Bukefalos 28 år!

Leasa bil?

Det blir ju mycket dyrare. Jag förstår inte riktigt fördelen? Att man får meddelande när detr dags att byta däck och lämna på service? Det är ju inte så svårt att hålla reda på själv.
 
Det blir ju mycket dyrare. Jag förstår inte riktigt fördelen? Att man får meddelande när detr dags att byta däck och lämna på service? Det är ju inte så svårt att hålla reda på själv.
Är det verkligen så mkt dyrare?
Om man jämför med ett billån och räknar med allt som ingår.
Billigare är det ju såklart inte men jag tycker inte det verkar vara enorm skillnad.

Fördelen är väl att man inte behöver lägga kontantinsats/binda upp kapital.
 
Det blir ju mycket dyrare. Jag förstår inte riktigt fördelen? Att man får meddelande när detr dags att byta däck och lämna på service? Det är ju inte så svårt att hålla reda på själv.
Den jag nämnde är en person med hur mycket som helst att göra så han är nog glad för att hålla reda på mindre men jag har nog inte nappat på det som sagt :p inte just nu i alla fall
 
Min sambo (och jag) leasar bil. Han räknade på det och kom fram till att det blev ungefär samma kostnad som bilen vi hade. Den började behöva lagningar och drog en hel del bränsle. Den nya kostar en del i månaden men den drar lite bränsle och kostar inget i lagning. Så värt det för oss :)
 
Är det verkligen så mkt dyrare?
Om man jämför med ett billån och räknar med allt som ingår.
Billigare är det ju såklart inte men jag tycker inte det verkar vara enorm skillnad.

Fördelen är väl att man inte behöver lägga kontantinsats/binda upp kapital.
Menar du privatlån? Ja om man måste ta ett sådant så kanske. Räntan på privatlån kan väl vara upp mot 4-5 %. Har inte räknat på det för det har aldrig varit aktuellt.

Kan man låna på bostaden istället eller betala en bil kontant så blir det ju klart billigare.
 
Är på min tredje leasingbil nu.

Tog första eftersom jag fått jobb och utan kapital för kontantinsats så var leasing ända möjligheten. Tycker själv att det är jättesmidigt, bara en räkning att hålla reda på i månaden och månadskostnaden är konstant så jag behöver inte tänka så mycket på det.
 
Jag funderar på leasing eftersom jag gärna vill ha en liiiite bättre/nyare bil och slippa reparationer och krångel i det oändliga, som med en äldre begagnad. Jag har inte pengar att lägga 20% kontant på en lite dyrare bil, så leasing känns frestande. Brukar man inte kunna få köpa loss bilen efter de 3 åren (som tycks vara minimi-tid för leasing) och då dra av summan man lagt ut? Jag får kolla upp det...
 
Jag funderar på leasing eftersom jag gärna vill ha en liiiite bättre/nyare bil och slippa reparationer och krångel i det oändliga, som med en äldre begagnad. Jag har inte pengar att lägga 20% kontant på en lite dyrare bil, så leasing känns frestande. Brukar man inte kunna få köpa loss bilen efter de 3 åren (som tycks vara minimi-tid för leasing) och då dra av summan man lagt ut? Jag får kolla upp det...

Leasing finns på 2 till 4 år (olika företag och märken har olika erbjudanden), och de bilar jag leasat har man fått rabatt på lossköpningspriset med halva det man betalt + att priset blivit något lägre då de struntar i att reconda. Men kolla definivt runt, både på ställe och bilmärke.
 
Menar du privatlån? Ja om man måste ta ett sådant så kanske. Räntan på privatlån kan väl vara upp mot 4-5 %. Har inte räknat på det för det har aldrig varit aktuellt.

Kan man låna på bostaden istället eller betala en bil kontant så blir det ju klart billigare.
Ja precis. Det är ju inte så många som har möjlighet att köpa nya bilar kontant och alla kan inte belåna bostaden (om man ens äger bostad), då är ju privatlån alternativet.

Jag har funderat på det. Få loss pengarna från nuvarande bilen till annat och byta till helt ny bil med typ samma månadskostnad som idag.
Ogillar dock att man inte kan säga upp leasingavtal i förtid. Känns inte bra att binda upp sig i så många år när man inte är helt säker på hur framtida bilbehov kommer se ut.

De leasingavtal jag tittat på har varit inkl service och försäkring, men finns nog olika varianter.
 
Generellt är leasing ekonomiskt ofördelaktigt, man betalar en extra premie för att få ett paket där allt ingår. Det är bra om man har ont om tid och inte bryr sig så mycket om kostnaden. Det är basic.

Men det kan vara så att leasingen används av bilhandlarna som ett sätt att sälja mer bilar och att de inte som normalt är fallet tjänar något på leasingingdelen. Så var det inte förr, men jag har inte följt med i vad som händer inom bilhandeln och det kan ha ändrats därför var mitt första svar kanske förhastat.
 
Generellt är leasing ekonomiskt ofördelaktigt, man betalar en extra premie för att få ett paket där allt ingår. Det är bra om man har ont om tid och inte bryr sig så mycket om kostnaden. Det är basic.

Men det kan vara så att leasingen används av bilhandlarna som ett sätt att sälja mer bilar och att de inte som normalt är fallet tjänar något på leasingingdelen. Så var det inte förr, men jag har inte följt med i vad som händer inom bilhandeln och det kan ha ändrats därför var mitt första svar kanske förhastat.
De tjänar i två led, de får ett fördelaktigt inkomstkälla från leasingen och i andra ledet tillgång till bra servade bilar med kalkylerad vinst och försäljningspotential.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 900
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
2 731
Senast: Wille
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 191
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
949
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp