Ledsen hund..? Hur mycket vet han?

B

babyfoal

Hej igen,

Förlåt om den ligger fel, men känns inte som att jag kan få svaren från hundsidan...?

Jag måste få fråga er som har hund, och som sedan skaffade barn.
Hur reagerade dom?

Har världens finaste och absolut snällaste hund. Godhjärtat som få och tål precis allt från alla, stora som små.
Jag är gravid med vårt första barn, och jag märker att vår hund börjar 'ändras' nu mot slutet av min graviditet.

Han rullar ihop sig i en boll, 'tycker synd om sig själv', ser ledsen ut tycker jag. Ändå får han lika mycket uppmärksamhet som vanligt, och självklart kommer jag inte skyffla undan honom när barnet kommer.

Jag vet inte hur jag ska beskriva hans uppförande, ungefär som när man ska resa iväg, när man packar och gör sig redo för avfärd, då känner han av det och drar sig undan och blir 'ledsen'. Ungefär så är han nu, samtidigt som han är min skugga vart jag än går. Han är aldrig långt ifrån mig, men ser ofta ledsen ut.
Jag har fyra veckor kvar till beräknad förlossning och har gått hemma med sjukskrivning sedan december, så vi har ju varit oerhört nära hela graviditeten, jag och min hund. Han har dessutom alltid varit Mamas Boy :D

Är det jag som är extra känslig, eller är det honom, eller båda två?
Vet han vad som är på gång?

Sv: Ledsen hund..? Hur mycket vet han?

Jag är helt övertygad om att djuren förstår att det är en förändring på gång.
Min innekatt har aldrig varit någon "knäkatt", men plötsligt när jag var gravid i vintras skulle hon prompt ligga på min mage och gosa. Det har aldrig inträffat på frivillig väg tidigare.

Jag tror också att djur känner på sig saker. Min häst började gnägga åt min mage när jag blev gravid, mot slutet gjorde hon det varje dag. Med mulen riktigt nära och så kom det en låg gnäggning. Supermysigt! Och jag kan inte komma på nån annan anledning än att hon visste.

Fortsätt att ge hunden massvis av uppmärksamhet, h*n kanske är rädd för att bli bortglömd *förmänskligar för fullt* :D

Jag är övertygad om att djur vet väldigt mkt.
Många hästar hälsade på min gravida mage.. Kommer ihåg ett sto som hälsade först på min mage, sen på mig.
Min katt la sig ofta vid min mage och gav mig "healing"..

Jag tror att det är bra att berätta för hunden vad som ska hända. Han är säkert nervös för hur han ska få "plats" sen? vad hans uppgift kommer att vara liksom.

När vi kom hem från BB så satte vi oss med bebisen i soffan och lät djuren komma fram i lugn och ro och hälsa.

Jag tror också att djur känner på sig saker. Min häst började gnägga åt min mage när jag blev gravid, mot slutet gjorde hon det varje dag. Med mulen riktigt nära och så kom det en låg gnäggning. Supermysigt! Och jag kan inte komma på nån annan anledning än att hon visste.
:D

åhh, va underbart!:love:

Min häst gjorde istället tvärt om och ville knappt se åt mig under framförallt slutet av graviditeten. När jag var till stallet själv första gåpngen efter förlossningen kom han däremot och lade huvudet i min famn, tätt mot min bröstkorg och mös länge... Så nog vet de att något är på G.

Hundar känner av andras energier väldigt väl, precis som djur i allmänhet, så antagligen är det du som har förändrats. Därmed inte sagt att det behöver vara fel på något sätt, men han märker säkert av att ditt fokus har förändrats och känner att det är förändring på gång.

Jag måste få fråga er som har hund, och som sedan skaffade barn.
Hur reagerade dom?

Jag har en dvärgpudeltik, som har visat sig vara världens underbaraste med vår nyföding. Hon är iofs själv dräktig, och väntar valpar vilken dag som helst, men när lillebror kom till världen för drygt tre veckor sedan och vi kom hem med honom så kunde hon inte ha reagerat bättre. Så fort han piper så är hon där, går jag och duschar så ligger hon vakt vid vagnen (han sover i barnvagnen, i hallen, dagtid) och tar sin uppgift på största allvar. Hon blir alldeles till sig om hon får nosa och pussa på honom och hade hon bara kunnat, eller fått, så lovar jag att hon försökt ge honom di dessutom. :love:

kl

Jag har ingen hund men jag är övertygad om att djur känner av sånt här! Min häst var väldigt försiktig med mig när jag var gravid och ville ofta lägga mulen mot magen för att "kolla läget". En gång när vi var ute och gick och jag fick jätteont i ljumskarna och fick stappla tillbaka, då var det också precis som att han visste, och han gick så lugnt så lugnt och stannade med jämna mellanrum så att jag fick vila :love:

Våra katter verkar inte ha märkt så mycket under graviditeten dock, de var mest irriterade över att de inte fick plats på magen längre. Någon gång innan jag blev så där jättestor låg min ena katt på magen och spann, och då började My sparka därinne i magen, och då blev katten fullkomligt livrädd!:D

Vi var lite oroliga för hur våra katter skulle reagera när My kom, eftersom de tidigare visat att de tycker att små barn är läskiga. Men det gick jättebra och nu tycker de inte att My är konstig alls. Vår honkatt vaktar lite på henne och kommer alltid springande för att nosa på henne när hon skriker. Hur gulligt som helst!

//Julia

Jag tror inte att djur förstår så mycket som vi människor ofta tror/önskar. Däremot tror jag att de är lyhörda, så jag instämmer i det lady_vip skriver.

Är du själv orolig för att hunden ska känna sig undanskuffad? Om du börjar signalera snart ska flocken utökas och det kommer att bli jättekul kanske hunden ändrar stämningsläge.

Hundar känner av andras energier väldigt väl, precis som djur i allmänhet, så antagligen är det du som har förändrats. Därmed inte sagt att det behöver vara fel på något sätt, men han märker säkert av att ditt fokus har förändrats och känner att det är förändring på gång.

Där har du nog väldigt rätt. Och självklart har jag förändrats, där ligger ju ett nytt liv i min mage- det går ju inte att inte förändras då :)

Han är väldigt känslig och 'lyhörd' till mitt mående i vanliga fall, han vet tex långt innan jag själv vet, att ett migränanfall är på gång.

Det är förmodligen jag som är rädd att han ska känna sig utanför, som jag läser av honom ännu mer nu.

Havreflinga:
Han är med överallt och hela tiden, och han är med och nosar när nya saker till lillen kommer in i vårt hem, han älskar när han får vara med :laugh:

Han är ju superlycklig hela tiden, hör nog rasen till också :p Det är bara ibland som han känns sådär 'nere' eller 'borta', men nu när jag tänker efter, är det förmodligen när jag sitter och inte mår så bra själv, obekväm, gör ont, orolig..
Min älskade hund, jag blir alldeles rörd över hur känslig och 'hjälpsam' han alltid är. Står alltid vid min sida, oavsett :love:

Hoppas verkligen att det går bra när den lille kommer :love:

Tack för alla era tips och kommentarer :bow:

Djuren förstår nog mycket mer än vi tror - Mina egna hundar tycker jag var som vanligt hela tiden. Gammelhunden (Rottisen) älskar barn så hon är stormförtjust när Oscar krälar fram & drar henne i pälsen/skinnet (Hon gillar lite hårdare tag)

Mina taxar tycker nog att han mest är besvärlig, de flyr fältet när han kommer i sin gåstol.

Se till att få lite egen tid tillsammans med vovven när bebisen kommit - Umgås/ta långpromenader så han inte känner sig bortglömd.

//linda

Se till att få lite egen tid tillsammans med vovven när bebisen kommit - Umgås/ta långpromenader så han inte känner sig bortglömd.

//linda

Absolut, upp och se till hästarna på betet som vi gör varje dag nu.

Han tyckte det var jätteintressant när nya vagnen kom idag, var med och nosade och viftade glatt på svansen.
Tror att det är jag som oroar mig mer än honom ;)
Han är ju min lilla 'bebis' så jag vill inte att han känner sig bortstött.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 290
Senast: Åsa A
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 606
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar