Leasa eller köpa bil

Dom jag känner som leasar bil gör det inte för att det ska bli billigare utan tryggare. För billigare blir det sällan. Har man god ekonomi och inte behöver vara rädd för plötsliga förändringar så är väl leasa bra och enkelt.

Det är absolut tryggheten jag betalar för. Jag tar mig inte till och från jobbet utan bil. Några dagar går att lösa absolut men jag pallar inte med stressen med en äldre bil.
Sen har jag ingen superekonomi direkt. Har fast jobb på ett stabilt företag vilket såklart är en trygghet. Min bil är heller inte dyr så jag kommer ha råd med den även om jag blir sjukskriven en tid.

Hur fungerar det med leasing av elbilar? En kompis till mig leasar en (Fisker Ocean) och förutom att det är jättedyrt så kan han inte lämna tillbaka bilen efter leasingen är slut, utan den måste säljas först av företaget - som ju gått i konkurs. Han sitter nu med en dyr (omän fin!) elbil som kommer att bli en dyrbar historia.

Hur fungerar det med leasing av elbilar? En kompis till mig leasar en (Fisker Ocean) och förutom att det är jättedyrt så kan han inte lämna tillbaka bilen efter leasingen är slut, utan den måste säljas först av företaget - som ju gått i konkurs. Han sitter nu med en dyr (omän fin!) elbil som kommer att bli en dyrbar historia.
Låter som ett mycket korkat o skrämmande avtal.
För oss fungerar det precis som att leasa en diesel, bensin. (volvo)

Det är absolut tryggheten jag betalar för. Jag tar mig inte till och från jobbet utan bil. Några dagar går att lösa absolut men jag pallar inte med stressen med en äldre bil.
Sen har jag ingen superekonomi direkt. Har fast jobb på ett stabilt företag vilket såklart är en trygghet. Min bil är heller inte dyr så jag kommer ha råd med den även om jag blir sjukskriven en tid.
Men den tryggheten får du ju med en bra försäkring, blir min bil stående har jag hyrbil

Fast bilen borde väl kunna lämnas till konkursförvaltaren så får den sälja bilen bäst den vill sen. Eller vad är det för knepigt avtal?

Vi har en Nissan och vi ska lämna tillbaka den när leasingtiden är slut. Vi får inte ens köpa loss den om vi skulle vilja, den ska exporteras till Norge när den är återlämnad. Lite oklart varför + jag har inte brytt mig om att fråga.

Det låter mer som ett väldigt klantigt val av företag, aldrig ens hört talas om det märket 😅
En kompis leasar elbil, fungerar precis likadant som för mig med min bensinbil.

Mina föräldrar har leasat elbil i flera år. När kontraktet går ut så går bilen automatiskt tillbaka till firman de leasat ifrån. Tekniskt sätt ägs bilen av finansieringsbolaget också, inte av bilfirman. Dom får inte heller köpa loss eller fortsätta leasa om de ens skulle vilja. Den är finansbolaget som avgör.

Ska man leasa bör man ju välja en väldigt dyr bil. Leasar du en Dacia så har du efter tre år (stämde på öret när jag kollade upp en Duster för två år sedan) betalat bilens kostnad i leasingavgift, men du äger ingen bil.

Ska man leasa bör man ju välja en väldigt dyr bil. Leasar du en Dacia så har du efter tre år (stämde på öret när jag kollade upp en Duster för två år sedan) betalat bilens kostnad i leasingavgift, men du äger ingen bil.

Vad som är en väldigt dyr bil är förvisso individuellt, men en Kia Picanto som kostar 2845 att leasa på 36 månader inkl service, kostar ny 188400 exkl service.
Dvs ganska långt ifrån hela bilens kostnad utan att räknas som en väldigt dyr bil.

Jag tror inte jag hört nån som leasat för att komma billigare undan, utan mer för smidigheten det verkar innebära.
Jag kör för mycket för att det ens ska funka ekonomiskt, framförallt för det bilmärket jag helst vill ha. Kanske om jag körde mindre att det skulle kunna vara aktuellt.

Jag leasar Toyota Aygo X, visserligen extrautrustad men fortfarande ingen dyr bil.
Betalar långt under bilens nypris.

Vi leasar via min sambos jobb så det är väl lite mer fördelaktigt än privatleasing kanske. Mest för vi det för att ingen av oss är intresserad av att äga en bil och det är skönt att ha en ny bil och inte behöva oroa sig för reparationer och liknande. Det kostar ju en del, men jag blir också väldigt avskräckt av mina kollegor vars bilar verkar gå sönder hela tiden på olika sätt. Vi har två barn och har leasat sen de var bebisar men det har inte varit några problem att lämna tillbaka de två bilar vi bytt ut sen dess.

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 531
Senast: Guldaskig
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 873
Senast: Amha
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka