Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

jag avskyr nh pga att det bara snackas om DOMINANS, man ska DOMINERA hästen, man ska vara LEDARE och så fort hästen visar minsta initiativ på egen hand så har man inte DOMINERAT den tillräckligt. :crazy:

Då har vi inte alls samma bild av vad NH är:crazy: För mig handlar NH mycket om att skapa förtroende och förtjäna detta förtroende. Det svåra är ju att det inte går att fuska, hästar är kloka domare. Jag tror mycket på att man får den häst man förtjänar och det är jag som har att lära, inte min häst. Mina häst får gärna komma med förslag, det är mitt jobb att se till att mina förslag är de vi båda tycker är de bästa.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

håller helt med dig, inom en hästflock så finns ingen totalitär ledare som bestämmer allt alltid. varje individ har sitt eget expertområde tex hitta vatten, hitta mat, skydda flocken, vara spejare, ta hand om föl osv.

jag avskyr nh pga att det bara snackas om DOMINANS, man ska DOMINERA hästen, man ska vara LEDARE och så fort hästen visar minsta initiativ på egen hand så har man inte DOMINERAT den tillräckligt. :crazy:

jag samarbetar med mina hästar, vi delar på besluten utifrån vem som är bäst på just det området. jag ber dom inte om att göra saker, jag frågar om dom vill göra (det för mig). vilket fungerar otroligt mkt bättre än tvång. hästar vill väl, så länge man behandlar dom väl!

Det där med att det inte finns en ledare som bestämmer allt stämmer inte, årminstone inte i de flockar jag har haft tillfälle att studera och det är några stycken vid det här laget!
Det stämmer att de vuxna hästarna har sina olika uppgifter, som vakt, fölpassning osv, men det finns alltid en ledare, helst ett sto om det finns ston tillgängliga, och hon är den som tar för sig först av maten, går först in i stallet, ser till att de andra hästarna vet sin plats på rangskalan osv. Hon använder mycket små medel i en väl inarbetad flock, och hon tillåter ganska mycket egna initiativ om hon är en erfaren, trygg ledare, men det är hon som bestämmer. Tveklöst. Den hästflock som uppvisar ett annat, fungerande system skulle jag gärna vilja studera ingående.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nu skriver du om hästen som den vore ett rovdjur- tar först av maten.
Den kan låta andra äta först.

"Ledarstoet" behöver inte alls gå först i sin tamhästvardag, bara när det är ngt som är udda.
Min flock på 2 individer:angel: lägger sig samtidigt när mörkret faller på betet.
Ja de är trygga i sitt tamliv o behöver inte beté sig som i det vilda.
De delar även på att vara ranghögst. När val blir rädd för ngt kan den andra steppa in o vara den modiga.
Håller helt med dig Centaur.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Så tänkte jag också förr, men nu när vi tar emot hästar m problem, så är de ju bara missförstådda.

För mig är ledarskap naturligt, vad vi än gör så är vi ledare över dem både på gott och ont..

Hoppning, dressyr, körning, mm mm inte låter väl människan hästen bestämma där, eller?

Hästar som många ser som farliga, nervösa, mm mm behöver en ledare för att bli trygga.

Men där det funkar i relationen, skall man naturligtvis inte börja att hålla på med massa ledarskap, då ställer man ofta till med problem istället..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Aha. Du är lite yrkesskadad o träffar bara på osäkra individer:angel:

skojar lite. Har träffat på Brandmästare med liknande dilemma- får cigarettrök till att vara brandrök:grin:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

håller helt med dig, inom en hästflock så finns ingen totalitär ledare som bestämmer allt alltid. varje individ har sitt eget expertområde tex hitta vatten, hitta mat, skydda flocken, vara spejare, ta hand om föl osv.

jag avskyr nh pga att det bara snackas om DOMINANS, man ska DOMINERA hästen, man ska vara LEDARE och så fort hästen visar minsta initiativ på egen hand så har man inte DOMINERAT den tillräckligt. :crazy:

jag samarbetar med mina hästar, vi delar på besluten utifrån vem som är bäst på just det området. jag ber dom inte om att göra saker, jag frågar om dom vill göra (det för mig). vilket fungerar otroligt mkt bättre än tvång. hästar vill väl, så länge man behandlar dom väl!

Det är ett stort missförstånd att allt handlar om dominans, gud så tråkigt det låter..
Som jag skrev i mitt inlägg, så krävs det att visa att man är en trygg ledare och att ha respekt och förtroende för varandra.
Men att lägga ansvar på hästen, i en situation, så är ju hästar flyktdjur, och gör det som känns rätt för stunden, den tänker inte utan går på ren instinkt.

För mig är det helt naturligt att bli ledare över hästar som jag umgås med, det är viktigt för att ridning och hantering skall funka..
Men jag är noga att lyssna på hästar som individer, vissa gillar att hoppa, andra vill göra konster, och någon vill lulla i skogen, det tar man naturligtvis inte ifrån dem..

Men aldrig en häst skulle få gå på mig, putta mig, eller ens hota mig..
Hästar ser oss inte som en annan häst,:grin: utan den ser oss som en människa som kan kommunicera med dem..

Det är här man blir en bra hästmänniska..Det är att förstå hästen..och se den som en individ, för tyvärr det är ovanligt det snackas mycket om att man ser dem som en individ, men när man ser det i verkligheten så ser man det sällan:confused:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Aha. Du är lite yrkesskadad o träffar bara på osäkra individer:angel:

skojar lite. Har träffat på Brandmästare med liknande dilemma- får cigarettrök till att vara brandrök:grin:

:laugh: det är klart man kan skoja, allt måste inte vara allvarligt eller hur;)
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

*KL

har inte läst hela tråden.... men varför måste det heta något alls?! Jag ser inte mig som ledare eller som att min häst är min partner... jag ser honom som häst och antagligen ser han mig som människa (eller nån liten sak som ger honom mat å sovplats, som han litar på och är trygg med)
Så länge hästen och människan fungerar i vardagslivet ser jag inte att man måste kalla sitt umgänge för ngt speciellt. Har man problem får man se till att lösa dessa med hjälp av "det man nu tror på".

Jag tror inte att man bli god hästmänniska bara för att de går kurser i NH. Känsla för hästar föds man med. NH eller vad det kan vara - kan hjälpa många "utan känsla" att få kontroll på sin häst genom dominansövningar. Sen borde bara dessa tränare även lära sina elever att när hästen sköter sig så ska man inte fortsätta att göra dessa övningar... men det är en annan diskussion...

Har man känsla och lyhördhet så har man sällan problem med sin häst (de erfarenheter jag har) Då behöver man inte kalla umgänget för nån flashig amerikansk metod. Man bara ÄR. Och sen löser alla problemen på sitt sätt eller med tränarhjälp.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det går att träna upp sitt öga o känsla genom att vara lyhörd o även se hur andras hästar uppför sig med sin människa. Erfarenheter via många individer.
Men via en tolk- en erfaren hästmänniska som kan rätta ens tolkningar.

Även hur ens hästar uppför sig med mindre kunniga.
Min förra häst skulle aldrig utnyttja en ovan människas brister, men min nuvarande gör så även om han är snäll. Dock bara med glimten i ögat- inget allvarligt.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det var ett program på tv igår om en fransman som gör cirkuskonster med hästar(sånt som ungar drömmer om när dom plockar av sadel o träns:angel:)

Han sa att för honom handlar det om respekt helt enkelt, han trodde inte ett dugg att man måste försöka prata som en häst för att kommunicera med hästar (och det kunde han ju uppenbarligen i alla fall:bow:) och han lärde hästarna en massa ord precis som man gör med hundar. Det där med att lära hästar ord som de förstår är ju nh-fantasterna också emot, det har det varit vild debatt om också här på buke:cool:

Klart dom kan lära sej ord. Dom GÖR det bevisligen. Dessutom kan de lära sej tonfall i rösten och att läsa av människan vilket de är mycket bra på.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ledarskap ska man ha, och jag lovar dig att den kan vara lika gärna ömsesidig om man lär sig läsa sina djur.....

Wohooooooo! Precis så är det!! Jag skulle (nästan) våga påstå att man inte råkar illa ut om man bara lär sig läsa sina djur. Det är precis samma med hundar.
Om man blir biten (eller sparkad) så har det i stort sett alltid föregåtts av en varning - som man helt enkelt missade.

NH är att reagera på det man "läser". Och visst kan man lära sig det!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Du har helt rätt! Man kan lära ett lejon att slå frivolter. Men det betyder inte att lejonet slutar vara lejon för det! Det betyder inte att lejonet inte tänker äta upp dig om tillfälle ges....

Det är DET som är själva grejen; att fatta att hästen alltid är en häst, hunden alltid är en hund, katten alltid är en katt osv - oavsett vad jag lär mina djur att göra och även om dom råkar var domesticerade.

En hund som går fot på kommando kan, trots det, mycket väl vara den som styr och ställer i familjen. Och den dagen hunden hugger någon så blir ingen mer förvånad än husse och matte; "han som ÄR så lydig, hur kunde det hända?!"

Att lära ett djur att utföra tricks på kommando har inget med "ledarskap" att göra, om vi nu ska använda det ordet.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men det handlar ändå om att bestämma, du såg när han sa åt hästen att bli liggande, bakom det ligger ledarskap.:)
Sen är det väl inte så farligt med ett ord?

Inte konstigare än att träna lydnad på hund, eller uppfostra barn..
Med mina inlägg menar jag att ledarskap inte ska var något negativt, och som jag också skrivet så handlar det om respekt och förtroende för att föra ett bra ledarskap..:)

Mina hästar och hästar är mina kamrater och arbetskamrater..

Sen de som använder hårda skänklar och rider hästen hårt i munnen, och spöar sin häst mår jag illa över, skulle aldrig använda mig utav våld, detta är inte riktat till någon, men det är ett uselt ledarskap för mig..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

För mig är det ett ledarskap, där djuret litar på människan, och gör som människan säger, för inte hade djuret slått frivolter av sig själv;)

Sen om man vill kalla det förtroendeskap eller något annat är strunt samma för mig....för ledarskap ska vara positivt..
Alla behöver en ledare te x som: lärare, chef, flockledare, gruppledare...mm mm inget konstigt med det..

Men sen är respekt en självklarhet och förtroendet det måste man förtjäna för att få...och litar inte hästen på mig då får jag inget förtroende heller..och förtjänar det inte..
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ja här kan jag hålla med dej, men man läser mycket tokigheter här ang att inte mata ur handen och att hästar kan bara kommunnicera med oss om vi är som hästar, att dom inte kan förstå ord, osv och annat dumt.

Klart vi måste bestämma och sätta ramarna precis som med hundar och barn,
men det är tramset omkring om att inte göra si eller så eller osv som blir irriterande.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

jo det handlar om dominans. grundtanken inom nh går ut på at hästen ska vara undergiven. :crazy: jaga hästen omkring på en minivolt tills den blir undergiven. om hästen är stark och inte låter sig knäckas hur som helst använder man mer och mer utspekulerade metoder för att få den undergiven. eller håller på med jagandet tills hästen är så fysisk slut att den inte längre har kräfter att försvara sig mot människans övergrepp.

psykisk tvång är faktisk värre än fysisk tvång, det är än mer destruktivt för hästens psyke.

om ni tror att era hästar kommer rymma från er eller anfalla er om ni inte "befästar lederskapet" så har ni en väldigt dålig relation till hästarna.:( ni har även missat att hästar är mkt snälla och samarbetsvilliga djur som gör allt man vill om man bara ber snällt, så länge det är inom vad hästen fysisk och psykisk är förmögen att prestera och man har frågat på ett sätt den förstår. det är givetvis inte den snabbaste vägen, dominans går mkt snabbare. men den snabbaste vägen är sällan den bästa långsiktigt!

att man har vissa regler för vad som är tillåtet beteende har inget med dominans och ledarskap att göra, utan med att flocken (dvs vi och hästarna) ska fungera så bra som möjligt. därför accepterar hästen såna saker som att den inte ska skrapa med benen i stallgången för då får matte ont i huvudet. och att gå snällt efter en i grimskaftet, för hur skulle det se ut om alla flockmedlemmar bara sprang hit och dit? då skulle det ju inte vara någon flock längre, och alla skulle vara ensamma!! det är ett enormt hot mot hästens överlevnad.

cornelia; hur många stora och vilda flockar har du studerat då?
läs tex boken "alla kungens hästar", där står det väldigt ingående beskrivit hur en hästflock fungerar. det finns ingen ledare. det är bara vi människor som är så besatta av dominans.

ett ex på att dela på jobbet i relationen människa/häst kan vara att hästen är spejare och håller koll på faror, som den uppmärksammar sin ryttare på. ryttarens jobb är att avgöra hur "flocken" ska reagera - slåss, rymma eller bestämma sig för att det inte är någon fara.

vi kan aldrig bli hästar men vi kan försöka vara ödmjuka och behandla hästen med den respekt den förtjänar.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

jo det handlar om dominans. grundtanken inom nh går ut på at hästen ska vara undergiven. :crazy: jaga hästen omkring på en minivolt tills den blir undergiven. om hästen är stark och inte låter sig knäckas hur som helst använder man mer och mer utspekulerade metoder för att få den undergiven. eller håller på med jagandet tills hästen är så fysisk slut att den inte längre har kräfter att försvara sig mot människans övergrepp.

psykisk tvång är faktisk värre än fysisk tvång, det är än mer destruktivt för hästens psyke.

om ni tror att era hästar kommer rymma från er eller anfalla er om ni inte "befästar lederskapet" så har ni en väldigt dålig relation till hästarna.:( ni har även missat att hästar är mkt snälla och samarbetsvilliga djur som gör allt man vill om man bara ber snällt, så länge det är inom vad hästen fysisk och psykisk är förmögen att prestera och man har frågat på ett sätt den förstår. det är givetvis inte den snabbaste vägen, dominans går mkt snabbare. men den snabbaste vägen är sällan den bästa långsiktigt!

att man har vissa regler för vad som är tillåtet beteende har inget med dominans och ledarskap att göra, utan med att flocken (dvs vi och hästarna) ska fungera så bra som möjligt. därför accepterar hästen såna saker som att den inte ska skrapa med benen i stallgången för då får matte ont i huvudet. och att gå snällt efter en i grimskaftet, för hur skulle det se ut om alla flockmedlemmar bara sprang hit och dit? då skulle det ju inte vara någon flock längre, och alla skulle vara ensamma!! det är ett enormt hot mot hästens överlevnad.

cornelia; hur många stora och vilda flockar har du studerat då?
läs tex boken "alla kungens hästar", där står det väldigt ingående beskrivit hur en hästflock fungerar. det finns ingen ledare. det är bara vi människor som är så besatta av dominans.

ett ex på att dela på jobbet i relationen människa/häst kan vara att hästen är spejare och håller koll på faror, som den uppmärksammar sin ryttare på. ryttarens jobb är att avgöra hur "flocken" ska reagera - slåss, rymma eller bestämma sig för att det inte är någon fara.

vi kan aldrig bli hästar men vi kan försöka vara ödmjuka och behandla hästen med den respekt den förtjänar.

Skulle aldrig i min livligaste fantasi, knäcka en häst psykiskt..eller fykiskt, men visst det har man ju sett en o annan som gör och det är de hästar som anfaller oftast..

Jobba i en corall, handlar inte om att jaga hästen, det handlar om att skapa kontakt..
Jobbar en häst runt, i corallen gör jag när den försökt anfalla mig, och jag vänder den ofta och när den vänder ett öra, eller öga för att få kontakt då kurar jag ihop mig och möter hästen på halva vägen..det är inte att knäcka en häst..utan jag talar om att kan den inte respektera mig får den heller inte vara hos mig.

En häst som är rädd och nervig, gör jag lugna övningar med, så den kommer till avslappning och blir harmonisk med människan..

NH använder inte jag mig av utan vanligt horsemanship, blandat med klassikt..

Naturligtvis kan vi inte bli hästar, men vi kan kommunicera och möta på halva vägen..
Naturligtvis skall vi möta hästen med respekt och ödmjukhet, men även förvänta oss det tillbaka..

Det är ledarskap för mig..

Hästar som blir fysiskt slagana till lydnad, mår väldigt dåligt psykiskt:confused: eftersom det är ett övergrepp, så de mår minst lika dåligt och konstigt vore annars.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Att de inte förstår ord har jag aldrig sagt, jag själv använder mig ofta av ord när jag lär in.

Men som sagt vi kan kommunicera med dem, som häst och människa med kroppsspråk, har gjort det många år utan problem..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

KL.

Jag tycker ordet partnerskap är bra för när jag tänker så blir jag trevligare att ha att göra med. Jag förstår instinktivt vad det innebär. Ett ledarskap begriper jag mig mindre på. Även i ett partnerskap tar man ju ibland ledningen och ger ifrån sig den ibland. Vilket känns naturligare än att vara en ledare. Jag är nog ingen särskilt bra ledare dessutom. Men en ganska bra partner. Man förändras ju dessutom hela tiden och utvecklas, liksom hästarna och kanske släpper behovet av total kontroll med tiden. I alla fall utvecklas jag åt det hållet. Trots ett relativt stort kontrollbehov fortfarande. Jag blir inte slappare med hästarna men mer avslappnad. Absolut.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag tänker inte så mycket på själva orden, det jag menar är att ledarskap är inget konstigt eller hårt ord för mig..
:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp