...

lagen ser ju vääääldigt svävande ut, jag tolkar den som att hästen behöver sällskap ett visst antal timmar/dygn, kanske åtminståne 10?

men man kan ju lika gärna tolka det som att så länge hästen inte är apatisk så är allt ok... hm....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix