Låter ni andra rida eran häst?

Sv: Låter ni andra rida eran häst?

Nej...jag låter ingen annan rida min häst. Möjligt nån gång men inte regelbundet.
Jag har kämpat så hårt med henne och eftersom alla rider så olika vill jag inte att nån annan gör det.

Ytterst tveksamt...Förutom jag, min tränare och min pojkvän (som bara skrittar runt på långa tyglar ;) ) låter jag inte många rida honom och dom få gånger det händer tittar jag hela tiden och är rent pedantisk med hur dom rider honom.
Jag har precis börjat träna honom på allvar och då vill jag inte ha en massa olika ryttare som inte rider som jag. Ok om han hade varit med ett tag och kan sortera bort "onödiga" hjälper, men inte nu.
En del tycker att jag är alldeles för noga med honom, men jag tycker att det är svårt att vara det om man får sitta och "rida till" hästen flera timmar efter att nån har ridit honom "fel" och låtit honom göra nåt han aldrig skulle få göra när jag red :devil:

På min ponny är det jag, mamma och så brukar två av mina kompisar få rida på honom men bara som avslut typ skritta i 10 min eller så.. För det är ju ändå jag som har ansvar om det händer ngt..

Andra får gärna rida men inte utan att jag är med, och bara om de rättar sig efter vad jag säger. Min häst tar intryck väldigt snabbt av ryttare/kuskar, och kan utan vidare lära om/lära fel på ett par ridturer. Onödigt!

Det är sällan jag låter någon rida på min häst och då är det någon jag känner väl. Jag litar på min häst och vet att jag skulle kunna sätta upp nästan vem som helst på henne utan att något skulle hända.
Att den som rider henne åt mig om jag t.ex. är bortrest inte gör det perfekt gör ingenting, för det är troligtvis vääldig svårt att förstöra en häst på bara några dagar/någon vecka. Det tar längre tid att sabba en häst. Bara hon hålls igång och de inte rider HELT galet räcker.

Tycker inte det låter fjantigt alls.. Om man hittar ett fungerande koncept och någon annan inte kör efter det så kan det bli fel..

Jag hade en tuff fjording som barn.. Hon va duktig på 2 saker.. Skena och tvärnita..
Då jag va liten tyckte jag -SKIT KUL.. fort o frammåt.. "för det mesta":angel:
Men med åren då jag ville "rida" så började jag klura ut att få henne att skritta.. Och jag lyckades efter mycket tjafs.. Det va blod, svett o tårar rent ut sagt..
Men sen red min syster hästen och hon va kvar i det gamla rätt fram konceptet..
Mitt arbete med hästen va som bortblåst.. Inte kul för en tjej på 10 år..:cry:

tack för att de e nån som förstår mig!:)

På min är det bara jag som rider,Min kompis syrra rider ibland..
Det är ingen annan som vill rida henne:D;)

Nej, det gör jag inte.
Tränaren har suttit upp på henne en gång, och mamma skulle kunna få skritta henne, men det är nog allt.
Jag är ego, och hon är en enmanshäst.
Så är det bara.

Icke!

Medisen såklart, och syrran har suttit upp. Tränaren rider också ibland.

Jag är ingen stjärna på att rida och att sätta upp en som är sämre än mig gynnar varken mig eller hästen. Varför ska han träna på att inte gå i form, typ!?

Sedan Della kom till mig i september har bara jag och min tränare (2ggr) ridit henne.
Och det finns just nu endast 2 stycken som jag skulle tillåta rida henne, just för att hon är känslig, och bestämd och kräver en del av ryttaren. Hon är ingen häst som man kan släppa upp vem som helst på, har en stark känsla av att hon blir stressad av sådant..

Jag ser hellre att hon vilar en dag än att någon annan ska rida henne.
Och den som ska rida, om det nu skulle komma en sådan situation, ska rida bättre än mig. Inte sämre, inte lika bra, utan bättre.

Jag är ego - min häst - min ridning - jag rider själv!! :p

När jag hade min egen häst så fick ingen annan rida honom, eller dem kunde ju försöka komma upp till och börja med vilket inte gick å kommer man inte upp kan det ju bli rätt svårridet så honom red jag själv han var en riktig enmanshäst men nu är jag själv medryttare på 2 fina ston och jag och ägaren kommer väldigt bra överens och tänker nog ganska lika när det gäller ridning unghästen har jag ridit in och det är bara jag som rider henne för ägaren hade bara tänkt ha henne som sällskap men då sa jag det är klart hon ska bli ordentligt inriden också så sagt å gjort hon är under utbildning och visst får mina kompisar följa med och rida men det sker på mitt ansvar men ingen annan brukar vilja rida mitt lilla äckel till unghäst som hon så fint kallas med glimten i ögat :) Men snart så kommer hon nog vara en trevlig ridhäst *ler* Och den andra som är 15 och kan typ allt känns det som får "alla" rida på... men jag har bara duktiga hästvana kompisar som ens vill följa med men skulle aldrig sätta upp en nybörjare på henne då hon e HET och har sina speciella grejjer för sig men jag e ju med å rider på unghästen så jag ser ju vad som händer och kan instruera och än sålänge har det gått bra :) Jag och ägaren har filosofin att sålänge hästen tycker det är okej och vi inte gör något som är farligt för oss själv och hästen så får vi göra vad vi vill rida med lite vett och sunt förnuft bara :) Vi anser att det är iaf bättre att våra damer får motioneras nästan varje dag än att stå en dag för då blir dem knäppa men inte för att vara skrytig eller så så är jag nog "bättre" på att rida just dem hästarna än vad ägaren själv är så hon verkar bara nöjd och glad med hjälpen hon får från mig så :) men håller med dem ska ridas ordentligt i form osv osv men jag ska ta föl på ett av stona och den hästen kommer att bli min och den kommer jag nog ha väääldigt svårt för att låna ut, det finns nog en som jag kan tänka mig få rida den blivande unghästen sen när han är under inridning och det är ägarens bästa kompis för hon e grymt duktig :) Men alla hästar å ägare e ju olika vissa vill ha medisar andra inte men har man inte tid så anser jag att det är bättre med en bra medis och dem finns alla medisar e inte galna idioter... men det ska ju klicka och funka bra med häst å ägare osv osv

Senast ändrad:

Ingen som jag inte vet hur de rider. Ingen "orutinerad" då hästen är som den är. Men min syster rider ibland. Har även lånat ut henne till en och annan skrittpromenad. Men min häst är lite speciell, hon är snäll men fruktansvärt envis och kan hitta på hyss.

Senaste tiden har jag även fått henne i så fin form så jag vill inte förstöra det :D (låter kanske egoistiskt, men hon påverkas rätt så lätt om någon med annan ridstil rider henne). Hon är nog lite av en enmanshäst... Men det är väl inte så konstigt att man är rädd om sin egen häst?

Släpper aldrig ut någon själv, ska någon rida en av hästarna så följer jag alltid med, vad som hellst kan ju hända fast dem är snälla och trygga;)

Jag har lånat ut min häst pga tiden... Men hon är en lite knepig dam måste jag säga, jätte mattekär och allt jag gjorde va toppen va jag med när nån annan gjorde något va det oxå okej. Men när inte jag va där kunde hon vägra gå, inte lyfta hovarna osv. Hittade en urgullig tjej som ville prova och det gick jätte bra, och det går kanon hemma hoss henne med. :banana:
Jag annser att man måste veta hur den andre rider osv jag skulle aldrig gå med på att nån annan rider om inte jag har kollat av dom innan. (hur dom rider osv osv...) Ett bra tips är att man rider ut tillsammans på varsin häst då ser man ju hur den andre rider mera iskogen å inte bara i paddocken. Kanske hästen hoppar till hur hon regerat på det osv...
Jag annser inte att man ska tillåta massor rida sin häst/hästar då kan det uppstå problem jag tycker det räcker med 1 medryttare och har man fler hästar ja do skaffar man 1 till varje som behövs osv.
Lycka till!:bump:

Ska ta ut en kompis nån dag nu i veckan, så hon får rida. Man missar så mkt där uppe på ryggen, vart hästen sätter fötterna etc, så jag vill se hur det ser ut från marken..

Hej!
Jag skulle hemskt gärna få tag i en medryttare, eftersom min häst älskar att komma ut och min tid är begränsad. Det är dock lättare sagt än gjort att låta någon annan rida ut med honom. Jag blir lite "nojig", rädd att något oförutsätt ska inträffa, man känner ett visst ansvar. Och andra sidan tror jag egentligen inte att andra skulle fixa det sämre än jag, förutom att jag till en början känner hästen mycket bättre. Jag blir iallafall jättenervös om någon annan rider ut med honom!:confused:

Om det är en duktig ryttare vars ridning jag tycker om.
Nu är det nog inte så många som skulle vilja rida min unghäst, så frågan känns inte brännande.

När jag började rida för min tränare red hon hästen ibland, vilket jag tyckte var bra så att hon lärde känna hästen. Nu rider bara jag... Det har hänt att jag erbjudit ngn kompis i stallet (som jag tycker rider bra/är schysst mot hästarna) som tillfälligt inte kunnat rida sin egen häst att rida henne, men jag skulle inte vilja ha ngn medryttare som rider regelbundet. Är ju MIN snuttehäst :o Om jag inte hade tid själv vore det en annan sak, men tror att jag skulle känna mig lite avundsjuk om ngn annan skulle rida min häst ofta (löjligt, jag vet...). Om jag behövde en medryttare skulle jag vilja ha en som jag eller ngn jag litar på känner, hellre än att annonsera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama