Licenssmitarna snart historia?

Sv: Licenssmitarna snart historia?

Spontant tycker jag att summan låter konstig. Att lägga en allmän skatt och därmed slippa all administration, portobetalningar, lägga ner en massa anställningar som tv-kontrollanter borde göra att kostnaden istället skulle bli mycket lägre.

Åja, jag är ganska övertygad om all skattekontroll å sin sida kräver sin tribut av arbete, granskningar och administration.

Det jag fruktar är att granskningen av makten kan komma att bli försiktigare. Är man beroende av makten(s nyck) kanske man tänker sig för både en och två gånger innan man avslöjar något.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Och vem är staten då?

Ja mest är det politiker som vill ha riktigt höga löner :D. (ironi)

Och så finns det en massa medborgare som tror att politikerna gör som de lovat när det är val. (ironi)

Men det var väl inte frågan om VEM som är staten.... frågan var att de flesta medborgare faktiskt inte skulle tycka det var dåligt om tex skatten på bensin togs bort och momsen. Och att politikerna INTE tar bort dessa pålagor trots att nästan ingen vill ha dem?
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

A/ Men TV är INTE en av samhällets grundfunktioner.
Det finns det nog olika åsikter om. Ett gemensamt ägt system, så oberoende som möjligt av kommersiella intressen, för spridande av nyheter och samhällsinformation även i krissituationer, ser många som en rätt viktig samhällsfunktion.
B/ Oberoende journalistik finns inte enbart inom TV.
Var hittar du ett större oberoende av kommersiella intressen?
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Du kan ju gå ut och lyssna på dina medmänniskor.
Jag ser ett par valmöjligheter, om man vill ta bort moms och punkskatter. Antingen säger vi att var och en får klara sig själv, och så raderar vi större delen av den offentliga sektorn. Eller så debiterar vi de faktiska kostnaderna för exempelvis infrastruktur och vård, vid varje enskilt nyttjandetillfälle. Eller så hittar vi en välvillig oligark eller shejk som av pur glädje bjuder oss på fritt allt. Jag tror inte att en majoritet av mina medmänniskor ser något av de två första alternativen som intressanta.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Sedan tror jag att du har en övertro på internet som ersättare för tv. Jag menar att tv fortfarande har en väsentlig samhällsfunktion, inte minst för alla äldre som lätt sätter på en tv-apparat men inte riktigt lika lätt administrerar en dator.

Vi har 80 plussare i släkten som hanterar datorns grundfunktioner finemang. Och då rör det sig inte om personer som lärt sig datorer när de varit betydligt yngre. Utan folk som lärt sig på ålderns höst. Och med datorn finns det tex funktioner som kan underlättas om man tex ser dåligt.

Det ENDA på TV som möjligen är verklig samhällsnytta är nyhetsprogrammen. Och eftersom vi bor i en demokrati så är förhoppningsvis nyheterna någotsånär korrekta.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Jag ser ett par valmöjligheter, om man vill ta bort moms och punkskatter. Antingen säger vi att var och en får klara sig själv, och så raderar vi större delen av den offentliga sektorn. Eller så debiterar vi de faktiska kostnaderna för exempelvis infrastruktur och vård, vid varje enskilt nyttjandetillfälle. Eller så hittar vi en välvillig oligark eller shejk som av pur glädje bjuder oss på fritt allt. Jag tror inte att en majoritet av mina medmänniskor ser något av de två första alternativen som intressanta.


Jag har inte sagt att man ska ta bort moms och punktskatter det är liksom inte det som diskussionen gäller. Det skrevs här innan i tråden att politikerna genast skulle ta bort en skatt/avgift om medborgarna inte ville ha den.

Och då skrev jag att det tror jag inte ett dugg på för att jag har inte sett det ännu. Och tog upp momsen och spritskatten som ett exempel. Två skatter som i modern tid varit och är impopulära. Ja spritskatten har varit impopulär i flera hundra år, men är den borta pga det?
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Nej, det som skrevs var att om folk var emot "Public Service" (alltså statlig TV/Radio) så skulle DET tas bort. Alltså att SVT och SR skulle läggas ner.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Har inte den grundsynen slaktats tillräckligt i andra diskussioner här genom åren?
En stor del av vårt samhälles grundfunktioner bygger ju på att vi delar på kostnaderna även om varje enskild medborgare inte utnyttjar förmånen för stunden. Skulle du enbart betala för just de förmåner du utnyttjar, precis när du utnyttjar dem, (förutsatt att det även gäller alla andra) så tror jag att du skulle riskera en ansträngd ekonomi.

Vad man än tycker om public service media så är det ändå basen för den mest oberoende journalistiken i samhället. Vad som händer när det oberoendet reduceras eller tas bort helt, kunde man se bra exempel på i dokumentären "Big boys gone bananas" igår.

Sedan tror jag att du har en övertro på internet som ersättare för tv. Jag menar att tv fortfarande har en väsentlig samhällsfunktion, inte minst för alla äldre som lätt sätter på en tv-apparat men inte riktigt lika lätt administrerar en dator.

Du skrev precis det jag tänkte!

Jag betalar gladeligen skatt och liscens trots att jag troligtvis inte ens nyttjar hälften av det jag betalar för.
 
Senast ändrad:
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Åja, jag är ganska övertygad om all skattekontroll å sin sida kräver sin tribut av arbete, granskningar och administration.

Det jag fruktar är att granskningen av makten kan komma att bli försiktigare. Är man beroende av makten(s nyck) kanske man tänker sig för både en och två gånger innan man avslöjar något.

Jag tror inte på det alls. Hur många kontroller behöver kyrkoskatten?
Skatteuttaget : Riksgenomsnittet för kyrkoavgiften 2012, exklusive begravningsavgift, är 1,00 procent av din kommunalt beskattningsbara inkomst.

Rätt enkelt eller hur?:p

TV avgiften borde hamna i 0.1-0.3 procent nivån.
Försumbart.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Men det är ju inte sant. Om det var så att en majoritet svenskar var emot public service och inte ville betala för det så skulle politikerna ta bort det ögonblickligen.

Njae det är väl så, i alla fall för mig, att jag röstar på ett parti som håller samma inställning som jag i de stora frågorna.

SD tex har en par frågor som jag stöder, men skulle ändå inte drömma om att kasta bort en röst där, eftersom jag inte delar deras åsikt i deras stora frågor.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Här kommer några exempel från denna veckas TV-tablå, brittisk naturserie om Afrikas stora sprickdal, Vetenskapens värld om jordens utveckling ur växternas perspektiv, Big boys goes bananas, författarsamtal och en dokumentär om restaureringen av en stadsdel i Shanghai.

Vad är det för dokusåpor du tänker på?
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Läste du resten av vad jag skrev? Jag skrev att jag inte läst någon TV tablå på väldigt länge. Det betyder att saken kan ha ändrat sig tilld et bättre sedan dess. Jag undrar dock om höstens normala program kommit igång än.
Nej jag tänker inte läsa TV tablån nu heller. Jag vet som sagt att jag inte var imponerad när jag valde bort TVn och numera har jag inget behov av burken ifråga.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Jag läste hela ditt inlägg, inklusive det du skrev om att du inte kollat i en tablå på några år. (Varför du nu ens kommenterar något som du inte har en uppdaterad syn på är en fråga? :confused: )

Att diskutera SVT:s programutbud med dig när du inte har koll framstår som rätt onödigt. Dock är jag fortfarande nyfiken på vilka dokusåpor du åsyftade.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det är intressant att du har en så stark åsikt då om saker du faktiskt inte vet så mycket om.

Jag själv har valt att bara ha gratiskanalerna då det går så mycket bra på dessa kanaler. Jag är ingen stor tv-tittare men när jag tittar ser jag gärna dokumentärer, naturfilmer, brittiska dramaserier och även nyheter och sport. Dokusåpor ser jag aldrig om det inte är extra intressanta sådana (SVT sände en för inte så länge sen om tre prinsar från olika länder som fick prova att leva inkognito i England och jobba och dejta som "vanligt folk"). Det är också väldigt sällan det går dokusåpor i någon av SVT:s kanaler, och det beror inte på om det är sommar- eller hösttablå.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Läste du resten av vad jag skrev? Jag skrev att jag inte läst någon TV tablå på väldigt länge. Det betyder att saken kan ha ändrat sig tilld et bättre sedan dess. Jag undrar dock om höstens normala program kommit igång än.
Nej jag tänker inte läsa TV tablån nu heller. Jag vet som sagt att jag inte var imponerad när jag valde bort TVn och numera har jag inget behov av burken ifråga.

Jag har inte heller TV. Men den föreslagna höjningen handlar väl om radio och dator också?
De flesta har radio åtminstone i bilen, och de flesta har datorer och många av dessa datorägare går ibland in på SVT Play.
Mest rättvist hade kanske varit separat TV-, radio- och/eller datorlicens, men det blir nog ännu svårare och dyrare att administrera än att klämma fast sniglar på folks ögonlock.

Jag tillhör nog för övrigt en mycket liten skara svenskar: jag betalade TV-licens utan att ha TV. Jag testade nämligen att ha TV igen för en del år sen, men tröttnade omgående och den åkte ut. Glömde dock bort att avbeställa TV-licensen.

Så om det finns några gratistittare här, skänker jag er härmed min betalda otittade TV-tid. Tror att den räcker nåt år eller så innan ögonen börjar förmörkas av mollusker.

Den bakomliggande anledningen till förslaget om allmän licens är att Sverige (och därmed även Public Service) har riktigt ont om pengar nuförtiden.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Radio och dator (så länge den är utan TV-kort) är inte avgiftspliktiga. Lista på vad som är avgiftspliktigt finns på Radiotjänsts hemsida.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

och vi som varken har TV eller är intreserade av att ha TV får betala för skiten :(

Nej och de som inte har barn kanske inte är intresserade av att betala skatt för skola, barnomsorg och barnbidrag, de som inte blir allvarligt sjuka kanske inte vill betala skatt för sjukhusvård o.s.v. och så kan man räkna upp exempel i all oändlighet.

Själv anser jag att en fri television som vågar granska makthavare m.fl. saker är en viktig sak för demokratin. Det betalar jag gärna lite höjd skatt för även om jag inte är något tv-fan.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Radio och dator (så länge den är utan TV-kort) är inte avgiftspliktiga. Lista på vad som är avgiftspliktigt finns på Radiotjänsts hemsida.

Tråden handlar om ett förslag om allmän avgift som inte gör skillnad på TV-. radio- eller dator-innehav (eller utanhav, för den delen).
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Själv anser jag att en fri television som vågar granska makthavare m.fl. saker är en viktig sak för demokratin. Det betalar jag gärna lite höjd skatt för även om jag inte är något tv-fan.


Upplever du att det finns någon som helst konflikt mellan begreppet "fri television" och det faktum att den "fria televisionen" försörjs av just de makthavare som ska granskas?

Kanske är "statligt styrd television" ett bättre och mer verklighetsnära begrepp?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 182
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp