maken till hyckleri har jag aldrig varit med om ...
På vad för vis då om jag får fråga?
I sommarstugeområden i Stockholmsområdet så tycker man inte om hästskit. Särskilt inte på asfaltvägar. Dessa vägar ägs av sommarstygeområdets vägförening, så den bestämmer vad som får göras på vägen eller inte, t.ex. skita.
de kanske sitter i bilen och åker runt i socknen och plockar hästskit med hink och spade!
Om man vill fortsätta att få rida över grannens gårdsplan, som räknas som tomt i lagens mening, så är det bra att åka dit och ta upp hästskiten. Annars så kan man räkna med att bli stoppad för att komma fram.
det märks att alla ni verkar bo i stan.
Ja vi bor i ett område som heter Storstockholm, och jag kan berätta att här är trångt om saligheten. Så man kan inte bara låta skiten ligga hur som helst, för folk gillar inte det. Och där de har rätten på sin sida att slippa det, så gör man bäst i att plocka upp skiten.
precis som koskit och och diverse annat "bös" finns som en naturlig del av vägen och vägrenen.
Det är INTE en naturlig del av vägen, varken den av grus eller den av asfalt. En grusväg som får mycket gödsel på sig kräver mycket mera underhåll än en som slipper. Gödslet gör vägen mjuk och vattensjuk när det är vått så att den tar mycket mera skada av hästhovar och trafik än vad den skulle ha gjort utan hästskit-inblandning. Jämför ridhus där man ju vill mocka och måste byta ridhusbotten ändå med jämna mellanrum p.g.a. gödsel effekten.
bara som en jämförelse: vem har sett en bonde åka tillbaka för att plocka upp koskit, högar av hö eller ränder av havre efter såningsmaskinen?
Jag har sett en bonde ta upp koskit efter sina kor som varit lösa och sprungit på min gårdsplan. Man gör så här nere i vårt område.
Jag ser att du bor i Hälsingland, det har jag också gjort.
Och där så är det inte så trångt att det finns så många som bryr sig, så jag förstår att du inte kan förstå problemet.