Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

rids en dressyrhäst RÄTT så går den inte på bogarna. Jag antar att det är lika imon den akademiska ridningen..

Carmenzita skrev:
Även om jag är rätt övertygad om att det ska till en optimal sits för att få hästen att dansa som en gud, är jag inte lika tvärsäker som du på hur den sitsen ska se ut. Jag har sett exempel på sitsar som inte är så imponerande och ändå har hästen jobbat väldigt väldigt väl. Nu talar jag iofs inte om funktionshindrade ryttare, men det finns säkert där också.

Fast jag tänker mer så här, tänk vad mycket mer väl hästen hade jobbat om sitsen hade varit imponerande, en häst kan jobba väl ändå men då är det trots en dålig sits.

Men vad är då en dålig sits? Är det holländskan eller en överviktig ridskoleryttare eller du och jag som är gränsen för vad som kan kallas en dålig sits?

Intressant fundering! Det finns ryttare som sitter otroligt snyggt, helt enligt "skolboken", men som har noll inverkan. Sedan finns det å andra sidan ryttare som sitter som "grodor" men som ändå får hästarna att gå jättebra.

Hej Susan!
Jag har stannat min häst med knäna så länge jag kan minnas :p , fick påbackning av en annan bukefalist för det i en annan tråd. Blir inga bra halter.....enligt henne. :D Men jag är fortfarande nyfiken på det där med sitsen...Det heter ju sits och inverkan, så sitsen är en sak och inverkan en annan. Ofta hänger dessa ihop till viss del men du kan ju ha en fin sits men dålig inverkan?

En självständigsits behöver inte vara riktig. En riktig sits ska kunna styra hästen i riktning och hastighet. Det går att sitta självständigt utan att åstadkomma något.
Fick en gratislektion i helgen om det. Min tränare red i galopp utan tyglar och styrde hästen i position, i position för att skjuta med pilbåge och träffa.
Denna övning innehåller många självständiga saker som måste fungera var för sig. Och sen slutligen ihop.
Om ni såg Levade på TV här om dagen så är det inte säkert att någon av dom riddarna skulle klara det. Inte om dom rider som i tv-programmet.

Lustigt! Jag stannar också hästen med knäna... Jag tycker det funkar dåligt att stannaden med händerna - ologiskt.

Tessan

Ja sent skall syndaren vakna Hahahaha....

Får man fråga hur du har gjort innan? Jag har några elever som har haft "kontaktproblem" och att hästen har ökat eller rusat så fort de gör något. När jag fick dem att sakta av med eftergift i tyglarna (sakta sträcka ut hästens hals i avsaktningen) och istället göra den med knäna föll bitarna på plats, hästarna hittade sin takt och blev avslappnade. Nu jobbar de på att minska hjälpgivningen så den blir minimal. Och de är glada. Också sena syndare ;-)

Tessan

Det var länge sedan jag stannade med tygeln.
Den sänkta ryggen blir gärna - mer sänkt rygg då ;)

Jag har inte haft taktproblem, och inte söka framåt- nedåtprobem.
Och egentligen inte självbärighetsprobelm
Detta gick bara så himla mycket fortare.
min väg dit var mycket mer vinglig och framför allt då inte lika konsekvent.

Knäna hjälper också att rakrikta mig.

Mitt största problem har varit att jag är för mesig till häst.

Tidigare har jag stannat med andra muskler i sätet,
Och det har funkat, men dessa knän lyfter hans rygg bättre, och snabbare.
Vi hittar mycket lättare till hans "bradiga" trav som alla tränare blir förvånade av att hitta på en sådan typ av häst.

Angående RS så har jag inte fåt tngt svar.
But mission complete.

Noir2 skrev:
Får man fråga hur du har gjort innan? Jag har några elever som har haft "kontaktproblem" och att hästen har ökat eller rusat så fort de gör något. När jag fick dem att sakta av med eftergift i tyglarna (sakta sträcka ut hästens hals i avsaktningen) och istället göra den med knäna föll bitarna på plats, hästarna hittade sin takt och blev avslappnade. Nu jobbar de på att minska hjälpgivningen så den blir minimal. Och de är glada. Också sena syndare ;-)

Tessan

korsryggen och magen kanske?

Jag har stannat med knäna sen jag träffade min tränare också, inget unikt för just "din" tränare. Det är bara i Sverige vi inte vet hur man gör... :devil:

Till Fio och Noir: många sätter sig ju tungt ner och lutar sig lite bakåt, gärna med inslag av bakåtverkande tygel. Och det funkar ju också, hästen lär sig stanna, men om det är en uppbyggande halt eller inte kan man ju diskutera.

Nä, det var precis det jag menade också. Man kan lära hästen att göra halt genom att luta sig ner för ena bogen också, eller one-rein-stop eller vad som helst. Men hur BRA blir halten? Det är frågan.

Man behöver ju inte ha haft problem med kontakten eller att hästen rusar eller annat för att det skall kännas bättre att stanna med knäna, men man kan komma underfund med att det är ganska lätt att fortfarande vara följsam och balanserad och ge hjälper för avsaktning om man gör det. Många som spänner säte och mage, eller lutar sig bakåt blir ju lite spända.

Men, det finns många som klämmer med knäna, också, och det är även det ett problem.

Tessan

Seriös fråga!

Om man tittar på kvaliteter... typ utbildningsskalan - vilka kvaliteter ser du hos olika ryttare - fra till Carmenzita om Anky.?

(Om jag själv ska säga något inledningsvis, så tänker jag snabbt att lugnet/balansen/takt/rytm som är det första steget - inte skall tappas bort när man fortsätter att utbilda)

Hur menar ni olika att ni stannar med knäna? bara så vi är på samma sida och menar samma sak (jag har hört och sett olika sätt att stanna med knäna).

Det finns säkert flera varianter, men så här gör jag: placerar vikten bakåt (om den inte redan är det), halvhalt, pressar med knäna inåt, mot hästens revben, samtidigt som jag lättar lite ur sadeln. Händerna stilla, som en vägg för hästen. (Detta gör jag på en häst som inte per automatik kommer upp med ryggen i halten, lämnar plats för honom helt enkelt). Gör gärna tvärtom som många dressyrryttare (som vill att halten ska komma ögonblickligen) - väntar ut och låter halten ta tid. Allt för att bärigheten inte ska förloras. Noggrann med att släppa efter i halten (återigen, rel oskolad häst). Sätter mig försiktigt försiktigt tillbaka innan igångsättning

Du skrev _ni_ så jag som glad nybörjarje på den fronten..hoppar glatt in.

Först strävar jag själv extra uppåt, genom att pressa den bakre delen av böstkorgen upp in i den främre för att aktivera det transversala systenmet i ryggen (hållningsmukslerna i börstkorgen) (det är detta jag tycker fattas i Ankys sits, och som jag upplever att hon försöker åstadkomma med ett stadigt tag i tygeln i stället)
Du får gärna tycka annorlunda Carmenzita, det är bara intressant att höra vad andra ser, det blir ju liksom flera dimensioner då...

Jag måste också hitta balansen i den nedre delen av kroppen, vilket för mig innebär slappna av i länden - Ungefär Sally Swifts centrering, eller "släppa korsbenet".
Gör jag inte det här så släpper min häst ryggen.

Sedan kniper jag med knäna på samma sätt som när jag skor (med gracilismuskeln - den långa innåtföraren som fäster nedanför knäet och därmed tillåter en fortsatt rörelse i höften)

Jag lutar mig inte bakåt.

Jag kan lägga till att hålla in armbågarna för att stabilsiera den övre delen av kroppen. allt beror ju på om det skall bli en - hindra från att rusa. ( min häst reagerar iblad kraftigt på underskänkeln) - en halvhalt, - eller en halt.

Hur gör ni andra?

Kul - jag kände efter vad du beskrev, och det känns välbekant. Jag skulle nog bara ha beskrivit det som "andas in" lyft bröstbenet... och sluta följa rörelsen - vilket blir ungefär lika med krama med överskänkel/knä.
Kan tillägga att jag tränade en nästan totalt sönderriden häst - den var HET och hade gått fälttävlan med ett ton skrot i munnen - fick fantastiska halter när man knackade lite med spöet på korset - den hade tappat sin vinkla-reflex, men med lite påminnelse funkade det. Och det gick INTE att ta i tygeln. Där fick stoppet komma helt från knä och sits...

Jag gör lite liknande, typ andas in (bröstkorgen upp?) eller lägger nacken mot kragen, om det kan begripas? Och håller pulserande med knäna, dvs jag håller inte kvar utan gör en nu, nu, nu, för vart steg till hästen svarat. De flesta hästar jag ridit har till slut svarat för ett enda kort nu, i ett steg. Vilket är illa om man kniper till för att man tappar balansen, hästen "nitar" och man sitter i gruset ;-)

jag gör säkert något med kroppen också, men har inte koll på det. Försöker hålla mig "med hästen" i alla lägen och inte streta. Spänner alltså inte skinkorna. Jag är av åsikten att man aldrig skall göra just det...

Alltså, att Anky vinner är jag inte alls förvånad över. Nu med Kür och koreografi, musik och grejor och den bedömning som är, så är det väl så. Jag är ju inte så extremt intresserad av hur folk rider på tävling, och tycker därför istället att "Her winning formula" var tokintressant att titta på. Där ser man henne rida yngre hästar (dubbelstuds i lättridingen, samt att händerna går med hennes kropp, inte hästens mun när hon rider lätt). Hon är stadig i sadeln, på samma sätt som Lisa Wilcox, med ett starkt knägrepp! Titta på denna propagandafilm så får ni se en annan sida av det hela. Intressant är också att de rider Salinero som yngre, och pratar hela tiden om hur explosiv han är (går inte ut i hörnen) och att han går i en tämligen djup form i c:a 20 minuter utan rast. Han gör även "arbetspiruetter" i över 7 varv utan längning, paus, rakt-fram eller så. Och naturligtvis i halvdjup form hela tiden. Om man stänger av ljudet så man slipper höra svadan så är det mycket intressant att registrera vad man ser.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Du använder alltså aldrig rotatorerna? Eller menar du att du aldrig spänner de stora rumpmusklerna?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Brynja
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka