Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Hm...Om du kallar det "inte lösgjord" så kommer min följdfråga att bli varför ni vill ha era hästar så olösgjorda?

Koll, var gång du ger efter i handen, om det så bara är ett gram och du sitter på lång tygel eller kort så ska hästens huvud vilja neråt. Blir huvudet kvar där uppe med en onaturlig nackrök (se Bents fredriksboragre tex.)så är den låst.
Bild på häst utan lås i nacke är inte så lätthittat. Jag gissar var det blir fel dock. Ubbe Nordströms hingst tycker jag är fantastisk, han klarar av att gå i en väldans hög form med halsen utan att tappa kroppen. Det är få hästar som fixar det. Studerar hans hingst och se hur man kan se hur hela ryggraden välver sig upp och tar med sig manken upp så att hals och rygg blir ett. Det är fantatsikt att skåda.
Denna bild är bra just för att visa hur det ska se ut över manken, i övergången mellan hals och rygg. Man kan se hur hans panna tänker framåt vilket är bra.
http://www.stalln.se/hispano7.jpg

http://hem.passagen.se/jegra/jpg/halvasteg.jpg

Jämför med din egen tex så ser du att hans hals och rygg inet är ett, hans hals är likosm avkopplad från resten av kroppen och manken är inte med. Han hade behövt gå mkt lägre med halsen och koppla ihop den med kroppen för att klara av att gå korrekt i den där höga formen. Dessutom så tänker hans panna bakåt vilket innebär att om du hade släppt stången hade nosen åkt upp. Tyder på att han inet arbetar korrekt genom kroppen.

Ah, du menar framåt-nedåt-sökningen! :idea: Den är jag vansinnigt förtjust i och försöker bibehålla i alla lägen. Om jag sedan lyckas eller inte är en annan sak. :crazy:

Den bilden på mig du valde ut är ett bra exempel på bristande sökning, jag förstår precis vad du menar med den bilden. Han var också ganska spänd, så det är inte så konstigt om det ser lite spänt ut. Den bilden väljer jag också att inte plocka fram som ett "så här ska det set ut-exempel", för det är inte någon bra bild på hur det ska se ut. :smirk:

Jag har aldrig sagt att jag rider perfekta piaffer, men jag jobbar på det, försöker lära mig mer, försöker förstå hur jag ska göra. Det är hela tiden en process av lärande, att kunna och förstå det i teorin är en sak, att genomföra det en helt annan.

Det jag vet, är att vårt "genomsnittsläge" blir allt högre och mer avancerat, och vårt "bästaläge" övergår ibland min vildaste fantasi, det finns dagar jag kan göra saker med honom jag aldrig trott jag skulle kunna genomföra. Den glädjen över ridningens konstanta utveckling är vad som driver mig att fortsätta.

*lånar knapp*
Kikar in här och gör ett inlägg (mot bättre vetande); jag tycker det verkar som att folk inte är så intresserade av att lära sig att rida bättre. De är definitivt inte villiga att försöka se saker på ett annat sätt än de är vana vid, utan vid minsta lilla negativa "kritik" så blir motparten fullständigt nersablad och plötsligt är INGET av det man sagt/visat bra. Principer, image, stil, kläder och attityder verkar vara viktigare än bra ridning.
Så jag fattar inte ens hur ni orkar diskutera med varandra. Detta var ingen kritik endast mot barockforumet utan en reflektion över hästfolk i allmänhet. Men här kommer det verkligen till uttryck så att det blir övertydligt.

Jag tycker det är trist, eftersom jag själv endast är på forumen för att lära mig mer. Jag vill rida bättre, jag vill bygga en starkare och friskare häst med min ridning.
Vad det ska kallas, och huruvida jag ska ha kjol eller vita ridbyxor och kavaj är skitsamma (jag klär inte i nåt av det ändå :D).

Vad jag vill säga är... Öppna er LITE grann i alla fall. Kanske är 90% av det "vi" säger fel. Då finns det fortfarande 10% som är rätt. (Även om jag, som varit igenom både barockridningen och övriga ridstilar har nått mest, bäst och snabbast resultat genom detta, som jag rätt och slätt vill kalla "noggrann" ridning.)

En häst lägger inte vikt bakåt förrän du samlar den. Spelar ingen roll att du fått halsen rörlig. Det är bra att ha en lösgjord häst, men det är inte riktigt samma som att ha en samlad häst. Och lösgjord - vad menar du med det? Det betyder nog olika för olika människor. Min erfarenhet är att ryttare ofta tror att hästen är lösgjord när den i själva verket gått av i halsen. (Ej specifikt för barockryttare förstås!)

Ja vi har ju olika förutsättningar varifrån vi börjar. Från att ha en häst som var spänd från nacke till svansrot o sänkte ryggen o släpade fötterna i marken var just att få en AVSLAPPNAD o lösgjord häst det största målet. Andra hästen gick på spänning och kunde inte ens skritta 10 meter. Där var min början och slutmålet var att få en någotrlunda koncentrerad, avslappnat och lösgjord häst som gick att jobba med. Dessa gick på bogarna, den ena släpade sej fram (hovarna drog i marken) och den andra sprang från allt.

Efter ett år har jag lösgjorda hästar som nu skall börja samlas och få i rätt form.

Men det är väl därför man diskuterar :confused: Det blir väl knappast någon diskussion i att bara tycka samma hela tiden, det främjar ju knappast utvecklingen att bara diskutera med folk som har samma åsikt :confused:

Jag är intresserad att prova det mesta även det som verkar helt uppåt väggarna därför vore det roligt att få se tex en fortsättningen på djurjourens filmer och vart dom leder hän.

Fast det beror kanske på hur duktig man är från början. Det är nog viss skillnad om man heter Djurjouren och Anky Von Grunsven kanske.
Bara för att du har urusel sits och behöver skritta runt i flera år betyder inte det att alla andra är lika dåliga som du.
Sedan beror det ju på hur bra tränaren är, jag har oxå sett dom berömda filmerna och skulle nog vilja påstå att hon verkar mer förstöra sitsen och inverkan på hästen än något annat....
Och förmodligen har du rätt i att många får börja om från ruta 1 för dom rider väl FÖR bra från början för att ens kunna bli så dåliga som filmerna uppvisade :angel:

Vad jag inte kan förstå efter alla dessa år på Buke att ni inte redan från början gör som jag säger.
Tänk vad mycket pengar och hur mycket tid ni skulle spara.
Skrota alla berömda tränare och antika böcker, gör som jag skriver så blir det rätt från första steget.
Hästarna är dom som skulle tjäna mest på det.

Jag satt och funderade lite på ett svar som skulle beskriva vad jag tyckte när jag läste detta inlägg men efter en klok mening från Djurjouren så försöker jag också strunta i sånt som frustrerar mig, därför blev det här svaret väldigt innehållslöst och inte ett riktigt svar :-)

Min tränare har en annan klok mening som lyder som så:
Man kan se var i sin utbildning en person befinner sig genom att lyssna på /läsa vad den säger/skriver.

Låter nånting riktigt dumt så bara le och se glad ut för det betyder bara att det är den personoens sanning just nu, den vet inte bättre, men förhoppningsvis så kommer även den att försöka vidareutbilda sig.

Jag använder dessa kloka ord ofta eftersom jag skrivit/sagt många dumma saker i min dagar. Jag begrepp helt enkelt inte bättre just då.

Så sant :bow: Klok tränare du har!

Jag har både skrivit och sagt dumma saker och det lär väl hända i framtiden också, men jag hoppas att det blir mindre och mindre dumma saker ju mer jag lär mig om saker & ting :-) Sen är det viktiga att man kan ändra sig, och att man kan stå för det! (eller snarare, att man kan stå för att det man sagt/skrivit/gjort var dumt)

Känner att jag inte har en aning om vad det egentligen är ni diskuterar (en film bl a) men kan inte låta bli att tänka på en sak som jag ofta funderar över.

Är det inte så att vi alla, oavsett ridstil eller kunskaper, alltid gör det vi för ögonblicket tror är det bästa. Senare när vi har lärt oss mer och nya saker kanske vi ser saker på ett annat vis. Jag tror dock att vi alla har samma mål långt där framme men att det är olika var vi befinner oss på vägen dit och det är olika hur vi anser att man ska ta sig dit. Om vi inte tillåts göra misstag och försöka skulle ju inget hända över huvud taget, gör man aldrig fel är det ju svårt att förstå när det blir rätt :D

Det är början till den avslappnade, följsamma sitsen. Mn det behövs även en inverkande sits, som är mer stilla och inte alls helt avslappnade ben. Tyvärr... :crazy:

Jag förstår inte riktigt varför du säger "tyvärr". Att man börjar med det du själv säger är början till en bra och följsam sits är väl ingenting att säga "tyvärr" för? Om jag hade påstått att den enda lektionen var allt som krävdes för att jag skulle kunna mäta mig mot Jegra i ridkonst, då hade jag förstått ditt svar. Men det enda jag ville säga var att hon började med min sits på samma sätt som den tränare som diskuterades - inte att det slutade med det...

inne och smygläser här ibland. är inte särskilt duktig jämfört med de flesta här, men ger min åsikt ändå. :p av de bilder jag sett tycker jag att "slutresultatet" av AR verkar bättre än "vanlig" ridning, men att det kan se riktigt dåligt ut under vägen. :o
blev väldigt ridsugen när jag läste den här tråden, vill så gärna få ordning på min sits. pållen får börja springa in pengar så jag har råd med tränare... :crazy:

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Underbart sagt! :bow: Och så sant!
Jag menar, det är hela tiden ett spel mellan ryttare och häst, att hösten överhuvudtaget vill jobba med oss tycker jag är otroligt!
Och vackert! :)

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Ett litet tillägg - när hästen går rätt är det lätt att sitta.... :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Brynja
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka