Ledsen häst?

Stargirl

Trådstartare
Jag har en häst som är jättegosig och kelen, men nu upplever jag nästan honom som lite "ledsen". Han står och bara gosar in sig hos mig och hänger kvar med huvudet, precis som att han vill att jag ska trösta honom. Jag vet att det låter sjukt, men det känns precis så. Kan det vara vitaminbrist, eller värmen?? Är det ngn annan som haft det så här?

Sv: Ledsen häst?

Förmodligen är han bara lite loj av värmen, våra är ofta så under de varma sommardagarna. Och går han på bete/ute om nätterna så är han förmodligen trött också:p

Det är nog inget att oroa sig över så länge han verkar frisk i övrigt!

/Anne-Sofie

Sv: Ledsen häst?

Jag tycker om folk som noterar såna förändingar hos sin häst och uppmärksammar dem.

Hästar påverkas ibland av värme, pälsfällning, förändringar i foder, väder, flocksituationen, och allmäntillståndet. Om din häst verkar nere, ta det lite lugnt med honom ett tag och vänta ut det. Kanske är det tillfälligt och beror på en naturlig faktor. Håller det i sig längre, fundera på om du tror att ngt i omgivningen påverkar honom.

Verkar han omotiverad eller ovillig, prova att lägga om er träning lite. Klickerträning är ett yppeligt hjälpmedel för att få igång hästens motivation, öka dess självkänsla och självförtroende. Dessutom skapar den en lättförståerlig kommunikation mellan häst och människa.

Håller det i sig ändå, länge, så skulle jag kontakta kiro eller annan hästkunnig som jag litade på, för att få en bedömning om hästens hälsotillstånd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar