Bukefalos 28 år!

Leasa bil?

Jag leasar en Toyota Yaris hybrid och ska inom kort lämna tillbaks den när leasingperioden är slut. Jag räknade massor innan jag valde att teckna leasingen. Min första reaktion var att det var otänkbart då det omöjligt kunde vara fördelaktigt. Men ju mer jag räknade desto tydligare blev det att det faktiskt inte stämde i mitt fall.

Allt beror ju på vilken situation man är i. Jag kör inte särskilt mycket så jag har klarat mig lätt på de 1500 mil/år som ingått i leasingen. Dessutom räknade jag på alternativen att låna till ett köp alternativt ta av mina sparpengar (som ligger i aktier och fonder snarare än på ett sparkonto med dålig ränta som ni jämför med). Hade jag tagit av mina sparpengar så hade jag de senaste åren i så fall haft en kapitalkostnad på 80 000 kr jämfört med att låta pengarna ligga kvar där de ligger. Utöver det skulle bilen haft en värdeminskning på i runda slängar 60 000-80 000 kr på dessa tre åren och så tillkommer service och försäkring på typ 20 000 kr. Totalt hade det blivit en kostnad på 160 000-180 000 kr jämfört med privatleasingen på 104 000 kr på tre år.

Hade jag lånat till bilköpet hade jag haft räntekostnaden förstås. Och hade jag köpt en begagnad bil så hade jag fått betala service och reparationer vilket jag var less på. Det var också anledningen till att jag behövde byta ut min då tio år gamla bil.

Så räkna på kostnaden är mitt tips. För mig var privatleasing väldigt förmånligt och bra, dessutom har jag inte behövt oroa mig ett skvatt för reparationer, service eller värdeminskning. Och bäst av allt, jag slipper sälja bilen. Jag vill aldrig någonsin mer sälja en bil igen, bland det värsta jag vet. :o
 
Kort fråga - någon här som leasar bil istället för att köpa? Bra eller dålig idé...?
Vet bara att vi körde leasade bilar på jobbet innan, blev väldigt dyrt. Allt de kan slå ner på när leasingen är slut gör det ganska dyrt. Allt från nedsuttna säten till stenskott i lack osv. Hade själv inte gått på det.
 
Så räkna på kostnaden är mitt tips. För mig var privatleasing väldigt förmånligt och bra, dessutom har jag inte behövt oroa mig ett skvatt för reparationer, service eller värdeminskning. Och bäst av allt, jag slipper sälja bilen. Jag vill aldrig någonsin mer sälja en bil igen, bland det värsta jag vet. :o
Åh ja fy. Sälja privat kan verkligen vara en mardröm!
 
Men... Jag vet många som har tagit lån för att köpa en gammal amerikanare tex.
Jo, man kan få lån men inte ett specifikt billån som banken erbjuder. Vi tog lån för vår Chevy Suburban (den äldre svarta FBI-typen :heart ) men fick ta det som hobby- och fritidslån eller vad det nu hette.
 
Vi leasar en mindre bil som andrabil. Avtalet går ut nu i december och så här långt har det varit jättebra. Jag kan inte se att vi hade tjänat på att köpa motsvarande bil ny. Nu har vi kört en ny bil i nästan tre år till ett pris som i stort sett motsvarar vad det kostar att äga. Och jag gillar att vi efter tre år bara kan lämna in bilen så är vi av med den. Om vi skulle fortsatt med att ha två bilar hade vi garanterat fortsatt med leasing.
 
Jag skulle jatte garna ha en Tesla om jag inte behovde klamma in tva stora hundar ... och den inte var sa dyr. Har pa USA's vastkust finns Tesla's egna "tank stationer" (jag tror att de fortfarande byter ut batterierna till fulladdade om man inte kan vanta) och numera en uppsjo andra ocksa sa man behover aldrig oroa sig for att bli strandad nagonstans. Och det ar en jatte snygg bil med manga snygga och praktiska detaljer.


Jag skulle vilja köra ren elbil och Teslan är outstanding när det gäller räckvidd. Dessutom kan man dra hästtransport med model S och model X.

Ja jag ifrågasätter inte att bilen(arna) är både snygga och bra, jag har bara undrat över den status Teslan som bil över lag verkar ha fått.
 
Det är ju inte så konstigt, Teslan var ju först och har bättre utvecklat teknik. Övriga försöker hänga med.
Ja, så kan man ju tycka. Själv är jag inte så övertygad om dess förträfflighet i alla avseenden, men man får vad man betalar för antar jag.
 
Jag fick precis upp en annons från KVD där de erbjuder "releasing"!
Alltså möjligheten att leasa en begagnad bil från deras auktionssortiment.
Jag är inte ett dugg insatt och har inte räknat på det alls, men ett exempel som presenterades var en Volvo XC70 från 2016 som gått 5800 mil för 2960 kr/mån.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 765
Senast: Guldaskig
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
907
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
304
Senast: ptr
·
Fordon Har någon prövat att köpa bil genom Carla? Om jag förstår det hela rätt är det som att köpa bil på postorder? Man har inte möjlighet att...
Svar
9
· Visningar
618
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp