Låta köpet gå tillbaka?

molly32

Trådstartare
För 2 månader sedan sålde jag en ungponny till en familj. Ponnyn var besiktigad utan anmärkningar. Dom var nöjda med ponnyn och har varit på många hoppträningar och en hopptävling som hon förövrigt vann. 2 veckor efter köpet var dom in till klinik för att kolla upp ponnyn och dom hittade inga fel. Nu 2 månader efter köpet vill hon lämna tillbaka ponnyn för att den känns ofräch i ena frambenet. Jag har sagt att jag köper tillbaka ponnyn men att jag vill ha den veterinärbesiktigad först. Det vill hon inte göraKan man inte kräva det? Hon köpte ponnyn med ett vet.intyg. Utan anmärkningar. Jag vill ju inte köpa tillbaka en sönderriden ponny.

Sv: Låta köpet gå tillbaka?

Nu framgår det ju inte i vilken lagstiftning det köpet hat gjorts. Men jag misstänker att du kan ha hamnat lite på hal is, så att säga, genom att säga att du köper tillbaka den. Även om du vill ha ett en besiktning av den.
För troligen har du ingen skyldighet alls att göra det. Om du sålt som företagare så bör det vara du som står för undersökningen och inte köparen. Har du sålt som privatperson måste köparen istället "bevisa" att felet fanns innan köpet. Så ditt uttalande om att du köper tillbaka den kan ligga dig i fatet.

Jag skulle inte köpa tillbaka utan en vet.bes ua. Som du skrev, hästen var fräsch när den åkte från dig och du vet ju faktiskt inte hur den blivit riden senaste tiden. Stå på dig helt enkelt... vet.bes annars inget återköp

Nu framgår det ju inte i vilken lagstiftning det köpet hat gjorts. Men jag misstänker att du kan ha hamnat lite på hal is, så att säga, genom att säga att du köper tillbaka den. Även om du vill ha ett en besiktning av den.
För troligen har du ingen skyldighet alls att göra det. Om du sålt som företagare så bör det vara du som står för undersökningen och inte köparen. Har du sålt som privatperson måste köparen istället "bevisa" att felet fanns innan köpet. Så ditt uttalande om att du köper tillbaka den kan ligga dig i fatet.

Fast hon sa ju också OM den vet.bes innan så hon har ju inte lovat återköp bara rakt av

Jag sålde ponnyn privat. Och har sagt att jag låter köpet gå tillbaka förutsatt att ponnyn besiktigas och återlämnas i det skick ponnyn var när hon köpte henne.

Ja då är det det som gäller. Hon kan inte kräva att du köper tillbaka en trasig ponny.

Man köper en ungponny, på två månader hinner man med "många" hoppträningar och en hopptävling. När ungponnyn, inte förvånande, blir "ofräsch" anser man att säljaren ska köpa tillbaka häststackaren...

Det finns folk till allt...:devil:

Hade jag varit i din sits hade jag inte låtit köparen beställa och betala en besiktning av sin veterinär. Om du står för besiktningen får du ett protokoll från en så utförlig besiktning som du vill utförd av den veterinär du litar på. För din egen skull.

Man köper en ungponny, på två månader hinner man med "många" hoppträningar och en hopptävling. När ungponnyn, inte förvånande, blir "ofräsch" anser man att säljaren ska köpa tillbaka häststackaren...

Det finns folk till allt...:devil:

+1 på den

Ärligt- vad är det för fel på folk?

Nu har jag talat med människan och talat om att vi köper tillbaka ponnyn och besiktigar den hemma och att vi kommer och hämtar ponnyn idag.
Då helt plötsligt säger hon att dom kan behandla ponnyn hemma hos dom om vi betalar för det!? Eller att vi betalar tillbaka halva köpesumman på ponnyn och då tar dom alla kostnader för eventuell behandling:mad:Det låter lite grann som om hon vill både äta kakan och ha den kvar. Aldrig i livet! Vi kommer att hämta hem ponnyn idag iaf. Får bara hoppas på att den inte har tagit allt för mycket skada om den ens är skadad alls. Verkar nästan som hon ville ha en billigare häst bara:mad:

Det finns mycket konstigt folk här i världen. :crazy:

Jag hoppas ni kan hämta hem ponnyn utan problem. Uppdatera gärna om hur det går för er. :)

Stopp!!!

Hämta inte ponnyn INNAN den är besiktad, det kan sätta er i en mkt otrevlig sits. Besiktar ni hemma efter att ni hämtat ponnyn så kan köparen i värsta fall hävda att ev skador uppkommit hos er och inte hos dem och ni får alltså svårt att bevisa att det är köparen som ridit sönder ponnyn :(

Det verkar vara personer av en otrevlig kaliber som ni har att göra med, se till att så långt det går ha torrt på fötterna utifall ni trampar rakt in i en konflikt.

Mina två cents om saken..

Precis. Ta med vet till köparens stall och besiktiga där. Låt köparen vara med så har du ryggen fri på alla sätt.

Hur har det gått???

Alltså, jag föstår inte vad det är för en konstig hästsäljar/köpartid vi lever i, folk köper och häver köp till höger och vänster, tvister och konflikter hör tydligen mer till som regel än undantag nuförtiden...:confused:

Man köper väl en häst i det skicket den är, sen får man väl forma / forma om den själv om den inte är som man trott? Att utvecklas tillsammans är väl en del av tjusningen! Alla hästar är ju olika, och man får lära känna sin hästs starka/svaga sidor och kanske omvärdera en del av sina egna mål just för att hästen ju faktiskt är en levande individ!!!

Kan ju dra jämförelse med hundar; om jakthunden man köpt inte kan jaga, så kanske man kör spår med den, den tilltänkta agilityhunden kanske blir en toppen apportör, osv.

Varför är det annorlunda med hästar..?

Står själv i faggorna med att sälja av nån häst, men drar verkligen öronen åt mig av rädsla för obehagliga efterdyningar...:(

Senast ändrad:

Det låter som att hen bara vill få ponnyn "lagad" gratis. När ponnyn är skadad, är det inte lika kul att betala för vad den kostar längre, och då försöker hen få dig att "bidra" genom att "anklaga" dig som säljare...

Det är iinte annorlunda med hästar, lagstiftningen är den samma och även möjligheten till att utforma kontraktet.

Sedan håller jag inte med generellt, det ska vara möjligt att reklamerara även produkten häst, det behövs en översyn av lagstiftningen på området men knappast en som går ut på det inte ska vara möjligt att reklamerar.

Jag skulle kunna tänka mig att ta tillbaka ponnyn, MEN till ett lägre pris (baserat på veterinärutlåtandet, som ska göras INNAN hästen flyttas!).

Hoppas att det går bra!

Helt ärligt hade jag inte gått med på någonting alls. Du har sålt en ponny, dessutom ung sådan, som vid besiktning var ua. Jag hade lagt hela saken i deras händer och fått gå via jurist för att häva köpet.

Varför åkte de till klinik med ponnyn efter 2 veckor????

Nej, jag hade bett dem återkomma med besvis för att ponnyn var dålig innan de köpte den.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 938
Ekonomi & Juridik En vän till mig importerade och sålde en 5-åring till kunnig hästmänniska och hennes barn. Hästen var såld redan innan den importerades...
2
Svar
23
· Visningar
3 417
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar