Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

du svarade inte på en enda fråga i mitt inlägg haha
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det går inte när du anser dig vara likvärdig med en häst.
Hästar attackerar bara sånt som är potentiellt hot.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

hästar ser inte på oss som en flockmedlem som ska ingå i ngn flock.

Vi är en annan varelse som de har en naturlig respekt för.
Sen är det upp till oss att få tilliten.

Håller med om att hästen inte ser oss som flockmedlemmar. Det som ofta blir fel i kontakten mellan häst och människa är att hästen upptäcker att den där naturliga respekten för människan som den kanske har från början vilar på ganska lös grund. Det är alltför lätt att "gå över" oss helt enkelt, om vi är oerfarna och inte kan sätta emot på rätt sätt.
Tycker bland annat därför att ledarskap är ett alldeles utmärkt sätt att beskriva förhållandet häst- människa på. Annars funkar det inte. Efter snart 40 år ihop med hästar blir jag alltmer klar över att det är ledarskap det handlar om. Ledarskap men inte diktatur. Frihet under ansvar. Den devisen lever jag efter när det gäller barn, hästar, hundar, elever osv osv.
Man kan klanka ner på folks sätt att uttrycka sig, deras oerfarenhet, deras olika försök att få en fungerande kommunikation med sina hästar och så vidare, men ingen kan och förstår allt från början. Det kommer med erfarenhet och ett ödmjukt förhållningssätt. Jag vet inte bäst. Du vet inte bäst. De som vet bäst är hästarna själva, och de kan bara uttrycka sig genom att ge oss signaler med sina ansikten och kroppar.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Vad konkret grundar sig hästens "naturliga respekt" på egentligen?

Hur reagerar en häst som aldrig har varit i kontakt med människor vid första mötet? Vad är det som styr, ur hästens perspektiv?

Ve och fasa, är det kanske "rädsla" det handlar om, men då utgår du ju ifrån "rädsla" när du tränar/hanterar dina hästar med "naturlig respekt".......

Vi kanske ska döpa om ordet "ledarskap" till "Naturlig Rädsla" (NR) istället :love:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det ordet behöver inte alls förpesta tillvaron för hästarna. Allt beror på hur man tolkar ordet ledarskap.

Jag tycker att ordet ledarskap har förstört förhållandet mellan häst och människa.

En som ej har kunskap var förr nyfiken på hur hästen fungerade.
Idag skall samma människa vara ledare åt en 600 kilos häst utan att ens kunna tolka dess signaler.

Det finns alldelses för många inkompetenta tyranner som ej har intresse av något annat än att styra upp sin häst fullt ut.
Och vill sedan även skryta om det.

AM
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Instämmer.
Det är ju därför som jag är så engagerad:cool:

Men visst skulle det vara bra om man införde vettiga kurser.
Folk kanske vill betala för det numera - eller måste det gå snabbt- förstås.

Jag tycker nog att ridskolorna fyller sin funktion.
Man måste kunna rida den för att den ska gå att hantera-lätt.
Då löser sig även markkommunikationen av sig självt- man lär känna sin häst.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag tycker att ordet ledarskap har förstört förhållandet mellan häst och människa.

Det finns alldelses för många inkompetenta tyranner som ej har intresse av något annat än att styra upp sin häst fullt ut.
___________________________________________________________________
:bow::bow::bow:
Och det bottnar sig i okunskap! Det är som någon som nyss har lärt sig
att sitta kvar i galopp, dom är fullärda. F-n vad trött jag blir på folk
som inte kan låta sina hästar vara kaxiga, modiga, självsäkra och
egna individer. Det skall LYSA om en häst! Den skall inte vara ett
kuvat mähä!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag tycker att det är hedervärt att du har skapat denna tråden!!
:bow::bow::bow: Tack så mycket:love:!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

KL
Ser man ledarskap som ett dåligt, eller farligt ord så ligger nog felet hos en själv..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det finns alldelses för många inkompetenta tyranner som ej har intresse av något annat än att styra upp sin häst fullt ut.
Och vill sedan även skryta om det.

AM
En tyrannisk ledare är väl inte önskvärd i NÅGOT sammanhang? Men en trygg och stark ledare behövs i nästan alla väl fungerande samarbetssituationer. Någon som har det yttersta ansvaret och ger teamet frihet men kan gå in och styra upp lite om man är på väg åt fel håll. Likaså uppmuntra vid positiva resultat.

Om samarbetet med hästen inte skulle ha en ledare utan vara fullständigt demokratiskt, skulle det innebära att hästen själv får bestämma i hälften av alla situationer och hur skulle det då gå? :eek:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

precis det jag menar...

jag skulle inte vilja ha ett sådant förhållande till min häst iaf, skulle ju vara totalt livsfarligt! Njae här vill jag nog galoppera idag, eller opps nu vill jag inte galoppera mer "tvärstopp". Njae matte jag känner inte för att träna idag, jag tänker inte gå in i transporten.

Axel: och jag är inget hot när jag ber hästen gå in före mig i ett litet mörkt utrymme utan minsta flyktväg? det är absolut en hotande situation för ett flyktdjur, min förra valack för länge sen kunde anfalla när man lastade... andra personer kunde han anfalla bara han ville gå åt ett annat håll än dem.

hur gör du med en sån häst? ger honom ledarskapet så att han inte ser dig som ett hot? (vilket han ändå gör eftersom att du då är i lägre rang än honom och får inte ta dig upp) eller har du inte råkat på sånna hästar? han försökte döda min pojkvän 2 ggr av den enkla anledningen att han gick in i hagen. Vad gör man med en sån häst? du som uppenbarligen vet?

jag tog ledarskapet helt enkelt och sen gjorde den hästen allt för mig, jag hade kunnat be om vad som helst genom att bara tänka det för så känslig var han, vi var otroligt synkade.

men berätta gärna hur du hade hämtat hästen i hagen, ridit den osv osv utan att dö och utan att ta ledarskapet (ska jag tillägga att muta funkade inte på den hästen, mat låg långt ner på hans lista)

sen kan man diskutera varför den här hästen var som han var, men det hör inte hit för när jag fick honom så var han sån (mamma och han fyllde år på samma dag så därav ville mamma absolut ha honom :cool: )
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men en bra ledare, blir man om man vet vad man gör, planerar och leder sin häst tryggt och säkert fram.
När hästen fått ett bra förtroende..för dig och litar på dig, DÅ har du ett bra LEDARSKAP..
Vad man läser, här?? vad har det med ledarskap att göra:confused: det är vad ordet betyder för varje enskild och inte från en massa historier.:grin:
Ser man ledarskap som något dåligt, då vet man inte vad det innebär, egentligen utan har säker dåliga erfarenheter av att någon försökt ta kommandot på ett dåligt sätt..

Håller med Kimmis87 och MalinJ, man måste vara ledare för sin häst det finns inget alternativ..

Det menas med att hästen vill vara hos mig, se mig som sin trygghet, och lita på mig, och göra det jag ber den om, utan att tro att jag ber den om något den inte klarar av..:love:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men en bra ledare, blir man om man vet vad man gör, planerar och leder sin häst tryggt och säkert fram.

Problemet är att många håller på med sk. ledarskapsövningar utan att veta vad dom gör och utan att förstå hästens signaler.

Man försöker placera hästen hit och dit utan att ha kunskap om att hästen inte ens förstår vad man menar..

Allt har blivit konstigt och hanteringen full med genvägar.

I stället för att människan skall begripa sig på hästen så kräver vi att hästen skall förstå oss.

Och när dom inte förstår vad vi vill så heter det här på forumet något så vackert som "ledarskaps-problem"


AM
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Du ser inget eget felagerande, då du är så ung o ändå har råkat ut för hästar som "anfaller"?

Om man känner sin häst släpper man inte in inte ont anande människor till en farlig häst.
Det är ditt ansvar att se till att det inte kan ske!!!!!

Sen undrar jag verkligen vad du menar med- anfalla.
För mig låter situationerna som om den bara är ouppfostrad o går iväg.
Inte schysst behandlad.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

med anfalla menar jag galopperar fram och anfaller helt enkelt, försöker mer eller mindre sparka ihjäl personen i fråga, antingen med fram eller bakhovarna, med öppnade käkar.

dessa saker hände främst när jag hade fått ordning på hästen (innan dess vågade ingen titta på honom), problemet var att det endast var ordning på honom när han visste att jag var i närheten, inte så lätt för mig att veta hur min häst beter sig med andra när man inte hade provat innan, det var svårt för mig att acceptera i början, han var ju så himla snäll när jag var med, kom galopperandes skrikandes i hagen när jag kom hem från skolan och bara älskade mig :love: till att vara en riktigt hemsk jävel med andra... min pojkvän gick aldrig mer in i hagen till hästen, men jag försökte få min medryttare att klara honom och det gick bra trodde vi (tills jag släppte iväg dem ensamma :cool:) då gick det mindre bra, hon skulle bara gå promenad med honom och han ställde sig rakt upp emot henne mer eller mindre oprovucerat, hon ville bara att han skulle följa med och hennes kompis gick före med den andra hästen, till slut tappade hon honom och jag gick och hämtade honom hoppade upp utan både sadel och träns och red hem honom helt enkelt.

nej jag ser inget felagerande eftersom hästen var sådan när jag köpte den, ägaren innan hade haft demokrati med hästen och tillslut gick det inte att leda den eller göra nåt överhuvudtaget.

sen förstår jag inte hur du kan tolka mitt ord anfalla som att hästen går iväg? hur tusan passar anfalla in där?!

ang att jag ska se till så att olyckor inte sker så ska du veta att allemansrätten gäller i hagar, vem som helst får gå in i hagen... tack o lov tror jag aldrig nån gjorde det som var främmande... bara en kompis som denna häst anföll den andra sprang livrädd ifrån och hunden bet honom (hon blev trängd för han skulle promt hälsa fast hon visade alla varningstecken en hund kan göra), en kompis katter sprang för livet och fräste som tusan.. jag sa upp kontakten med den vännen... jag litar på mina djur :p där var jag dock med och röt bara i så vände han.

så när jag säger anfalla då menar jag verkligen anfalla. och det är den enda hästen jag sett göra så, men jag tror ändå inte han hade nåt psykfel för när man fick honom att funka så var han kanon bra.

tusan vad jag skriver... *inget bättre för mig... laddar ipoden så jag ska kunna skritta ut några timmar utan att vara jätte uttråkad*
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ingen vettig människa släpper en farlig häst i en hage utan att skriva varningsskyltar:mad:

när du nu visste att den var farlig- varför inte vara med om nu pojkvännen ska gå in?

Tar man sig an en "enmanshäst" så får man ta det extra jobbet som det kan innebära- sköta den helt solo.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ha Ha Ha

helt otroligt, du bara vägrar svara :rofl:

aja då vet jag att du inte har en anning om vad du skulle göra iaf :grin:

Det var när pojkvännen gick in som jag fick reda på att hästen var farlig, vi bara antog att alla problem var lösta eftersom han accepterade alla i familjen nog att inte vara dum på nåt sätt, även om han inte gillade dem.


aja detta var ju kul, när du känner för att svara och inte bara skriva spydiga komentarer kan du ju höra av dig :cool:

sen undrar jag hur du vet om vi hade varningsskyltar eller inte? oavsett om vi hade det eller inte så gäller fortfarande allemansrätten och jag får inte enligt svensk lag hindra folk från att utnytja marken enligt allemansrätten.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Du antog....:mad:
Jag ser det som brist på både kunskap o respekt för andra människors väl o ve.

Om du har en farlig häst, tjur mm ska allmänheten upplysas om det- liksom att du har strömförande staket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp