Sv: Leasa ut sto ?
Ett alternativ som kommer mer o mer som är vanligt utomlands är att stoägaren betäcker stoet med av köparen vald hingst.
Köparen betalar en "deposit" i samband med att kontraktet skrivs,
När stoet är dräktigt betalas 50% av "köpesumman" de resterande pengarna betalas när fölet är fött och verkar friskt.
I köpesumman är ju då alla hingstens avgifter inräknade + det stoägaren vill ha för att upplåta "sin" mage, fölet hämtas när det är avvant.
Jag har tidigare lånat ut hela stoet, alltså till en fodervärd som stått hennes alla kostnader, hingst etc. Jag har alltså inte haft några kostnader för henne från betäckning till avvänjning.
F.n har jag inget sto jag vill låna ut, alltså lämna iväg, utan då skulle jag kunna tänka mig en ö-k enligt det jag skrev ovan.
En annan deal är ju att köpare/lånaren betalar alla hingstens kostnader och sen en del till sto ägaren som tack för lånet.
Ska man hårddra det så ska ju egentligen ägaren ha betalt för vad stoet kostar i drygt 18 månader, säg att stoet kostar 2500kr i månaden (inkl allt, hovis, förs, mat etc)
Då ska ju "köparen" betala drygt 45000kr till ägaren som "tack" om det ska vara rätt - det är ju vad köparen själv hade fått pröjsa om h*n lånat hem stoet och verkar, matat och vaccinerat själv odyl.
Att betänka är ju att ägaren då ändå inte fått nåt betalt för att den har tagit hand om stoet, senare även fölet + vakat över fölningen.
Men någonting får man ju lägga på nöjeskontot eftersom folk inte är riktigt sugna på att betala i det här landet.