Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Absolut och för att komma dit krävs det en hel del sitsträning. När sitsen fungerar så behöver man inte böja och bända halsen. Man kan då rida hästen fram till handen på ett vanligt tränsbett på små lätta hjälper. Varför börjar man i fel ände genom att böja halsen? Börja med sitsträning och skapa bra förusättningar för dig och din häst istället. Ställ krav på din tränare att lära ut en bra sits och känsla.

Det är många som blir lurade av oseriösa tränare som hittar på konstiga lösningar för att nå målet. Mitt råd är att nöj er aldrig med den tränare ni har utan testa flera. Gå på olika kurser och våga ställa frågor. En del tränare sitter som gudar och får hästarna att dansa fram (dom har oftast lagt ner mycket tid på sitsträning) och dom rider säkert flera hästar om dagen. Men det betyder inte att den tränaren behöver vara duktig på att lära ut känslan till eleven och förklara vad man behöver träna på för att komma vidare i sin ridning. Det finns väldigt få tränare som kan förmedla känslan men dom finns och dom är oftast äldre efarna hästmänniskor.

Tänk på att en tränare som är duktig på att förmedla och lära ut ridning behöver aldrig skrika.

Tyvärr är det ju svårt att hitta sådana tränare.
Och om man gör det så kanske man inte kan träna så ofta.
Man får försöka hitta egna verktyg för att nå en bättre sits. Tyvärr.
Kunde inte alla nyexade strömsholmare bara vara gudar och göra allting rätt :P?
Allt vore ju mycket enklare då....

Re: sitsträning...

Du behöver en häst som fungerar och en människa som kan hålla i linan och kontrollera hästen helst också kan övningarna.
Sen ska du ha en volt som går att longera på - alltså inte en massa andra som far runt.
Så det är inte alldeles lätt. Men vissa saker går ändå att göra, och är utmärkta när man tex är på hemväg och hästen lite avrastad. Lättridning i skritt tex .../T_B

Det finns dom som betalar flera tusen för att rida på olika kurser. Lägg ner dom pengarna på att betala en tränare som kan hjälpa en med sitsträningen. Det finns tränare som lär ut sitsträning men tyvärr finns det inte så många elever som vill lägga ner tid och pengar på det. Tänk vad många hästar som skulle bli glada om deras ryttare la ner lite tid på att mjuka upp sin egen kropp med sitsträning så att dom blev mer följsamma och inte hindrar hästens rörelse pga omedvetet klämmande med lår mm.

Jag har gått sitsträningskurser. Två stycken, och jag kan träna folk -brukar bli uppskattat när man får till det!!! Men det är problem ändå, det jag nämnde i inlägget ovan. Behövs lämplig häst och lämplig plats, och det kan vara riktigt svårt att ordna.mvh/T_B

Så svårt kan det inte vara. Om det finns intresse för sitsträning så kan man ordna en kurs hur enkelt som helst. Men det finns inget intresse. Plats en ridvolt, häst din egen eller en häst som man kan longera.

Jag kan inte annat än att hålla med. Jag anordnar ibland sitsträningskurser. Sitsträningen är alltid mkt uppskattad av de som gör den, problemet är att få folk att komma första gången.
Det finns som sagt ett alldeles för litet intresse för att lära sig en korrekt sits.

Du har rätt i att det inte finns något större allmänt intresse. Men jag känner några "som inget hellre vill" men deras hästar är inte säkra/alltför känsliga....man kan göra en del, men hästen begränsar rejält. Sen behövs tid på bra underlag, och det är inte så lätt när det är många som ska dela på ett ridhus!

Ok.

Kör igång en endagarskurs. Boka upp ridhus eller någon som har volt (kanske känner du någon). Det vore kul och se hur många som anmäler sig.

Kan ni inte longera hästen 10 minuter som vanligt innan ni börjar så att den har lugnat sig lite? Be ryttaren träna lite själv hemma så hästen vänjer sig att någon rör sig där uppe.

Jag hade gärna gått på en sitskurs, men ett problem som jag ser det, är att det kräver en väl utbildad häst, för att sitta och skumpa å en häst som inte är färdig för att bära en i nedsutten trav på volt gör en ju troligen inte bättre. Var på Skurupseminariet m bl a JB och han menar i alla fall att tycker du hästen är jobbig att sitta på tycker hästen troligen du är jobbig att bära (och sänker ryggen). Rid lätt tills det blir lätt. När hästen är nog stark och välriden blir den lätt att sitta på. PÅ SR sker tex sitsträningen på äldre skolhingstar. Om nån har nån annan erfarenhet av detta vore det intressant att höra mer om det.

Jag håller med till viss del. Hästen bör kunna trava,galoppera och sakta av/ner på kommando. Men det behöver inte vara utbildad skolhingst.

Min efarenhet är att efter 5 minuters sitsövningar så börjar man slappna av och skumpar inte. Meningen är att man ska hitta sin sits och sina sitben och med rätt övningar så gör man det efter ett tag.

Jag tror det är ren okunskap som gör att folk inte är intresserade. Tittar man på de många svenska ryttare så syns det mycket tydligt att sitsen är något vi inte fokuserar på här. Det tränas inte på ridskolorna, på sin höjd har man gymkhana med barnen. Har faktiskt hört att folk vill rida dressyr om de betalar dyra pengar för att rida för tränare, inte åka runt på en volt och sitta och veva med armarna. Bra sits ha de redan. Att fokusera på sitsen är relativt nytt bland ryttare i allmännhet. Att man måste ha starka muskler i bålen vet långt i från många. Att man måste ha otrolig muskelkontroll för att få till det riktigt bra vet ännu färre.

Jag har pratat sits med tränare och velat få tips om förbättringar. Ett problem är då att jag uppenbarligen sitter bra på hästen, lodrät, lutar inte åt något håll. Så det har varit svårt för tränarna att komma med konkreta tips. För det ser ju bra ut.....utifrån. Mycket kommer jag fram till själv genom trial and error, det fungerar men tar tid. Och bara det här med att få kontroll över en muskel, i dag upptäckte jag att jag hade helt olika kontroll över höger och vänster obliques-muskler, så här övas det kan jag säga. :)

Men!! Så nattsvart är det egentligen inte för folk börjar faktiskt mer och mer intressera sig för och förstå hur viktigt det är med en bra sits för att komma någon vart i sin ridning. De har kommit mycket längre med det, om man tittar på information på nätet, i USA och t.ex. Australien och det händer här också. Så man ska inte ge upp, vi är sega i starten, men det kommer nog hända en del i Svergie också med folks sits-medvetenhet.

Det här med sitsträning... Det är inte oss själva vi ska känna, det är hästarnas rörelser och vad som händer i Deras kroppar. Att lära känna vår egen kropp hör till ryttarens markträning. Yoga gillar många, kanske fäktning, balett är också bra, det kan jag rekommendera. Vi kan ju inte förvänta oss att hästarna ska vilja följa oss om Vi, ryttare, inte ens vet vad som finns att följa...

Centrerad ridning i all ära dock men man ska nog inte fokusera för mycket på "yoga till häst", den ska man utföra från marken och sedan föra vidare till sin häst. Den genuina känslan som man kan få genom sin sits och de fantastiska upplevelser man kan få när man kommunicerar tyngdpunktens språk med sin häst den är svår att lära ut om man inte fokuserar på ryttarens förmåga att känna hästens rörelser genom sig.

Senast ändrad av en moderator:

När jag gick på ridskola, i förra århundradet :eek: , så var det mycket sitsträning. Vi kallade det "balansridning" och det gick ut på att alla, utom ledarryttaren i gruppen, slog knut på tyglarna och lade upp stigbyglarna framför sadeln och sen åkte vi runt och gjorde alla möjliga sorters övningar i skritt, trav och galopp. Ibland även hoppade vi så. Vi tyckte det var jätteskoj och tjatade ofta på ridläraren om att få rida balansridning. Det var väldigt nyttigt, men den traditonen har tydligen gått förlorad :(

Nä, vi fick göra likadant, så helt förlorad är nog inte traditionen. (för mej var det 10-15 år sedan)
Men hur många fortsätter att rida så emellanåt?

true_blue skrev:
Du behöver en häst som fungerar och en människa som kan hålla i linan och kontrollera hästen helst också kan övningarna.
Sen ska du ha en volt som går att longera på - alltså inte en massa andra som far runt.
Så det är inte alldeles lätt. Men vissa saker går ändå att göra, och är utmärkta när man tex är på hemväg och hästen lite avrastad. Lättridning i skritt tex .../T_B

Hmmm... Mina elever får alltid koncentrera sig bara på sig själva och sin sits de första lektionerna (och även under fortsatta lektioner är deras hjälper i fokus) men det är MYCKET sällan som jag longerar dem. Det går för det mesta alldeles utmärkt att rida hästen i skritt på halvlång tygel när man över sin sits. Är det svårt för ryttaren att bara koncentrera på si själv tar jag helt enkelt ifrån dem tyglarna och leder runt ekipaget ett tag (behövs sällan mer än ett par varv). Jag har aldrig haft några som helst problem med att hästarna varit för heta för det eller dylikt. Tvärt om har heta hästar oftast lugnat ned sig och blivit mer harmoniska under lektionens gång. Tygellängden får förstås varieras efter hur bra koll ryttaren har på hästen men som sagt det har ALDRIG varit några problem.
Jag tycker absolut att man skall träna sin känsla, balans och koordination mer som ryttare men jag förstår inte varför det skulle behöva vara så krångligt? Vissa har förstås provat en lektion och sedan inte hört av sig mer. Det har varit de ryttare som flertalet gånger under lektionen frågat "skall jag verkligen inte samla honom alls?" och åtskilliga ggr behövt påminnas om att inte såga med händerna. Men det allra största flertalet av mina elever blir som ni också säger eld och lågor och känner sig jätteinspirerade! Helgkurser har inte heller varit något problem. Senast i Ridsport stod det ju om sitsträningskurs och även då red ekipagen själva (som jag förstod det).
Så krångla inte till det i onödan! Sitslektioner behöver inte vara på lina!

Mvh/Marie

Yoga mm är jättebra för oss stela människor.

För att kunna följa med i hästen rörelser så måste du sita på en häst och känna efter hur den rör sig, det kan man inte göra på marken.

Sistträning till häst gör att du efter ett flertal övningar blir uppmjukad i kroppen och spänningarna släpper. Så du får automatiskt en följsam sits efter ett tag. Det kan man inte lära sig på backen.

Craig Steven har suveräna sitsträningar på video som finns att köpa.

Jag började som instruktör i mitten av 80-talet. Vi har alltid haft sitsträning med ridgrupperna på ridskolan. Alla elever, oavsett vilken nivå de befinner sig på. Så visst finns det ridskolor och instruktörer som är noga med sitsen. det är ju inte någonting nytt.
Visserligen var jag senast i lördags och bevittnade en träning för en instruktör jag inte sett tidigare. Hon var utbildad i centrerad ridning och jag har aldrig sett en tränare förut som inte sa ett enda ord om elevernas sitsar. Det hade behövts. De flesta satt verkligen bedrövligtm men jag hoppas den tränaren var ett undantag.

Fuxmamma skrev:
Om nån har nån annan erfarenhet av detta vore det intressant att höra mer om det.

Jag svarar...

Vad som ofta gör mig bestört inom ridningen är att man ser på hästen ungefär som om den vore en cykel. - Tryck där. - Böj där, och sedan funkar det. Man är helt aningslös om hur avgörande ens egen kroppshantering är.

Det finns ingen annan seriöst satsande idrottsgren som bara övar på själva pretstaionen ( hoppa höjd , längd etc). Utan istället så plockar man ned övningen till dess minsta beståndsdelar och övar detaljer, detaljer.

Ryttarens inverkan är inte ngt man lär sig på lina. Följsamhet kan man lära sig på linan, och i viss mån sitsen. Men jag har aldrig hört talas ens om en tränare som är utbildad i vad en fysiologiskt korrekt sits är. Hur ryttaren hittar en hållning som är optimal för hans/hennes egen kropp. = optimal balans.

Jag brukar ofta göra liknelsen med pardans. Om man skall bli ett vinnande par måste båda vara lika ansvariga för slutresultatet.
Båda måste kunna sina rörelser, - särskilt den som för :devil:

Om man skall passa ihop i sadeln = vara följsam, = kunna inverka korrekt, så måste även ryttaren forma sitt säte till samma rörelse som den hästen förväntas göra. Vilket man fokuserar på inom den klassiska dressyren i tyskland och på SRS.

Egon v. N :
Handen indikerar , sätet dirgerar, låret verkställer. :bow:

Detta är grunden i det system jag är utbildad i och har erfarnhet av. ( eftersom du frågade).

I detta systenm lär man sig först kontrollera axlarna och bäckenets inbördes possition ( obliquus). Därefter går man i princip igenom muskelgrupp efter musklegrupp för att lära sig kontrollera hästens kropp via sin egen kropp.

Ett enkelt exempel är att du kan ställa hästen med sitsen istället för med tygeln. I Sverige talar vi om ställning som något som sker i halsen. medan man med ställning i Tyskland menar hela hästens ryggrad.
Det här är mycket viktigt för rakriktningen, för hästenm måste på böjda spår tippa sina tornutskott en liten aning utåt får att få plats med det inre bakbenet. 90 % av alla ryttare placerar hästens ryggrad konstant åt ena hållet - varför de får svårigheter med böjning och rörelser åt andra hållet.

Med det här systemet så kontrollerar man att man via sätet har ställt hästen i ryggraden åt rätt håll innan man gör halvhalten och övningen.

Detta med att kontrollera tornutskotten (den del av hästens ryggrad som sticker rakt upp och därför är lätt att ha en mental bild av) har på en annan tråd varit mycket skrattretande för somliga här på buke, men ofta förkastar man / skrattar åt det man inte förstår.

Vi som har provat på är lyriska, frälsta över det dramatiska resultatet. Vill gärna förmedla vår kunskap, men eftersom det bygger på ett helt annat "tänk" blir det ofta svårt och platt.

Men en förutsättning för att hästen skalll vara självbärig är att ryttaren är självbärig - det säger ju sig självt.
På detta sätt blir det kroppskontroll (sitsträning) i varje steg på ridbanan- eftersom du kontrollerar hästen via din egen kropp.

I Sverige är detta bara mystiskt babbel...

Holga Finken däremot (som tävlar och utbildar unghästar så fint i tyskland) säger att man måste ha hästen "on your seat, not on your hands".
:bow: :bow: :bow:

Som svar på den ursprungliga frågan.

Om man förböjer hästen - så hindrar man den från att göra ngt annat - än att gå på bogarna. (och förböjda hästar har jag ofta sett inom AR)

Hästen kan inte bära sig bakifrån om man stör dess balans i ryggraden. (i detta fallet tippar man tornutskotten för mycket så hästen tappar balansen )

Om hästen skall bära sig bakifrån måste den få balansera sig bakifrån.

MVH SUS

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Brynja
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka