Leker för våldsamt!!

vild_vittra

Trådstartare
Jag har problem med mina två valacker (3 och 10år). 10-åringen är en ganska raghög ponny med mycke bus i. 3-åringen är väldigt lekfull av sig vilket resulterar att 10-åringen tröttnar och biter tillbaks lite för hårt i mitt tycke, blir ordentliga bitsår på hals, ben och bringa. De verkar som de har ragordnigen klar för sig, de bråkar inte men står ofta och "små gnabbas", det är då dessa skador uppkommer. Jag har bara dessa två hästar så att låta de gå med någon annan är inget alternativ. De går i stora kuperade hagar och är på bete fortfarande. Vill inte att de ska gå själva då de verkar ha stort utbyte av varandra förövrigt. Någon som har liknande erfarenheter eller tips på vad jag kan göra för att de ska leka "lugnare".

Sv: Leker för våldsamt!!

Tyvärr har jag bara två boxplatser, och betesperioden börjar gå mot sitt slut så låna in en unghäst till är inte aktuellt.

Om de har bitit/busat så mycket att det blir riktiga besvärliga sår (alltså inte bara småsår) så har jag smort "no bite" på utsatta ställen som hals, ganasch, framben. Hade en unghäst som var väldigt lekfull och han och den äldre hade SÅÅÅÅ kul ihop. Blev bara väldigt trasiga.. :crazy:
Efter att jag smort ett par gånger var det som att de taggade ner på just bitandet, kanske kan vara nått att testa?

Tack för tipset, Kan kanske funka för bryta betendet. Kan det strykas direkt på hästens hud utan risk (frätskador etc.)

är det inte "bara" att 10åringen säger till unghästen när den leker för våldsamt? det är ju ganska vanligt med hästar/hundar som tycker att det är super roligt att leka men när de är trötta och ynglingarna fortfarande är på dem och vill busa så får de säga till på skarpen, en häst som aldrig dras med lika mycket i unghästars lek har lättare att säga ifrån än om den går från superbusig och rolig till sur gammal gubbe som inte vill leka mer, då blir unghästarna mer på och vill leka mer = den äldre får säga till på skarpen för att få vara ifred. efterhand så borde unghästen lära sig att nej betyder nej även om den fortfarande är uppe i varv. har sett detta hos kattungar, hundvalpar och föl. dock utan skador utan mer päls som rykt i värsa fall.

Jag tror inte att det bara är "gamlingen " som tycker att det får vara nog, han bjuder in till lek minst lika ofta. De har gått i hop lite mer än en månad, men bitandet blir bara värre och värre. Jag trode till en början med också att det var hans sätt att makera att det var färdiglekt, men de verkar nästan som det blivit en ond cirkel av det, de triggar i gång varandra med bitandet.

På pälsen ja, inte i såren. Eller det skulle jag iaf inte testa.

Har de bara gått ihop så kort så skulle jag dessutom tro att det snart lugnar sig, nyhetens behag och allt det där.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 454
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 810
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar