Licenssmitarna snart historia?

Sv: Licenssmitarna snart historia?

Men i förslaget spelar det ju ingen roll om du har dator, TV, radio eller inget alls. Det är ju en skatt. Därför trodde jag att du gjorde en jämförelse med idag. SR (och UR) får ju ta del av TV-avgiftskakan utan att radion är avgiftspliktig.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Tror du verkligen på det?

Varför har vi då skatt på tex sprit & bensin? Varför har vi moms på varor och tjänster? Majoriteten av svenskarna skulle troligen hurra högt om dessa skatter togs bort!

Men politikerna skulle hellre dö än ta bort dessa skatter då de är stora inkomstkällor för staten.

Ja, jag tror på det. För om skatten tas bort på sprit och bensin så måste skatten höjas på något annat. Men public service kan man ta bort helt utan sådana konsekvenser.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det jag fruktar är att granskningen av makten kan komma att bli försiktigare. Är man beroende av makten(s nyck) kanske man tänker sig för både en och två gånger innan man avslöjar något.

Det tror jag är en befogad oro. Vem biter den hand som föder en?
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Helt värdelöst. Har ingen TV och inte haft på många år. Att via skatten betala för barnomsorg, vård osv har jag inga problem med trots att jag varken har barn eller är sjuk. Att däremot betala för SVT känns fullkomligt meningslöst. Det finns andra områden där den tusenlappen gör mer nytta.

Radiotjänst hade säkert sparat in en jäkla massa pengar om de slutat envisas med att ringa var och varannan vecka till oss som inte betalar och faktiskt inte har TV.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det tror jag är en befogad oro. Vem biter den hand som föder en?
Det är en relevant invändning, men jag tror ändå att risken för självcensur och... skall vi säga ekonomiskt betingad nyhetsvärdering, är avsevärt mindre inom SR/SVT/UR än inom öppet annonsfinansierade och näringslivsägda media.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

tifo;15327946 Det jag fruktar är att granskningen av makten kan komma att bli försiktigare. Är man beroende av makten(s nyck) kanske man tänker sig för både en och två gånger innan man avslöjar något.[/QUOTE skrev:
ja, det är därför jag med sammanbitna tänder halar upp plånboken fyra gånger om året trots att det svider..

Frågan är hur det kommer påverka sändningsrättigheterna? Det stör mig enormt att jag inte kan se samma program i min surfplatta som i datorn, oavsett om jag använder svts app eller genom webläsaren.:devil::mad:
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det är en relevant invändning, men jag tror ändå att risken för självcensur och... skall vi säga ekonomiskt betingad nyhetsvärdering, är avsevärt mindre inom SR/SVT/UR än inom öppet annonsfinansierade och näringslivsägda media.

SR/SVT verkar vara minst lika styrda som reklamfinansierad TV, bara med en annan infallsvinkel.

SVT springer maktens ärenden, medan reklam-TV springer företagens ärenden.

Lite härligt gammeldags kolchosstämning/1984 över att alla ska betala för TV som alla inte har och/eller vill ha.

Men storebror vill såklart göra sin röst hörd hos alla, vare sig de vill eller inte.

Krig är fred, frihet är slaveri, okunnighet är styrka.
/Orwell
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Helt reklamfritt är heller inte public service - radio och tv-lagen tillåter sk 'sponsring', och vad jag förstår så handlar det ofta då sponsring sker, inte med så små pengar utan sponsring kan ibland bekosta hela produktioner.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

SVT springer maktens ärenden, medan reklam-TV springer företagens ärenden.

Tja vill du ha svart i rutan så har det ju ingen betydelse :D
Ska du se nåt så får du betala på ett eller annat sätt. Detsamma gäller dator, kan jag tillägga. Trådlöst eller bredband betalar du på ett eller annat sätt.

Det enda som är gratis är tipskupongerna. /Oldie
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Upplever du att det finns någon som helst konflikt mellan begreppet "fri television" och det faktum att den "fria televisionen" försörjs av just de makthavare som ska granskas?

Kanske är "statligt styrd television" ett bättre och mer verklighetsnära begrepp?

Det vore trevligt att se någon annan tv-kanal granska sina egna program.
I SVT har vi i alla fall några som granskar 'makten' som dock fortfarande enligt dig går i ledband. Konstigt resonemang.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Bygger du den ståndpunkten på något konkret och substansiellt, eller är det mest en aversion mot samhället i stort?

Så här säger t ex Janne Josefsson (som jag tycker är en av de få journalister på SR/SVT som ser journalistik som något undersökande i stället för något uppfostrande):

"- Jag jobbade på Sveriges Radio från mitten av 70-talet och det var fantastiskt. Men jag var med om att man svartlistade folk. De som ville föra ett resonemang om flyktingmottagning var rasister. Var man emot dagis var man en fascist. Det var skrämmande, berättar han."


Hela artikeln för den som är intresserad av att läsa:

http://hd.se/mer/2008/02/10/mannen-bakom-avsloejandena/
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

"- Jag jobbade på Sveriges Radio från mitten av 70-talet och det var fantastiskt. Men jag var med om att man svartlistade folk. De som ville föra ett resonemang om flyktingmottagning var rasister. Var man emot dagis var man en fascist. Det var skrämmande, berättar han."

Och ändå jobbar han för SVT :eek:. Konstigt när det finns massor med betalkanaler att söka sig till ....:angel:
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Jag har ingen TV och kunde inte bry mig mindre. Det är inga pengar att bråka om, särskilt inte om man ser till allt annat man får betala via skattsedeln som råkar gynna alla andra utom en själv.

Det håller jag med om. Jag har aldrig förstått varför man kan betala presstöd via skatten, men inte kostnaden för radio och tv.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Fast TV-licens får du betala om du har en dator med internetuppkoppling. OM den inte är spärrad och det finns godkänt intyg på det.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Fast TV-licens får du betala om du har en dator med internetuppkoppling. OM den inte är spärrad och det finns godkänt intyg på det.

Vad jag vet finns det än så länge endast länsrättsdomar i sådana fall. Jag antar att något fall kommer att drivas till Högsta förvaltningsdomstolen.

Lagen är inte glasklar: "En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

"Avsedd för" tolkar jag som att man inte ska kunna undgå att betala avgift bara för att man tar emot sändningarna via internet och har valt den tekniska lösningen, men kan man hävda att en dator med internetuppkoppling skulle vara avsedd för att ta emot utsändningar, om man inte har tillräcklig kapacitet?
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Då kommer genast frågan vem som orkar driva det vidare, och huruvida man som t ex företagare vågar vägra avgiften.

Som det är nu krävs som sagt intyg på spärren från behörig, innan man slipper undan.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det finns gott om folk som driver mål så långt det går. Dessutom är det en principiellt intressant fråga. Den som har en tv kan ta emot alla sändningar, men den som har en dator med internetuppkoppling kanske inte har tillräckligt bra uppkoppling. Lagstiftaren har trots allt valt formuleringen "är avsedd att", inte "kan".
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

och vi som varken har TV eller är intreserade av att ha TV får betala för skiten :(

Även om du inte tittar så har du nytta av en fri television som granskar makten och annat som behöver sättas under lupp.
Effekterna syns liksom inte bara i TV-rutan utan även ute i det samhälle där du befinner dig.

Att åka snålskjuts på de som vill titta på Bolibompa för de saken är litet övermaga kan jag tycka.
Och just Boilibompa tycker jag att alla skall vara med och betala för, precis som för alla barns skola, vård och omsorg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 182
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp