Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men det är ju tydligt att folk associerar ledarskap med ledare som måste dominera för att etablera ledarskap.

Ngn nämnde att chefer m.fl automatiskt var bra ledare.
Så behöver det inte alls vara- att vara chef- en rättvis sdn- kräver mkt mer.

En sdn kan delegera uppgifter o kan få ett större förtroende hos sin personal, som då gör ett bättre jobb- helhjärtat.
En sdn chef vill jag vara över mina undersåtar- att de litar på att mina krav är befogade, samt att de får lön för mödan o uppmuntran.
DÅ kan man även ge kritik/ bassning - utan att de tjurar ihop.

Det är vad jag kallar för GOTT ledarskap, sen finns det de som idkar diktatorstil- för att de inte kan annat- brist på empati.

Det finns oändligt många dåliga chefer, men de som är riktigt bra....:love:
Det är en sann konst:bow:
Så ser det ut i djurhantering oxå.

Ge o ta o vägled dem.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

På tal om ord, så undrar jag varifrån det kommer att hästar inte skulle kunna läras det. Alla kuskar använder ord, om än enkla, till sina hästar och jag har c:a 20 ord som mina förstår. Orsaken att man som NH-människa försöker använda hästens språk, beror inte på att det skulle vara omöjligt att lära hästen ord.

Förresten, det kanske inte NH-hatarna har upptäckt ännu, men andra världskriget var också NH:s fel! Hitler förstod inte heller när man berättade om NH för honom som ung. Han trodde det innebar Natzi Herrenmanship.
*Sick*

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Min teori är att de som kan tänka ord kan lära djur ord. För man går automatiskt in i nån form av kroppsvisning är man säger ord man verkligen menar....Det är ju samma som med hjälper, tyglar, skänklar, tömmar mm....dom lär ju sig för dumma är dom ju inte.,
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Teorin stämmer säkert när man lär ut till hästarna. Man använder ju kroppsspråket parallellt. Antagligen en blandning av människo och häst. :laugh:

Sedan, när dom lärt sig vad vi menar, agerar dom oftast som vi ber om. "Backa", "stå still", "trava", "kom", "nej" osv.

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

En gammal polack och redig hästkarl sa en gång för längesedan till mig:

-Lär hästen ord i stället för att smacka i tid och otid.

Något som jag på den tiden aldrig ens funderat på. :crazy:

Men karln hade ju helt rätt.
Gå fram, gå back, sakta, trava, galopp, åt sidan, stopp/halt, höger, vänster, gå in, nej, duktig pålle, är några ord med stor användning.

För om man tänker efter..hur i hela fridens skall hästen veta vad den skall göra om man smackar för att den ska gå framåt eller bakåt??

Saknar den gamle gubben, han hade mycket att lära ut.

AM
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Haha :D Jamen det mest obligatoriska är väl saaaaakt aaaav på¨ridskolorna...det betyder tvärnit :angel:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Intressant diskussion! Jag tycker egentligen inte det spelar någon roll vad vi ska benämna samspelet mellan häst och människa, utan att reflektera över hur vi förhåller oss till varandra. Att vara en ledare innebär inte automatiskt att du är en bra sådan. Ta till ex läraryrket. Du är då en ledare för en klass, men det är inte alls säkert att dina elever tycker att du är en BRA ledare som är intressant att lyssna på och lära av. Eller ta partner som ytterligare ett exempel. Bara för att du har en partner så behöver det inte betyda att du är en bra sådan, respektfull och empatisk etc. Tycker att det viktigaste är att vi reflektera över vårt förhållande till hästen och hittar en väg som passar häst samt vår personlighet. Vissa har lättare än andra (någon skrev så klokt att pondus kommer inifrån). Att man inte bara läser sig till hur andra gör och försöker göra likadant, utan att förstå varför. Man måste ha en egen tanke bakom sitt agerande. Förstår ni hur jag menar?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

kl.
... och jag har inte lusläst tråden, ska erkännas. Men många mycket intressanta tankar.
Det här är kanske lite OT eller inte... Jag såg Cesar Millan programmet igår och han pratade jättemycket om energier och peppade sina medverkande människor till ökat självförtroende och sånt så att de skulle klara av sina hundar. Det var helt fantastiskt tyckte jag, vilken skillnad det blev när människorna började utstråla självförtroende och harmoni. Det är säkert överförbart på hästar. Men sen pratar han ju då mycket om dominans.
Vilket för mig är lite svårt att ta till mig. Kanske p g a min uppfostran att vara duktig undergiven flicka (vilket jag inte är...)
För mig är partnerskap fortfarande ett bra ord. När jag tänker det ordet blir jag positiv och utstrålar troligen en bra energi.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag anser att det finns likheter mellan hur man hanterar hund- häst, men att hunden är ett rovdjur som helt klart har aggressivitet mer utpräglat- än ett flyktdjur.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det är ju helt klart överförbart men som axel säger lite olika "förfaranden"
Sen ska man tänka på att Cesar jobbar enbart med hundar som har problem ( om det så än är med ägarna) Så då måste man nióg få ner dom på just "dominansnivån"
Alla fall är ju oika och det som även där är viktigast är ju att kunna läsa hunden...10 hundar, 10 lika problem, 10 olika lösningar

Det som skiljer i med NH är ju att många som inte egentligen kan häst provocerar dom till att bli "dumma"., hästarna blir förbannade och stretar emot...för trots allt är ju hästar snälla....Visst kan man lära dom massa saker ..men man måste veta varför och dessutom kunna läsa när man går för långt
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Här är en stor poäng.
Ägarna har gjort hundarna mer eller mindre dominanta. Oftast genom att inte fostra dem- bara gulla med dem.

Är det bara jag som förundras över majoriteten amerikaner som aldrig motionerar sina hundar:confused:
Man märker på Millan att han är luttrad o tycker att löpband är ett bra alternativ till lata hundägare.
Hästen som är ett strövande flyktdjur behöver mkt motion för att vara harmonisk.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Är det bara jag som förundras över majoriteten amerikaner som aldrig motionerar sina hundar:confused:
Man märker på Millan att han är luttrad o tycker att löpband är ett bra alternativ till lata hundägare.

Det har jag tänkt på många gånger:crazy: Kommer ihåg ett avsnitt där han frågade familjen hur ofta de var ute med hunden, 2-3 gånger (lät ju lovande, förväntade mig helt klart om dagen) i veckan:crazy:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Hörde Emelie Kajsdotter prata om just detta på tv häromdagen. Vi är inte hästarnas ledare,allt har sin tid och plats. Vissa saker är jag bra på och andra saker är hästen bättre på att avgöra.Detta är ett samarbete som inte kan ses som lerarskap utan som samarbete helt enkelt.Bara det fungerar så behöver det inte bestämmas med ett ord tycker jag.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Helt riktigt. :bow:
Bort med ordet ledarskap som förpestar tillvaron för hästarna.

Det ordet behöver inte alls förpesta tillvaron för hästarna. Allt beror på hur man tolkar ordet ledarskap.
Jag känner mängder av hästägare som använder ordet och som har en väldigt bra relation till sina hästar.
Det går säkerligen att använda vilket ord som helt när det handlar om människans relation till sin häst. Det hänger ändå på hur vi tolkar de olika orden och vilken innebörd vi lägger i dem. Det finns säkert mängder av olika tolkningar. Det viktiga är väl inte vad vi kallar det utan att vi skapar en sund och fungerande relation till våra hästar.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det är visst ett problem med ordet i sig.
Av det läser man ut- ledare- bestämma över- dominera.
Det är bara att läsa i nästan varje tråd här plus NH-hemsidor.

Hästhantering bör även inkl. -Hur man lär SIG att läsa av hästen.
Hur den fungerar.
Det går inte att bli erfaren av en individ eller att titta på videos.

Är man dessutom väldigt orutinerad o rädd blir följderna därefter.
Rädslan som gör att man utsöndrar adrenalin- gör i sin tur hästen väldigt osäker, som då kan ta sig uttryck i att den börjar konstra.

Det borde vara förbjudet att köpa unghäst- som första hästen. Nu räknar jag unghästen upp till 7 års ålder.

Jag har aldrig sett eller hört talas om ngn häst som har anfallit sin människa- som har haft ett normalt förhållande till sin häst.
Däremot när de inte har haft kunskapen, men trott sig ha det.

Det är av en anledning som man alltid har försökt att främja- Orutinerad ryttare- läromästare o vice versa.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

En bra ledare enligt mig tjänar dem han/hon leder,.. ingen måste passa upp mer än den som leder, ingen annan måste se så till allas intresse eller hästens intresse som den som leder hästen, allt som görs bör vara för hästens skull, den man leders skull,.. alltså ett bra ord för ledare är tjänare,..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

En bra ledare enligt mig tjänar dem han/hon leder,.. ingen måste passa upp mer än den som leder, ingen annan måste se så till allas intresse eller hästens intresse som den som leder hästen, allt som görs bör vara för hästens skull, den man leders skull,.. alltså ett bra ord för ledare är tjänare,..

Ursäkta :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

jag förstår inte varför man ni har så mkt emot ord som "dominera" och "ledare".

personligen tycker jag man kan göra båda och fortfarande ha glada trevliga hästar.

Jag tex har vissa regler som jag är som en diktator över, en sådan grej är att stå still, har jag sagt stå still till min häst så är det verkligen det som gäller, några alternativ finns inte!! det är ur ren säkerhets synpunkt faktiskt, både för mig OCH för hästen.

sen säger ni att hästar inte har aggressivitet... jag undrar om ni tänker på samma djurart som mig? I min hage finns det och har alltid funnits, tex en gång så blev en häst arg på en annan häst och anföll (!!!) då, kastade sig med öppna käkar och hela sin tyngd mot den andra hästen.

har ni aldrig sett en häst driva bort en annan från en höhög?

vidare så nekar ni att hästar har rangordning i hagen? då blir jag verkligen förvirrad :crazy:

detta var inte endast till personen vars knapp jag tryckte på utan mer allmänt.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

hmmm,.. hur menar du nu då..? :p
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

hästar ser inte på oss som en flockmedlem som ska ingå i ngn flock.

Vi är en annan varelse som de har en naturlig respekt för.
Sen är det upp till oss att få tilliten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp