Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Helt riktigt. :bow:
Bort med ordet ledarskap som förpestar tillvaron för hästarna.

Avskyr det begreppet som tyvärr ofta kommer på tapeten då diverse orutinerade NH-anhängare påstår saker.

Just ordet "ledarskap" har blivit en ursäkt för att bossa högt och lågt i tid och otid.
Hästarna blir dissekerade av diverse skumma analyser om allt möjligt.

Partnerskap, eller jag kallar det även kamratskap, ska det vara.

Och för att vara kamrater så måste man visa hänsyn, acceptera en del brister hos varann, läsa dagsform och så vidare.

Då människan anses ha större hjärna än hästar (fast ibland undrar man) så är det vårt ansvar att förstå och även förlåta om VI har gått över gränsen och fåt elakt svar.


AM

eller varför inte Kalla det Vänskap.för det är ju de man vill,iaf jag.att Min häst och jag ska bli så bra vänner som möjligt!:idea:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

nej det är du som antar! Varför antar du att jag inte hade varningsskyltar utanför hagen?

jag har tillomed skyltar utanför om att det är videoövervakning trots att inget spelas in utan att det bara går direkt till ett ljudlarm, tror du då jag skulle slarva med andra skyltar?

självklart antog jag, inte fasen väntar man sig att hästen ska anfalla, eller säger du nu att man ska anta att hästen gör det? du som sa att hästar aldrig gör sånt :grin:

nä sluta gå som katten runt het gröt och svara istället, du förlöjligar bara dig själv genom att bara försöka hoppa på utan minsta grund och fakta i ryggen.

vilken kunskap och respekt jag besitter har du absolut ingen anning om så det behöver du inte ens uttala dig om.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Kimmis, varför så arg? Den här tråden är kul och intressant hitintills för att det finns en vilja att mötas. Alla sorters hästfolk har skrivit här och grubblat lite över begreppen. En liten stund började jag tänka: Hästsverige kan kanske ändå mötas och plötsligt är det inte så jävla viktigt om du är NH, inte NH bla bla bla, vad phanken du kallar det. Och tycka lika kommer vi aldrig göra, det är väl bra! Men man börjar tänka hmmm, det går kanske att kalla det partnerskap. Jag gillar det. Vissa tycker ledarskap är skitbra uttryck, andra inte lika bekväma osv. Men hela tiden med en respekt. Inför hästen och här och nu inför varandra.
Hälsningar från mig - en ganska argsint typ också egentligen. Kan vara :p
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

eller varför inte Kalla det Vänskap.för det är ju de man vill,iaf jag.att Min häst och jag ska bli så bra vänner som möjligt!:idea:

För att precis som du skriver så är det ju det man strävar efter. Men det uppnår man inte på studs. Så ett partnerskap är väl en bra början?
Det här är dealet: Jag vill vissa saker, du vill vissa saker (till hästen).
Jag accepterar inte att du sticker, bockar, bråkar, springer över mig, inte står stilla när jag sitter upp. Du accepterar inte att jag är en mes som inte visar vad jag vill, att jag slår och skriker på dig (fast det är det rätt många hästar som trots allt accepterar), att jag är inkonsekvent (då blir jag jobbig - hästens perspektiv) och så vidare. I bästa fall blir man sedan vänner!!!

Förvirrande inlägg. Medger det.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

eller varför inte Kalla det Vänskap.för det är ju de man vill,iaf jag.att Min häst och jag ska bli så bra vänner som möjligt!
Varför kan man inte vara både vän och ledare?

Ledarskap= att ha bestämmande ställning.
Det förefaller som om man på många håll missuppfattat ordets betydelse?

Aldrig i livet att jag skulle köra hästar, om jag inte fick vara den som bestämde vart och hur vi skulle åka. :eek:
Även i övrigt är det jag som har sista ordet, även om våra hästar har relativt stor frihet och gärna får som dom vill, när det är läge för det.

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Om du har en farlig häst, tjur mm ska allmänheten upplysas om det- liksom att du har strömförande staket.

Så fick vi göra en sommar. Var då innan i kontakt med ett par jurister för att kolla "i fall att"

Som sagt, det finns allemansrätt, men folk skall respektera djur som går i hagarna.

Och just i den här hagen hade ingen människa där att göra.

varningf%F6rsweet.jpg


Hade inga problem själv med märren men hon var redigt fräck.

Backade någon för henne så verkställde hon sina hot.

Hon blev faktist avlivad senare p.g.a. att hon var som värst med barn.

Mycket farlig.

AM
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

kl

Jag har inte läst tråden men jag har ändå lite åsikter.

Att döpa om det till partnerskap känns inte riktigt rätt. Hästar har inga "vänner" dom ingår i en flock där alla hästar har lika rang. Självklart tror inte hästar att vi ingår i "flocken", men dom förstår ju endast sitt eget språk och därför måste vi se till att hästen ser oss som "högst". Om hästen inte ser oss som ledaren så blir det genast ett farligt djur att hantera. En häst är otroligt stark och det finns inte en fis i rymden att vi skulle kunna stå emot en sån varelse.

Om inte vi tar våran plats som ledare så kommer hästen automatiskt själv ta den positionen!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

jag blir bara irriterad när folk istället för att svara på minsta lilla fråga bara attackerar, framförallt när de inte har nån anning om vad de pratar om liksom.

annars är jag inte ett dugg arg och tycker precis som du att det är en bra diskussion, men jag tycker oxå att man får ha i skallen att det inte funkar att bara vara kompis med en del hästar, tex den valacken jag hade.

men mitt 4 års sto jag har nu skulle man kanske kunna vara bara kompis, men frågan är om hon skulle vara lika bra då...
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Hästar har visst vänner. Är det något som man kan identifiera som arttypiskt sä är det ju just det att hästar har förmåga att knyta vänskapsband med andra hästar i flocken. Man kan kalla det vi gör att ta ledarskapet. Men man skulle mycket väl kunna kalla det något annat, tror jag den här diskussionen handlar om. Jag har det där sk ledarskapet i min flock. Tre hästar, jag ber två av dem att flytta sig så att den tredje också för äta osv. Men jag tycker ändå att partnerskap är ett bra ord. Och det tror jag mina hästar också tycker. I vissa lägen är jag den som bestämmer, i andra bestämmer dom. I bästa fall blir vi sen vänner. Eller hmm, det skulle jag inte vilja kalla det. Vi blir samspelta. I bästa fall. Sekundvis. Det är därför det är så kul med hästar. Det är ganska svårt. Tycker jag i alla fall.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

kl

Om hästen inte ser oss som ledaren så blir det genast ett farligt djur att hantera. En häst är otroligt stark och det finns inte en fis i rymden att vi skulle kunna stå emot en sån varelse.

Om inte vi tar våran plats som ledare så kommer hästen automatiskt själv ta den positionen!
Om jag inte visste bättre, skulle jag tro att du beskrev ett Lejon eller liknande.:cool:

Ja vi har helt olika syn på de underbara varelserna.:love:

Visst kan farliga situationer uppstå, men sällan för att de ÄR farliga, utan för att man brister i sin uppmärksamhet o/ eller saknar kunskap för att klara av situationen.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

det där med att brista i sin uppmärksamhet kan ju oxå vara så att en häst helt enkelt har mkt snabbare reflexer än oss, en häst som blir riktigt rädd hinner ju faktiskt en hel del innan vi hinner reagera. står man ivägen när en häst flyr så är risken för skada rätt stor.

ang lejonkomentaren så är hästar stora starka djur, vill de gå någonstans med oss så går de helt sonika dit, även shettisar som räknas som små hästar är för starka för oss, för lets face it, vi är fysiskt sätt en rätt vek art.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nämen, inte så. Visst kan man brista i sin uppmärksamhet och då kan det verkligen gå åt skogen antingen man sitter på hästen eller är nedanför den.
Men vad vi människor har som inte hästarna har är ett abstrakt tänkande.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

fast det hjälper oss inte så värst mkt när man redan ligger där på marken översprungen ;)

men jag förstår vad du menar.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nej, men det kan du välan ändå förebygga - se till att hästen inte springer över dig. Om du inte känner hästen och den inte är kontaktbar så blir det ju lite svårt. I alla fall för mig, men när man väl lär känna en häst så kan man ju styra upp sånt där. Förresten så är det ju inget beteende en fostrad häst uppvisar överhuvudtaget. Det är en galen unghäst möjligen. Men sen ska ju ett sådant beteende vara väck. Eller hur?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

det håller jag med om till 100%

mig hände det när en kabel under grinden gick sönder och marken blev strömförande, jag hade ju gympaskor så jag kände ju inget... men de stackars hästarna :cry: de kände det kan jag lova... Vi grävde upp kabeln samma dag strax efter att jag hade kommit hem från sjukan :angel:

de flesta hästar jag känner till (som inte är mina) är dock snarare lärda att folk flyttar på sig om man går på dem... och det är totalt livsfarligt.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ledarskap e väl de bästa att säga..
man ska leda hästen rätt, vara en ledare. ente vara en big boss. eller ska man va politiskt korrekt o kalla de hästvald minister kanske?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det där är ju en olycka. Då hjälper inget ledarskap i världen.
Burr. Otäckt.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

ja, det tycker jag. Inte politiskt korrekt. Men någolunda korrekt. Precis som jag tänkte på Obama. Jag är helt säker på att i hans korta karriär har han inte haft en chans att rida hästar. Men jag ska ta Barack Obama och hans fru och alla barnen dessutom på en ridtur. Och sen ska de få äta raggmunk!!! :D
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

ja men du måste väl ändå hålla med om att chansen är mindre att en häst springer på en människa om den har respekten och tycker att människan är ranghög. Om inte hästen ser dig som ranghög är det ju bara för den att springa över dig. Nu har ju hästar oftast ingen anledning att springa över dig, men i en pressad situation kan en sådan grej hända och då är det en stor fördel om hästen vet att mig springer man inte över.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp