Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.
Varför inte äktenskap
Varför inte äktenskap
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen påstår att ordet är felaktigt. Vi menar på att det missförstås ofta. Guide eller ledsagare klingar mer ödmjukhet. Vilket väldigt många glömmer i sin hantering.
Man tar sitt "ledarskap" för givet och missar dess innebörd. En ledare kan vara så mycket olika saker. Betydelsen av en ledare i en hästflock är så mycket mer än att bara kunna leda och bestämma.
Och för att påpeka en annan formulering som lätt kan misstolkas i det du skrev ovan: Flockmedlemmar lyder inte, de följer. Stor skillnad på innebörd, men till utsidan kan de liknas varandra väldigt mycket. Hur man formulerar sig påverkar hur det man säger kommer att tolkas av mottagaren.
Detta avgör i slutändan hur folk värderar i saker och ting i sin hästhantering. Deras inställning och bedömning, och därav hela hanteringen i sig. Tex kan kuvning och nertryckning vara NH precis som det för andra är att skapa ett samarbete och lyfta upp hästen/stärka dess självkänsla. Hur kan två raka motsatser vara samma sak?
Diktatorer är också ledare.
Väldigt bra skrivet
Jag är mina hästars ledare(ledsagare/samarbetspartner/mattant/tränare.... TROTS att jag låter dom leda mig ibland, dom skulle aldrig ifrågasätta min roll i deras liv, det finns inte på kartan...men jag anser att hästar är våra lärare...vem ska lära oss hantera dom om inte dom själva ??
De som är erfarna förstår hur jag menar, andra tror att jag inte är riktigt klok
Iom att det är tydligt att många missförstår ledarskap o dess innebörd, kanske det vore mer på sin plats att benämna det som partnerskap.
Detta för att förhindra övertron på att hästar vill dominera oss- vilket de inte gör- utan anledning.
Bättre förslag?
Ingen påstår att ordet är felaktigt. Vi menar på att det missförstås ofta. Guide eller ledsagare klingar mer ödmjukhet. Vilket väldigt många glömmer i sin hantering.
Man tar sitt "ledarskap" för givet och missar dess innebörd. En ledare kan vara så mycket olika saker. Betydelsen av en ledare i en hästflock är så mycket mer än att bara kunna leda och bestämma.
Och för att påpeka en annan formulering som lätt kan misstolkas i det du skrev ovan: Flockmedlemmar lyder inte, de följer. Stor skillnad på innebörd, men till utsidan kan de liknas varandra väldigt mycket. Hur man formulerar sig påverkar hur det man säger kommer att tolkas av mottagaren.
Detta avgör i slutändan hur folk värderar i saker och ting i sin hästhantering. Deras inställning och bedömning, och därav hela hanteringen i sig. Tex kan kuvning och nertryckning vara NH precis som det för andra är att skapa ett samarbete och lyfta upp hästen/stärka dess självkänsla. Hur kan två raka motsatser vara samma sak?
Diktatorer är också ledare.
Samarbetet kommer när ledarskapet är satt.
någon skrev oxå i början att en häst inte dominerar utan anledning... du har aldrig hanterat en dominant hingst?? vissa hästar är födda till ledare hur skall du kunna hantera den om du inte tar över ledarrollen? många hästar blir rent farliga utan ett riktigt ledarskap. där handlar det inte om partnerskap o ömsesidig kärlek o allt vad ni har skrivit om utan ren o skär respekt! prova att stå under 800kg hingst som bara ser en rival och är fast besluten att ha ihjäl dig så får du se hur kul det är med hästar som får göra som dom vill...