Ligger den rätt här?

Men vad ni över driver. Jag har tydligen varit otrevlig. Så här gick det till.
Hästen bajsade-gubbe vrålade- vo tog bort bajs- red vidare- jag frågar om det är lag på detta.

Jag förstår inte hur jag som ryttare har förstört för er andra. Ni borde bli författare med eran fantasi.

Egentligen diskuterar vi något mycket allvarligt. För att folk ska acceptera att hästar rör sig i deras närhet så måste vi ryttare bemöta dem med häsnyn och respekt. Det finns alltför många egoister som bara tänker på sig själv och sin egen bekvälighet och förstör för andra.

Folk som du förstör ryktet för alla ryttare och på sikt begränsar allas möjligheter att rida fritt. Det är därför vi engagerar oss och inte för att det rorar oss att trycka ner dig i skorna.

jag red en unghäst som aldrig hade blivit riden i skogen, just därför tyckte jag inte att det var läge att hoppa upp och ner från unghästen när han ändå hade så mycket annat att hålla reda på.
Jag tyckte mest att du tjatade om att du inte ville få hästbajs på stövlarna jag. Du skrev då inget om att hästen skulle ha några problem.

Förutsättningarna ändras med tiden tydligen.

Först så ville du inte sparka undan skiten för att stövlarna kunde bli smutsiga och nu kunde du inte kliva av och på unghästen.
Vad skall det bli härnäst?

Där jag står med min häst hoppar alla ryttare av och sparkar ner högarna i diket om hästen skiter på asfaltsvägen. Detta gör att vi har mycket bra kontakt med våra grannar och får rida över deras grusvägar som går över gårdsplaner för att komma till bra ridvägar.

Grannsämja ska man vara rädd om!

vad har min verksamhet med det hela att göra?

Därför att bedriver man verksamhet är kraven ännu högre än på tex en privatryttare, och man måste nästan begära tillstånd för allt. Allemansrätten är inte tillämplig i verksamhet, alltså inget du har rätt att nyttja. När det gäller nedskräpning, kan man faktiskt åka dit rätt rejält. Finns några verksamheter som kan intyga det, och vad det kostade i pengar.

Håller med, som jag skrev och berättade tidigare i tråden så har andra ryttare förstört en bra ridväg för oss skötsamma.. :crazy:

vad har min verksamhet med det hela att göra?
Det gäller helt andra regler för de ryttare som bedriver verksamhet än för de som bara rider som hobby och privat.
Allemansrätten gäller inte för dig som utövare av verksamhet, t.ex.
Så om gubben vill förbjuda just dig att rida genom sommarstugeområdet, så kan han göra det utan att behöva sätta upp skyltar eller ha tillstånd.
Det räcker att han säger att du inte får rida där, så får du inte det.

Jag tror att brottet heter "olaga tagande av väg" men jag är inte riktigt säker där.

så om jag har ett hästrelaterat jobb så får jag inte rida som vilken privat ryttare som helst. att vi var 5 ute och red samtidigt har inget med verksamheten att öra

men jag drog det där mes dtövlarna som ett ex som gäller alla hästar jag rider. att jag sen inte klev av denna gång berodde på unghäst.

Hur kommer det sig att du kommer med den förklaringen nu när det hela tiden innan hetat att du inte ville skita ner stövlarna?

Du rider ut med en (flera?) stallflickor och det har inte med verksamheten och göra? Du är dessutom ute för att miljöträna en häst? Vad räknar du som verksamhet då?

för att imorgon kanske jag rider en lugn häst men då VILL jag inte kliva av och sparka skiten pga mina ridstövlar.

Alldeles riktigt, du får inte rida hur som helst och var som helst. Allemansrätten kan och får man utnyttja som privat/hobbyryttare, men inte som idkare av verksamhet.

så om du har en unghäst, och du rider ut tillsammans med stallkamrater för att få sällskap, på vilket sätt bedriver jag en verksamhet :confused:

så om jag har ett hästrelaterat jobb så får jag inte rida som vilken privat ryttare som helst. att vi var 5 ute och red samtidigt har inget med verksamheten att öra
Det beror på.
Om det var dina verksamhets-hästar som du red på, så är det din verksamhet.
Du skrev att du skulle miljöträna en unghäst = typisk verksamhet då det var träning.

Men om du jobbar som ridlärare och har en egen häst hemma, obs hemma och inte på ridskolan, så räknas det som "privat-ridning" då du rider den.
Om hästen är inackorderad, så räknas alla hästar i inackorderings-stallet som verksamhet. Ty det är då stallägaren som bedriver uthyrning av boxar som är ansvarig för ridningan och det är verksamhet.

Det finns en känd dom om det, det s.k. "Kanotmålet".
Där en firma som hyrde ut kanoter blev skadestånds-skyldiga för de skador som kanotisterna gjort på naturen. Samt att kanot-uthyraren fick förbud att låta sina kunder paddla just där.

jag ser det som en alldeles utmärkt ursäkt att man inte vill sparka skit med sina ridstövlar. iofs vet jag att det finns vääldigt många lortgrisar här inne över huvud taget(har läst hygien trådarna) så jag förstår att lite hästskit på skon inte är något, iallafall inte om man kan gå och vara oduschad flera dagar och vända trosorna in och ut när dom intar en läskig färg :devil:

så om du har en unghäst, och du rider ut tillsammans med stallkamrater för att få sällskap, på vilket sätt bedriver jag en verksamhet

Jag har ridit unghästar och i sällskap av kompisar, jag är fortfarande privat/hobby ryttare. När man säljer egna hästar eller tar emot till försäljning, räknas detta som en verksamhet. Turridningar samt regelbundna kurs eller lektionsverksamhet, räknas också som bedriven verksamhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat