Låta köpet gå tillbaka?

Sv: Låta köpet gå tillbaka?

Då det var jag som köpte denna ponny vill jag gärna tala om hur det gick.....
Ponnyn visade sig ha ett "dolt fel" som man haft misstanke om hos säljaren och behandlat den för tidigare........inget jag fick veta vid köpet. Ganska snart (inom 2 veckor) efter köpet fick hon symtom, därför åkte jag till veterinären. Ponnyns symtom kom och gick, ena dagen bra, andra oren. Då vi inte visste bakgrunden tog det längre tid till diagnos. Ponnyn är nu under behandling och jag kan bara hoppas att hon blir frisk för hon är helt underbar!Jag och säljaren har kommit överens och detta är utagerat mellan oss. Ponnyn behåller vi. Håll tummarna för att hon blir frisk!
Kan vara bra att ibland komma ihåg att alla mynt har 2 sidor.

Men vänta nu, om ponnyn visade symptom och var oren efter två veckor, har ni ändå fortsatt rida och tävla den :confused:

Hoppas iaf det löser sig för ponnyns skull

Nej Doleron- självklart har vi inte det!!! Som sagt- alla mynt har 2 sidor.
Nu avslutar jag här. Har farit nog illa i denna tråd. Det viktiga nu är att ponnyn får den vård och behandling hon behöver och att jag och säljaren är överens.

jag är nog beredd att hålla med köparen; att denna situation har verkligen två sidor.
Om nu hästen har haft någon form av åkomma som inte märks av i besiktningen så tycker jag att man som köpare skall få information om detta innan man bestämmer sig. Det kan ju vara ponnyn och den nya köparen till last. Dessutom kan man lägga upp ett träningsprogram som passar åkomman. Varje hästköpare skall naturligtvis få sådan information.
Jag skulle nog kunna tänka mig att fråga säljaren om ett bidrag till behandlingskostnaden,OM det skulle visa sig att hästen haft en åkomma tidigare i livet som köparen vetat om men inte berättat.

Dessutom kan det vara jättesvår med oidentifierbar åkomma som kommer och går. Särskilt om åkomman är lite vag, en känsla man har att något är fel.

Jag tycker dock att det är bra att säljare och köpare har kommit fram till en bra lösning. Det är nog hästen till gagn:-)

Ponnyn är behandlad som 3-åring med Metacam efter en avmaskning som hon reagerade på. Hon fick kolik och förgiftningssymptom. Hon var sig själv efter ett par dagar. Efter det har hon varit frisk. Har 2 vetintyg med ett halvår mellan som bekräftar det. Men som sagt, köparen hittade en lindrig rtg- förändring som enligt veterinären var rester efter en lindrig fång. Förmodligen efter avmaskningen som 3-åring;( Men detta var inget jag visste när jag sålde ponnyn. Hon har akuta symptom nu och står under behandling. Jag och köparen är överens och jag har återbetalat mer än hälften av köpesumman. Och nu får vi bara hoppas på att denna fina ponny kan bli helt frisk och göra det hon är bäst på. Hon är en fantastisk hopp ponny med ett hjärta av guld:)

Ja då är det det som gäller. Hon kan inte kräva att du köper tillbaka en trasig ponny.

Det tycker jag låter vettigt,varför tvekar hon till en vet besiktning ?
har hon inget att dölja så skulle hon ju gå med på det kan tyckas.:confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 938
Ekonomi & Juridik En vän till mig importerade och sålde en 5-åring till kunnig hästmänniska och hennes barn. Hästen var såld redan innan den importerades...
2
Svar
23
· Visningar
3 417
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar