Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Sv: Leder akademisk träning till att hästarna går på bogarna?

Oj, vad ni analyserar...jösses...tänker ni verkligen så mycket när ni rider? :eek: får sluta läsa denna tråden, blir anti ridning när jag läser detta. sorry, detta va ett onödigt inlägg egentligen, ska inte störa er diskussion, blev så trött bara :o

Ja, jag såg att han satt som en våt handduk på filmen jag fick förmånen att se. Det är inte mitt ideal, men många vägar bär säkert till Rom. Jag har lite problem med att förstå hur en våt handduk formar om en häst, men är man duktig med handen går det säkert.

Jag använder mig i huvudsak av pinch för att höja hästens rygg, så som den beskrivs av Wanless. Vet att Susans nya tränare inte förespråkar det (kan kanske bero på att spända ljumskar i kombination med pinch kan ge den effekt hon säger att pinchen får, eller att ryttaren inte kan isolera rotatorerna). Jag formar min rumpa som om hästen redan gick bra, och låter hästen söka mitt säte. Använder sökreflexen helt enkelt.

Nej jag tänker inte så mycket när jag rider.
Men eftersom jag kommit till insikt om hur dramatisk effekten blir om jag gör rätt så analyserar jag min prestation.
jag provar också mig fram för att få bästa resultat.

Eftresom jag också ridit för olika tränare har jag provat olika ideer.
Sedan kan ju jag jämföra vilket passar mig och den häst jag rider.

Det är också ett stort hopp från L:A nivå till medelsvår. Ett större hopp än från medlesvår till svår.

Det där hoppet handlar om ryttarens kroppskontroll och det är få ryttare som klarar det.

jag skulle inte filsosfoera här, om inte skillnade i hur han bar sig var enorm...

till Carmencita.

Visst kan du isolera rotatorerna.
men börjar du hålla emot använder du flera muskelgrupper och en del av dem blockerar höften, det beror på vilken du använder.

Sedan tycker jag själv att om jag använder de lägre t.e.x Quadratus femoris så blir det ingen utåtrotation och följaktligen så behöver man inte jobba med att hålla emot.:)

Behåller därmed rörligheten i sin höftleden.

Detta är just anledningen att jag går ned på exakt muskelnivå.
En ryttare kan göra helt rätt, men om man skall förmedla kunskap kan resultatet bli så himla olika.

Sträck på dig
- JOJO M. T. på D.C. vilken tur att inte hon läser här...

Jag vet inte vad Kreuzridning är. Vet bara att det jag fått lära mig funkar, precis som Susan upplever att det hon fått lära sig på en clinic funkar. Det finns säkert mängder av vägar som bär till Rom. Dessutom är alla människor olika, några kan rida med en muskelgrupp aktiverade och resultatet blir strålande. Andra klarar inte av det och då är det lätt att tro att man aldrig ska rida så. Alla kan ha rätt, alla kan ha fel.

Enda kvittot är hästen.

Men trycker undan någon länd, det gör jag i regel inte mer än när jag är klantig.

Måste bara få fråga Noir2 och True_Blue: ni är förtjusta i Hubertus Schmidt och Carde samtidig, eller hur? Ser ni olikheter eller likheter dem emellan?

Jag jag gillar Cardes ridning och Hubertus Schmidts och jag gillar den ridning som finns på Kalman de Jurenaks video med Hans Heinrich Meyer zu Stroheim(?) och jag gillar Hans von Blixen-Fineckes ridning.
Jag har också sett Balkenhol rida på Strömsholm och gillade det jättemycket!. Sen såg jag Elisabeth Lundholm undervisa och blev glad... trevligt!

Tja, det var kort om mina tycken och smaker! - Vilka gillar du?mvh/T_B

Jag är väldigt förtjust i en rad tyskar med inverkande sitsar (däribland Hans Heinrich). Har faktiskt blivit lite besviken på en del ridakademiers bilder och videos. Men allt är annorlunda i verkligheten!

Jag är bara lite konfys eftersom det jag sett av Carde är rätt väsensskilt från tyskarna? Jag vet att jag hädar i era ögon, men jag såg inte inverkande sits hos honom? Och han kunde inte sitta mitt över hästen och inte heller rakrikta den?

Det jag sett av Carde var inte samma typ av ridning som ex Schmidt utför?

Därför undrar jag, om ni ser olikheter eller likheter? Alla ögon ser olika saker!

Skillnaden är nog mer att Carde rider en häst med lägre utbildning som har lite problem. En elevs häst som han inte vill blockera eftersom den haft alldeles för mycket sånt tidigare.
HS rider sin egen GP-häst som han själv har utbildat.

(ändring stavfel)

Jag vet att han inte rider en så utbildad häst på filmen (men i min värld ser den rätt välutbildad ut ändå! :) ), men mina ögon registrerar dock en helt annan ridning än vad ex Hans Heinrich visar på bruksproven på 3- och 4-åriga hingstar (också outbildade).

Ex: Carde sitter sällan mitt över hästen, glider konstant dit hästen placerar honom. Hans Heinrich sitter där han själv bestämmer, hästen får inte bestämma.

Carmenzita skrev:
Jag vet inte vad Kreuzridning är.

När man lutar sig tilbaka - håller i sig i tygeln -och trycker fram hästen. :devil:
Vad en del _______ kallar en drivande sits :angel:

Carmenzita skrev:
Alla kan ha rätt, alla kan ha fel.
Enda kvittot är hästen.

:bow: :bow: :bow:

Carmenzita skrev:
Men trycker undan någon länd, det gör jag i regel inte mer än när jag är klantig.

Nej Jag vet :) Ville med det jag skrev om dig, bara berömma dig lite :D

Svaret var till Noir, hamnade kanske fel? Och jag KAN trycka undan länd också! Min tränare säger alltid att en bra ryttare ska kunna allting: sitta som klistrad, vara följsam, hoppa, studsa, rida länge, rida kort och koncentrerat, följa instruktioner, gå emot instruktioner osv osv. Så det är klart att jag kan trycka undan länd också! :D

Ja men du är ju medveten om när det händer tssssss

Lite fnissig i dag.

Carmenzita skrev:
Svaret var till Noir, hamnade kanske fel? Och jag KAN trycka undan länd också! Min tränare säger alltid att en bra ryttare ska kunna allting: sitta som klistrad, vara följsam, hoppa, studsa, rida länge, rida kort och koncentrerat, följa instruktioner, gå emot instruktioner osv osv. Så det är klart att jag kan trycka undan länd också! :D

Det här är nog bästa svaret på din fråga också.../T_B

Ja, men det vore roligt att se om han behärskade nåt annat än att kasa runt och ta tygeltag som inte hade hängde ihop med sitsen.

Då är du välkommen till nästa föreställning.... i oktober. :)

Vad har hänt här då?
Saknas en del inlägg?

Susan skrev:
Jag har nämnt någon vid namn

Det var väl dumt :angel:

True blue: Jag såg aldrig om du hann svara på mitt sista inlägg :confused:

Har tydligen missat en del sedan jag blev less på denna sida :p . I vilken tråd skrivs det om tornutskotten?

Jag har fått hålla på en hel del på egen hand och fundera då jag inte tycker jag hittat en instruktör jag vill rida för, och det är rätt kul då att med jämna mellanrum läsa att den och den sagt precis sådana saker jag tycker mig kommit fram till själv. Får nog botanisera bland bok- och filmtipstrådarna, det är ju väldigt onödigt att lägga tid på att själv komma på sådant andra kommit på för länge sedan :D .

Just det här med tornutskotten svarar faktiskt på en tanke jag haft väldigt länge men som aktualiserats nu på slutet, då hästen satts igång efter tidsbrist, nämligen: om jag cyklar utan att hålla i styret så har jag inte cykeln lodrät under mig. Istället blir vi ett ekipage i balans genom att cykeln lutar åt ett hål och min överkropp åt ett annat. Jag håller mig kvar på cykeln genom att pressa sadeln mellan ett sittben och översta delen av motstående lårs insida (om jag nu minns rätt, det var länge sedan). Jag har för länge sedan kommit fram till att jag förmodligen gör något liknande när jag rider, för jag har svårt att få samma känsla för sittknölarna i höger o vänster volt. Om jag jobbar ordentligt så går det, men det är ovant.

Varför det blivit riktigt aktuellt nu, är för att jag tydligt känner hur olika hög hästen är på rygghalvorna. På höger sida är hästen hög och rak och på vänster "hänger" den. Dessutom nöter hästen utsidan av vänster framhov hårt, vilket stämmer med hur det känns. När jag läste ditt inlägg i denna tråd om tornutskotten kände jag direkt att tornutskotten är konstant vikta åt vänster. Stämmer det? Och hur sjutton gör jag för att ändra på det?

Ska väl tilläggas att jag f n bara rider rakt fram längs skogsvägarna, har ingen tillgång till plan där hästarna går på bete.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 821
Senast: Brynja
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar