För mig är de stor skillnad mellan en teknisk/vetenskaplig uppfinning och konstnärliga verk.Jag och vuxna dottern såg dokumentären och inte har vi väl tvivlat förr på att MJ var pedofil. Det förstärktes dock till en stark övertygelse efter dokumentären. Mest för att jag sällan håller mig helt uppdaterad när det gäller nyheter och mest läser/ser rubrikerna.
Det var en stark dokumentär som har lämnat oss ganska medtagna och funderande i flera dagar. Vi har pratat och diskuterat i snart en vecka faktiskt.
Jag tycker inte att det är helt lätt att veta om eller hur man ska skilja på person och verk. Jag älskar ju MJ´s musik men vet inte helt om jag kan "se" den på samma sätt längre.
Jag måste tänka i banor som; om någon uppfinner botemedel mot cancer men visar sig vara pedofil, ska man inte använda den då?
Sedan kommer tanken att, nu är det ju inte botemedel mot cancer vi pratar om.
Det är inte helt lätt, tycker jag. Däremot tycker jag att det är dags för en jäkla massa människor att dra huvudet ur arslet och vakna upp.
Musik är skapad för att beröra känslor, gör den inte det så är det ingen som lyssnar, förknippas skaparen med negativa känslor så blir upplevelsen inte se samma alla gånger. En del texter är dessutom lätta att sätta i relation till pedofili. Vem kan lyssna på detta utan att tänka på pojkarna som MJ utnyttjade? Versen är inte ett dugg bättre.
I will be your father figure
(Oh baby)
Put your tiny hand in mine
(I'd love to)
I will be your preacher teacher
(Be your daddy)
Anything you have in mind
(It would make me)
I will be your father figure
(Very happy)
I have had enough of crime
(Please let me)
I will be the one who loves you
'Til the end of time
Läkemedel väcker inte känslor som musik gör (om man inte har känslor kring effekterna), i den mån man ens vet vem som utvecklade medicinen (ofta ett team men det hör kanske inte hit).