Ledande tygeltag

SmizzSpeedy

Trådstartare
Vad är ett ledande tygeltag och varför gör man det, IGENTLIGEN??
Om jag vill lägga ner hästen eller minska volten kan jag göra det utan det speciella tygeltaget.
Jag rider hästen väl inramad (tycker jag själv :angel: ) mellan hand och ben och får ju med mig den utan att visa den vägen genom att TA UT HANDEN ända ut till knät. (möjligtvis någon dm utanför manken på sin höjd)
Och vill jag lägga ner så kan jag göra det med händerna över manken där de ska vara.
Enda gången jag kan tänka mig är när man vill visa unghästen vägen nedåt om de inte förstår annars. Men en vuxen grundutbildad häst ser jag ingen anledning till att "visa vägen" om man har den "med sig".

Lite snurrigt kanske men hoppas någon förstår vad jag är ute efter. Jag kanske har hur fel som helst och tala gärna om det för mig och förklara VARFÖR.

(Red lektion igår och då ville intruktören att jag skulle leda hästen in i den minskande volten men jag förstod inte varför när jag har en mjuk och följsam häst som är lätt att "rama in" och minska och öka volten med)

Sv: Ledande tygeltag

Jag gör nästan aldrig ledande tygeltag, vill jag svänga eller minska volten använder jag mig av vikten, benen, neckreining och lite inner tygel för att endast visa hästen vägen.

Vad är neckreining?? Håller med dig i övrigt!

Jag kanske har förträngt det ledande tygeltaget men anser inte att jag behöver det .

Jag skulle säga att ett ledande tygeltag görs åt en häst som inte lärt sig förstå hjälperna av säte och skänkel, det ledande tygeltaget ska då hjälpa hästen förstå vad den ska göra. Målet är väl att få hästen förstå så små hjälper som möjligt, så ett ledande tygeltag anser jag inte man ska göra på en häst som förstår andra bättre signaler.
Själv gör jag aldrig ett ledande tygeltag, tycker inte det är ett bra sätt att lära hästen minska volten, man tappar ställning och samling då.

Hnota skrev:
Jag skulle säga att ett ledande tygeltag görs åt en häst som inte lärt sig förstå hjälperna av säte och skänkel, det ledande tygeltaget ska då hjälpa hästen förstå vad den ska göra. Målet är väl att få hästen förstå så små hjälper som möjligt, så ett ledande tygeltag anser jag inte man ska göra på en häst som förstår andra bättre signaler.
Själv gör jag aldrig ett ledande tygeltag, tycker inte det är ett bra sätt att lära hästen minska volten, man tappar ställning och samling då.

Då är jag inte ute och cyklar när jag rider :D
Jag vet ganska bra hur jag vill rida min häst och hur han funkar eftersom jag ridit in honom själv.
Jag fick bra hjälp med formen och sitsen, men ifågasatte hur jag skulle använda tyglarna i volten eftersom jag rider lite åt det akademiska hållet och bara rör händerna över manken och ingen annanstans. (vilket fått mig att ha en bra handställning, om än något för hög ibland men det jobbar jag på)
Jag fick inte klart för mig varför jag skulle ta det ledande tygeltaget och argumenterade inte vidare heller då jag kände att vi har olika syn på ridningen i det fallet och vi var överens i det andra.

SmizzSpeedy skrev:
Vad är neckreining?? Håller med dig i övrigt!

Jag kanske har förträngt det ledande tygeltaget men anser inte att jag behöver det .

Neckreining används oftast inom westernridningen, men även andra grenar och ridstilar. Det innebär att man lär hästen gå undan för tygeln mot halsen. Alltså, vill jag att hästen ska svänga åt höger lägger jag vänster tygel mot hästens hals.

jag brukar ta ett ledande tygeltag för att visa hästen vägen. lilla pålla är inte så duktig och ibland får man hjälpa henne mycket. hon lyssnar bra på det ledande tygeltaget och sen räcker det ofta med dom hjälper de andra har skrivit i tråden.

brukar försöka att rida hästen endast med yttertygel, för att på så sätt rida henne mer med sita och ben. då kan ett ledande tygeltag vara på sin plats, mest för att hjälpa henne på rätt spår igen.

använder inte ledande tygeltag för att minska en volt, utan för att visa vägen och få honom att sänka sin hals då han gärna vill gå för högt. Jag försöker också att rida mest på ytter, och då kan ett litet ledande vara rätt just då. Funkar jättebra, -ibland ;)

/The klant

Min tränare använder sig av det ledande tygeltaget för att få ryttaren att slappna av! Att andas, inte bli så låst och inte spänna sig i överkroppen, det fugerar fruktansvärt bra! :)

Jag anser även att om man inte kan ta ett ledande tygeltag utan att bibehålla samling och ställning så är hästen inte ärligt ställd eller sammlad. (snarare ihophållen och ihopdragen):mad:

Ett ledande tygeltag kan tas på många olika sätt.

Det kan vara en hjälp om inte hästen riktigt svänger med med framdelen. Det blir då en övertydlig hjälp som inte ska användas mer än när det verkligen krävs.

Det kan vara så att din instruktör inte tyckte att din häst följde "din" väg.

Eller så tyckte hon att den krullade ihop sig och ville att den skulle bli längre i halsen?

Fick du leda rakt ut, eller ut och fram?

läste ditt inlägg igen....

ett ledande tygeltag är ju precis va d låter som. ett tygeltag som leder hästen. alltså visar vägen. "hey, hallå där, vi ska hit!"

i mitt tycke använder man ett sånt tag på en ung eller outbildad häst. första gången man gör något nytt kan ett ledande tygeltag sitta väl på sin plats. en häst som är lätt att rida, har lätt att forma sig på volt, är mjuk och smidig, behöver man abolut inte ta ett ledande tygeltag på. att minska volten på en välriden häst, med hjälp av ett ledande tygeltag, skulle jag nog klassa som fusk. volten ska minskas med sits och ben och tyglarna ska endast hjälpa till att korrigera hästens ställning. däremot tycker jag att det är oki att ta tag i hästen om den tappar fokus och börjar falla ut. en övertydlig hjälp (som det ledande tygeltaget är) hjälper till att få upp uppmärksamheten på hästen.

min ridlärare lärde oss att ett ledande tygeltag ska vara så mycket ledande att hästen lyssnar. en del kanske det räcker med att bara för ut handen några centimeter på, medan andra är lite med trögfattade och behöver kanske några decimeter.

när man gör ett ledande tygeltag för man handen rakt ut och behåller samma tryck i tygeln. inte dra, då blir det svårt för hästen att förstå vad säger.

så har iallafall jag lärt mig att det funkar, men ja kan ju ha fel. rätta mig gärna i så fall! :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 102
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat