Låter ni andra rida eran häst?

Sv: Låter ni andra rida eran häst?

Helst inte, tycker inte om det :o Får vara syster eller mamma i så fall.

våran medis får rida vilken hon vill av våra hästar men hon vill helst rida monstermagge . annars är det inte många som får sitta upp på våra hästar .
mvh chamir

Det är klart att jag helst vill rida underbara mostermagge :love: :love: dom andra hästarna är ju lite småknasiga ;) :D Dessutom så är det så lugnt och skönt (för att inte tala om kul) när det hoppas och studsas framför oss, men man själv bara kan ta det lugnt och se på ;) :D

Ibland får mina kompisar, & en i stallet rida. Mina kompisar får rida för jag vet att dem kan rida & dem tycker de är roligt & så. & de tycker jag med :) Hon i stallet rider honom ibland när jag kanske måste ha hjälp med en viss sak eller så. Hon är jätteduktigt. Men skulle nog inte låta direkt vem som helst rida honom. Vill känna personen innan & så.

Jag vill helst inte låna ut min häst (när jag har en egen, är hästlös just nu).
Visst tycker jag det kan vara roligt att byta en stund om man rider med en kompis, men då är jag ju med och kan "ha koll" på hur det går.

jag vill inte låna ut min häst när jag inte är med och ännu mindre till folk jag inte känner.
Som någon sagt så vet jag ju inte hur den personer skulle reda ut olika situationer, även om h*n är ridkunnig så har man kanske inte samma syn på ridningen och hästhanteringen.
jag är alldeles för mycket kontrollfreak för det, jag vill att min häst ska skötas och ridas på det sätt jag tycker är bäst!

Det händer att andra ryttare får sitta upp på Besten, men då är jag med och håller lektion och har stenhård koll.

Immer

*knapp*

Min medryttare rider min häst, och hon är duktig och rider bra, rider framförallt dressyr vilket inte jag gör, dessutom är det kul att se sin häst jobba när man själv ser på.

Min pojkvän rider också min häst, fast kortare och mer sällan, han ska lära sig rida lite var tanken *fniss*

Annars skulle jag inte låta vem som helst rida min häst, direkt. Hon har gått på ridskola innan och skulle flera (ja, mer än mig och medryttaren då) ryttare rida henne per vecka igen så skulle hon säkert bli knäpp igen.

Hejsan, det beror ju på vilket sätt din häst blir riden av någon annan. Jag har haft medryttare som lullat min häst i skogen då hennes ambitioner inte var mer, själv har jag svårt för att inte "jobba lite" när vi ska skritta ut en runda i skogen, så han mådde bra av att någon annan lullade honom åt mig. Vill då tillägga att jag har en VÄLDIGT känslig häst som inte släpper upp vem som helst på ryggen.
Har även lärt mig en del om min häst genom att se hur han fungerar när andra sutttit på honom. /MvH

Just nu har jag ingen som rider min krake, men vi va två ägare innan och förutom att vi två red så lovade den andra ägaren ofta att andra i stallet fick rida honom. Jag har köpt ut henne, o nu rider bara jag, vi har precis kommit igång efter en vintervila. Den förra ägaren skall komma och rida hästen en gång snart och en gång, när jag är iväg en helg. Annars tycker jag att vi klarar oss bra.

Den andra hästen i mitt stall (grannens stall medf deras två hästar o min). Hennes ena häst då är väldigt pigg, känslig, rädd. osv

Igår fick jag erbjudande om att gå ut med henne (bygga lite självförtroende), longera henne och även rida henne. Jag svarade att ajg gärna gjorde detta när hästen känner att hon kan lita på mig.

Jag tror att du kan ha medryttare om du märker att de passar bra ihop. Och om medryttaren är någon du litar på.
Jag hade inte satt upp vem som helst till att rida själv, men eftersom min krake är en f.d ridskolehäst så kan de få rida lite själva i hagen, snäll som ett lamm mot andra men jävlig mot mig ibland!

Lycka till !

Har så mycket dåliga erfarenheter av medryttare så att på sin höjd får min mamma (som ridit hela sitt liv) rida min häst om det är så att jag inte kan (händer väldigt sällan.) och jag rider hennes häst lite då och då.
Vi har samma instruktörer och lika i filosofin vad gäller ridningen och hanteringen (utom att hon skämmer bort min häst med äpplen i fickor vilket jag alltid lägger i maten.:crazy:

MEN...
Trots att vi rider rätt så lika så känns det att någon annan har ridit hästen.
Så jag kommer aldrig skaffa medryttare om jag inte blir tvungen.
O i sådant fall skulle jag bara låta denne motionsrida hästen,ej jobba den.

Ja... andra får rida mina hästar. Jag försäkrar mig dock om att de rider någorlunda enligt min filosofi... De bhöver däremot inte vara jätteduktiga..

Jag uppskattar faktiskt att andra kommer och både rider och sköter mina hästar. Det händer ju inte så väldigt ofta... så när det händer så passar jag på och låter andra hålla på. Det ger mig garantier för att om jag blir sjuk, skadad eller vill resa bort så är det inga problem för andra människor att hantera mina hästar.

Hästarna skall alltså vara vana att hanteras, och ridas av olika människor och klara av det utan problem... Enligt mitt sätt att se det så ingår det i hästens utbildning.... Den får inte bli knäpp eller förstörd bara för att någon inte hanterar dem på exakt samma sätt som jag.

En häst som inte tål att hanteras/ridas på lite olika vis kan ju faktiskt bli farlig för sin omgivning.

Bara jag, om jag inte kan rida så får han vara ledig.
Men det har hänt att jag lånat ut honom nån enstaka gång för en skrittur.

Nu rider ju min syster min häst regelbundet. Vi har honom tillsammans trots att han är min.

I allmänhet har jag varit väldigt strikt. Aldrig låta någon rida om det inte handlar om att prova skritta lite på lång tygel. Detta först och främst för att han hade problem med ryggen, han reds in av oss och var väldigt speciell och känslig. Svår att rida och jag ville behålla hans känslighet. Dessutom, de få gånger som duktiga vänner till mig fick trava så gick han orent.

Men nu ca 5 år senare när han är lite äldre, erfarnare och inte längre har problem, så VILL jag se andra rida honom. Under uppsikt och bara kort. Jag är väldigt nogrann med hur min häst får ridas, vilket gör att ingen vill rida på honom. ;)

Nu vill jag se hur andra lyckas med honom, se deras reaktioner och lära mig av dem vad jag kan ändra på för att underlätta för honom. Jag sätter helst upp min egen tränare eller någon annan som har något att ge. Men har även låtit personer få känna hur det ska kännas. Ffa när jag hjälper personer med deras hästar. Ibland är det lättare att hitta rätt när man vet hur det ska kännas. :bow:

Så jag har faktiskt ändrat mig där. :cool:

Lägger till att jag dock aldrig skulle låna ut honom utan att jag var med eller ett helt pass. Endast småsnuttar när jag själv rider.

*kl*
Just nu när jag är opererad och tävlingssäsongen börjar närma sig, så rider en kompis min häst. Bara så han får röra sig och inte tappar all kondition. /Lina

Jag har gjort det innan, numera är det endast skritta ut isåfall! Jag märker direkt skillnad på min häst om andra ridit. Mina tidigare hästar däremot har det inte varit några problem med, trots att den jag har nu är en "snällare" häst

Förr lät jag andra rida min häst.. Men det va då jag inte hade all tid i världen och hade inte tränat henne mer än till grunden.. Men nu har jag blivit mer seriös med min ridning och börjar skapa mål för mej och min häst.. Så nu är jag inte pigg på att andra ska skrutta runt på henne.. Ibland får barn sitta på henne och "åka" runt.. Min häst är barnkär.. Snäll som ett lam:love: ..
Men annars rider jag henne helt själv.

min häst är lite av en enmanns häst om man säger så + att han
är väldigt spec. att rida...ett enda fel och fler veckors jobb är föstört; de låter kanske lite fjanntigt men så är det verkligen i vårt fall.
därför rider bara jag...ok de finns 2 undantag...1: om ja e sjuk så får min väldigt duktiga mamma rida
2: om min tränare vill visa något...:)

annas alltid bara jag som rider han:banana:

min häst är lite av en enmanns häst om man säger så + att han
är väldigt spec. att rida...ett enda fel och fler veckors jobb är föstört; de låter kanske lite fjanntigt men så är det verkligen i vårt fall.
därför rider bara jag...ok de finns 2 undantag...1: om ja e sjuk så får min väldigt duktiga mamma rida
2: om min tränare vill visa något...:)

annas alltid bara jag som rider han:banana:

Tycker inte det låter fjantigt alls.. Om man hittar ett fungerande koncept och någon annan inte kör efter det så kan det bli fel..

Jag hade en tuff fjording som barn.. Hon va duktig på 2 saker.. Skena och tvärnita..
Då jag va liten tyckte jag -SKIT KUL.. fort o frammåt.. "för det mesta":angel:
Men med åren då jag ville "rida" så började jag klura ut att få henne att skritta.. Och jag lyckades efter mycket tjafs.. Det va blod, svett o tårar rent ut sagt..
Men sen red min syster hästen och hon va kvar i det gamla rätt fram konceptet..
Mitt arbete med hästen va som bortblåst.. Inte kul för en tjej på 10 år..:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur