Jag leasar en Toyota Yaris hybrid och ska inom kort lämna tillbaks den när leasingperioden är slut. Jag räknade massor innan jag valde att teckna leasingen. Min första reaktion var att det var otänkbart då det omöjligt kunde vara fördelaktigt. Men ju mer jag räknade desto tydligare blev det att det faktiskt inte stämde i mitt fall.
Allt beror ju på vilken situation man är i. Jag kör inte särskilt mycket så jag har klarat mig lätt på de 1500 mil/år som ingått i leasingen. Dessutom räknade jag på alternativen att låna till ett köp alternativt ta av mina sparpengar (som ligger i aktier och fonder snarare än på ett sparkonto med dålig ränta som ni jämför med). Hade jag tagit av mina sparpengar så hade jag de senaste åren i så fall haft en kapitalkostnad på 80 000 kr jämfört med att låta pengarna ligga kvar där de ligger. Utöver det skulle bilen haft en värdeminskning på i runda slängar 60 000-80 000 kr på dessa tre åren och så tillkommer service och försäkring på typ 20 000 kr. Totalt hade det blivit en kostnad på 160 000-180 000 kr jämfört med privatleasingen på 104 000 kr på tre år.
Hade jag lånat till bilköpet hade jag haft räntekostnaden förstås. Och hade jag köpt en begagnad bil så hade jag fått betala service och reparationer vilket jag var less på. Det var också anledningen till att jag behövde byta ut min då tio år gamla bil.
Så räkna på kostnaden är mitt tips. För mig var privatleasing väldigt förmånligt och bra, dessutom har jag inte behövt oroa mig ett skvatt för reparationer, service eller värdeminskning. Och bäst av allt, jag slipper sälja bilen. Jag vill aldrig någonsin mer sälja en bil igen, bland det värsta jag vet.
Allt beror ju på vilken situation man är i. Jag kör inte särskilt mycket så jag har klarat mig lätt på de 1500 mil/år som ingått i leasingen. Dessutom räknade jag på alternativen att låna till ett köp alternativt ta av mina sparpengar (som ligger i aktier och fonder snarare än på ett sparkonto med dålig ränta som ni jämför med). Hade jag tagit av mina sparpengar så hade jag de senaste åren i så fall haft en kapitalkostnad på 80 000 kr jämfört med att låta pengarna ligga kvar där de ligger. Utöver det skulle bilen haft en värdeminskning på i runda slängar 60 000-80 000 kr på dessa tre åren och så tillkommer service och försäkring på typ 20 000 kr. Totalt hade det blivit en kostnad på 160 000-180 000 kr jämfört med privatleasingen på 104 000 kr på tre år.
Hade jag lånat till bilköpet hade jag haft räntekostnaden förstås. Och hade jag köpt en begagnad bil så hade jag fått betala service och reparationer vilket jag var less på. Det var också anledningen till att jag behövde byta ut min då tio år gamla bil.
Så räkna på kostnaden är mitt tips. För mig var privatleasing väldigt förmånligt och bra, dessutom har jag inte behövt oroa mig ett skvatt för reparationer, service eller värdeminskning. Och bäst av allt, jag slipper sälja bilen. Jag vill aldrig någonsin mer sälja en bil igen, bland det värsta jag vet.