Lek& Tjatter Vi pysslar vidare ,Del LXXXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter viss tvekan så beställde jag en container idag. Det är en himla massa bråte kvar som jag skulel vilja bli av med. Brukar ha en stor som jag kan köra rakt in i så jag slipper lyfta skiten över en kant.
Hade funderat på om jag skule avstår i år och istället hyra släp och köra flera vändor till soptippen men det är inte gratis med lånesläp heller och det tar en massa tid.

Långsamt blir det mindre och mindre ris, bråte och skit kvar efter gamla ägare. :up:
Om du är med i Villaägarnas riksförbund kan du låna släp gratis. Det finns nog på din ort också.

Jag har lånat både släp och vedklyv utan att betala en spänn mer än medlemsavgiften. Det är det lätt värt.

Fick hem min nya klänning idag. Köpte nytt för ett kort tag sedan men ena var för trång vid armarna så ville prova en storlek större. Blir nog att skicka tillbaka den där med trots jag gillar den. Den STANK parfym. Så pass att jag tror seriöst personen som provade den innan har haft på sig den aningens längre än att bara testa den. Kanske inget fel med det men nu känns det definitivt som om man köpt en klänning som stinker parfym som är begagnad för 300kr. Något jag aldrig skulle göra annars men förväntar mig åtminstone ingen parfymstinkande klänning när man köper den ny på en större välkänd e-handel.

Fick hem min nya klänning idag. Köpte nytt för ett kort tag sedan men ena var för trång vid armarna så ville prova en storlek större. Blir nog att skicka tillbaka den där med trots jag gillar den. Den STANK parfym. Så pass att jag tror seriöst personen som provade den innan har haft på sig den aningens längre än att bara testa den. Kanske inget fel med det men nu känns det definitivt som om man köpt en klänning som stinker parfym som är begagnad för 300kr. Något jag aldrig skulle göra annars men förväntar mig åtminstone ingen parfymstinkande klänning när man köper den ny på en större välkänd e-handel.
Se till att informera företaget om det, så du inte blir anklagad för parfymen bara! Tråkigt att en sån miss sker, företag har nämligen rätt att skriva ner värdet på en vara om kunden har ångrat sig men att varan anses vara mer provad än skäligt och det skulle ju vara tråkigt om du inte fick tillbaka dina pengar pga det.

Om du är med i Villaägarnas riksförbund kan du låna släp gratis. Det finns nog på din ort också.

Jag har lånat både släp och vedklyv utan att betala en spänn mer än medlemsavgiften. Det är det lätt värt.
:)
Jag är inte villaägare, snarare lantis.

Men tack för tipset.

På dåligt humör å min sambos vägnar.

Han sa upp sig på sitt jobb i veckan (fått bättre erbjudande och andra uppgifter) Han har varit med från start på första jobbet och de har gått från 4 st till nästan 50 anställda och han har fått dra tunga lass. Nu efter flera års påtryckningar, halvdana löften mm tackade min sambo ja till ett annat företag.
Hans sista arbetsdag är 25 maj och nu är det kaos på marksidan. Han är den som roddat in jobben, räknat på dem startat igång allt samtidigt som han lärt upp de nya och suttit i grävmaskin och huggt i. inofficiellt haft rollen som arbetsledare utan betalning för det.

hans nuvarande chef ska ha möte på kontoret om hur de ska klara av marksidan och lösa de pågående projekten men min sambo får inte vara med. Chefen har helt slutat prata med honom. Resterande på marksidan har bett om möte med min sambo för hjälp och min sambo vill ju lämna över allt ordentligt men icke.

Känns skönt att han byter jobb

Han sa upp sig på sitt jobb i veckan (fått bättre erbjudande och andra uppgifter) Han har varit med från start på första jobbet och de har gått från 4 st till nästan 50 anställda och han har fått dra tunga lass. Nu efter flera års påtryckningar, halvdana löften mm tackade min sambo ja till ett annat företag.
Hans sista arbetsdag är 25 maj och nu är det kaos på marksidan. Han är den som roddat in jobben, räknat på dem startat igång allt samtidigt som han lärt upp de nya och suttit i grävmaskin och huggt i. inofficiellt haft rollen som arbetsledare utan betalning för det.

hans nuvarande chef ska ha möte på kontoret om hur de ska klara av marksidan och lösa de pågående projekten men min sambo får inte vara med. Chefen har helt slutat prata med honom. Resterande på marksidan har bett om möte med min sambo för hjälp och min sambo vill ju lämna över allt ordentligt men icke.

Oprofessionellt av chefen att inte prata med honom alls sen att han inte får vara med på mötet kan ju finnas förklaring till att chefen kanske inte vill riskera att framtida saker som kommer hända efter han slutat inte ska nå han öron, rädd för konkurrens eller tappa ev. nya uppdrag? Att han inte får vara med trots dom pågående uppdragen kan man ju fundera på hur han tänker men antagligen rädd då han mister en bra medarbetare? (jag spånar löst som vanligt).
Man kan ju ndra hur chefen gjort/täckt/blivit bemött när don bytt tjänst? :meh:
Dåligt, hoppas din sambo kan/orkar bita ihop och hantera det snyggt.
Och framförallt, att nya jobbet blir superbra och han får betalt ordentligt för sina arbetsuppgifter.

Fy för. Skönt att han hittat ett annat! Håller tummarna att de uppskattar honom bättre.
Min mamma råkade ut för samma sak för många år sen. Efter många års slit med mycket övertid och en chef som la locket på så hon upp sig. Efter nåt år grävde chefen ner stridsyxan och bad om ursäkt för sina misstag. Det visade sig också att de behövde anställa tre stycken när min mamma gick (dock var en deltid). Idag har mamma och hennes gamla chef en bra relation och mamma hälsar på då och då. Hon slutade där för nästan 20 år sen.

You with the sad eyes
Don't be discouraged, oh I realize
It's hard to take courage
In a world full of people
You can lose sight of it all
The darkness inside you
Can make you feel so small

@supersonic Gott att din mamma fick en ursäkt efter så lång tid i alla fall! Måste kännts bra
@hallonsaft Mötet är enbart för hur de ska rodda upp pågående projekt som sambon håller i. Kan ju vara bra om han som håller i projekten och vill få dem avslutade kan vara med och överlämna. Hans kollegor vill ha ett eget möte med honom på måndag så de kan planera upp.

Denna chef har aldrig bytt tjänst i hela sitt liv. Alltid varit lite speciell, Antingen kommer man överens med honom eller så gör man det inte. Sambon och han har alltid haft en bra relation och sambon har varit en stor stöttepelare på hela företaget då han har varit med från grunden. Nu har ytterligare 4 sagt upp sig pga av att min sambo gjort det. De var kvar för hans skull (kanske inte enbart)
Chefen kommer säkerligen klara sina projekt med flera företag kommer följa med sambon eftersom det är inom samma område.

Glad för hans skull med nytt jobb men så irriterande att chefen beter sig så.
Ska bli spännande att se om han betalar ut rätt. Vet att han varit riktigt dålig och hållit inne med semesterersättning, lön mm bara för att jäklas för tidigare anställda.

Dock är du sjuk eller något så ställer chefen alltid upp och täcker, ger ledighet om det är något privat mm så han är inte bara dum.

@supersonic Gott att din mamma fick en ursäkt efter så lång tid i alla fall! Måste kännts bra
@hallonsaft Mötet är enbart för hur de ska rodda upp pågående projekt som sambon håller i. Kan ju vara bra om han som håller i projekten och vill få dem avslutade kan vara med och överlämna. Hans kollegor vill ha ett eget möte med honom på måndag så de kan planera upp.

Denna chef har aldrig bytt tjänst i hela sitt liv. Alltid varit lite speciell, Antingen kommer man överens med honom eller så gör man det inte. Sambon och han har alltid haft en bra relation och sambon har varit en stor stöttepelare på hela företaget då han har varit med från grunden. Nu har ytterligare 4 sagt upp sig pga av att min sambo gjort det. De var kvar för hans skull (kanske inte enbart)
Chefen kommer säkerligen klara sina projekt med flera företag kommer följa med sambon eftersom det är inom samma område.

Glad för hans skull med nytt jobb men så irriterande att chefen beter sig så.
Ska bli spännande att se om han betalar ut rätt. Vet att han varit riktigt dålig och hållit inne med semesterersättning, lön mm bara för att jäklas för tidigare anställda.

Dock är du sjuk eller något så ställer chefen alltid upp och täcker, ger ledighet om det är något privat mm så han är inte bara dum.

Vilken märklig chef O_o Jag tycker nog också att det är bra om den som ska överlämna är med... blir ju lite jobbigare annars helt i onödan.

Ja, det tyckte hon och chefen är egentligen ingen dålig eller dum eller dålig människa, det blev bara så fel.

Jag hade hoppats på en ledig dag på måndag men icke. Det blir fullt schema :down: Nåja jag hade bara tre timmar idag så jag ska väl inte klaga. Fast lite klagar jag ändå.

Tittar med ett halvt öga på Hungerspelen medans jag skriver, men något som slår mig, de äter och de sover men de går ta mig sjutton aldrig på toa? Inte ens killar kissar en enda gång? Nu har de sprungit runt i 48 timmar och inte en gång har något nämnt att de skulle behöva gå på toa? Jag tror att jag ska gå och lägga mig, mina funderingar bör inte komma med i texten till inlämningen. :angel:

Precis som den där serien 24 timmar där de visar ett dygn per episod. Iofs, när man har 41 minuter på sig kan man inte ägna tid åt att titta när alla personerna springer på toa istället för att tortera/mörda varandra. Eller så äter de katrinplommon och dricker aldrig. :idea:

Och jag har äntligen fått ett samtal från chefen. Får såklart inte berätta speciellt mycket pga sekretess, men jag är officiellt uppsagd. Däremot så jobbar han på en lösning för att kunna driva det vidare. Vi får veta mer i mitten av nästa vecka.

Hur många uppsägningsmånader har du?

Edit: Såg nu att du redan svarat. Stäm av med, länsstyrelsen tror jag det är, ang garantilön. Beroende på hur länge du jobbat där kan du få en hel del. Men du måste begära företaget i konkurs vilket blir lite jobbigt om du vill ha en referens därifrån/hoppas på återanställning.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 546
Senast: Kakis
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 535
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
871
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar