Låter ni andra rida eran häst?

Sv: Låter ni andra rida eran häst?

jag har låtit mina kompisar och mina syskon rida min pålle.

Jag skulle aldrig släppa iväg nån på nån av mina hästar. I så fall om vi far tillsammans så att jag är med, men aldrig ensam. Mina pållar kan vara rätt speciella :smirk: och jag är väldigt rädd om dom.. inte för att de är värda mycket pengar eller så (hehe ena köpte vi för 15000 och den andra för 5000 :p ) men jag älskar dom över allt annat och jag skulle aldrig förlåta mig själv om nån blev skadad (häst, ryttare eller någon annan..) :crazy:

Det beror ju på vad jag har för planering för hästen. Den jag har nu lånar jag absolut inte ut då hon är under inridning och ska tävlas framöver, hon är tre i år. Men, det händer att man kommer till ett läge där tränare måste känna på hästen lite för att kunna hjälpa oss gå vidare och då får självklart han rida hästen. Nu rider jag för en tränare som har samma filosofi som jag och vi rider ungefär på lika sätt...det är rätt viktigt.

Sen, när hästen tävlat, fått rutin och är i fin form kan det hända att jag kan låna ut hästen. Det händer ju att man vill rida ut tillsammans med någon och då planeringen är att jag ska ha två hästar måste jag ju låna ut en av dom för ändamålet om det inte är någon som har egen häst, då.

Jag tränar mina hästar så att vem som helst ska kunna rida och hantera dom. Egenheter som kan vara nog så charmiga i en egoistisk tanke plockas bort och dom får vackert acceptera att ryttarskapet skiftar ibland. Enda anledningen till att inte låna ut är således inför tävlingssäsong, jag skulle gräma ihjäl mig om en häst blev ofräsch i samband med att en annan ryttare ridit. Är lite mer rädd om vänskapen än så;)

*knapplån*

Nu har jag ju ingen egen häst men som säkert fler sagt så är det beroende på hästen.
Min första häst delade jag till enbörjan med min syster. Den hade blivit travtränad fram till ca ett halvår innan vi fick hästen och hade en hel del kvar i omskolningen och min syster var en nästan totalt nybörjare men med just den hästen tänkte man inte så mycket på det. Sen hade jag ett par olika medryttare och satte upp kompisar som fick rida ibland, delvis för att det var kul för mig att se hur han går med andra. Alla passade inte ihop med den men för dom som gjorde det såg jag ingen större nackdel mot om jag hade ridit själv.

Den andra hästen jag skaffade hade jag lovat mig själv att jag aldrig skulle ha medryttare på. Svårt att definera varför egentligen, det var väl att den verkligen blev som man gjorde den, att den lätt la till med olater och t o m kunde bli aggressiv om fel personer hanterade den. Om "rätt" personer hanterade den däremot var den en ängel. Även så krävde den en ridning anpassad efter hästen för att den inte skulle riskera att bli halt eller få ont i ryggen (en massa gamla spänningar som vi jobbade med att få bort).
Att däremot låta någon annan rida när jag tittade på kunde jag tycka vara kul för att se hur hästen gick, hur den reagerade och för att få ett lite annat perspektiv. Sen så tyckte hästen det var väldigt kul att hoppa men jag ville inte själv hoppa med den för att jag hade för kass balans och trillade av minsta lilla den körde ner huvudet :p Sen så hade jag den på tillridning hos en tränare som är väldigt skicklig. Det BLEV faktiskt konsekvenser av det som kan ses som negativa för mig eftersom hästen blev pressad mer och snabbare än den var van vid och lärde sig att protestera, jag själv är inte lika tuff och då drabbas jag mer av det än den som tränar. Men den blev också väldigt mycket bättre grundutbildad så det gav mer än det stjälpte.

Ingen annan än jag rider min häst (undantaget min hästrädda pappa, men då går jag bredvid). Jag är egoist, det är min häst och ingen annan har något på hennes rygg att göra.

.......är frågan?

Jag har gjort det, för att jag tycker att det är så bra att han kommer ut när jag inte hinner, men jag vet inte, jag tvekar....min häst är rätt känslig har jag förstått - den sort som nästan läser ens tankar och som blir orolig (inga dumheter, han blir spänd bara och slänger och drar med huvudet) om man är hård i handen eller tjafsar med skänkeln. När jag rider ut brukar jag ha honom på lös tygel och om han börjar småtjafsa så stramar jag åt lite men sen tar oss tillbaks till lös tygel så fort det går, för då slappnar han av igen. Jag är nog väldigt mjuk i handen mao och min häst trivs nog med det. Men jag märker att det är inte alla som är det....

Så jag tvekar.

Hur gör ni?

Endast Tränare Och Dom i familjen får rida mina hästar :D

Jo självklart får alla som vill rida!
Min häst är hur snäll och lättriden som helst.
Det är dock inte många som ridit henne, förutom jag själv och min medryttare, så är det min lärare, en liten tös på 10 år, och två till, "som har suttit på ryggen på hästen" (nybörjare)

*delvis knapplån*

Att låta små barn åka häst är skitkul! Dels att se ungarnas min, ansiktet lyser upp och de ser helt lyriska ut. :) (Kanske inte alla då, men dom jag sett.) Och att se hästens min när de känner att de har något på ryggen som de måste balansera upp men som inte ber om något. Vissa hästar verkar verkligen försöka stödja upp ryttaren och saktar ner om de känner att ryttaren tappar balansen.
Yay för ponnyridning! ;)

Min ponny har stått på ridskola (så vem har inte ridit honom? ;) ).
Men nu har han en kronisk skada i ena knät. så det är ytterst viktigt att han blir riden på rätt sätt... Så i nuläget skulle jag inte sätta upp någon på honom!
(förutom kanske min pojkvän som jag försöker övertala att rida, men då bara skritt på långa tyglar, det är ju ganska svårt att det blir fel då:angel:

Lånar helst inte ut min älskling till andra, men ska jag åka iväg så kan juh någon jag litar på och vet hur den rider får göra det... Även om någon vill låna honom, å jag vet hur den rider...
Men dom får inte hoppa!! Utan helst rida ut då han just börjat funka för mig i dressyren...

Nej, ingen utom tränare. Och det är bara när jag är med.
Förra ponnyn fick en hästkunnig kompis ta hand om ett par gånger när jag var borta, men det visade sig att det inte var någon bra idé (hon gjorde inte riktigt vad jag bett henne om). Hade en medryttare som red ca 4 gånger, men det funkade inte, efter det fick igen rida utom min syssling som fick rida under övervakning av min mamma. Annars så har kompisar fått skritta på lång tygel och jag har hållit i, likaså min syster. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama