Du skrev:
"Hur gör ni för att få hästen att "sitta kvar" i levaden? Hur länge kan man förvänta sig att hästen orkar sitta kvar?"
- Om du frågar det så låter det inte som om du du själv tränar på den nivån. Då svarar du på den frågan, du ställer den inte.
"Har tyvärr inte sett levad utföras i verkligheten, och har därför ingen uppfattning om hur länge en häst klarar detta. Min häst är av den typen att han gör den mer satta levaden, är den mer anstängande än en mindre satt levad?"
Hur vet du att din häst gör en mer satt levad? Hur vet du vilken levad som är mer satt en en annan levad? - När du inte har sett något i verkligheten.?
"Hur kan man förbättra frambenens vinkling?"
Hur vet du om frambenen behöver vinklas mer om du inte har sett hur det ser ut?
" Jag ställer dessa frågor utifrån uppsuttet arbete. Jag har lite svårt att veta hur jag ska använda min egen kropp för att få hästen att vara kvar lite längre stund i levaden."
Varför kan inte din tränare svara på frågan om du inte vet själv?
"Ibland gör min häst antydan till terre a terre då jag använder skänkeln "för mycket" då han hoppar ur levaden och in i nästa."
Antydan till TAT? Nej det här kallas väl för "croupade" eller något annat tjusigt?
"Detta är inget jag eftersträvar i nuläget eftersom han då blir ojämn bak, dvs sätter ena bakbenet längre inunder sig. Han är nästan jämfota bak första levaden."
Igen - hur vet du att hästen är nästan - eller inte jämfota bak i första levaden? Och om du nu tränar levad - den skall vara jämfota bak eller hur!
"Är det någon kunnig människa med erfarenhet av detta arbete som kan ge tips om hur man optimerar hjälpgivningen för levad??"
Har du inte en tränare? Annars finns det ju länkar till tränare. Det är inte seriöst att träna den typen av rörelser via nätet. Vi menar så olika saker med orden. Framåtbjudning tex brukar jag har en helt annan åsikt om än många andra.
"Det är svårt för hästen att veta när jag vill ha levad och när jag vill att han ska vara kvar i piaffen."
OM du verkligen rider på den här nivån så skall det inte vara något problem. Annars håller du i bästa fall på och lär konster, och då kan du använda vilka signaler som helst.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Ursäkta, men jag tog inte ditt inlägg helt seriöst första gången. Svarade dock artigt. Inte trycka ner i skorna.
Jag hoppas att jag genom mitt sätt att svara har förklarat varför jag inte kunde ta det helt på allvar. Jag har också nyligen stött på en 15-åring som skulle bli medryttare till en kompis häst. Hon hade tävlat 1.50-hopp, fast det var några år sedan. Det var en rar och trevlig tjej, men hennes kvalifikationer höll inte måttet i verkliga livet.
FÖ --- Så är det väl jättebra att du har en frisk häst som du lyssnar på. Då kan hästen ge dig mycket bättre svar än vad vi kan som inte har sett varken dig eller hästen.
/T_B