Licenssmitarna snart historia?

Hermelin

Trådstartare
Publicserviceutredningen är klar och lämnas den 11 september. Men av vad som kommit ut redan föreslås TV-licensen försvinna. Istället får alla höjd skatt med en tusenlapp. Så från och med 2014 kommer ingen undan och ingen behöver få en snigel på ögat.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det var väl på tiden.

Hur många kommer förlora sysselsättning?
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

och vi som varken har TV eller är intreserade av att ha TV får betala för skiten :(
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

och vi som varken har TV eller är intreserade av att ha TV får betala för skiten :(

Jag har ingen TV och kunde inte bry mig mindre. Det är inga pengar att bråka om, särskilt inte om man ser till allt annat man får betala via skattsedeln som råkar gynna alla andra utom en själv.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

och vi som varken har TV eller är intreserade av att ha TV får betala för skiten :(

Det är mycket som man som skattebetalare skulle vilja slippa betala för.
Vi väljer våra beslutsfattare.
Är man tillräckligt många som tycker lika, kan man välja en likasinnad.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

och vi som varken har TV eller är intreserade av att ha TV får betala för skiten :(

Så är det ju. Men man kan också tänka sig att även de som väljer att vara utan TV ändå anser att TV ska finnas och att andra ska ha tillgång till det? Jag anser t ex att det ska finnas missbruksvård och är beredd att betala till det. Men jag har inga planer på att utnyttja en sådan vård själv.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Var fick du summan 1000:- ifrån? Bara nyfiken. Det borde snarare bli billigare eftersom beloppet sprids ut på alla skattebetalare.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Var fick du summan 1000:- ifrån? Bara nyfiken. Det borde snarare bli billigare eftersom beloppet sprids ut på alla skattebetalare.
Alla förslag angående skatter eller avgifter är alltid ett sätt att öka intäkterna för staten,allt annat är ointressant.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Trots att jag inte har TV så tycker jag att det blir bättre med en sån avgift och att man kommer att slippa alla absurda diskussioner om hypotetiska licensavgifter från dem som ringer runt och frågar oss som inte har licens. :crazy:

Det kan vara värt de tiondels procent det rör sig om på lönen.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

och vi som varken har TV eller är intreserade av att ha TV får betala för skiten :(
Fast så är det väl med allt som betalas med skattemedel?
Alla har inte användning av allt så det jämnar nog ut sig ändå.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Jo. Vi som pendlar över de nordiska gränserna och betalar skatt på lönen i det land vi jobbar och liknande. Ganska många men det uppvägs kanske av att övriga inte kan smita.

För att inte tala om alla nolltaxerare.

Tvärtom blir det för alla hushåll där det kanske bor en 3-4 förvärvsarbetare. Ska alla dessa betala 1000 kronor mer på skatten?
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Lite kl
Ja, poängen med att sätta det på skattesedeln är att man ser det som en samhällsfunktion som är av allas intresse, och att man skall slippa duttla med vilka som bor ihop och inte. Alla är medborgare och (förhoppningsvis) intresserade av att samhället som helhet fungerar. Tänk bara vad dagis och skola och omsorg kostar även de månader jag inte utnyttjar det :)
Jag tycker att det är jättebra.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Det finns poänger med det absolut, jag menade mest att det inte nödvändigtvis blir billigare.

Sen kan det ju bli aningen lustigt med partiledardebatter i SVT där politikerna debatterar hur mycket tv-skatten ska höjas eller sänkas.

Men det är ju onekligen bra för att komma åt alla idioter till licenssmitare.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Jo. Vi som pendlar över de nordiska gränserna och betalar skatt på lönen i det land vi jobbar och liknande. Ganska många men det uppvägs kanske av att övriga inte kan smita.


Här i Öresundsområdet har vi många som arbetspendlar från Danmark till Sverige så det går nog på ett ut.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Alla förslag angående skatter eller avgifter är alltid ett sätt att öka intäkterna för staten,allt annat är ointressant.

Förvisso. Men det torde betyda att man kan lägga ner Radiotjänst i Kiruna + de som på obekväm tid ska jaga licensskolkare. Det borde betyda åtskilliga miljoner i vinst.

För att inte tala om alla nolltaxerare.

Tvärtom blir det för alla hushåll där det kanske bor en 3-4 förvärvsarbetare. Ska alla dessa betala 1000 kronor mer på skatten?

Jag frågar mig fortfarande var 1000 kronor kommer ifrån?
Som motfråga kan man ju då fråga sig varför vi som inga barn har ska betala för skola och barnomsorg.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Jag frågar mig fortfarande var 1000 kronor kommer ifrån?
Som motfråga kan man ju då fråga sig varför vi som inga barn har ska betala för skola och barnomsorg.

Jag har ingen aning, jag fortsatte resonemanget utifrån påståendet som gjorts.
 
Sv: Licenssmitarna snart historia?

Här i Öresundsområdet har vi många som arbetspendlar från Danmark till Sverige så det går nog på ett ut.

Nja.

Totala antalet pendlare över Öresund: 20.088
Pendlare från Sverige till Danmark: 19.412
Pendlare från Danmark till Sverige: 976

Av de 19.412 personerna är 37 % danskar som jobbar i Danmark men köpt bostad i Sverige.
(tendens Öresund, 2009)

Nu när danska bostadspriserna har börjat gå ner har säkert en del flyttat tillbaka till Danmark, men vi är knappast ens i närheten av att det ska gå jämnt ut.

Ur detta perspektiv har ju Malmö/Skåne blivit mer sovstad till Köpenhamn än den där dynamiska arbetsmarknaden man antagligen eftersträvar när man försöker göra det så enkelt som möjligt att bo i ena landet och arbeta i det andra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 182
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp