Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

swemale

Trådstartare
Det här känns inte riktigt OK. Visst har vi en offentlighetsprincip i Sverige. men att jag ska kunna se hur många på min adress som begått någon form av brott, få hem domen med ett knapptryck (+ lite pengar) känns fel....
Vad tycker ni bukefalister om detta....?

lexbase.se

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Skapligt obehagligt.

Dessutom strider det mot min rättsuppfattning. Har man avtjänat straffet så har man.

Alla är inte våldsbrottslingar liksom.

På min gata är det hyfsat anonymt eftersom det är höghus, i ett villaområde är det en annan femma.

Fan också. Varför gick jag in där och sökte? Det kom ju upp massa namn som jag inte ville se:banghead:.

Jag gillar det inte, håller med tanten. Även om jag då är en jäkla hycklare eftersom jag ändå gick in och sökte....

Hmm samma här, jag ville inte veta att min lilla by har 10% med domar. Men kunde inte låta bli.

Det är en knivig fråga, för det är ju egentligen inte olagligt väl, det är offentlig information. Men det här är ju väldigt mycket för mycket lätttillgängligt... Vill man veta sånt ska man behöva lägga lite energi på det tycker jag.

Jag gillar det inte, håller med tanten. Även om jag då är en jäkla hycklare eftersom jag ändå gick in och sökte....

Dito på det!
--
Jag tycker det är fel, men visst gick jag in och kollade ändå :crazy: Iofs på en person som jag vet har en dom sedan längre tillbaka eftersom jag blev fundersam. Nu kom det inte upp något när jag sökte efter personen, vilket jag är glad för. Allt kommer inte upp, antar det beror på hur länge det ligger kvar i belastningsregistret eller vad det heter?
Jag anser att har man avtjänat straff så ska det inte hänga som en kvarnsten runt halsen resten av livet. Särskilt inte mindre förseelser. Jag sökte bara på postort och det kom upp väldigt många unga personer. Det finns arbetsgivare som kritiseras för att de begär utdrag ur belastningsregistret vid jobbansökan, men med detta behöver inte arbetsgivare ens begära det, bara gå in och söka. Då kan straffet för en dum engångsgrej bli långt och oproportionerligt hårt.

Offentlighetsprincipen är för det mesta bra, men att begära ut handlingar kräver lite mer kraft och tanke än att bara göra en snabb sökning på nätet. Känsliga uppgifter kan bli för lättåtkomliga även om de är offentliga.

Jag erkänner. Jag gick också in och sökte - och fick inget napp alls på min by vilket var trevligt. Samhället vi hör till är en annan femma men ingen överraskning.

Skapligt obehagligt.

Dessutom strider det mot min rättsuppfattning. Har man avtjänat straffet så har man.

+ 1 på den!!! Blir faktiskt riktigt ARG!!!

INGEN vinner på att det blir svårare än det redan är för någon som avtjänat sitt straff att återanpassas i samhället igen…

Edit: Jag har INTE kollat och har inte tänkt göra det heller!

Jag tycker detta är en jättesvår fråga. Principiellt tycker jag inte sådan info ska lämnas ut men samtidigt skulle jag gärna vilja veta om det tex finns sexbrottslingar i mitt bostadsområde. Dubbelmoral..jag vet.

Samtidigt tänker jag på att det måste ju göra det ännu svårare för brottslingar att återanpassas in i samhället.

Det här känns inte riktigt OK. Visst har vi en offentlighetsprincip i Sverige. men att jag ska kunna se hur många på min adress som begått någon form av brott, få hem domen med ett knapptryck (+ lite pengar) känns fel....
Vad tycker ni bukefalister om detta....?

lexbase.se

Obehagligt. Det är ju inte bara hur många, utan de är namngivna. Att få namn och och födelsedata gratis och sen betala för tjänsten känns väl också sådär... De flesta lär ju inte betala, men är kanske inte sena med att starta rykten:
- "Han är SÄKERT dömd för..."

Och så blir det en sanning...

Jag tycker också det är obehagligt. Har man avtjänat sitt straff så har man, tycker jag. Och även om det är offentliga uppgifter så blir det så väldigt mycket enklare nu. Ja nej, jag gillar det inte!

Alltså?!:eek:
Sökte på min by och jag hittade hur många som helst som jag känner!:eek::eek:
Den där sidan är ju helt sjuk!

kl

Det är ju allt från stort till smått som finns där. Dvs, en hel del är nog mindre grejer som tex fortkörningar.

+ 1 på den!!! Blir faktiskt riktigt ARG!!!

INGEN vinner på att det blir svårare än det redan är för någon som avtjänat sitt straff att återanpassas i samhället igen…

Edit: Jag har INTE kollat och har inte tänkt göra det heller!

var det inte de sista fem åren , det blir väl preskriberat på 5 år ?

Jag fanns med på min gamla adress så det är inte vidare tillförlitligt. Fortkörning, så alla som tex överklagat fotoboxar, pböter mm för att vara besvälig finns med.

kl
Den där databasen var dåligt uppdaterad,jag var ju vittne på en rättegång där dom fallit och den var inte med.
Inte heller flera andra dommar jag vet att personen har.
Själv var jag UA,mina fortkörningsböter var inte med.:D

Knapplån

Jag sökte på min by, och här var det endast 2 med. En av dom har då inte bott i byn på 7-8 år??? (och har inte heller varit skriven här)
I grannbyn var det minst en som varit avliden i något år???? Och flera av dom andra namnen kände jag inte ens till, även om jag bott i trakten i 40 år.
jag tror att listan är rätt inaktuell....

Förresten? är trafikförseelser med?

* Jenny *

Knapplån

Jag sökte på min by, och här var det endast 2 med. En av dom har då inte bott i byn på 7-8 år??? (och har inte heller varit skriven här)
I grannbyn var det minst en som varit avliden i något år???? Och flera av dom andra namnen kände jag inte ens till, även om jag bott i trakten i 40 år.
jag tror att listan är rätt inaktuell....

Förresten? är trafikförseelser med?

* Jenny *

Vad jag förstår så är allt med som varit i tinget och man fått en dom på.... Fortkörningar etc... som man inte överklagat ska inte finnas med....

problemet är också att det redan visat sig att någon med skyddad identitet fanns med med namn o personnummer... helt galet....:banghead:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka