Leda i grimman

B

BluMil

Sitter och klurar lite på hur hästar beter sig när man leder dem.
Leder 90 % av alla gånger med grimskaft, men ibland på kort sträcka gör jag inte det.

Och när jag tar min häst i grimman så är det inga problem. Han går väl lite närmare mig än annars men annars går han på samma sätt som med grimskaft. Liskom rak i både kroppen och halsen. Behövs bara ett lätt tag för att stanna honom.

Stod och funderade lite när jag såg min stallkamrat komma med hennes sto. Hon höll henne i grimman. Och jag såg att stoet gick med huvudet vänt mot tjejen. Och halsen och kroppen var böjd som en banan runt henne. Svårt att förklara. Sen såg det ut som om hästen tvärade en del.

Hästen är inte svår att hålla så. (Men vill hon sticka har man inte en chans:crazy:).

Gör hennes häst så för att hon på nåt sätt har bråttom men inte kommer fram som hon vill? (för att ägaren håller i huvudet)
Vad tycker ni att det sänder ut för signaler?

Hoppas nån förstår hur jag menar, sen vore det kul om någon annan skrev hur deras häst gör om man nån gång leder i grimman? Eller hur de "ska" bete sig..;)

Sv: Leda i grimman

Ja ja förstår precis vad du menar, huvudet kommer inte längre än hennes grimtag men kroppen viker sig som en banan runt henne.

Vet inte varför dom gör så, men antagligen har hästen bråttom.. Du får klura vidare på det! Skulle också vilja veta! :D

Jag leder alltid med grimskaft, vill inte riskera något.

mm. Jag klurar för fullt..;)
Det där med bråttom känns ju vettigt..
Kul att se hur andra tänker..

ja, hah kom på en sak till när jag satt och funderade..

Kan ju vara så att det blir ett annat "tryck" om man leder i grimskaft, eftersom styrkan då är mitt under huvudet på hästen. Man blir ju starkare på ett annat sätt.

Jaa, det är sant.:idea:
För håller man i grimman så tar man ju i "sidostycket" och då kanske man svänger hästen mot sig i och med att grimman kan snurras när man bromsar..

Leder oftast i grimskaft men inte om det bara är en kort bit jag ska förflyta hästen :D

Har inte riktigt något svar på din fråga men tror det är för att hästen har bråttom

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama