Ledsen på stallägaren!

Mysaan

Trådstartare
Vet inte om tråden hör hemma här men behöver lite tips.

Denna helg har jag fodring och ut/insläpp. Var iväg till stallet och fodrade i morses. Åkte sedan hem och käkade frukost medans hästarna åt sin frukost. Allt var lugnt i stallet när jag lämnade dem.

När jag kommer tillbaks 2 timmar senare är det kaos i stallet. Min kille har sparkat hysteriskt på sin boxdörr så den är helt sne. Dessutom hade han yrt omkring så hela boxen var full med söndertrampade bajskluttar. *suck* Han var så rädd så han försökte klättra över väggarna när jag kom in och var svettig.

Stallägarens dräktiga sto som normalt brukar stå och sparka i väggen för att hon vill ut stod upptryckt i ett hörn och vägrade nästan gå ut.

Stallägarens föl stod och reste sig och försökte kasta sig ut genom boxendörren. Även de andra hästarna var stressade men dessa var värst.

Eftersom stallägaren bor brevid stallet så gick jag dit efter att jag släppt ut hästarna och frågade vad som hänt. De borde märkt något. Pratade lite fram och tillbaks och kom fram till att det ända som möjligtvis kunnat stressa dem var att någon huggit ved 3 meter från ytterväggen.

Det som gjorde mig ledsen var att hon skyllde allt på min häst att han stressat upp alla andra för att han är så ung. (5 år) Samtidigt stod hon och skratta och tyckte att han vänjer sig. Jag håller på att sätta igång honom precis och han är otroligt lättskrämd.

Jag skulle ha ridit honom på förmiddagen man han var så rädd så han höll på att slita av kjedjorna i stallgången. Helst av allt skulle jag vilja byta stall men det finns ingen möjlighet just nu.

Så vad ska jag göra??? Vill ju inte att han ska vara livrädd och toksvettig varje morgon jag kommer. Stallägaren tyckte att han var lugn igen efetr 30 minuter i hagen och jag kunde ta in honom då och rida men jag tror inte det hade fungerat faktiskt.

Stallägaren verkar inte bry sig nämnvärt ens att hennes högdräktiga sto som ska föla om 2 månader var superstressad och orolig.

Sv: Ledsen på stallägaren!

Jag har svårt att tänka mig att "hugga ved" skulle orsaka sån skräck hos hästarna. Det låter som om något annat hänt faktiskt.

jag känner lite samma sak... känns som de kanske kan reagera lite på ljudet först, men de är ju inget ljud de borde bli så hysteriska av...

Jag kan faktiskt också provocera hästar med att göra saker dom är rädda för, det är skitjobbigt att behöva smyga på tå för hästar som blir livrädda för minsta lilla..ju mer man smyger, ju värre blir hästarna...OM det nu var vedhuggningen som din häst eller nåns häst hetsade upp sig för så tycker jag att dom ska lära sig att folk faktiskt kan hugga ved utan att himlen trillar ner..ju mer huggning dom blir utsatta för , ju mindre reagerar dom till slut....

Om du ska sätta igång din häst nu så lär han ju flyga i taket för en massa andra saker också...

Dessutom hävdar han som högg ved att han inte hörde något alls innefrån stallet. :mad: Jag tippar på att det skulle vara omöjligt att inte höra en 500 kg häst försöka klättra ur sin box.

Men varför kan inte stallägaren säga vad som hänt? Jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom han inte blev skadad bara mitt ridschema. Men jag vill ju slippa se honom svett och rädd i morgon igen.

Förvisso är min häst lite åt det hysteriska hållet nät han väl blir rädd men jag tycker ändå att han inte borde blivit så rädd av vedhuggning. I går så stod de där på dagen och såga med motorsåg och det skulle mycket väl kunna stressa min häst så mycket i alla fall. Men ägaren hävdar att inget hänt utöver vedhuggningen. Vilket jag iofs tycker de kunde ha väntat med tills hästarna gått ut.

Du kan inte ha fått smygström i vattnet eller nåt, det kan ju få hästar att få "dilerium"....

Inte flyger han i taket över så himla mycket. Är vi ute och går eller tömkör i skogen bryr han sig inte om något. Sitter jag på blir han lite oroligare.

Så du menar på fullaste allvar att man ska provecera hästarna med det de är rädda för så mycket så att de blir dyngsvettiga och helt hysteriska??? Faktum är att min annars lugna häst så länge ingen är på hans rygg försökte klättra över väggarna. Tur att inte alla tycker lika i allafall. För ska man lära en häst (enligt mig nu) att inte vara rädd för grejer så tar man det lite i taget. INte brakar man på med det läskiga nästan 2 timmar i sträck heller.

Och bara en grej till man behöver normalt inte gå på tå för min häst.

Hur menar du då??? Våra hästar har stora baljor med vatten i boxarna eftersom de inte har något draget vatten i stallet så kan de inte använda vattenkopparna. Så på min inrådan och efter att stallägarens föl lyckats fastna i de löshängande vattenkopparna så monterades de ner.

Jag menar att är hästen t ex rädd för traktorer å kan jag köra med traktorn utanför stallet, på vägen bredvid hagen osv ...klart den blir rädd till att börja med men ju mer den får se en traktor ju mindre bryr den sig tillslut..så jag menar nog allvar :D

Har ni inga vattenkoppar istallet så är det ju inte smygström heller..det var bara en ide om varför hästarna blev tokiga.......

Okej!

fast du står ju inte precis utanför stalldörren men hästen i stallet och gasar i kanske 1 timme eller hur?

Jag vet faktiskt inte vad som hänt och jag vet inte hur jag ska gå vidare nu heller.

Nej ...det är jag för snål för :rofl: men jag menar den sorten av provokation....

Du behöver nog inte oroa dig så mkt. Förhoppningsvis så tar stallägaren det lite lugnare nästa gång om hästarna nu blev så rädda denna gången. Och visst kan denna ha rätt när den sa att det var din häst som stressade upp alla de andra, blir en häst nervös blir ju oftast de omkring det med och då blir den första hästen ännu värre osv osv. Kanske skulle du be dem hugga ved under mer ordnade former så din häst fick vänja sig (eller vilken häst det nu var som inte tålde det)?

Sedan att man inte ska provocera en häst så den blir "dyngsvettig och helt hysterisk" beror faktiskt mkt på HUR man gör det. Det är VÄLDIGT LÄTT att som ryttare (eller vad man nun ska säga om man leder/tömkör) omedvetet får hästen att reagera mkt värre än vad den skulle gjort med en annan människa. Dvs en liten skitgrej som att gå förbi ngt farligt med en känslig häst kan mkt väl bli en nyttig lektion som gör att hästen inte tittar på grejen mer med rätt ryttare som att det kan bli en mkt traumatisk upplevelse med fel ryttare. Och vissa hästar stressar upp sig mer om man låter dem vara (som i ditt fall, det var ingen som höll ordning i stallet, hästarna var utelämnade åt sig själva) medan andra fattar rätt fort att det inte var ngt att bry sig om.

jag tycker det låter som att du försöka hitta någon att skylla på. Nu vet ju inte jag om det är något annat i stallet som är fel men om det för övrigt är ett bra stall så tycker jag att det låter som att du överreagerar.

Jag håller med Martha.. dom får faktiskt lära sig..har själv en som har blivit prylad framåt innan, visst i början tog man ju det lite lungt med nu så accepterar jag inte att hon fjantar för småsaker.. hade en stor grävmaskin som var utanför stallet o grävde för ett tag seden, visst ble de lite rädda men de vänjer sig..

Har det hänt flera gånger eller är det här första?

Det är ju svårt att spekulera över vad som kan ha hänt, det kan nästan vara vad som helst.
Är det så att det är första gången, så skulle inte jag vara så snabb med att vilja byta stall osv. Det kan vara så att din häst blev rädd för något och jagade upp dom andra hästarna.

På vår gård där hästarna står blir dom "provocerade" med lite allt möjligt. Från åkgräsklippare, till traktorer, motorcyklar, barn osv och visst kan dom reagera första gångerna, men sedan är det aldrig några problem.
Och då menar jag inte att man ska köra omkring om det är någon häst som blir hysterisk.
Har tom lastat min häst själv utan problem med en jättestor gammal lastbil som skramlade och väsnades som stog 1 m från transporten. Jag trodde först att OJ det här kommer aldrig gå, men insåg att gick det inte så beror det mer på mig än på hästen, för han brydde sig inte det minsta :)

Så visst är det bra att sätta hästarna i nya situationer, men självklart ska dom inte bli hysteriska av det.

Okej fast då menar vi kanske lite samma i alla fall.
Tack för ditt svar i alla fall.

Jag vet att det kan bli så att hästen blir dyngsvett fast det inte är meningen. Men även om de nu bara högg ved så måste de väl för sjutton ha hört att hästarna försökte krypa ur boxarna.

Jaja ska väl hur som förhoppningsvis snart lyckas flytta honom så jag får stå ut så länge.

Skylla på??? Givetvis måste det väl vara någons eller någots fel att hästarna blir hysteriska. Inte står de och stressar upp sig så de blir så rädda utan anledning när de normalt inte gör det.

Iofs så är det inte bara detta utan de skyller allt på min häst eller rättare sagt hon. Sedan när man pratar med hennes man så menar han alltid på att det kunde varit vilken häst som helst. Tex har staketet blivit forserat några gånger och hon hävdar att det är min häst fast hon inte såg vilket häst det var. Sedan säger han att det lika gärna kan ha varit deras dräktiga sto.

Har haft en känsla enda sedan jag kom ut från sjukhuset att hon inte vill ha mig där. Små antydningar om än det ena än det andra.

Visst måste de lära sig saker och ting. Men när hästen är förhållande vis ny på platsen så börjar man kanske inte med jättehård provecering. Jag anser inte att man behandlar djur så i alla fall.

Själv skulle tex inte vilja vara i ett rum fullt av spindlar i en timme även om de var inlåsta eftersom jag avskyr spindlar. Då skulle man kanske börja med 5 min och sedan öka på nästa gång osv.

Så gör man ju tex när man rider in hästar eller hur? Inte sitter du upp och sedan ger dig iväg på en 1 timmes tur i skogen första gången hästen har ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 374
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10