Licenssmitarna snart historia?

Sv: Licenssmitarna snart historia?

Kl

Jag tycker det känns konstigt att jämföra nöje med sjukvård. Jag hjälper Givetvis gärna mina medmänniskor med sjukvård, utbildning osv men däremot vill jag ju inte bidra med rena nöjen till dem. Tv/radio är ju trots allt ingen livsnödvändighet.

Men i övrigt tycker jag väl inte det är fel att sätta den summan på skatten, så länge det hålls på en så låg summa som möjligt. Summan borde ju minska rejält om alla betalar, och som sagt 'indrivare' inte längre har någon anställning. Många tusenlappar i månaden där.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det är ju samma för Sverige - Norge- Finlandspendlare.
Över tid så jämnar det ut sig.
För etthundra tio år sedan betalade alla Norrmän skatt i Sverige.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

TV och radio är inte bara nöje. Två av uppgifterna är att vara folkbildande och opinionsbildande.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det är ju samma för Sverige - Norge- Finlandspendlare.
Över tid så jämnar det ut sig.
För etthundra tio år sedan betalade alla Norrmän skatt i Sverige.

nu var det ju knappast det du menade från början ;)

Men var du säger är alltså att vi har antagligen invaderat Danmark om något århundrade så det är lär jämna ut sig i längden? :p
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Var fick du summan 1000:- ifrån? Bara nyfiken. Det borde snarare bli billigare eftersom beloppet sprids ut på alla skattebetalare.

Siffran kommer från den artikel i Resumé som också outade utredningens resultat. Jag kan inte länka till artikeln, den är lösenordsskyddad.

Frågan är om det är bra eller dåligt för public service. Å ena sidan så tryggar man finansieringen när ingen kan smita och får en stabilare inkomst. Å den andra sidan kan då klåfingriga politiker ta pengarna och representera på Grand hotell istället.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Jag tycker det känns konstigt att jämföra nöje med sjukvård. Jag hjälper Givetvis gärna mina medmänniskor med sjukvård, utbildning osv men däremot vill jag ju inte bidra med rena nöjen till dem. Tv/radio är ju trots allt ingen livsnödvändighet.

Public service är ju mer än "rena nöjen". Det är fristående nyheter och kritisk granskning. Det är bildning och utbildning. Och det är ett kulturinnehåll som går utöver vad marknaden klarar av att erbjuda.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

TV och radio är inte bara nöje. Två av uppgifterna är att vara folkbildande och opinionsbildande.

Det är väl egentlgien det här som är mitt problem med publicservice TVn. Sista jag tittade på en programtablå (några år sedan) så var det knappt varken fortbildning eller opiionsbildning om man inte räknar otaliga sport, dokussåpor och dåliga filmer till denna kategori. SVT försöker slåss mot de komersiella kanalerna på deras planhalva och glömmer tyvärr bort vad de är till för. Jakten på tittarsiffror kommer långt före kvalite och bildning.
Detta är enda orsaken till att jag inte vill betala. Jag har inte tid att ha TV men om dessa saker sköttes skulle jag inte ha något emot att betala TV licensen ändå.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Lite kl
Ja, poängen med att sätta det på skattesedeln är att man ser det som en samhällsfunktion som är av allas intresse, och att man skall slippa duttla med vilka som bor ihop och inte. Alla är medborgare och (förhoppningsvis) intresserade av att samhället som helhet fungerar. Tänk bara vad dagis och skola och omsorg kostar även de månader jag inte utnyttjar det :)
Jag tycker att det är jättebra.

Men är det allas intresse? Egentligen borde man nog lägga ned TV1 o TV2 och köra nyheterna på kunskapskanalen, ev ha barnkanalen (som är väldigt bra) kvar eftersom den är fri från reklam.

Det är möjligt att lekprogram är mångas intresse, frågan är om det trumfar äldreomsorg i värde. Programutbud finns ändå på reklamkanalerna och betalkanalerna.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Publicserviceutredningen är klar och lämnas den 11 september. Men av vad som kommit ut redan föreslås TV-licensen försvinna. Istället får alla höjd skatt med en tusenlapp. Så från och med 2014 kommer ingen undan och ingen behöver få en snigel på ögat.

Så säljer staten en vara som ingen vill betala för.

Enklast vore väl ett decodersysten som redan finns..problemet är väl att man inte skulle få in de pengar som krävs.....

Vad det gäller tv, film o annan info får jag in vad jag vill ha via datorn,utan att det kostar en förmögenhet.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Spontant tycker jag att summan låter konstig. Att lägga en allmän skatt och därmed slippa all administration, portobetalningar, lägga ner en massa anställningar som tv-kontrollanter borde göra att kostnaden istället skulle bli mycket lägre.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det är för jävligt för man ska inte behöva betala för det som man INTE använder!

Jag har inte haft TV sen vi flyttade hit där jag bor nu för 20 år sedan och uppskattar INTE att ev få betala för att ANDRA ska titta på TV.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

och vi som varken har TV eller är intreserade av att ha TV får betala för skiten :(

Precis.
Det är ju roligt att jag ska finansiera att alla andra får public service TV.
Det kanske vore bra att lägga avgiften via Boxerbolag, kabelnät et c så de som abonnerar (för om jag har förstått saken rätt, behöver man antingen kabelTV eller en digitalbox för att kunna se TV numera?) också betalar medan jag slipper även i fortsättningen.

Har förresten en urgammal TV-antenn på taket på min stuga, eftersom jag inte haft energin att klättra upp och montera ner den.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Lite kl
Ja, poängen med att sätta det på skattesedeln är att man ser det som en samhällsfunktion som är av allas intresse, och att man skall slippa duttla med vilka som bor ihop och inte. Alla är medborgare och (förhoppningsvis) intresserade av att samhället som helhet fungerar. Tänk bara vad dagis och skola och omsorg kostar även de månader jag inte utnyttjar det :)
Jag tycker att det är jättebra.

Samhället fungerar mycket bra UTAN TV. I synnerhet nu när det finns dator och internet i nästan var mans /kvinnas hand. TV är föråldrat tycker jag. Jag har inte saknat TV EN ENDA DAG. Och tycker närmast det är jobbigt att besöka mina föräldrar pga att det då alltid ska tittas på TV .

Samhällsfunktion av allmänt intresse.... kanske för en 20 år sedan men INTE nu i den fullt utblommade dataåldern.

Datorn är en stor orsak till att vi aldrig haft TV, sambon jobbar med forskning och vi hade tillgång till internet etc långt innan de flesta andra hade det.

Att betala för tex skolor fast man inte själv har barn går inte att jämföra. För det ligger i var medborgares intresse att barnen får en utbildning för det är UTBILDADE människor som får ett modernt samhälle att fungera ( inte TV).
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det är för jävligt för man ska inte behöva betala för det som man INTE använder!
Har inte den grundsynen slaktats tillräckligt i andra diskussioner här genom åren?
En stor del av vårt samhälles grundfunktioner bygger ju på att vi delar på kostnaderna även om varje enskild medborgare inte utnyttjar förmånen för stunden. Skulle du enbart betala för just de förmåner du utnyttjar, precis när du utnyttjar dem, (förutsatt att det även gäller alla andra) så tror jag att du skulle riskera en ansträngd ekonomi.

Vad man än tycker om public service media så är det ändå basen för den mest oberoende journalistiken i samhället. Vad som händer när det oberoendet reduceras eller tas bort helt, kunde man se bra exempel på i dokumentären "Big boys gone bananas" igår.

Sedan tror jag att du har en övertro på internet som ersättare för tv. Jag menar att tv fortfarande har en väsentlig samhällsfunktion, inte minst för alla äldre som lätt sätter på en tv-apparat men inte riktigt lika lätt administrerar en dator.
 
Senast ändrad:
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Men det är ju inte sant. Om det var så att en majoritet svenskar var emot public service och inte ville betala för det så skulle politikerna ta bort det ögonblickligen.

Tror du verkligen på det?

Varför har vi då skatt på tex sprit & bensin? Varför har vi moms på varor och tjänster? Majoriteten av svenskarna skulle troligen hurra högt om dessa skatter togs bort!

Men politikerna skulle hellre dö än ta bort dessa skatter då de är stora inkomstkällor för staten.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Public service är ju mer än "rena nöjen". Det är fristående nyheter och kritisk granskning. Det är bildning och utbildning. Och det är ett kulturinnehåll som går utöver vad marknaden klarar av att erbjuda.

Tittar man i programtablåerna för kanal 1 & 2 är det väl mest konstiga tävlingar & sport.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Men politikerna skulle hellre dö än ta bort dessa skatter då de är stora inkomstkällor för staten.
Och vem är staten då?
Du är långt ute och cyklar om du verkligen tror att majoriteten av svenskarna skulle hurra om punktskatter och moms togs bort. Det finns inga gratisluncher.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

A/En stor del av vårt samhälles grundfunktioner bygger ju på att vi delar på kostnaderna även om varje enskild medborgare inte utnyttjar förmånen för stunden.

B/Vad man än tycker om public service media så är det ändå basen för den mest oberoende journalistiken i samhället.


A/ Men TV är INTE en av samhällets grundfunktioner.

B/ Oberoende journalistik finns inte enbart inom TV.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp