Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

"I Sverige talar vi om ställning som något som sker i halsen. medan man med ställning i Tyskland menar hela hästens ryggrad."

Ställning sker i nacken = "poll" på engelska
Böjning i halsen = "neck" OCH hela hästens kropp.

De olika begreppen finns på tyska också.mvh/T_B

Om man vill märka ord kan man ju göra det.

Du och jag har inte samma ridteori, kommer inte från samma skola.

I den ridteori jag är skolad i, ställer man hela hästen, och en ställd häst är inte samma sak som en böjd häst. (Det framgår klart och tydligt i Müseler t.om.)

Enligt ditt system sker ställningen i nacken, fine.

Fuxmamma undrade om ngn annan hade andra erfarenheter.

Jag delgav mina. De är inte samma som dina. Kanske går det bra ändå?

Tjubidoa!
(Helt meningslöst inlägg, men ibland blir man så glad och måste få lov att jubla).

F ö håller jag med om att sitsträning är rel bortkastat på lina. Gör det så svårt det är, om du verkligen är intresserad. Hitta någon som vet något om sits. Inte utbildad i Sverige mao. Träna i något år (man tränar givetvis sin häst samtidigt) och sen har du en toppengrund. Inte behöver du ta endagarskurser på lina på välutbildad häst. Vad hjälper det? Att lära sig balansera om sin kropp, att lära sig kroppskontroll, att förstå teorin bakom sitsen det är en lång utbildning. Att lära sig hitta alla muskler som finns i rumpan, magen, bålen, låren och jag vet inte allt, det görs inte på en clinic. Men det är ju det som är Ridning.

Senast ändrad av en moderator:

Det behöver ju inte heller vara så tillkrånglat med sitsövningar. Många barn älskar att rida barbacka och det är jättebra sitsträning.

Visst är det det! men barn är lite annorlunda än oss korkade vuxna som i regel sitter 40 timmar i veckan på en kontorsstol. De har en helt annan kroppsuppfattning, använder sin kropp naturligare och har i regel en naturlig balanskänsla som vi tappat. Värst är det för oss korkade människor som inte ridit regelbundet sen barnsben. vi har verkligen allt bakochfram.

Man ska inte göra ridning svårare än vad det är, och har man sådan tur att man ridit kontinuerligt och mkt sedan man var barn, har man massor gratis. Men om man inte gjort det, då är faktiskt ridning rätt svårt. Om man vill syssla med inverkande dressyr med krav på bärighet och samling vill säga.

Det är svårt att lära gamla hundar sitta ;) ...

Nej, man skall inte göra det för krångligt. Ridning är svårt!

Senast ändrad av en moderator:

OK - here we go again...

Om du påstår ngt om något och jag inte tycker att det stämmer - vad ska jag göra? mvh :)

Sitsträning är fantastiskt bra att utföra på lina. Ryttaren kan koncentrera sig på sin kropp, sin följsamhet och balans utan att behöva hålla tempo eller styra hästen. En förutsättning för en bra sits är just ryttarens följsamhet och balans. Just därför är det så bra. Grundstenarna måste vara på plats innan det finns något att bygga på. Varför skulle de annars hålla på med detta på tex Spanska ridskolan i flera århundraden om det inte var bra??

Slappna av och inse att det finns många sanningar i vår herres hage.

Jag vet inte vad du har för utbildning men har för mig att du är akademiker av nån sorts.

I mitt eget "ämne" Psykologi så finns det inte en sanning utan flera.
Till att börja med finns det flera olika perspketiv.
Till exempel ett behaviourisktiskt perspektiv. ( Pavlov, Skinner mfl)
Ett annat perspektiv är det Psykodynamiska ( Freud, Jung mfl)
Ytterligare ett är det kognitiva perspektivet.

Inom varje perspektiv finns det dessutom olika teoribildningar. Inom det psykodynamiska perspektivet står tex. Freud och Jung ganska långt ifrån varandra. Alice Miller - ett annat kännt exempel - står å sin sida för ett helt eget "tänk".

Oavsett utifrån vilket perspektiv vi ser på människan - världen - eller hästen. Så kommer vi aldrig att få en objektiv helhetsbild av vare sig människan - världen - eller hästen.
Dels så är både världen - människan - hästen aldeles för komplex.
Dels så kommer vi aldrig ifrån Bias (förutfattade meningar) som till stor del kommer sig av vilket utgångsperspektiv vi har.

Det finns en story om tre blinda män som står bredvid en elefant, varpå de var och en beskriver elefanten utifrån hur de upplever den.
Jag minns inte hela storyn, men en beskriver den utifrån ett ben - det är ett träd, och en annan utifrån snabeln - det är en orm.

Jag tycker att det är en bra berättelse dock, för det är sådär det är. Med allting.
Vi har inte en fullständig förståelse av någonting. Vi kan bara beskriva den del av verkloigheten vi upplever.

Just därför känns det lite konstigt att du RÄTTAR det jag skriver.
Precis som om det fanns en ultimat sanning.
Och som om det är du som har facit...

Vissa saker går att mäta ja. Men inte ens forskare tror på att det finns ett absolut sanning.

de utrycker det som:
DET ÄR SÅ HÄR VI FÖRSTÅR DET NU.
Forskning revideras hela tiden.
Kunskap är inget faktum - det är en pocess som alltid grundar sig på ett perspektiv. Jag poängterar i så gott som varje inlägg:
Utifrån mitt perspektiv ser det ut så här...

Men det verkar som om du tror att just ditt perspektiv är det rätta...

Människor som inte klarar av att leva med flera sanningar kallas fundamentalistiska.

Hur kul är dom?

För mig är buke ett diskussionsforum. Jag svarar ofta i trådar där ngn frågar något typ: Vad är din erfarenhet? Och så delar jag med mig av min.

Av någon anledning så provocerar det dig...
Måste alla tycka likadant?
Måste alla se elefanten på samma sätt som du?

För istället för att ge din syn, utifrån ditt eget perspketiv så "rättar" du.
Det blir ju bara absurt.

Självklart så kan du bidra med sådant som inte jag kan.
Självklart kan du också dela med dig av din egen kunskap och erfarenhet av ridning (vilken jag aldrig lyckats locka ur dig)

Men när du bara påstår - du har fel, så blir det absurt.
Ska jag gå då till mina källor med medicinsk utbildning (equiterapeuter, ostepopater osv) och säga att jag är ledsen men ni har fel.
Mycket av det jag lärt mig, har jag lärt mig av Helmut Schranke som ansvarar för utbildningen av equiterapeuter här i Sverige.
Men han får väl lägga ned den skolan då.

Jag får nog gå till alla mina lärare och säga att True_blue på buke har nu en gång för alla, talat om att; eran syn på hästen är fel...
(för det stämmer inte med hennes facit)
Nä! det där ni säger om rakriktning osv, det stämmer inte för det tror inte true_blue på???
Hon tycker att det är löjligt.

Om jag skulle säga det till min tränare skulle hon bara svara:
- Det skiter väl jag i så länge det fungerar, - i min egen ridning och för mina elever...

Det är det jag är intresserad av - det som fungerar.
Har du ngt tips om vad du tycker fungerar bättre så lyssnar jag gärna på det. Provar också till häst. För jag vill rida bättre.
Om jag inte tycker att det funkar för mig så behöver jag inte förkasta det helt och hålllet och mena att detta är fel. Jag kan nöja mig med att detta funkade inte för mig.

Skulle andra tycka att ditt sätt är bättre så skiter väl jag i det. Det är väl bara bra om de kan hitta lösningar i sin ridning som fungerar.

Men så verkar det inte vara för dig

Är du ute och letar efter den stora sanningen du?

Hej Susan!
Mycket välformulerat inlägg, håller med om att den ultimata sanningen lär vi få leta efter...länge. Frågan är om vi någonsin ens kommer att närma oss den eftersom alla disskussioner slutar i låsta positioner? Jag har beskyllt dig för exakt samma saker som du beskyller True_blue för nu, men frågan kvarstår vad skall vi göra när vi tycker att du har fel?
Du har enligt dig själv den största kunskapen här och du vill alltid ha sista ordet. Det är lätt att få känslan av att du föreläser, inte disskuterar, så det kanske inte är så att du har så fel. Men ditt sätt att säga det på är inte så smart, för vad tycker du själv om besserwissers?

Sedan har jag aldrig stött på några människor som har så invecklade tankar om ridning i verkligheten, som vi har i dessa disskussioner. Det skall vara roligt och enkelt att rida, varför håller vi annars på med det? Man behöver inte veta vad som händer i en viss muskel på hästen för att kunna rida och ha roligt med sin häst. Det viktiga är att ha en sund inställning till hästen och sköta den efter konstens alla regler. Det finns som sagt equiterapeuter och andra yrkesmän som kan hjälpa oss med den fysiologiska biten.Är dessa disskussioner ett tecken på frustration i våran egen ridning, att den inte utvecklas tillräckligt snabbt? Med VÄNLIG hälsning Summer ;)

Det verkar som att tyskarna efter kriget har glömt att de före kriget kallade ställning det som sker i nacken när hästen vrider andra halsleden för att titta innåt. Detta koncept finns i tidigare literatur. I äldre litteratur blandas ställning och böjning samman:

Müseler 1956: I det varv hästen villigare ställer inåt skall man börja arbetet. Om han därvid ställer i nacken och sedan vid manken eller omvänt eller samtidigt i hela halsen är utan betydelse...
sid 122: Hjälperna för ställning (böjning) till höger...

Bürger 1939 gör definitiv skillnad på Biegung (böjning) och Stellung (ställning)

Det beror således på vilken tradition man kommer ifrån, vad man menar med ställning men jag tycker att det verkar lite handikappande att inte ha ett specifikt ord för den sidliga böjning som sker längst upp i halsen när hästen ställer inåt i nacken och det seniga nackbandet byter sida. Även om man hävdar att detta alltid skall ske tillsammans med böjning.

Ses, Susan, att Neidorff säger att "Låret" verkställer är nog din tolkning. Neindorff har inget emot användandet av underskänkeln, vilket jag vet att du har, och jag har svårt att tro att om han menade något annat än hela skänkeln så skulle han säga Oberschenkel, överskänkeln, låret.

Theresa

'Det verkar som att tyskarna efter kriget har glömt att de före kriget kallade ställning '

Det er forskjell mellom Tysk ridning før og etter 2. verdenskrig. De beste rittmesterne kom fra øst, og ble dermed 'stengt inne' bak grensen. På vestsiden konsentrerte man seg derfor om avl, og styrte dressurens utvikling mot mer 'konkurranse i avl, noe man ser resultatet av i dag.

Anne

Håller med! Tyskarnas avel och deras unghästtester är verkligen något Sverige borde ta efter.

Självklart letar jag efter den stora sanningen! :)

Men jag ser inte ställning & böjning som stora sanningar! Mer som kniv och gaffel när man äter en måltid. Den ultimata måltiden skulle då vara den ultimata sanningen om man nu ska dra liknelser.Men om vi pratar - utan att ha en häst att visa med så tycker jag faktiskt att det är viktigt att använda begreppen på samma sätt.

Sorry att du tog illa upp för de förtydliganden som jag slängde in. Jag tyckte att de behövdes - men det kanske är onödigt eftersom de flesta här ändå vet??? mvh/T_B

Jag har inget emot sitsträning på lina, ifall linföraren vet vilka tips och instruktioner den ska ge till ryttaren. (Vilket är fallet på SRS, men inte på den vanliga svenska ridskolan).

true_blue skrev:
Självklart letar jag efter den stora sanningen! :)

Men jag ser inte ställning & böjning som stora sanningar! Mer som kniv och gaffel när man äter en måltid. Den ultimata måltiden skulle då vara den ultimata sanningen om man nu ska dra liknelser.Men om vi pratar - utan att ha en häst att visa med så tycker jag faktiskt att det är viktigt att använda begreppen på samma sätt.

Sorry att du tog illa upp för de förtydliganden som jag slängde in. Jag tyckte att de behövdes - men det kanske är onödigt eftersom de flesta här ändå vet??? mvh/T_B

Håller med! Nej det är väl en nödvändighet att hålla sig till verkligheten om disskussionerna skall leda framåt! MVH summer ;)

Min tränare skrattade så h*n nästan ramlade av hästen när jag försökte berätta hur ni slåss om vilken död författare som har definerat ställning och böjning rätt.
Sen visade h*n skillnaden i ställning och böjning genom att rida slutor med fel ställning och felböjning.
H*n bad mig fråga om ni rider? Gör ni det?

"Min tränare skrattade så h*n nästan ramlade av hästen när jag försökte berätta hur ni slåss om vilken död författare som har definerat ställning och böjning rätt.
Sen visade h*n skillnaden i ställning och böjning genom att rida slutor med fel ställning och felböjning.
H*n bad mig fråga om ni rider? Gör ni det?"

- Tillhörde du dem som behövde en lektion i vad som var vad? :) Hoppas att din tränare fick till det rätt - har sett många genom åren som ridit hästen böjd, men med felställning... och så fattar de inte varför hästkraken inte går bra. Din tränare borde kanske inta en mer seriös hållning till sitt jobb och plugga lite teori?mvh/T_B

Citat (lyckades blippa bort tecknen):

Hej Susan!
Mycket välformulerat inlägg, håller med om att den ultimata sanningen lär vi få leta efter...länge. Frågan är om vi någonsin ens kommer att närma oss den eftersom alla disskussioner slutar i låsta positioner? Jag har beskyllt dig för exakt samma saker som du beskyller True_blue för nu, men frågan kvarstår vad skall vi göra när vi tycker att du har fel?
Slut citat…

…Om jag svarar på en fråga på buke hur gör du…
Så svarar jag hur jag gör, varför jag gör det, och den teori bakom jag lärt mig…

Om du/ni då tycker jag gör fel- att orsaken är fel- eller att teorin är fel kan ni väl då lägga in ett eget inlägg : Såhär gör jag – därför – och det här är min teori bakom.

Sedan kan ju andra bukare få bilda sig en egen uppfattning.

Jag trodde att buke var en plats att utbyta erfarenheter.
Jag snear till när det bara blir en diskussion om vem som har rätt.
Särksilt när det görs med hjälp av att sätta sig på varandra.
( detta har ingenting med dig att göra nu, men därav min ibland bestämda ton.)
För vad jag hävdar är inte att JAG har rätt - utan att även JAG har rätt att dela med mig av mina erfarenheter och den teori som ja lärt mig.

Vidare citat:
Du har enligt dig själv den största kunskapen här och du vill alltid ha sista ordet. Det är lätt att få känslan av att du föreläser, inte disskuterar, så det kanske inte är så att du har så fel. Men ditt sätt att säga det på är inte så smart, för vad tycker du själv om besserwissers?
Slut citat.

jag är inte här för att diskutera hur man rider korrekt.
Det är något man lär sig tillsammans med sin häst.
Jag är här för att _ta del av_ andraserfarenheter. Och tillåta mig att dela med mig av mina.

Nej jag gillar ju inte heller besserwissers...

En sak har ju alltid två sidor.
Till viss del behöver jag jobba med mitt uttryck - så sant.
Som jag skrev förrut så skriver jag här (som de flesta) för att uttrycka mig. Men eftersom jag känner en del frustration mot ridsporten i allmänhet så blir det inte alltid bra...
Det är _en_ del, och det tar jag till mig.
Och du får poäng för sakligt framförd kritik :banana:

Om människor blir provocerade av hur jag säger saker, så måste jag ju fundera lite. Helt rätt.

Ibland blir folk istället provocerade av _vad_ jag säger, och då är det ju inte säkert att det är mitt problem längre...

Att de blir provocerade säger ju mer om dom än om mig ;)
Ingen nämnd - ingen glömd.

Deå blir det inte längre än diskussion om ställning. Utan det blir en diskussion om jag har rätt eller inte.

Nej jag tror inte att jag har den största kunskapen. Inom vissa områden tror jag att jag har en stor kunskap, men är villig att revidera den så fort någon vet något som inte jag vet.
Så sker också ideligen.

(Självklart är inte detta en öppen process hos mig tessan, liksom det inte är hos någon annan heller)

Vad jag vill med mina inlägg är nog att dela med mig av "mitt" perspektiv. För jag tror nog att jag sitter inne med en del information jag med - liksom alla andra.
Sedan är jag också miljöskadad, har bara skrivit artiklar förut och då blir det väl en viss _ton_ kan jag tänka mig.

Jag känner också en enorm ilska och frustration som tyvärr präglar det jag skriver. Här, där man är anonym blir det kanske lätt att uttrycka just frustration. Vilket man ju inte kan göra i en tidning….

Som jag skrivit tidigare har jag jobbat som hovslagare.
Jag har därför en inblick i hästhälsa.
jag har en inblick i (altför många) hästmänniskors oförståelse av att deras djur är levande varleser som kan känna smärta och som faktiskt reagerar på det vi gör med dem.

Det gör mig arg å deras vägnar

Angående min egen ridning så har jag har länge varit en ytterst medelmåttig ryttare - tills jag stötte på det klassiska tänkesättet. Jag är alldeles för självkritisk för att beskriva mig som något annat än normalryttare - men.

När jag upptäkte vad skillnaden i fokus gjorde för hästen...
När jag upptäckte vad skillnaden i fokus gjorde för prestationen...
När jag upptäckte vad skillnaden i fokus gjorde för min egen ridupplevelse.

Blev jag faktiskt riktigt djävla arg.

Varför i helvete är det ingen som har talat om det här för mig förrut!!! Efter alla dessa år av träning för utbildade tränare.
Varför!
Varför har jag utsatt både mig och min häst för detta lidande (dra i tygeln - sitta i bakvikt)

Det blev fullkomligt glasklart varför varenda dressyrhäst var knackig.

Alla som hittat ngt som fungerar vill ju dela med sig.
ja det är barsnligt, naivt – ja alltihop.
man vill frälsa värden.
ja jag borde veta bättre...

Men skillnaden blir så dramatisk om man fokuserar på ryttaren i stället för på hästen.

Det här är väl fel forum- vilket jag tänker gång på gång.

Jag skrev fö. ett långt svar till True blue som jag bluppade bort i världsrymden. Är fööör laaaat att göra om.

Angående hästens muskler:
Nej man behöver inte veta vad de heter eller gör.

Om jag inte lyckas uppnå det perfekta resultatet varje gång jag rider t.e.x skolor (händer mig i alla fall då och då ) så funkar det för mig att analysera min kropp utifrån tesen att släppa in/fram hästens rörelser.
Det brukar få mig att prestera bättre nästa gång (och rida skonsammare för hästen).
Ju bättre teori jag har om vad hästens skall göra, detso bättre förstår jag vad jag skall göra och hur jag ska sitta.

Jag själv är inte så intresserad av hur "man skall" rida, mer av sådant som fungerar. det som fungerar för mig delar jag med mig av. Hittar någon något bättre så grattis - dela gärna med er.
jag prioterar att bli bätttre som ryttare.

När jag frågar olika yrkesgrupper (vet, equiterapeuter osv) vad de tror är avgöande för hästens hälsa så svarar de nästan unisont
BALANS. Och menar då hästens och ryttarens balans (för er som skall ha allting bevisat så finns forskningsresultat som visar att hästar får förhöjd puls = stress av handikappade ryttare - särskilt när de skall rida självständigt. Det pågår också ett stort forskningsprojekt om ryttarens balans - inte klart. Men redan nu talar resultaten på att ryttarens balans och kroppskontroll är avgörande.)

Så jag kanske inte är helt fel ute när jag försöker påpeka att man kanske ska lägga fokus vid ryttarens prestation = hållning och balans - först...

Provocerande - javisst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 839
Senast: Brynja
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17