Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Förstår inte vad du menar?

Tittade på andras hemsidor. Vart förvånad, Carmencita är en äldre dam och skriver lågmält, bör ha rätt lång erfarenhet. Space-girl var en ung flicka på 20 år och säger sig ha 15 års erfarenhet av hästars fysiologi, rimmar illa.
Tror jag litar mer på C. Överlag verkar dom flesta vara 15-20 år men skriver som dom har jobbat hästar i 30 år. Blir det så när man kan vara relativt annonym? Där man inte kan ställas mot väggen och behöva visa att man kan, på riktigt?

Hej!
Här finns alla typer av människor från ungdomar till äldre riktigt duktiga ryttare. Dessutom har vi olika inriktningar, klassisk dressyr, AR mm. Det är därför disskussionerna ofta blir så enormt mångfacetterade, för vi har helt enkelt olika utgångspunkt. Sedan ligger oftast dessa disskussioner på ett teoretiskt plan, dvs vi diskuterar vilket ideal som är att föredra i olika situationer.
Sedan diskuterar vi hästens fysiologi, vilket är mitt sämsta område, så där lär jag mig nya saker hela tiden. Lite vanlig hederlig exteriör är jag bättre på! Men i stort handlar nog disskussionerna ganska lite om praktisk ridning, det är ju lite svårt att diskutera utan att se ekipagen ;) . Jag tillhör dem som rider själv, fast jag tävlar inte längre, det har jag lämnat till min dotter istället. Jag tränar dock regelbundet och är allround ryttare med stort dressyrintresse. Jag har aldrig ridit Grand Prix, för att förtydliga :D .

Hej Susan!
Ibland kan ju jag också bli väldigt arg och frustrerad :devil: , vilket inte kan ha undgått dig :D . Jag har lärt mig massor av att läsa dina inlägg om fysiologi som är min svagaste sida. Visst är det roligt att utbyta erfarenheter och ta del av andras tankar och funderingar!!
Hoppas på fler roliga disskussioner i framtiden och hoppas kunna bidraga med något som är nytt för dig också? Fridens liljor Summer.

Citatet från von. neindorff är inte min tolkning - utan taget från en artikel om honom och han skola.
Har inte tid att plocka fram artikeln nu.

Det jag vänder mig mot är att _bara_ rida med hand och underskänkel.
Särskilt som underskänkeln används i Sverige - genom att böja knät

Stod ganska nyligen i ridsport tom. - någon som läst den nya ridinstruktionen.
Översatt från tyskan.
Jaha skulle man föra benet bakåt - inte innåt!?

Till true blue angående att vissa ord finns på tyska också.
Enligt vad jag fått erfara så upplever många tyska tränare som gått beridarutbildningen att betydelsen i många termer går förlorad i översättningen.
Även så simpla saker som de sex kvaliteterna.

Så problemet är inte att ord finns på tyska - också.
Utan att ord finns på tyska som inte går att översätta på ett bra sätt vare sig till engelska eller svenska.
har jag då hört av tyska beridare...

Nu får ni bestämma hur man rider bäst utan mig ett tag.

Respect man!

Ska bara åka bort lite...

Vaddå Carmenzita är en äldre dam????!!!! Då måste jag vara från Jura eller nån annan skräcködletid! I min värld blir man inte äldre dam förräns vid minst den dubbla åldern...
Däremot håller jag med om att det kan bli lite absurt om man hållt på med hästar nästan längre än man levat. Själv har jag hållt på med dem ca 75% av mitt liv. Vågar inte skriva hur gammal jag är av rädsla att bli betraktad som 'äldre dam' ;-)

"Citatet från von. neindorff är inte min tolkning - utan taget från en artikel om honom och han skola.
Har inte tid att plocka fram artikeln nu."

http://www.classicaldressage.com/articles/neindorff1.html

är det den här? Den är verkligen bra.......

"Det jag vänder mig mot är att _bara_ rida med hand och underskänkel.
Särskilt som underskänkeln används i Sverige - genom att böja knät

Stod ganska nyligen i ridsport tom. - någon som läst den nya ridinstruktionen.
Översatt från tyskan.
Jaha skulle man föra benet bakåt - inte innåt!?"

Var det kanske från Strömsholm hemsida? Några som varit på kurs i Tyskland? Låter bekant.

"Till true blue angående att vissa ord finns på tyska också.
Enligt vad jag fått erfara så upplever många tyska tränare som gått beridarutbildningen att betydelsen i många termer går förlorad i översättningen.
Även så simpla saker som de sex kvaliteterna.

Så problemet är inte att ord finns på tyska - också.
Utan att ord finns på tyska som inte går att översätta på ett bra sätt vare sig till engelska eller svenska.
har jag då hört av tyska beridare..."

Det är väl lite samma fenomen som att eskimåerna har 100 ord för snö... Men det är rätt vedertaget att skilja på lateral flexion - ställning - och annan böjning. Läste också om de tyska beridarna som var tvungna att använda långa meningar på engelska/amerikanska för att förklara det de kunde säga med ett eller två ord på tyska. Intressant, man vill åka till Tyskland och studera! Begreppet de sex kvaliteterna har jag inte hört förut - är det utbildningsskalan? mvh/T_B

"När jag frågar olika yrkesgrupper (vet, equiterapeuter osv) vad de tror är avgöande för hästens hälsa så svarar de nästan unisont
BALANS. Och menar då hästens och ryttarens balans (för er som skall ha allting bevisat så finns forskningsresultat som visar att hästar får förhöjd puls = stress av handikappade ryttare - särskilt när de skall rida självständigt."

gör ett inhopp för att kalrgör aett och annat om det här med ryttare med funktionshinder.

Susan har helt rätt i attt detta stod i en tidning,men man MÅSTE skilja på terapiridning ochhandikappridning och fritidsrinding för ryttare med funktionshinder samt skilja på individerna som rider
alla ryttre med FH stressar inte hästarna(jag har ju tex hästar som blir stressad eav bipeds=ännu icke FH ryttare på som står på två ben,förmodligen phga oklar signaler,för många signaler vid hanteringoch spänning vid ridning,något jag inte kan åstadkomma..)

vi -vet inte-om undersäkninge var gjord vid seriös terapiridning med sjukgymnaster och utbildad personal på och vid hästen för att underlätta för densamma..

det emsta jag ser av sk handikappridning här i sverige är -rysligt- för hästen och då kan jag förstå det de kom fram till.
terapiridnig och handikappridning är -inte-samam sak och utför s inte lika

tyvärr ser vi alltför mycket handikapridning där de bara slänger upp folk hur som helst utan åtanke på hästen och hur den uppfattar situatiionen,allt för tat tjäna pengar

men terapiridning är en -sjukgymnastiks form- utformad och utförd av -utbildad-personal som har både ryttarens och hästen väl och ve för ögonen...där hängs inga sne aryttare på och får hänga kvar och terapin utförs kortvarigt men intensivt.

fritidsrining för ryttare med FH är vad ni ser på tävling tex,nu senast när irene vann OS guld..

om den kvinna inte har balans så klipper jag av mig håret..:)

Hennes häst har inte kunnat gå så bra om det inte var så(och underskatta ICKE de tävlande ryttarna med FH,det de utför i förhållande til sitt FH är som om ni skulel rid afårn Msv och upp)att henen sbrist på balans pga sjukdomen är uppvägd och henne brist på styrka är kompenserad.

Brita andersen är ju ett annat exempel på att man med en grav missbildning ändå an sitta rakt över hästen,i balans.

jag har inte heller ett balanssinne som fungerar utan håller balansen med hjälp av synen och hudkänsel.därav måste minahästar vara -ytterst-balanserade då ett enda felsteg kan innebära en olycka.

klumpa inte ihop oss ryttare med FH i en grupp och få det att låta som om vi vore skadliga för hästarna,när dte endastli likthet med ryttare so ännu inte är FH ,utgör en del av ryttarna som är skadliga,och andra rider bra

thina

Senast ändrad:

Redhorsefarm skrev:
Tittade på andras hemsidor. Vart förvånad, Carmencita är en äldre dam och skriver lågmält, bör ha rätt lång erfarenhet.

Tack för den kängan! Här blir man tydligen "äldre dam" när man fyllt 30 (Carmen råkar vara årsbarn med mig, d v s 72:a).

Verkligen trevlig nivå den här diskussionen höjt sig till...

Hejsan!
Jag är 33 år och har ridit sen jag var 20, merparten av dessa på ridskola. Min erfarenhet är sålunda väldigt väldigt liten. Merparten av dessa år har jag ridit 1-2 ggr/v, och det skapar inga proffs...

Vad jag vet har jag inte ens någon egen "riktig" hemsida? Har bara en blogg där jag skriver om de ridlektioner jag tagit den senaste månaden sedan jag fick hem nya hästen. De fyra årens senaste ridlektioner på gamla hästen finns inte alltid i digital form.

Jag jobbar inte med hästar (så som några andra gör, däribland de ungas hemsidor du hittat), har ett "vanligt" jobb och en helt vanlig akademisk utbildning i botten (dock var den lång och gav inte energi över till att engagera sig i ridning annat som motionsform).

Om du skulle fråga några andra användare på barock skulle de nog inte kalla mig lågmäld... ;) Jag är nybörjare på hästryggen (i det stora sammanhanget), men har gm en mkt duktig tränare fått känna på det paradis som heter Ridning i balans. Sedan jag träffade henne har vetgirigheten väckts och jag läser mkt, köper filmer, diskuterar här, åker på clinics, tittar på tävlingar - allt för att öva ögat.

Men som sagt, jag arbetar inte med hästmassage, har inte haft hästar sen barnsben och jag håller inga lektioner (gud bevare mig väl, hur skulle det se ut?!?! Jag kan ju bara precis det JAG kan om mig själv och min kropp, hur skulle jag lista ut hur en person med ett annat nervsystem, annan grundfysik, annat psyke, annan häst med helt andra förutsättningar utvecklas på bästa sätt? För det måste man vara väldigt duktig!). Så om du uppfattar mig som lågmäld är jag det av en anledning - jag är inte bättre än så här och det är inte mer med det.

Även om jag i sak håller med dig - jag blir lite förvånad ibland när jag läser andras hemsidor, de är så unga och ändå har de arbetat med hästar hela livet, dvs sedan de var 4 år? Och många överdriver faktiskt sin erfarenhet, när man börjar skrapa på ytan inser man att de där kunskaperna inte är så djupliggande. Bara för att man praktiserat i ett galoppstall är man inte galopproffs...

Liten utvikning, bara för att folk inte ska tro att jag är något... Har svårt att hantera ifall jag framstår som bättre än jag är. För de som vill roa sig med att se vad som finns under min yta finns det ridbilder på mig och nya hästen Ralph på Gnägg. (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=585765). Jag är inte alls speciellt duktig på att rida (just nu, men vänta bara 20 år! ;) ) och har inget att dölja. Jag är här på forumet för jag tycker det är utvecklande att höra om andras filosofier och tränare. Inte för att hävda mig själv.

Redhorsefarm skrev:
Förstår inte vad du menar?

Tittade på andras hemsidor. Vart förvånad, Carmencita är en äldre dam och skriver lågmält, bör ha rätt lång erfarenhet. Space-girl var en ung flicka på 20 år och säger sig ha 15 års erfarenhet av hästars fysiologi, rimmar illa.
Tror jag litar mer på C. Överlag verkar dom flesta vara 15-20 år men skriver som dom har jobbat hästar i 30 år. Blir det så när man kan vara relativt annonym? Där man inte kan ställas mot väggen och behöva visa att man kan, på riktigt?

Haha! Är man runt 20 är man en ung flicka och är man över 30 så klassas man som äldre dam. Vad kallas de gyllene åren däremellan mån tro? :smirk:
Jag råkar vara 24 år gammal. Jag har jobbat med hästar på deltid sen jag var 15 år, och på heltid de senaste 3 åren. Jag har inte 15 års-erfarenhet av fysiologi och påstår det inte heller. Citerar mig själv: Jag har samlat kunskap om hästar i 14 år, och de senaste åren tagit inspiration från klassisk dressyr, centrerad ridning men framförallt från hästen och dess fysiologiska förutsättningar. Detta har jag satt ihop till ett enkelt system, som alla kan lära sig.
Jag skäms inte för min ålder eller utbildning. Jag har mer riderfaranhet än många äldre hästmänniskor och många timmars utbildning och erfararenhet i anatomi och störningar i rörelseaparaten. Du får gärna ställa mig mot väggen vilken dag som helst. Dock inte här på nätet eftersom jag så sällan har tid att sitta och chatta.

/Marie

true_blue skrev:
"

Begreppet de sex kvaliteterna har jag inte hört förut - är det utbildningsskalan? mvh/T_B

Ja!
Men det är inte en skala utan just sex kvaliteter, varav minst två felöversatts till svenska.

När man bedömmer ett ekipage så vill man att dessa sex kvaliteter skall ha uppnåtts
Saknas en av dessa har utbildningen varit för forcerad.

Givetvis kan inte en unghäst uppvisa alla sex, men den skall uppvisa de tre "första"

HÄR ÄR DESSA MED FÖRKLARING:
(källa: texter skrivna av tränare som gått den tyska beridarutbildningen)

TACT
Är egentligen detsamma som balans. Förutsatt att ryttaren har en bra balans kan hästen hitta ett sätt att bära ryttaren, och ändå behålla sina fria rörlighet. Då har den också en bra takt. Varje häst har ett taktregister. Ju sämre balans. Desto mera "ponny". Ju bättre balans mer åt passage...
En skicklig ryttare sätter en bra takt i hästen genom sin egen balans och hållning.

Losgealssenhetit
Desså två första kvaliteter hänger mycket nära samman. Översättar man från min ordbok så skulle termen bli FRI LUGN OBERÖRD ( = OSTÖRD AV RYTTAREN). Teceken på att hästen är losgelassen är att hästen Frustar, Swingar med ryggen,och sträcker sig framåt nedåt i alla tre gångarter.

OBSERVERA DESSA TVÅ EGENSKAPER LOCKAS FRAM AV RYTTARENS SITS OCH HÅLLNING UTAN INVERKAN AV TYGELN, FÖR FÖRST SENARE FOKUSERAR MAN PÅ:

Anlehnung.
Dvs Kontakt med bettet. Om hästen är losgelasssen söker den ju sig själv fram på tygeln.

Det som Balkenhol främst kritiserade unghästarna på strömsholm för var ,att dessa tre grundkvalitetert saknades.
I sverige (och annorstädes) tenderar vi att hoppa direkt på att korta upp tygeln så att "vi "känner hästens mun. Följaktligen är våra hästar sällan losgelassen och är i avsaknad av takt.
isstälelt har vi hittat på en egen term. :confused:
"Lösgjordhet". Och som de flesta använder den termen handlar det mer om en eftergivenhet, vilket är långt ifrån dess ursprungliga betydelse...
En häst som tvingats att "ge efter" kan aldrig vara losgelassen. eftersom en losgelassen häst är förnöjd.

Schwung
kommer sedan. Dvs konsten att få kraften i bakbenen att gå framåt uppåt istället för bara framåt.
Skillnaden mellan en scwungfull häst och en spänd häst är att den schwungfulla hästens ben gör en rund kattlik rörelse, medan den spända hästens benrörelse ofta är upp-ned, eller fram -bak.
Många svårklassdressyrhästar lyfter snett framåt uppåt, men sätter ned benet snett bakåt - Rörelsen är alltså inte längre farmåtgripande och sakanr därmed schwung.

Geraderichtung
= Rakriktning - Benen skall inte bara spåra utan de skall också ta i lika mycket. För att detta skall ske, måste hästen vara rakriktad i sitt bäcken och i sin ryggrad.

Versammlung
Samling innebär att hästen böjer alla sin leder i bakbenet (även knäleden) så att den på detta sätt kan föra över vikt till bakbenen.
(genom ett samspel av många stabiliserande muskler)

Ju mer samlad hästen är desto lättare är den i handen.

Korrekt samling kan inte uppnås utan de första fem ikvaliterna!
Hästen måste vara i balans.
Vara Avspänd,
Ha rätt kontakt med betett,
Använda sina bakben korrekt,
samt vara rak,

- annars blir det ingen samling utan bara ytterligare en avart.

Tecken på att hästen samlats för tidigt eller fleaktigt är :
Att hästen blir tung i handen :angel:
Spänd och låg i nacken.
Blockerad i länden
Ovillig att gå fram.

Riktigt bra tysk ridning är "samma sak" som klassisk Dressyr.

Detta med att dra ihop och pressa på, är en avart och absolut inget som lärs ut officiellt.

MVH SUSAN

vad jag ville betona - var - att hästen reagerar på vad vi utsätter den för.
En del handikapp kan hanteras så att de inte stör hästen medan andra inte kan det.

Om ryttaren inte har tillräcklig balans för att vara följsam så måste h*n stabilisera sig antingen konstgjort - eller via tygeln.
För att störa hästen via tygeln behöver man inte vara handikappad. :smirk:

Vad jag ville -var att väcka tanken att det falktiskt gör ont i hästens mun när vi drar/rycker den i tygeln oavsett om vi gör det medvetet -eller för att vi tappat balansen. Hästen blir stressad när den riskerar att bli gjord illa.

Allt jag lärt mig om ridning handlar om att ryttaren måste "tillåta" rörelser i hästens kropp. En låst höftled är en låst höftled oavsett om den sitter på en handikappad ryttare eller på en ickehandikappad.

Är ryttarens höftled låst så kommer du alltid att säga Gå - Men rör dig inte! :(
Detta gäller både handikappade och inte handikappade.

Vidare har det mesta jag lärt om riding handlat om att ryttaren själv, måste ansvara för sin balans för att hästen skall kunna hitta sin korrekta balans.
Har du bristande balans och samtidigt kräver att hästen skall prestera så gör du det svårt för hästen.
Jag har aldrig sett någon få en häst att arbeta korrekt över ryggen utan att ha både god egen balans och en god egen fysik. :smirk:

Vad jag ville var bara att påpeka att ryttaren så gott som alltid stör och försvårar för hästen.
Om vi blir medvetna om på vilket sätt just vi försvårar, så kan de flesta av oss rätta till det. Om inte - kan vi anpassa kraven utifrån våra förutsättningar.

Jag är själv handikappad både pga. sjukdom och skada. Men också beroende på bristande perfektion. :angel:
Är jag medveten om detta kan jag anpassa mina krav utifrån vad jag själv kan prestera.

Det gäller oss alla.

Hemkommen från lite semester...

Jag ville bara kolla, Susan du citerar mig i ett långt inlägg (ditt inlägg: 157) som att jag skulle has sagt en massa saker om dig, men jag tror inte det är mig du citerar. Jag har inget minne av att jag skulle ha skritiv som du citerar, utan bara om överskänkeln och underskänkeln. Hittar inte vem annars du skulle ha citerat heller, men jag tror inte det är jag. Du kan väl kolla. Man vill ju inte bli utpekad som nån som sprider dynga...

Tessan

Fel knapp tryck av mig

Jag har snackat med summer san. och hon har svarat - så vi har inget märkt.

Goody!

/Tessan

Redhorsefarm skrev:
Min tränare skrattade så h*n nästan ramlade av hästen när jag försökte berätta hur ni slåss om vilken död författare som har definerat ställning och böjning rätt.
Sen visade h*n skillnaden i ställning och böjning genom att rida slutor med fel ställning och felböjning.
H*n bad mig fråga om ni rider? Gör ni det?

Och jag har en känsla av att många skulle skratta åt din tränare när h*n försöker visa skillnaden.
Du kan ju fråga om h*n rider eller rider på riktigt, har en känsla av att h*n inte ens förstår skillnaden :smirk:

Här kommer von Neindorffs citat på originalspråk:

"Die Faust deutet an, die Schenkel erklären und der Sitz führt aus - mit dem Pferderücken als Zentrale und als Schlüssel für jede Einwirkung."

Tessan

jag skal genast gå ut och meddela häststackaren att pga låsta leder(bokstavligen) och taskig balans är jag inte i skick att rida honom korrekt så vi lägger väl av:)

jag tror inte dina sanningar gäller alltid,för alla.

Jag tror knappast min häst håller med dig.

Thina

Jag tror att det är svårt att få en häst att arbeta korrekt över rygegn utan en viss spänst från ryttaren. Om man har en svank häst vilket både du och jag har, så krävs det en del spänst att få upp den.
Det är inte min sanning utan min tränares...
(utbildad beridare tyskl)

Det är inte samma sak som att jag inte respekterar vad du gör.
För det gör jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Brynja
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka