Leasa ut sto ?

Miaa

Trådstartare
Hur brukar det gå till om man lånar ut sitt sto (De Niro -Master )för att låta någon ta ett föl efter henne ?

Hur ser det ut avtalsmässigt pålle har ju kostat i inköp , försäkringen tickar ju på även när man lånar ut hästen så att säga .

Så hur har ni gamla i gemet gjort ,hmmm ja förutom att fortsätta ta föl på henne själv :)

Mvh Mia

Sv: Leasa ut sto ?

Jag lånade ett sto för ca tio år sedan och tog ett föl när stoets ägare inte hade tid med ytterligare en fölis.

Vi gjorde upp att stoet stog kvar hos ägaren och jag övertog kostnad för försäkring+hovis+vaccinationer.De hade eget foder och strö så jag betalade bara för kraftfodret.Jag körde själv till semin och veterinär.Vakandet inför fölning tog hon på sig.

Vi gjorde även upp att hon stod som uppfödare (så hon kunde ta del av Breeders om det skulle bli något)och skrev in att jag skulle stå som ägare på föl.Detta fungerade mycket bra,men gick nog så bra eftersom vi känner varandra sedan många långa år.

Jag vet inte hur man gör när det gäller halvblod i o m att allt kring halvblodsavel är mkt dyrare än på ponny. Jag har dock lånat ut mitt ponnysto 2 gånger. Uppgörelsen har varit att de står för alla löpande kostnader, stoet har bott hos dem, men jag har stått för försäkring. De får ta ett föl och som "betalning" har jag valt att stoet ska komma hem dräktigt med deras hingst.

Ett alternativ som kommer mer o mer som är vanligt utomlands är att stoägaren betäcker stoet med av köparen vald hingst.
Köparen betalar en "deposit" i samband med att kontraktet skrivs,
När stoet är dräktigt betalas 50% av "köpesumman" de resterande pengarna betalas när fölet är fött och verkar friskt.

I köpesumman är ju då alla hingstens avgifter inräknade + det stoägaren vill ha för att upplåta "sin" mage, fölet hämtas när det är avvant.

Jag har tidigare lånat ut hela stoet, alltså till en fodervärd som stått hennes alla kostnader, hingst etc. Jag har alltså inte haft några kostnader för henne från betäckning till avvänjning.

F.n har jag inget sto jag vill låna ut, alltså lämna iväg, utan då skulle jag kunna tänka mig en ö-k enligt det jag skrev ovan.
En annan deal är ju att köpare/lånaren betalar alla hingstens kostnader och sen en del till sto ägaren som tack för lånet.

Ska man hårddra det så ska ju egentligen ägaren ha betalt för vad stoet kostar i drygt 18 månader, säg att stoet kostar 2500kr i månaden (inkl allt, hovis, förs, mat etc)
Då ska ju "köparen" betala drygt 45000kr till ägaren som "tack" om det ska vara rätt - det är ju vad köparen själv hade fått pröjsa om h*n lånat hem stoet och verkar, matat och vaccinerat själv odyl.
Att betänka är ju att ägaren då ändå inte fått nåt betalt för att den har tagit hand om stoet, senare även fölet + vakat över fölningen.
Men någonting får man ju lägga på nöjeskontot eftersom folk inte är riktigt sugna på att betala i det här landet.

:D

Jag har ett hbl sto hemma nu som jag lånar (eller lånar magen).

Betäckt henne med vår welsh hingst. Ville prova se hur han lämpar sig i ridponnyavel och hade inget eget sto att betäck så jag låna.
Ägarehn till stoet hade lite platsbrist för tillfället så jag hämta hem stoet som ska gå här tills fölet är avvänjt.
Ägaren står för försäkringen, men jag står för alla ndra kostnader..

Jag har lånat ut mitt sto (Bellini-Chapman) till en familj som vill ta föl,jag håller hästen försäkrad,de betalar allt annat,även självrisken vi ev vetbesök.Blir de nöjda med fölet vill de gärna ta ett till,då stoet är triangelmärkt "behöver" jag inte ha henne hemma för ridning osv.Men hon fungerar för avel.

//tya//

Varför betalar ni försäkringen ? Vad finns för tanke bakom det ?

Min fråga kan anses snål men om jag har ett bra sto med bra stam och betalat endel pengar för stoet , varför ska den som då lånar magen inte ens betala försäkringen för stoet under tiden man lånar magen och de risker en dräktighet då för med sig ?

Jag som uppfödare får se till att mina hästar är försäkrade när jag har dom i aveln , Varför sa då inte en som lånar magen se till att betala försäkringen ?

Stoägaren som lånar ut sitt sto torde väll gå helt fri för konstnad av stoet när man lånar ut magen ? Dvs stå för ALLA kostnader :)

Mvh Mia

Det är en helt suveränt avtal ;) Frågan är om det finns intresse så i Sverige _om man inte sitter med en liten Madick i stallet_ :idea:

Jobbet kan jag ta och vill inte ha betalt .

Mvh Mia

Det är en helt suveränt avtal ;) Frågan är om det finns intresse så i Sverige _om man inte sitter med en liten Madick i stallet_ :idea:

Jobbet kan jag ta och vill inte ha betalt .

Mvh Mia

Finns andra länder en Sverige också :idea:
I övrigt tycker jag det är ett mycket bra avtal som jag kan tänka mig från båda håll, dvs både sälja och köpa föl på det sättet.

Ang försäkrings kostnaden så anser jag att ägaren ska stå kvar på försäkringen då det är denna som ska ha ut ev. försäkringspengar om hästen dör eller tas bort, däremot kan ju lånaren betala en summa till ägaren som motsvarar försäkringspremien för den tiden de har hästen. Så blir det lite som en "hyra"

Gillar absolut den här iden om leasing av stoet ;)

Vet inte men är det någon som vet var man kan tänkas annonsera om en sån här sak ?

Mvh Mia

Uppfödare som jag känner häromkring brukar låna ut magen/beställningsföl genom kontakter. Själv fick jag ett samtal i våras från en som kände en annan som jag känner som ville låna magen på mitt sto.

Men visst går det väl att annonsera, dock tror jag att det är bra om du sprider det lite till vänner inom hästbranschen.

Jag har lånat lite ston. Första stoet hade jag själv hemma och tog då givetvis alla kostnader men betalade i övrigt inget till ägarinnan. Stoet åkte tillbaka när fölet var avvant. Sto nr 2 leasade jag magen på och betalade ca 10000:- + moms och så stod hon kvar och ägarinnan skötte allt från seminering (hemma på gården) till fölning. Fölet hämtade jag vid avvänjning. Sto nr 3 har varit en liknande deal som med sto nr 1. Jag har däremot åkt med stoet till stationen när de seminerat när fölet kommit. Bensinen stod jag för och de betalade station etc då blivande föl är deras. (Tyvärr så tog hon sig inte). Har adrig betalat förs hitintills på något sto. OM det händer något så är det ägaren som får förs.pengarna. Jag som fodervärd etc kan aldrig få någon ers. och med tanke på det så känns det naturligt att ägaren själv betalar förs. Däremot kan man ju avtala om att den som lånar betalar självrisker etc OM något händer. Jag har alltid själv betalat förs.premier på mina hästar då jag lånat ut, men det kan ju vara olika hur man ser på det. Huvudsaken är att man är överens!:)

Min försäkringspremie blev ju ganska låg då Elvira blev triangelmärkt i våras och att jag fick ut 75% på hennes livf,därav skrev vi i kontraktet att jag håller henne förs och betalar den.Hon har kvar en relativt hög vetförs fortf,förutom på hältor,då det var en hälta som gjorde henne "märkt".Livf på henne nu är ist väldigt låg (5000:-).

Sussie

Jag lånar magen på ett sto i år och har lånat magen på ett annat sto två år tidigare. I vår deal så står jag för alla kostnader f r o m att stoet börjar semineras till avvänjning av fölet, utom stoets egen försäkring, kör själv stoet till hingsten och står som uppfödare. Stoet sköts vardagligen av ägaren eftersom hon står kvar hos henne, jag är där på helger samt kommer att fölvaka när det blir dags. Nu är detta en god vän som jag lånar stoet av och det har fungerat bra de två föregående gångerna med samma ägare. Detta sto tror jag skulle vara ganska eftertraktat i avelssammanhang då hon b la är syster på mödernet med godkänd hingst (ASVH) och hon är diplomsto, men kompisen har två ston och ville själv bara betäcka ett i år, så jag hade tur där tycker jag.
När jag nämnde för några andra goda vänner att jag ville låna ett stos mage så erbjöd även de mig att låna mig ett av sina i aveln meriterade ston på samma villkor som ovan, så jag tror faktiskt att detta är ett sätt att kunna låna fina avelsston någon säsong istället för att köpa dem då det verkar vara svårt att hitta riktigt fina avelsston till salu. De som har bra ston i aveln vill kanske inte sälja dem, men kan tänka sig låna ut magen ett år.

Varför betalar ni försäkringen ? Vad finns för tanke bakom det ?

Min fråga kan anses snål men om jag har ett bra sto med bra stam och betalat endel pengar för stoet , varför ska den som då lånar magen inte ens betala försäkringen för stoet under tiden man lånar magen och de risker en dräktighet då för med sig ?

Mvh Mia
Det är ju en förhandlingsfråga mellan dig och fodervärden.

Veterinärvårdsförsäkring skulle jag kunna tänka mig att betala för en lånad häst men inte livförsäkringsdelen, den tillfaller ägaren och är ju en försäkran för dig, att inte stå lottlös vid en olycka.

Fodervärden har inget med livförsäkringen att göra, vare sig kostand eller försäkringsvärde.

Visst jag är med på att livförsäkringen tillfaller mig , dock så är det faktiskt inte den största delen i försäkringen utan det är Vetrinär och avel.

Och jag kan samtidigt förstå om man inte vill betala försäkringen , men om man _inte _ kan låna magen på ett bra sto så är man ju faktiskt tvungen att köpa in stoet själv och sen även då betala försäkringen för hästen ?

Vet att det låter kanske snålt men varför låna ut stoet om man ändå ska stå för kostnader på stoet dvs försäkringen som iof innehåller en livdel men dock slipper man köpa ett sto och sen själv försäkra den ?

Då torde väll båda tjäna på detta ? Jag lånar ut mitt sto och vill _INTE_ ha betalt för det ,men dock att man försäkrar det jag lånat ut ? Och jag vill i det läget inte ha några kostnader för stoet annars är det lika bra att sälja pållen på en gång ?

Är det någon som förstår hur jag tänker :)?

Då torde väll båda tjäna på detta ? Jag lånar ut mitt sto och vill _INTE_ ha betalt för det ,men dock att man försäkrar det jag lånat ut ? Och jag vill i det läget inte ha några kostnader för stoet annars är det lika bra att sälja pållen på en gång ?

Är det någon som förstår hur jag tänker :)?

Ja är med på hur du tänker (tror jag ;) )

Men du menar alltså då att du tänker skriva över försäkringen på FV under tiden som denne lånar hästen?
Då blir du ju utan pengar om hästen dör, låter dumt.

Då är det bättre att skriva in i avtalet att lånaren betalar en hyra som motsvarar försäkrings premien, det är ju enkelt att ta reda på vad premiern kostar/mån och sen gånga det med x antal månader lånaren ska ha hästen. Eftersom du har ett försäkringsbrev där det står vad årspremien är så är detta dessutom lätt att bevisa om lånaren vill se att det stämmer.
Då har du inga utgifter men äger hästen, lånaren står samma kostnader dom hade fått göra om de köpt ett sto istället - att de slipper hosta upp pengarna för köpeskillingen.

Jag är misstänksam när det gäller betalning etc, och då försäkringen på hästen är så viktig att den är obruten, så vill jag ha koll på att den betalas som den ska. Då skulle jag nog precis som någon föreslog, ta ut en avgift för försäkringen om man vill ha alla kostnader betalda av den som lånar stoet.

Quick star och Kattnizze ..

Jo försäkringen ska naturligtsvis stå kvar på mig och betalning sker till mig så jag kan se till att försäkringen är betald och även en kopia till *lånaren *på att försäkringen är betald så att även denna är skyddad :)

Tack för förslagen hur man ska reglera detta genom att skriva i avtalet .

Finns det några något sånär färdiga avtal som gäller detta eller är det fodervärdsavtal och att man sen gör tillägg på vad som gäller ?

Mvh mia

Jag har skrivit ett eget som täcker in allt.

Jag tycker dom köpta tar upp en massa som inte är relevant för avel och utelämnar en hel del, blir väldigt kladdigt och rörigt om man ska lägga till allt eller ha massa bilagor.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 207
Senast: Milosari
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 621
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 989
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2