Låter ni andra rida eran häst?

Sv: Låter ni andra rida eran häst?

våran medis får rida vilken hon vill av våra hästar men hon vill helst rida monstermagge . annars är det inte många som får sitta upp på våra hästar .
mvh chamir

Det är bara jag, medryttaren och syster som rider honom.
MEN jag har satt upp andra på honom. han är världens snällaste mot folk som är lite rädda för hästar. Så en tjej som ramlade av sin häst i stallet och bröt handleden satte upp och red på min häst. Då hade hon inte ridit på ett år, och det gick jättebra. nu rider hon sin häst igen.
Jag har även satt upp mina två kompisar som rider i samma stall. de litar jag på.
Även min pappa har ridit, och hästen gick som en dröm. Trodde inte han kuunde kröka nacken på det viset :love:
Jag sätter upp folk som jag vet inte tränar och jamsar runt på volter. jag sätter upp folk som jag vet bara vill rida ut, och rida mest på långa tyglar.
Träna vill jag göra själv annars blir han förvirrad och uttråkad.

Tänk efter själv hur du vill ha det. Ingen vet bättre hur din häst reagerar, och hur den vill ha det. Tänk efter noga, det är trots allt din häst.

Det beror på vem det är..

Min häst är rätt speciell och kan bli direkt farlig om man inte vet hur man ska hantera honom om det skulle uppstå en konflikt.

Min bästa kompis och fd. rumskompis har ridit honom ett antal gånger, och även mamma har tagit ut honom.
Men annars låter jag ingen sitta upp om inte jag kan vara med och övervaka. Då är det väl okay, så länge människan ifråga kan rida.

mamma (hennes häst egentligen) och min medryttare. brukar låta andra (som KAN) rida ibland för att det är intressant och oftast lärorikt för alla inblandade, inte minst för mig själv. min häst är genomsnäll i grund och botten men för att han ska göra något i den bemärkningen så krävs en ryttare, ingen passagerare.

nej ingen annan rider min häst... dock kan jag tänka mig att låta någon jag litar på rida honom nån gång om situationen kräver det...

Ja, det är i så fall båda tränarna, men ingen annan hon skulle nog aldrig palla att det är för många som rider på henne ganska känslig liten dam:smirk:

Jag låter sällan andra rida min häst, det händer ibland och då soterar jag. Men visst har en av småtjejerna i stallet fått rida med min bror ut vid något tillfälle när jag visste att han hade uppskattat en utetur men jag varit för trött.
Och det har hänt att en kompis har fått rida en stund för att känna skillnaden mellan sin egen häst, mamma rider ibland också för att jag ska kunna se hur han rör sig. Dock är han svår, mycket svår om man inte är känslig, sitter rakt och balanserat och tänker sig för. Jag ser också på honom att han inte är jättenöjd med nya ryttare, men helt ärligt så anser jag att han faktiskt får tåla att ha andra mjuka kompetenta ryttare på ryggen ibland, det överlever han!

jag gillar inte när andra rider min häst. är jag själv med och ser känns det väl okej, men nej, jg rider helst själv. mne har som tur är 2
"gamla tanter" som bara vill ut o lulla i skogen. de får gärna hjälpa till om jga inte kan en dag!

Jag låter andra (som jag vet är duktiga) rida hästen när jag tittar. Annars är det bara ägaren och jag som rider.

Hon är också känslig och blir lätt orolig.

njaaa man häst är tyvärr en enmanshäst.
första och andra turen brukar gå bra men sen slänger han av dem.
Min mamma har ridit honom en gång och min syster två gånger. (tänkte jag skulle slänga upp henne en tredje gång snart=)

Förra ägaren kunde också rida och mej har han aldrig slängt av.
Han är konstig min pålle=)

min ponny rider jag, min lillasyrra och ett tag red en kompis till mig henne ganska mycket..men det var mest för att hon skulle ha henne på foder :) och sen har typ min lillasyrras kompis ridit henne också men hon red henne när förra ägaren hade henne också..;) men just nu rids hon inte alls för hon e halt:mad: :cry:

Det är bara jag som rider mitt sto. Hon är speciell, och jag vill inte att hon blir förstörd. Hon är lättstressad, het och knepig och jag har lagt ner sååå mkt jobb på att lugna ner henne, jag vill inte se det kastat åt skogen, aldrig..
Om man inte känner henne blir det lätt att man tar i henne för mkt eftersom hon är så himla pigg, då blir hon bara stressad och nervös, man måste få henne på andra tankar utan att ta i henne.

Valacken är det flera av mina kompisar som har både ridit och kört och han har även haft en medryttare. Han är lugn och snäll så länge en annan häst är med, rider man själv kan han bråka rätt mkt om han har vaknat på fel sida.. är man bara bestämd så är han snäll som ett lamm.

Sen låter jag såklart inte vem som helst rida honom.

Då jag har 6 hästar så hinner jag omöjligt rida all, vilket innebär att jag har flera medryttare på dom. Och jag låter även mina kompisar få hänga med ut och rida om jag har tid att vara med själv. jag tycker det är bra att hästarna vänjer sig vid flera ryttare, för vad händer om man blir sjuk annars och ingen kan rida den hästen.

En av mina hästar var en riktigt enmanshäst när jag köpte honom. Han kastade av massor av folk som försökte att rida honom. Nu är han världens snällaste som man kan sätta upp en 5-6 årig unge på som aldrig ridit förr och låta den skritta omkring själv på ridbanan. Så visst går det att vänja hästar vid andra ryttare, det kanske tar lite tid bara, men ingen häst mår nog dåligt utav det i alla fall.

Bara min dotter, men det är tveksamt där med.....
Helst ska den som rider vara lugn och inte dra pålle i munnen, och de får absolut inte flaxa med armarna eller vara högljudda. Han blir så nervös då. Så jag får gnälla lite på dottern, för hon är så högljudd.

Ja, det gör jag. Kanske inte vem som helst, men mina vänner (vissa av dem då) får rida helt obevakat. ;) Om det är någon mindre rutinerad så övervakar jag själv, samt kommer med tips då min häst kan vara lite knepig.

Jag kan slänga upp nästan vem som hellst på mina när jag är med. Men nu har jag insett at jag hinner inte riktigt med själv så idag kommer min nya medryttare och ska rida första gången själv... jag kunde ärligt talat inte sova i natt pga det! Riktigt larvigt eftersom båda mina är hur snälla som hellst men jag ser massa olika hemska senarion av vad medryttaren kan hitta på... Jag har däremot gett ganska hårda direktiv på hur ena hästen sa ridas så jag tänkte låta hene rida själv ett par gånger så får vi se om hon gjort som jag sagt...

Ingen jag inte känner och aldrig om hästen är ny.. Men tex systern min får väll testa lite om hon vill, även mamma och pojkvän.. har inte alls många bekanta som är hästvan eller ens hästintresserade.

Mina kompisar kan få rida min häst när jag är med. Är det sånna som jag vet rider henne bra kan dom KANSKE få lov att rida när jag är bortrest eller något sånt :p :D men jag är inte glad över att låna ut hästen när jag inte är med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama