Leasa bil?

Jag leasar och min första treårsperiod är slut snart. Jag har stött på patrull nu i bytet eftersom jag inte kan få bilen jag vill ha och nr 2 på listan var sjukt lång väntetid på...

Vi har räknat på det och för en ny bil går det på ett ut ungefär, alternativt faktiskt tjänar liiite på det, som att köpa samma bil och ha den lika länge.

Vi valde leasing för jag hade haft så mycket krångel och behövde en säker bil på vägarna och behövde paus från problem kring saker som går sönder. Sjukt nöjd och så problemfritt!
 
Det gäller alla affärer! eller trodde du att de sålde bilarna till självkostnadspris?
Frågeställningen tråden handlar om är om det är förmånligt att leasa en bil jämfört med att äga. Jag frågade eftersom ditt svar var otydligt och jag förstår fortfarande inte vad du menar.
 
Jag gick in och tittade på leasingkostnaden för en Skoda Fabia som ett exempel och den var 2000 kr per månad med 1000 mil om året. En nästan helt ny Fabia som bara gått 1000 mil kostar ungefär 120' enl. Blocket dvs på fem år (fem tusen mil) betalas i leasingavgift hela bilens värde. Även om service ingår känns det som en ganska dålig affär ekonomiskt.
 
Frågeställningen tråden handlar om är om det är förmånligt att leasa en bil jämfört med att äga. Jag frågade eftersom ditt svar var otydligt och jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Inte riktigt ... Fragestallningen var om det var en bra ide att leasa eller inte. Det har ingenting med formanligt att gora. Om man leasar kan man (om man har tur) leasa en bil som man aldrig skulle kunna kopa och dessutom inte ha nagra problem nagonstans.
 
Menar du privatlån? Ja om man måste ta ett sådant så kanske. Räntan på privatlån kan väl vara upp mot 4-5 %. Har inte räknat på det för det har aldrig varit aktuellt.

Kan man låna på bostaden istället eller betala en bil kontant så blir det ju klart billigare.
Ursäkta mig, men detta var ett riktigt klappa på huvudet-svar. Lite elitistiskt om jag får säga det. Du kanske inte hade för avsikt att låta så arrogant men jag blev lite uppgiven av det.
 
Jag tycker det känns galet dyrt bara. Jag har inget behov av ny snygg bil utan väljer att köpa en bättre begagnad. Garanterat billigare i längden.
 
Man maste ju jamfora applen med applen, inte med paron. Om man leasar en bil far man en ny bil ... sa jamforelsen maste bli med en ny bil.

Jag tycker det känns galet dyrt bara. Jag har inget behov av ny snygg bil utan väljer att köpa en bättre begagnad. Garanterat billigare i längden.

Fast den har traden fragade om nagon hade erfarenhet av att leasa, inte vad vi andra tycker ar bra eller inte. Och vad det galler "galet dyrt" var jag tvungen att googla ...

Leasa eller kopa bil, vad ar bast
 
Jag gick in och tittade på leasingkostnaden för en Skoda Fabia som ett exempel och den var 2000 kr per månad med 1000 mil om året. En nästan helt ny Fabia som bara gått 1000 mil kostar ungefär 120' enl. Blocket dvs på fem år (fem tusen mil) betalas i leasingavgift hela bilens värde. Även om service ingår känns det som en ganska dålig affär ekonomiskt.
Men du kan ju inte jämföra leasing av fabriksny bil mot en begagnad?
Självklart är begagnade bilar billigare. Oavsett om vi pratar köp eller leasing.
Du behöver också ta med vad som ingår i leasingavtalet (ex service, försäkring) och jämföra med det finansieringsalternativ som är aktuellt (ex lån eller förlorade ränteinkomster om du kan köpa kontant) och ha med en ny bils värdeminskning i kalkylen.

Jag tror dessutom att många kanske leasar lite dyrare bilar än Skoda Fabia..
 
Man maste ju jamfora applen med applen, inte med paron. Om man leasar en bil far man en ny bil ... sa jamforelsen maste bli med en ny bil.



Fast den har traden fragade om nagon hade erfarenhet av att leasa, inte vad vi andra tycker ar bra eller inte. Och vad det galler "galet dyrt" var jag tvungen att googla ...

Leasa eller kopa bil, vad ar bast

Nja, jämförelsen måste väl vara köpa bil som man kan köra i 3 år. Det är väldigt få personer som behöver just en ny bil. Många klarar sig alldeles utmärkt med en 2-3 år gammal bil. När jag jämfört har det varit med det eftersom jag aldrig skulle köpa en ny bil. För stor värdeminskning.
 
Nja, jämförelsen måste väl vara köpa bil som man kan köra i 3 år. Det är väldigt få personer som behöver just en ny bil. Många klarar sig alldeles utmärkt med en 2-3 år gammal bil. När jag jämfört har det varit med det eftersom jag aldrig skulle köpa en ny bil. För stor värdeminskning.

Fast då kan jag ju lika gärna jämföra med bilen jag köpt för 10.000? Jag tycker man ska jämföra med en likvärdig bil, annars är det ju ingen idé att jämföra alls? Och en 3-årig bil är inte jämförbar med en helt ny.
 
Fast då kan jag ju lika gärna jämföra med bilen jag köpt för 10.000? Jag tycker man ska jämföra med en likvärdig bil, annars är det ju ingen idé att jämföra alls? Och en 3-årig bil är inte jämförbar med en helt ny.

Man måste ju jämföra funktionen man behöver, inte statusen i att ha en ny bil. Sen kan man ju välja statusen framför ekonomin om man vill. Det är ju upp till var och en.
 
Men du kan ju inte jämföra leasing av fabriksny bil mot en begagnad?
Självklart är begagnade bilar billigare. Oavsett om vi pratar köp eller leasing.
Du behöver också ta med vad som ingår i leasingavtalet (ex service, försäkring) och jämföra med det finansieringsalternativ som är aktuellt (ex lån eller förlorade ränteinkomster om du kan köpa kontant) och ha med en ny bils värdeminskning i kalkylen.

Jag tror dessutom att många kanske leasar lite dyrare bilar än Skoda Fabia..
Det tycker jag visst man kan. Jag gjorde en jämförelse mellan att köpa och leasa för någon som vill ha en ny bil så ekonomiskt förmånligt som möjligt och en ett år gammal bil som rullat mindre än tusen mil är för mig i praktiken ny.

Som jag skrev så ingår service vid leasing av Fabian. Men inte försäkring, hade det ingått hade jag tagit med det. Kapitalkostnaden tog jag inte upp för den varierar, men för någon med god ekonomi i övrigt är den låg i en tid när bankerna inte längre ger någon ränta på insatta medel.
 
Senast ändrad:
Ursäkta mig, men detta var ett riktigt klappa på huvudet-svar. Lite elitistiskt om jag får säga det. Du kanske inte hade för avsikt att låta så arrogant men jag blev lite uppgiven av det.
Nej jag hade verkligen inte för avsikt att låta arrogant. Hoppas att du inte uppfattade det så @MiniLi . Jag menade precis vad jag skrev, att om det är billigt eller dyrt beror delvis på vilka finansieringsformer man jämför med.
 
Man måste ju jämföra funktionen man behöver, inte statusen i att ha en ny bil. Sen kan man ju välja statusen framför ekonomin om man vill. Det är ju upp till var och en.

De flesta jag vet som leasar, gör det just för att de vill ha en ny bil med funktionerna det innebär. Inte för att de vill ha en begagnad bil, då hade de ju inte ens tittat på leasing.

Sen lite newsflash. Alla köper inte ny bil för att få högre status.
 
Det beror på hur man kör.

Vi kör generellt minst 5000 mil per år och bil och då blir privatleasing orimligt dyrt. Och så sliter vi mer än ”normalt” på bilarna så det skulle troligen bli dyrt att lämna in. Dvs vi skulle få punga ut ungefär som för en nyare bil men inte ha någon bil alls efter cirkus 3 år.
 
Vi kollade lite på leasing innan vi köpte, och det man måste ha koll på är hur mycket man kör. Vi kör rätt mycket vilket gör leasing väldigt dyrt för oss.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 461
Senast: Guldaskig
·
Fordon Ena bakdäcket på min bil låter udda (typ gnälligt, som om något ligger emot). Inga lösa bultar, inget konstigt med själva däcket, inget...
Svar
9
· Visningar
304
Senast: __sofia__
·
Fordon Vad har ni för bilar? Vi behöver köpa en till bil i familjen och är ute efter en prisvärd, bränslesnål bil som är pålitlig och alltid...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 703
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
896
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp