@Lena Furberg Måste man lägga kontantinsats på ett billån? När jag köpte via märkets finansiering minns jag inte att jag gjorde det (men jag kan minnas fel)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har bara lånat via min bank (då köpte vi från Volvos återförsäljare) och då är det 20%, jag trodde alla finansföretag hade samma regler, men jag får kolla upp det!@Lena Furberg Måste man lägga kontantinsats på ett billån? När jag köpte via märkets finansiering minns jag inte att jag gjorde det (men jag kan minnas fel)
Ja, kolla det. Jag minns inte säkert, och det kan ha ändrats sen dess, men jag kan inte erinra mig någon kontantinsats.Jag har bara lånat via min bank och då är det 20%, jag trodde alla finansföretag hade samma regler, men jag får kolla upp det!
Jo men jag tror att man alltid lägger kontantinsats. Leasing marknadsförs ju ofta med "ingen kontantinsats behövs" så det är nog standard.Ja, kolla det. Jag minns inte säkert, och det kan ha ändrats sen dess, men jag kan inte erinra mig någon kontantinsats.
Japp, jag kollade på mitt märke nu, minst 20% kontant. Antingen var det inte så när jag köpte eller så minns jag dåligt eftersom jag lämnade en bil i inbyte och därför slapp betala så mycket (eller inget alls)Jo men jag tror att man alltid lägger kontantinsats. Leasing marknadsförs ju ofta med "ingen kontantinsats behövs" så det är nog standard.
Japp, jag kollade på mitt märke nu, minst 20% kontant. Antingen var det inte så när jag köpte eller så minns jag dåligt eftersom jag lämnade en bil i inbyte och därför slapp betala så mycket (eller inget alls)
@Lena Furberg Ber om ursäkt om jag hade fel!
Ja,det är det jag menar. Antingen hela insatsen eller del av.Lämnade du bil i inbyte räknades den säkert som kontantinsatsen.
Nu tog jag ett sk billån hos min bank (Handelsbanken) och då får jag inte låna hela summan utan max 80%. Banken har alltså inget med bilhandlaren att göra och om jag lämnar in en bil i utbyte utan bryr sig bara om summan jag behöver till bilen. Vi köpte från en stor Volvohandlare.Ja,det är det jag menar. Antingen hela insatsen eller del av.
Jamen det förstår jag. Att banklånet är fristående från bilhandlaren alltså. Det var för att lånade via märkets finansbolag som bilhandeln kunde ta min inbytesbil som (ev del av) kontantinsatsen.Nu tog jag ett sk billån hos min bank (Handelsbanken) och då får jag inte låna hela summan utan max 80%. Banken har alltså inget med bilhandlaren att göra och om jag lämnar in en bil i utbyte utan bryr sig bara om summan jag behöver till bilen. Vi köpte från en stor Volvohandlare.
Banken ger heller inte billån till äldre bilar, minns inte bilens maxålder men minns att jag (vid ett tidigare tillfälle) tyckte det var snålt tilltaget. De gav oss istället ett slags fritidslån (!) som hade lite högre ränta tyvärr.
Nu fattar jag!Jamen det förstår jag. Att banklånet är fristående från bilhandlaren alltså. Det var för att lånade via märkets finansbolag som bilhandeln kunde ta min inbytesbil som (ev del av) kontantinsatsen.
Jag leasar som tjänstebil, då blir det mindre dyrt än att köpa eftersom jag har fria mil bla. Använder möjligheten till bruttolöneavdrag också, vilket gör det liiiite bättre än om jag tagit det på nettolönen. Förmånsvärdet är dock så högt att de ca 5800kr jag betalar i bruttoavdrag lika väl hade kunnat vara typ 9000 för en Tesla (om den fyllt behoven), eftersom förmånsvärdet på en sådan just nu är så mkt lägre än på min dieseldrivna suv med mkt extrautrustning. Privat hade blivit väldigt dyrt dock, pga behov av att köra dubbelt så mkt som de där 1500 milen som ofta är standard.Kort fråga - någon här som leasar bil istället för att köpa? Bra eller dålig idé...?
Ja, Hyundais var ju jättefin!! Tack!Ni var ute efter en liten bil, fattade jag? Jag kikade på nya Hyundai i20 och Kia Rio nu, 120 000 - 140 000. 20% av det kanske går att lösa?
De är fina båda två, tror jag.Ja, Hyundais var ju jättefin!! Tack!
Men... Jag vet många som har tagit lån för att köpa en gammal amerikanare tex.Nu tog jag ett sk billån hos min bank (Handelsbanken) och då får jag inte låna hela summan utan max 80%. Banken har alltså inget med bilhandlaren att göra och om jag lämnar in en bil i utbyte utan bryr sig bara om summan jag behöver till bilen. Vi köpte från en stor Volvohandlare.
Banken ger heller inte billån till äldre bilar, minns inte bilens maxålder men minns att jag (vid ett tidigare tillfälle) tyckte det var snålt tilltaget. De gav oss istället ett slags fritidslån (!) som hade lite högre ränta tyvärr.
Vad är det som gör Teslan så attraktiv för dig?Jag kan inte leasa via jobbet men om jag kunnat det så hade Teslan stått väldigt högt upp på listan
Vad är det som gör Teslan så attraktiv för dig?
Jag skulle vilja köra ren elbil och Teslan är outstanding när det gäller räckvidd. Dessutom kan man dra hästtransport med model S och model X.Vad är det som gör Teslan så attraktiv för dig?
Nejnej, hon är 19 och har just gått ut gymnasiet, ska jobba ett år och kommer att behöva använda (vår...) bil en hel del, bl.a. i jobbet hon precis fått. Den ev nya bilen blir vår isåfall så får hon överta den gamla. Moppen är såld. Det rör sig dessutom om en kortare tid (2 år) innan hon drar till andra sidan jordklotet och då känns det onödigt att sitta där med 2 bilar på oss två kvarvarande.