Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?
Jag gör lite liknande, typ andas in (bröstkorgen upp?) eller lägger nacken mot kragen, om det kan begripas? Och håller pulserande med knäna, dvs jag håller inte kvar utan gör en nu, nu, nu, för vart steg till hästen svarat. De flesta hästar jag ridit har till slut svarat för ett enda kort nu, i ett steg. Vilket är illa om man kniper till för att man tappar balansen, hästen "nitar" och man sitter i gruset ;-)
jag gör säkert något med kroppen också, men har inte koll på det. Försöker hålla mig "med hästen" i alla lägen och inte streta. Spänner alltså inte skinkorna. Jag är av åsikten att man aldrig skall göra just det...
Alltså, att Anky vinner är jag inte alls förvånad över. Nu med Kür och koreografi, musik och grejor och den bedömning som är, så är det väl så. Jag är ju inte så extremt intresserad av hur folk rider på tävling, och tycker därför istället att "Her winning formula" var tokintressant att titta på. Där ser man henne rida yngre hästar (dubbelstuds i lättridingen, samt att händerna går med hennes kropp, inte hästens mun när hon rider lätt). Hon är stadig i sadeln, på samma sätt som Lisa Wilcox, med ett starkt knägrepp! Titta på denna propagandafilm så får ni se en annan sida av det hela. Intressant är också att de rider Salinero som yngre, och pratar hela tiden om hur explosiv han är (går inte ut i hörnen) och att han går i en tämligen djup form i c:a 20 minuter utan rast. Han gör även "arbetspiruetter" i över 7 varv utan längning, paus, rakt-fram eller så. Och naturligtvis i halvdjup form hela tiden. Om man stänger av ljudet så man slipper höra svadan så är det mycket intressant att registrera vad man ser.
Tessan