Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?
Citat (lyckades blippa bort tecknen):
Hej Susan!
Mycket välformulerat inlägg, håller med om att den ultimata sanningen lär vi få leta efter...länge. Frågan är om vi någonsin ens kommer att närma oss den eftersom alla disskussioner slutar i låsta positioner? Jag har beskyllt dig för exakt samma saker som du beskyller True_blue för nu, men frågan kvarstår vad skall vi göra när vi tycker att du har fel?
Slut citat…
…Om jag svarar på en fråga på buke hur gör du…
Så svarar jag hur jag gör, varför jag gör det, och den teori bakom jag lärt mig…
Om du/ni då tycker jag gör fel- att orsaken är fel- eller att teorin är fel kan ni väl då lägga in ett eget inlägg : Såhär gör jag – därför – och det här är min teori bakom.
Sedan kan ju andra bukare få bilda sig en egen uppfattning.
Jag trodde att buke var en plats att utbyta erfarenheter.
Jag snear till när det bara blir en diskussion om vem som har rätt.
Särksilt när det görs med hjälp av att sätta sig på varandra.
( detta har ingenting med dig att göra nu, men därav min ibland bestämda ton.)
För vad jag hävdar är inte att JAG har rätt - utan att även JAG har rätt att dela med mig av mina erfarenheter och den teori som ja lärt mig.
Vidare citat:
Du har enligt dig själv den största kunskapen här och du vill alltid ha sista ordet. Det är lätt att få känslan av att du föreläser, inte disskuterar, så det kanske inte är så att du har så fel. Men ditt sätt att säga det på är inte så smart, för vad tycker du själv om besserwissers?
Slut citat.
jag är inte här för att diskutera hur man rider korrekt.
Det är något man lär sig tillsammans med sin häst.
Jag är här för att _ta del av_ andraserfarenheter. Och tillåta mig att dela med mig av mina.
Nej jag gillar ju inte heller besserwissers...
En sak har ju alltid två sidor.
Till viss del behöver jag jobba med mitt uttryck - så sant.
Som jag skrev förrut så skriver jag här (som de flesta) för att uttrycka mig. Men eftersom jag känner en del frustration mot ridsporten i allmänhet så blir det inte alltid bra...
Det är _en_ del, och det tar jag till mig.
Och du får poäng för sakligt framförd kritik
Om människor blir provocerade av hur jag säger saker, så måste jag ju fundera lite. Helt rätt.
Ibland blir folk istället provocerade av _vad_ jag säger, och då är det ju inte säkert att det är mitt problem längre...
Att de blir provocerade säger ju mer om dom än om mig
Ingen nämnd - ingen glömd.
Deå blir det inte längre än diskussion om ställning. Utan det blir en diskussion om jag har rätt eller inte.
Nej jag tror inte att jag har den största kunskapen. Inom vissa områden tror jag att jag har en stor kunskap, men är villig att revidera den så fort någon vet något som inte jag vet.
Så sker också ideligen.
(Självklart är inte detta en öppen process hos mig tessan, liksom det inte är hos någon annan heller)
Vad jag vill med mina inlägg är nog att dela med mig av "mitt" perspektiv. För jag tror nog att jag sitter inne med en del information jag med - liksom alla andra.
Sedan är jag också miljöskadad, har bara skrivit artiklar förut och då blir det väl en viss _ton_ kan jag tänka mig.
Jag känner också en enorm ilska och frustration som tyvärr präglar det jag skriver. Här, där man är anonym blir det kanske lätt att uttrycka just frustration. Vilket man ju inte kan göra i en tidning….
Som jag skrivit tidigare har jag jobbat som hovslagare.
Jag har därför en inblick i hästhälsa.
jag har en inblick i (altför många) hästmänniskors oförståelse av att deras djur är levande varleser som kan känna smärta och som faktiskt reagerar på det vi gör med dem.
Det gör mig arg å deras vägnar
Angående min egen ridning så har jag har länge varit en ytterst medelmåttig ryttare - tills jag stötte på det klassiska tänkesättet. Jag är alldeles för självkritisk för att beskriva mig som något annat än normalryttare - men.
När jag upptäkte vad skillnaden i fokus gjorde för hästen...
När jag upptäckte vad skillnaden i fokus gjorde för prestationen...
När jag upptäckte vad skillnaden i fokus gjorde för min egen ridupplevelse.
Blev jag faktiskt riktigt djävla arg.
Varför i helvete är det ingen som har talat om det här för mig förrut!!! Efter alla dessa år av träning för utbildade tränare.
Varför!
Varför har jag utsatt både mig och min häst för detta lidande (dra i tygeln - sitta i bakvikt)
Det blev fullkomligt glasklart varför varenda dressyrhäst var knackig.
Alla som hittat ngt som fungerar vill ju dela med sig.
ja det är barsnligt, naivt – ja alltihop.
man vill frälsa värden.
ja jag borde veta bättre...
Men skillnaden blir så dramatisk om man fokuserar på ryttaren i stället för på hästen.
Det här är väl fel forum- vilket jag tänker gång på gång.
Jag skrev fö. ett långt svar till True blue som jag bluppade bort i världsrymden. Är fööör laaaat att göra om.
Angående hästens muskler:
Nej man behöver inte veta vad de heter eller gör.
Om jag inte lyckas uppnå det perfekta resultatet varje gång jag rider t.e.x skolor (händer mig i alla fall då och då ) så funkar det för mig att analysera min kropp utifrån tesen att släppa in/fram hästens rörelser.
Det brukar få mig att prestera bättre nästa gång (och rida skonsammare för hästen).
Ju bättre teori jag har om vad hästens skall göra, detso bättre förstår jag vad jag skall göra och hur jag ska sitta.
Jag själv är inte så intresserad av hur "man skall" rida, mer av sådant som fungerar. det som fungerar för mig delar jag med mig av. Hittar någon något bättre så grattis - dela gärna med er.
jag prioterar att bli bätttre som ryttare.
När jag frågar olika yrkesgrupper (vet, equiterapeuter osv) vad de tror är avgöande för hästens hälsa så svarar de nästan unisont
BALANS. Och menar då hästens och ryttarens balans (för er som skall ha allting bevisat så finns forskningsresultat som visar att hästar får förhöjd puls = stress av handikappade ryttare - särskilt när de skall rida självständigt. Det pågår också ett stort forskningsprojekt om ryttarens balans - inte klart. Men redan nu talar resultaten på att ryttarens balans och kroppskontroll är avgörande.)
Så jag kanske inte är helt fel ute när jag försöker påpeka att man kanske ska lägga fokus vid ryttarens prestation = hållning och balans - först...
Provocerande - javisst.