Enligt tråden finns det många stall med väldränerade hagar som också är usla. Så tydligen är inte ens det idiotsäkert.
När man år efter år efter år hör samma kommentarer och acceptans när det gäller leriga hagar, ja, då tröttnar i alla fall jag.
I år är det ett extremår så att även de väldränerade hagarna inte funkar som de ska. Absolut!
Men jag tror att både du och jag och de flesta andra här vet att majoriteten av stallen inte lägger en sekin i "onödan" för att gräva diken och ordna dränering i hagar som inte har naturlig dränering i form av sandjord. Man arrenderar en åker eller en skogsdunge och sätter upp stängsel. Och så blir man förvånad när det blir lerigt och jäkligt och försvarar det med - Jo, men så är det ju under vissa delar av året.
Det är det scenario jag ser i stort sett överallt och jag tror inte att jag är ensam. Vill man inte att hästarna ska ha drägliga förhållanden i sina rasthagar???
Det som upprör mig mest är i de fallen man inte lägger två fingrar i kors för att försöka lösa situationen eller jobba förebyggande, åtminstone för normal nederbördsmängd, men inte ens det ids folk lägga energi på. Men nej, guldknoppar på boxarna och bling-bling på schabraket, det kan man lägga hur mycket pengar som helst på, men hagarna... Nej, varför då?
Jag ber om ursäkt MissFideli, jag riktar inte kritiken direkt till dig. Jag är bara så förbenat less på ursäkterna när man år efter år efter år ser precis samma lerproblem i hagarna och att stallägarna inte gör ett skit för att försöka lösa problemet.
Om man ser till att vinterhagarna fungerar så behöver man inte riskera att använda sommarhagar som i sin tur blir förstörda.
Och åter igen. Ja, i år är det extremt, men problemet är omfattande även normalår, åtminstone på de platser där det är lerjord (vilket är precis på de platser där antalet hästar är störst).