Jag opponerar mig inte emot att det kan vara service varje år på en BMW, men de själva uppger att de använder sig av Condition based service sedan 1982. I motorforum finns många som behöver serva varje år och många som inte behöver det. Att du behöver serva var 12 månad säger varken till eller från utifrån deras system.
På Volvon var det bara miltal som gällde och den gick inte så mycket heller. Full servicebok men jag behövde inte vara på verkstan hela tiden. Nått extra oljebyte här och där bara och det gick snabbt till skillnad från en full service som tar flera timmar.
Skoda använder sig av liknande system, jag har inte behövt serva varje år medan min svåger med Skoda som går mycket mer behöver serva varje år.
Med den här vetskapen ihop med min bilanvändning (låg) och total brist på vilja att ha en vrålig kraftfull motor som behöver service varje år, väljer jag bil bland annat utefter servicekriterier. Jag vill inte serva var 12 månad om det verkligen inte är nödvändigt. På de bilar jag haft har det inte varit det. Full servicebok på båda. Minimalt med verkstadskostnader för mig. Jag ville inte heller välja leasing där service ingår i tre år, men bilen ska då servas var 12 månad också. Det sparar mig pengar och tid att välja på annat sätt.